Práce s geografickými daty Filip Veselý Poznámky k předchozím cvičení •Pište vždy správné citace všech zdrojů! •Česko / Česká republika •Teoretická část článku Fyzicko-geografická charakteristika území •Jaké oblasti fyzicko-geografické by měly být zahrnuty v komplexní analýze území? Zadání cvičení •https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2017/Z0147/um/67930594/ciceni_5.pdf?nbloku=Cvi%C4%8Den%C3%AD%2 02%20-%20pond%C4%9Bl%C3%AD •14 dní na vypracování •Práce ve dvojících •Bodované •Pracujeme stále se stejnými okresy •Ve cvičení tohoto typu je velmi vhodné (čti nutné) citovat už v textu, nejen na konci či pod obrázky. Každou kapitolu textu doplníte vhodnou mapou či jinými obrázky! •Wikipedie není zdroj ! Geologická stavba •U geologické stavby se zaměřte na základní horninové složení (podklad i pokryv), litostratigrafické jednotky a tektoniku, resp. neotektoniku území. •• http://www.geologicke-mapy.cz/ •• http://www.geology.cz/extranet/mapy/mapy-online •• http://lokality.geology.cz/d.pl •• http://www.geology.cz/extranet/publikace/online •• atlasy a mapy v knihovně (Geologická mapa České republiky 1:500 000, Geologická mapa Brna a okolí 1:50 000) •• http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ Reliéf •Současný reliéf (povrch) území, jeho tvary, se pokuste interpretovat v souvislosti s geologickou stavbou a působením exogenních faktorů (voda, vítr...). Charakterizujte území okresu z hlediska zařazení do vyšších i nižších geomorfologických jednotek (pohoří, nížiny, jejich části...). Také charakterizujte vertikální členitost území. •• Demek, J., Mackovčin, P. (eds.): Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. Brno: AOPK ČR, 2006. •• Czudek, T. Vývoj reliéfu krajiny České republiky v kvartéru. Brno: Moravské zemské muzeum, 2005. •• Toušek, V. et al. Czech Republic - Portraits of Regions. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, 2005. •• http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ •• http://www.arcdata.cz/produkty-a-sluzby/geograficka-data/digitalnimodel-reliefu-cr/ Klimatické poměry •U klimatických poměrů se zaměřte na zařazení území okresu a jeho částí do klimatických oblastí, povšimněte si rozdílů v hodnotách klimatických ukazatelů – (průměrné) teploty, srážky atd. Pokuste se zamyslet a popsat, jaký vliv na místní klimatické poměry má například reliéf území (tzn. např. nadmořská výška). • •atlasy a mapy v knihovně - Quitt, E. 1971.: Klimatické oblasti Československa; • Tolasz, R. 2007. :Atlas podnebí Česka. Český hydrometeorologický ústav a PřF UP Olomouc 260 stran - více než 300 map, 150 grafů a množství názorných fotografií. – je i na uložto… • http://www.chmi.cz/portal/dt?portal_lang=cs&menu=JSPTabContain er/P1_0_Home • http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ Hydrologické poměry •U hydrologických poměrů si povšimněte zejména zařazení (částí) území do různých povodí, vodní toky, které protékají územím (a jejich charakteristiky jako směr a délka toku, pramen, přítoky atd.) a vodní nádrže (přirozené, umělé). Pokuste se také vyhledat informace o specifickém odtoku, režimu odtoku území a podzemních vodách. Pokuste se ve stručnosti analyzovat vazbu mezi lidskou činností a hydrologickými poměry území (uměle vybudované vodní nádrže, hráze, problém povodní, využití pro rekreaci apod.). • •Digitální báze vodohospodářských dat (DIBAVOD) http://www.dibavod.cz •Povodí řeky Labe, Moravy, Odry (http://www.pla.cz, http://www.pmo.cz, http://www.pod.cz) •Vlček, V. 1984. Zeměpisný lexikon ČSR. Vodní toky a nádrže. •L. a V. Švorcovi. České řeky a říčky (části textu elektronicky na •http://www.infoglobe.cz). •http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ Pedogeografické poměry •V další části se zaměřte na půdní typy (subtypy) a druhy a jejich prostorové rozložení na území okresu. Zejména u půdních typů se také pokuste určit důvody jejich daného prostorového rozložení. Pokuste se také zamyslet nad vazbou mezi půdou a lidskou činností, zejména zemědělstvím. •• http://mapy.geology.cz/pudy/ • • TOMÁŠEK, Martin. Půdy České republiky. Český geologický ústav. 2.vyd. Praha : Český geologický ústav, 2000. •• KORZÁK, Josef, et al. Atlas půd České republiky. 2. vyd. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2009 •• http://klasifikace.pedologie.cz/ Biogeografické poměry •U rostlinstva a živočišstva se zaměřte na dominantní a ohrožené druhy, přítomnost endemitů apod. Povšimněte si zařazení, resp. vnitřní členění území okresu z hlediska fytogeografického členění a také potenciální přirozené vegetace. • •http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ (Typologie české krajiny podle využití, Potenciální přirozená vegetace). •http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps10/biogeogr/web/i ndex_book.html •Culek, M.: Biogeografické členění České Republiky. Praha : 1996, 1995. 347 s. Zamyšlení •Předurčují podle Vás nějakým způsobem fyzicko-geografické faktory Vašeho regionu jeho humánně geografické uspořádání a využití? • •Determinismus (např. E. Huntington) /Posibilismus (např. Paul Vidal de La Blanche) Práce s geografickými daty •Platí zejména (ne však pouze) u socioekonomických ukazatelů (příští cvičení) •Geografická analýza by nám měla dávat celkovou představu nejen o aktuálním stavu, ale také o vývoji v minulosti. Jedině tak můžeme predikovat budoucnost a hodnotit situaci v regionu. • 1.Hodnoty v časových řadách: • •Lze pak činit prognózy a také počítat •různé statistické ukazatele • 1. Výsledek obrázku pro vývoj nezaměstnanosti Zdroj: ČSÚ Práce s geografickými daty •2. Kde je to vhodné, tak uvádět také relativní hodnoty: •Nezaměstnanost (%), podíl vyjíždějících lidí (%), …. •Proč? Protože jedině tak lze porovnávat s jinými regiony. • •3. Kde je to vhodné porovnávat s jinými regiony a s nadřazeným regionem. (Tzn.: Dělám-li ukazatel nezaměstnanosti za okres, porovnám to s krajem, s ČR, … ale také porovnám okres s jinými okresy. Práce s geografickými daty •4. Analytické části by neměly být pouze souborem tabulek a grafů, ale měly by být vždy náležitě okomentovány a vysloveny závěry. • •5. Pokud je to možné, měly by se jednotlivé analýzy uzavírat k jednomu datu (platí hlavně pro humánní geografii). • •6. Pozor na zvolené územní jednotky pro která děláte analýzy…. Zvolené jednotky mohou významně ovlivnit výsledky. Také je zapotřebí je volit podle dostupnosti dat a charakteru zkoumaného jevu. •(např. hustota zalidnění města vypočítaná jako počet obyvatel/celková velikost území města nemusí být nejlepší ukazatel) •Někdy je lepší administrativní členění nepoužívat vůbec a nahradit je jinými jednotkami (např. gridem), využít interpolační techniky, atd. • Výsledek obrázku pro zsj brno Zdroj: ibrno.cz Práce s geografickými daty •Pozor také s kterými ukazateli pracujeme. Na každý ukazatel musí vypovídat o skutečném stavu, jak by se zdálo (např. HDP) • •Nezapomínat počítat statistické ukazatele nebo jinak data statisticky upravovat. Například správně vypočítaná variabilita nám řekne mnohem více než dlouhá tabulka dat. Jindy je například data vhodné zhladit. Vše vede k vyšší přehlednosti, identifikaci extrémů, odhalení závislostí mezi daty. • •Někdy budete počítat syntetické ukazatele, nebo dělat regionalizaci (např. fuzzy). Je nutné dobře zvážit, proč do tohoto ukazatele vstupují ta či ona data a vývěr odůvodnit. Dávat pozor na korelující veličiny. • • Bonusová otázka •Nemá někdo nápad, jaký ukazatel by se dal použít k jednoduchému měření míry centralizace státu?