JAK NA VÝZKUM Z2011 METODY GEOGRAFICKÉHO VÝZKUMU JIŘÍ DUJKA, JARO 2017 HARMONOGRAM PŘEDMĚTU  HG část  28. února – Jak na výzkum  7. března – Internetové datové zdroje  14. března – Dotazníkové šetření  21. března – Kauzální model  28. března – Komerční potenciál HG  FG část  4. dubna  11. dubna  18. dubna Caletka  25. dubna  2. května? POŽADAVKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU • splnění všech zadaných cvičení • odevzdání všech protokolů elektronickou formou do příslušné Odevzdávárny • cvičení odevzdat ve stanoveném termínu • možnost nejvýše 2 oprav • hodnotí se obsah i formální stránka • tzn. včetně citací literatury! • docházka • povolena jedna řádně omluvená absence CO JE TO VÝZKUM • systematické zkoumání přírodních nebo sociálních jevů s cílem získat poznatky, jež popisují a vysvětlují svět kolem nás • geografická extenze – prostorový aspekt • 1 lokalita – více charakteristik/znaků • 1 charakteristika – více lokalit • základní dělení metodologií geogr. výzkumu • kvantitativní metody (spíše FG, KART) • kvalitativní metody (spíše HG) KVANTI NEBO KVALI? VÝHODY • „jednoduchý“ zisk dat • rychlá analýza i velkého vzorku dat • snadná interpretace • přesný a srozumitelný výsledek • velké využití v praxi NEVÝHODY • náročnost na zpracování v případě velkého objemu dat • znalost statistiky • výsledek je nepřesnou informací • „přesný výsledek z nepřesných dat“ KVANTI NEBO KVALI? VÝHODY • malý vzorek • konkrétní otázky – konkrétní odpovědi • možnost extrapolace • přesnější obraz reality NEVÝHODY • náročný a zdlouhavý způsob sběru dat • nemožnost zpracovat velký vzorek dat • obtížná interpretace • nutnost znát více interpretačních metod • možnost více výsledků • omezené využití v praxi KVANTI NEBO KVALI? Region města Veselí nad Moravou z územněsprávního hlediska náleží k okresu Hodonín a Jihomoravskému kraji. Další centra okresu (Hodonín, Kyjov) i kraje (Brno, Břeclav…) jsou poměrně vzdálená, zatímco v sousedství leží významná centra Uherské Hradiště (Staré Město, Kunovice), jež jsou však součástí jiného kraje. VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Je pro obyvatele regionu Veselska výhodnější být pod HO a JMK, nebo by pro ně bylo lepší být pod UH a ZK? KVANTI NEBO KVALI? KVANTITATIVNÍ ŘEŠENÍ • data (ČSÚ, …) • gravitační model • analýza vzdáleností • časová dostupnost • dotazníkové šetření • … • spíše deduktivní KVALITATIVNÍ ŘEŠENÍ • rozhovory s obyvatelstvem • mentální mapy • studium literatury a pramenů • analýza zvyků (?) • … • spíše induktivní JAK POSTUPOVAT PŘI PSANÍ VĚDECKÉ PRÁCE JAK STANOVIT TÉMA • důležitý krok • příliš složité/unikátní – moc práce s nejistým výsledkem • příliš jednoduché – nemá vědeckou hodnotu • 3 kroky při výběru tématu • TÉMATICKÁ OBLAST • TÉMA • VÝZKUMNÁ OTÁZKA • důležitá otázka • k čemu je to dobré? MODEL EMPIRICKÉHO VÝZKUMU (UPRAVENO PODLE HENDL, 2004) model vědecké práce každodenní myšlení struktura prezentace vědecká otázka proč úvod návrh teorie naše řešení úvod identifikace proměnných co sledovat úvod/metody určení hypotéz očekávání úvod/metody plán výzkumu jak metody sběr dat, testování hypotéz shromáždění a analýza dat analýza/výsledky vyhodnocení výsledků co to znamená diskuse kritické shrnutí význam, interpretace závěry (OBVYKLÁ) STRUKTURA PRÁCE 1. Úvod 2. Teoretická východiska 3. Metodika 4. Analýza dat 5. Interpretace výsledků 6. Návrh řešení??? 7. Závěr/y ZADÁNÍ CV. 1 CVIČENÍ 1 • Například v denním tisku vyberte aktuální téma, které má geografický potenciál (tj. lze ho zkoumat z hlediska prostorových dopadů či prostorové diferenciace). • Pokuste se na tomto tématu vybudovat osnovu fiktivního geografického projektu. Zaměřte se především na následující stránky: • zdůvodněte výběr tématu, posuďte aktuálnost tématu, jeho „geografičnost“; • stanovte cíle práce a předpokládané výsledky; • navrhněte potřebná data a jejich zdroje, odhadněte náročnost jejich získání; • s využitím elektronických informačních zdrojů (EZB, Google Scholar) předvedených v rámci přednášky se pokuste vyhledat relevantní zdroje (knižní, či časopisecké). • Náležitě ocitujte 6 textů, jež jsou z vašeho pohledu nejdůležitější • V případě potřeby navrhněte terénní výzkum a jeho průběh • Celý (fiktivní) projekt představte ve formě krátké powerpointové prezentace. OBECNÁ PRAVIDLA PRO VÝBĚR TÉMATU • představivost a určitá dávka originality při volbě tematiky (samozřejmě často hrají roli praktická omezení – dostupnost žádané lokality, dostupnost dat, apod.); • téma by mělo zapadat do nějakého širšího výzkumného proudu, kontextu, tak aby ze zjištěných faktů mohli čerpat i ostatní autoři (to je častá potíž u tzv. case studies nezařazených do patřičného kontextu). Obvyklé je tedy nejprve uchopení širšího, obecnějšího problému, vytvoření teoretické základny (bez náležitého teoretického základu se práce může zvrhnout do příliš narativního duchu – vyprávění, které jen zřídka může dopadnout dobře). CVIČENÍ 1 • pouze prezentace PPT, max. 15 slidů • žádný protokol • prezentace je pouze odevzdána • hodnocení v poznámkovém bloku • dotazy – mail • deadline: 13. března 2017 REŠERŠE LITERATURY • závěrečné práce MUNI • vyhledávač • Google Scholar (http://scholar.google.com) • Google Books (http://books.google.com) • při použití VPN větší dostupnost některých zdrojů • z těchto zdrojů musí pocházet min. 6 textů !!! • další literatura může být volnější THAT‘S ALL!