1. Nejprve v nejobecnější rovině, co je součástí výzkumu Výzkumník musí být schopen pozorovat a zaznamenávat, co vidí. Pozorování zahrnuje uvědomění, proč se danou věcí zabýváme. Pozorování obvykle předchází studium problému v literatuře: - získáme předpoklad, co uvidíme - posoudíme, zda to co vidíme, odpovídá předpokladu - zdůvodníme pozorované skutečnosti Záznam pozorovaného musí být přímočarý a promyšlený. Záznam sestává z: toho, co jsme viděli naší interpretace pozorovaného jevu úvahy o důsledcích/významu viděného Není nerozumné strávit až 20 % celkového času výzkumu plánováním. Dobře sestavený plán výzkumu • maximalizuje množství použitelných informací, které získáme • minimalizuje promarněné úsilí (ušetří čas v terénu) a neužitečná data PLÁNOVACÍ KROKY: • Nastol si otázku (nebo řadu otázek) • Vyber si metody výzkumu • Sesbírej potřebné informace • Analyzuj tyto informace • Odpověz na otázku 2. Jaká je moje výzkumná otázka? Nejobtížnější krok v projektu, obvykle nejvíce zanedbávaný. Efektivita jakéhokoliv geografického výzkumu závisí mnohem méně na výběru metod, než na kvalitě výzkumné otázky, kterou si položíme. NEJDŘÍVE ZJISTI K ČEMU TVŮJ VÝZKUM MÁ SLOUŽIT, PAK METODAMI NECH SE SOUŽIT. Úplně první otázka by ovšem mohla znít: Je tento výzkum potřeba? Co předchází tomu, než si zformulujeme výzkumnou otázku? • Co bude zkoumaným objektem? – Jakou věc (objekt) budu zkoumat? NAPŘÍKLAD: max/min průtoky, křivolakost koryta, břehové nátrže, pobytové stopy bobra, říční dřevo, … – V jakém prostorovém měřítku? – K čemu hodlám použít výsledky? • Jaké budou cíle výzkumu? – Je třeba je jasně formulovat – Mají odrážet povahu a rozsah řešeného problému – Musí být uskutečnitelé s dostupnými zdroji (čas, rozpočet) JE ŘEKA ZNEČIŠTĚNÁ? Jedná se o specifickou a kvantitativní otázku? Jedná se o specifickou, nikoliv ale kvantitativní otázku. Otázku je třeba dále vydefinovat (specifikovat) a vtisknout jí testovatelnou formu. Je řeka znečištěná? Definuj znečištění Změř konkrétní polutant Informace / data Informace / data Obecná otázka Specifikace Kvantitativní otázka • Formulace výzkumné otázky v obecné rovině. JE ŘEKA ZNEČIŠTĚNÁ? • Konkretizace, zpřesnění otázky Přípravná fáze projektu V této fázi nám nejasné obrysy výzkumu vykrystalizují do specifické, přesné výzkumné otázky. Co proto můžeme udělat? • prohlédneme si mapy, letecké snímky, fotografie • vymezíme studované území, volíme místa pro sběr dat • navštívíme území (rekognoskace) • naplánujeme čas pro terénní práce • prostudujeme literaturu – literatura o objektu, který zkoumáme – literatura o metodách, kterými se tento objekt studuje 3. Výběr vhodných metod řešení Metody mohou zahrnovat: • techniky sběru dat • způsoby statistického vyhodnocení • numerické modely Zvážíme výhody a nevýhody dostupných metod v závislosti na: dostupném vybavení; času, který máme k dispozici; našim zkušenostem; počtu lidí, kteří nám pomůžou Ujasníme si: --- co budeme měřit, --- kdy a jak to budeme měřit, ---- jak budeme analyzovat data Ve chvíli, kdy máme, předpokládejme, rozumnou otázku • volíme pracovní metody (+ související techniky) • uvažujeme o potenciálních zdrojích dat CO BUDEME MĚŘIT? Zvolíme si proměnné (parametry), které budeme v terénu mapovat/měřit Typ a množství sbíraných dat vyplývají z: • cílů výzkumu • požadované podrobnosti výzkumu • výše rozpočtu KDY A JAK TO BUDEME MĚŘIT? • jednorázový sběr dat • monitorovací studie (až několik let) Sestavíme si předběžný plán sběru dat v terénu JAKÝ JE POŽADOVANÝ POČET MĚŘENÍ/VZORKŮ? • Je třeba zajistit dostatečný počet měření či odebraných vzorků, aby bylo dosaženo cílů studie • Nadměrný počet měření/vzorků → ztráta času, plýtvání prostředky JAK DATA STATISTICKY VYHODNOTÍME? Analýza na zkoušku → vychytání problémů se statickou analýzou (pomůže vyjasnit předpoklady a omezení plánovaných statistických metod) Plán terénních prací by měl obsahovat: • přehledovou mapu s polohou výzkumných lokalit • seznam měřených/mapovaných charakteristik • časový harmonogram terénních prací • počet měření/vzorků, které musíme získat Předtím, než se pustíte do úplně nového výzkumného tématu, je dobré prozkoumat půdu pod nohama: • Literatura k věci • PILOTNÍ STUDIE v terénu – ověřujeme funkčnost metodiky, kterou jsme si navrhli – během pilotní studie se v terénu ukážou problémy praktické povahy – během pilotního výjezdu se seznámíme s terénním vybavením a osvojíme si terénní metody, které budeme používat Při pilotní studii můžeme zjistit, že ve stávající podobě je výzkum neproveditelný a musíme ho přeplánovat 4. Sběr informací, pilotní studie • Během plánování je dobré si navrhnout postup, jak z naměřených dat získat výsledky – opatříme si statistický sw a seznámíme se s ním • Popřemýšlíme o grafických výstupech pro znázornění trendů v datech a shrnutí výsledků • Zvolíme si vhodný formát pro prezentaci dat – Bude to studentská kvalifikační práce, článek v časopise, výzkumná zpráva pro státní organizaci, expertíza, … ? 5. Analýza a prezentace výsledků špatně navržený způsob vzorkování ledabylé měření špatně zkalibrované přístroje nevhodně vybrané lokality měření 7. Chyby a nepřesnosti, přesnost a správnost MOŽNÉ PŘÍČINY CHYB Chyby ovlivní, do jaké míry se výsledky z našeho vzorkovacího výběru přibližují skutečným hodnotám základního souboru. Chyba v odhadu parametrů základního souboru – říká, jak se liší odhadovaná hodnota statistické veličiny od skutečné hodnoty základního souboru (např. odhadovaný průměr od skutečného průměru) Chyba odhadu může být vyjádřena pomocí intervalů spolehlivosti. Chyba měření – rozdíl mezi námi změřenou hodnotou a skutečnou hodnotou Chyby (nejistoty) jsou dvojího druhu: - náhodné vyvolány časovými změnami přístrojů, chemikálií, operátora (tebe!) - systematické („bias“) vyvolány hlubšími příčinami, často se jedná o vadu přístroje, obtížně detekovatelné Výsledky pozorování nebo experimentu jsou ovlivněny experimentem samotným. Při získávání dat je třeba posoudit jejich přesnost a správnost. Přesnost = reprodukovatelnost údajů při opakovaných měřeních Správnost = míra přiblížení měřených údajů k reálným hodnotám Kvantifikace chyb – pokud známe velikost chyby (průměr ± směrodatná odchylka) je třeba ji zahrnout do dalších výpočtů (sčítání, násobení, umocňování). Chyby z měření Vzorkování (sampling) = výběr části základního souboru (populace) ve zkoumaném území, která bude reprezentovat celý soubor (populaci) Důležitá otázka: Reprezentuje můj výběr (vzorek) charakteristické rysy základního souboru, který zkoumám? Replikace Randomizace Vzorkovací strategie se vybírá podle: - měřené veličiny, - souvisejících nákladů, - času k dispozici, - vzdálenosti mezi lokalitami, - statistické efektivity, - měřících technik 8. Způsob sběru dat v terénu (vzorkovací strategie) Přehled základních vzorkovacích strategií • Jednoduchý náhodný výběr – Každý prvek souboru má stejnou šanci být vybrán, žádný prvek není zařazen do výběru dvakrát. • Stratifikovaný náhodný výběr – Pokud náš měřený parametr vykazuje zřetelný vzor (pattern), tak se soubor se rozdělí do několika podsouborů (vrstev). – Vrstvy se výrazně liší, ale uvnitř jsou homogenní. – Variantou je proporcionální náhodný výběr. • Shlukový výběr – Shluky se moc neliší, ale uvnitř jsou výrazně heterogenní. – Každý shluk by měl být reprezentativní z hlediska variability celé populace. • Dvoustupňový výběr – Varianta předchozích postupů, provádí se opětovně vzorkování z odebraného vzorku. • Systematický výběr – Vzorkování probíhá s jednotným krokem. • Sekvenční výběr – Vzorkování probíhá dokud nedosáhneme požadované přesnosti. Počet měření/vzorků si stanovujeme na základě poznání variability zkoumané veličiny (např. po studiu literatury n. pilotní studii) a požadované přesnosti. Při náhodném výběru vzorků (předpokládáme normální rozdělení dat) lze použít vzorec: 𝑛𝑛 = 𝑐𝑐 𝑠𝑠 𝑥𝑥̅ 2 𝑛𝑛 = počet členů výběrového souboru (počet měření/vzorků) 𝑠𝑠 = směrodatná odchylka 𝑥𝑥̅ = průměr 𝑐𝑐 = koeficient Koeficient 𝑐𝑐 lze vyjádřit vztahem (předpoklad: nekonečný základní soubor, dostatečně velký výběrový soubor, 95 % míra spolehlivosti na odhad průměru): 𝑐𝑐 = 4 𝜀𝜀2 𝜀𝜀 = procentuální chyba průměru vyjádřená v desetinné podobě Koeficient 𝑐𝑐 bude kolísat od 4 pro odhad průměru v intervalu ±100 % do 1600 pro ±5 %. Pokud jsou směrodatná odchylka a průměr shodné (tj. V = 1) je počet vzorků roven 𝑐𝑐 → pro dosažení chyby ±5 % je třeba 1600 vzorků ABAYCHOM SE VYHNULI SBĚRU OHROMNÉHO MNOŽSTVÍ VZORKŮ, MUSÍME SI ZVOLIT REALISTICKÝ INTRVAL SPOLEHLIVOSTI. Přijatelná může být hranice ±40 % a více. 9. Velikost vzorku Jak zvolit počet měření? Počet měření/vzorků bude kompromisem mezi: • požadovanou přesností • rozpočtem • počet vzorků na jednotlivých úrovních – počet lokalit + počet měření na lokalitě Obvykle určíme max. počet vzorků podle času, počtu pracovníků a dostupných financí, potom hodnotíme, zda takový počet vzorků zabezpečí požadovanou přesnost. OBECNĚ: • Na lokalitě vzorkujeme velkým počtem malých vzorků, raději než malým počtem velkých vzorků. • Raději navštívíme více lokalit, v rámci kterých nebudeme ale vzorkovat tak nahusto. • Odebereme více vzorků z vrstvy, která je větší nebo má větší vnitřní variabilitu v datech. • Korigujeme nároky na odběr vzorků z velkého počtu míst podle cestovních nákladů. 10. Co může náš výzkum překazit? Faktory, které ovlivňují výsledek výzkumu: • institucionální • politické • terénní podmínky (počasí, vodní stavy na řekách, přístupnost lokality, …) • chování a přirozená variabilita zkoumaného jevu • statistické faktory 11. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci Při práci v laboratoři, v terénu, v jídelně se mohou přihodit nehody (úrazy). Legislativní rámce 262/2006 Sb. zákoník práce 309/2006 Sb. zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci 251/2005 Sb. zákon o inspekci práce (ve změnách 230/2006 Sb. a 213/2007 Sb.) 48/82 Sb. (vyhláška) základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce (změna v r. 2005) Hodnocení rizika – archivuje se záznam o provedeném hodnocení Hazard = potenciál pro vznik škody, který je přítomný v každém druhu činnosti Riziko = pravděpodobnost s jakou se tento potenciál projeví Nakládání s nebezpečnými látkami a přípravky – je třeba zajistit bezpečnou manipulaci, používání, skladování a následnou likvidaci odpadů http://www.sci.muni.cz/bezpecnost/chm_web/index.htm Odlišnosti bezpečnostních opatření v laboratoři a v terénu Laboratoř: je třeba zajistit bezpečnou manipulaci a práci s chemickými látkami a zařízením laboratoře, bezpečnostní pokyny jsou závislé na povaze laboratoře Terén: formy nebezpečí jsou závislé na povaze místa, použitých pomůckách, nepředvídatelnosti počasí a dalších neočekávaných okolnostech - vhodné oblečení a obuv - další vybavení: lékárnička, mobil, mapa, GPS, kompas, baterka, píšťalka, hodinky