Povodňová rizika Pavla Štěpánková Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka, v.v.i. 2 2002 Výzkumný ústav vodohospodářský T.G. Masaryka, v.v.i.  Praha – Podbabská 30 (1919)  pobočka Ostrava (1942) 2013 3 Pobočka Brno – Mojmírovo nám 16, Královo Pole Pobočka Brno  4 odborná oddělení  cca 35 zaměstnanců Oddělení hospodaření s vodou  plánování v povodí  zpracování koncepce ochrany a využívání vodních zdrojů v povodí Moravy  koncepce ochrany území před negativními účinky povodní  posuzování a hodnocení hospodaření s povrchovými a podzemními zdroji vody  řešení úprav a regulací odtokových poměrů, návrhy úprav a řízení odtokového režimu  Oddělení jakosti vod • hodnocení informací o stavu a vývoji zdrojů znečištění a dalších vlivů na vodní ekosystémy a zpracování návrhů koncepčních rozhodnutí a opatření pro podporu státní správy v regionu • hodnocení vhodnosti a účinnosti technologií pro čištění odpadních vod i se zaměřením na netradiční způsoby  Oddělení hydrochemie • provádění chemických, fyzikálně-chemických a radiologických analýz povrchových, podzemních, pitných a odpadních vod, plavenin, sedimentů a dalších složek hydrosféry, včetně odběru vzorků  Oddělení hydrobiologie • Provádění hydrobiologických, mikrobiologických a toxikologických analýz povrchových, podzemních, pitných a odpadních vod, sedimentů a dalších složek hydrosféry, včetně odběru vzorků Povodňová rizika Pavla Štěpánková Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka, v.v.i. Základní informace  1 hod přednáška  2 hod cvičení (počítačová učebna)  exkurze na FAST VUT  možné spojení přednášek do bloků místo cvičení – bude dopředu oznámeno (domluveno) Požadavky  zápočet • účast na cvičeních (vypracování cvičení) • souhrnná zpráva na téma „Povodňová rizika“ (rozsah 3 - 5 stran)  zkouška • písemný test, příp. doplnění ústním zkoušením Zdroje informací  Drbal a kol. (2010): Metodika tvorby map povodňového nebezpečí a povodňových rizik. MŽP Praha. s. 89  Sborník (2010): Rizika ve vodním hospodářství. Ústav vodních staveb FAST VUT, Brno  Říha a kol. (2008): Úvod do rizikové analýzy přehrad. Práce a studie Ústavu vodních staveb FAST VUT, Brno. s. 335  bude průběžně doplňováno  http://www.mzp.cz/cz/ochrana_pred_povodnemi  http://www.voda.gov.cz/portal/  http://eagri.cz/public/web/mze/voda/  http://www.vuv.cz/  http://www.povis.cz/ Úvod do problematiky povodňových rizik 23. 2. 2017 Zákonné normy ve vodním hospodářství  zákon č. 150/2010 Sb. (vodní zákon), • zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 20/2004 Sb., zákona č. 13/2005 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 222/2006 Sb., zákona č. 342/2006 Sb., zákona č. 25/2008 Sb., zákona č. 167/2008 Sb., zákona č. 181/2008 Sb., zákona č. 157/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb. a zákona č. 150/2010 Sb.  Vyhláška o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území (č. 236/2002 Sb.) • práce na její aktualizaci  Vyhláška o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik (č. 24/2011 Sb.) • ve znění vyhlášky č. 49/2014 Sb. Zákonné normy – povodňové události  zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)  zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů  zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů Evropské zákonné normy  Rámcová směrnice pro oblast vodní politiky (2000/60/ES)  Směrnice o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik (2007/60/ES), tzv. povodňová směrnice Vodní hospodářství v ČR  Správa povodí – správa významných vodních toků • není výkonem státní správy, • vykonávají správci povodí (nejsou orgány státní správy), - nemají postavení dotčeného orgánu, - stanoviska správců povodí nejsou závazným podkladem žádostí o povolení např. výstavby v záplavových územích, - mají povinnost stanovisko poskytnout. • správci povodí spolupracují se správci drobných vodních toků (DVT) - obce (jejichž území protékají DTV), fyzické nebo právnické osoby, Ministerstvo obrany, Správy národních parků, Lesy ČR, s.p. - do roku 2010 Zemědělská vodohospodářská správa Jak funguje VH v ČR? Vodní hospodářství v ČR  vodní toky (délka?) - významné vodní toky (cca 15,5 tis. km)  Vyhláška č. 178/2012 Sb., kterou se stanoví seznam významných vodních toků a způsob provádění činností souvisejících se správou vodních toků - drobné vodní toky (cca 55 tis. km), • Podniky Povodí, s.p. (cca 17 tis. km), - Povodí Vltavy, Povodí Ohře, Povodí Labe, Povodí Odry, Povodí Moravy, • Zemědělská vodohospodářská správa (cca 33 tis. km) do roku 2010 - přešla do správy Podniků povodí, • Lesy České republiky, s.p. (cca 20 tis. km). Vodní hospodářství v ČR  Státní správa • vodoprávní úřady, • Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), • krajská hygienická stanice (jakost koupacích vod),  Vodoprávní úřady • obecní úřady (újezdní úřady na území vojenských újezdů), • obecní úřady ORP, • krajské úřady, • ministerstva, (MZe, MŽP, MZd, MD, MO) - MZe – správa povodí, - MŽP – ochrana množství a jakosti povrchových a podzemních vod, ochrana před povodněmi, ČHMÚ, ČIŽP a další, - MZd – koupací vody, - MD – plavba, - MO – vojenské újezdy. Plánování v oblasti vod  Rámcová směrnice pro oblast vodní politiky (2000/60/ES) • zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, v platném znění, • vyhláška Ministerstva zemědělství č. 292/2002 Sb. o oblastech povodí, ve znění vyhlášky č. 390/2004 Sb., • vyhláška č. 142/2005 Sb., o plánování v oblasti vod, • Vyhláška o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik (č. 24/2011 Sb.) • Plán hlavních povodí České republiky (PHP ČR), schválený usnesením vlády ČR ze dne 23. května 2007 č. 562, závazné části PHP ČR byly vyhlášeny nařízením vlády č. 262/2007 Sb. • od 1. 1. 2010 nahradilo 8 plánů oblastí povodí Směrný vodohospodářský plán ČR, který byl platným koncepčním dokumentem vodního hospodářství v ČR.  Směrnice o zvládání povodňových rizik (2007/60/ES) Povodně  Přirozený jev, jehož působení je na jedné straně nepostradatelné pro přirozený vývoj ekosystémů a stavu vod, na straně druhé je příčinou škod a ztrát,  Je nutné sledovat a předvídat změny odtokových poměrů vyvolané změnami ve využívání území.  Je třeba pokud možno vyloučit zásahy do přírodních procesů a nutné zásahy kompenzovat. Základní pojmy Povodeň (podle „vodního zákona“)  přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody;  stav, kdy voda působí škody tím, že z určitého území nemůže dočasně přirozeným způsobem odtékat nebo její odtok je nedostatečný;  zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod.  přirozená povodeň • zdroj: dešťové srážky, tání, chod ledů, přívalové srážky;  zvláštní povodeň • porucha vodního díla, nouzové řešení kritické situace na vodním díle. Základní pojmyCharakteristiky průběhu povodně  doba opakování, • N-letost, pravděpodobnost výskytu,  tvar a objem povodňové vlny (hydrogram),  hodnota kulminačního průtoku,  doba výskytu,  druh povodně,  hloubka vody v záplavovém území,  rychlosti proudění vody v záplavovém území. Průběh průtoků nad a pod soutokem Bečvy s Moravou 0 100 200 300 400 500 600 700 800 1. 5. 6. 5. 11. 5. 16. 5. 21. 5. 26. 5. 31. 5. 5. 6. 10. 6. Datum/čas Průtok[m3 .s-1 ] 367000 (Morava – Olomouc) 390000 (Bečva – Dluhonice) 403000 (Morava – Kroměříž) povodeň 2010 Kdy začíná povodeň? (dle vodního zákona)  přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody...  vyhlášení 2. nebo 3. SPA,  stupně povodňové aktivity - míra povodňového nebezpečí vázaná na směrodatné limity (např. vodní stavy nebo průtoky v hlásných profilech ...),  1. stupeň je dosažen - nevyhlašuje se,  bdělost, pohotovost, ohrožení,  vymezují rozsah operativních opatření prováděných pro ochranu před konkrétní povodní. Povodňový cyklus POVODEŇ PŘIPRAVENOST PREVENCE REAKCE OBNOVA REKONSTRUKCE Základní pojmy N-letý maximální průtok (N-letý průtok, N-letá voda)  dlouhodobě dosažen nebo překročen jednou za N let. Pravděpodobnost výskytu (označovaná také jako doba opakování či perioda) N-letého průtoku je 1 / N (pro N>10; P = 1-exp(-1/N). Odvození N-letých průtoků  čára překročení maximálních ročních průtoků (pozorováním),  nahrazení teoretickým rozdělením pravděpodobnosti (zpravidla logaritmicko-normální rozdělení),  zjištění hodnot pro požadované doby opakování,  profil bez pozorování průtoků - uplatnění regresních vztahů nebo srážkoodtokového modelování,  dimenzování staveb vodních děl - bezpečné převedení návrhového průtoku s určitou N-letostí (přehrady až na 10 000-letou vodu). Základní pojmy N-letosti  vodní zákon: Q5, Q20, Q100  povodňová směrnice • vysoká pravděpodobnost výskytu • středně vysoká pravděpodobnost výskytu (pravděpodobná doba opakování ≥ 100 let) • nízká pravděpodobnost výskytu, extrémní N-letost (Q500) Povodňový scénář  teoretický rozliv s danou dobou opakování Záplavová území Záplavová území (podle vodního zákona) • administrativně určená území; • mohou být při výskytu přirozené povodně zaplavena vodou • podle vyhlášky Q5, Q20, Q100, • povodňová směrnice požaduje vymezení povodňového scénáře s nízkou pravděpodobností výskytu (v ČR zvolena Q500) Postup stanovení 1. Správce toku zpracuje návrh záplavového území a poskytne podklady Vodoprávnímu úřadu. 2. Vodoprávní úřad stanoví záplavové území a předá podklady MŽP ČR. 3. MŽP zaeviduje do evidence došlé podklady a předá podklady VÚV TGM, v.v.i., který je zařadí je do datového skladu a vlastního informačního systému (www.dibavod.cz). 4. Data jsou zpřístupněna jednak vodohospodářským orgánům, tak i ostatní veřejné správě (orgánům krizového řízení), odborným organizacím a veřejnosti. • 11 390 km vodních toků • 3 006 obcí • 84 % obyvatel Vodní toky s vymezeným záplavovým územím Q100 Záplavová území Aktivní zóna záplavového území (AZZÚ)  část ZÚ, kde při povodni protéká rozhodující část celkového průtoku a kde je bezprostředně ohrožován život, zdraví a majetek lidí;  vymezí vodoprávní úřad na návrh správce vodního toku podle nebezpečnosti povodňových průtoků;  jediná restrikce je vázána na AZZÚ;  více postupů pro její stanovení – diskuze co s tím (nespokojení uživatelé pozemků v ZÚ – náměty pro ombudsmana)  práce na aktualizaci současně s vyhláškou 236/2002 Sb. Základní pojmy RIZIKO  míra pravděpodobnosti výskytu nežádoucího jevu a jeho nepříznivých dopadů na životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí  kombinace nebezpečí, zranitelnosti a expozice Povodňové nebezpečí - povodňové rozlivy a další dynamické změny podmínek v inundačních územích Zranitelnost - náchylnost ke škodám jako důsledek malé odolnosti vůči působení extrémního zatížení a expozice Expozice - doba, po kterou jsou příroda a krajina (zejména pak lidé a jejich majetek) vystaveny nepříznivého jevu  Riziko roste s mírou nebezpečí, délkou expozice a mírou zranitelnosti objektu Výčet základních požadavků směrnice  Pro členské země EU jsou platné následující termíny: • Termín nabytí účinnosti směrnice: 26. 11. 2007 (čl. 18) • Termín transpozice směrnice: 26. 11. 2009 (čl. 17) - v ČR 1. 8. 2010 (novela vodního zákona)  Transpozicí směrnice se rozumí formální promítnutí obsahu směrnice do vnitrostátního práva.  ČR plnila dále uvedené požadavky a termíny: Povodňová směrnice (2007/60/ES) Povodňová směrnice (2007/60/ES) 1. Provést ve všech oblastech vymezených podle Rámcové směrnice pro vodní politiku (2000/60/ES) předběžné vyhodnocení povodňových rizik na základě dostupných nebo snadno odvoditelných informací do 22. prosince 2011 s cílem identifikovat části území, kde je povodňové riziko významné. 2. Pro části území s významným povodňovým rizikem - následně zpracovat mapy povodňového nebezpečí a mapy povodňových rizik s rámcově určeným obsahem a to do 22. prosince 2013. 3. Pro tyto části území oblastí povodí - zpracovat do 22. prosince 2015 plány zvládání povodňových rizik soustředěné na prevenci, ochranu, připravenost a podporu udržitelného využívání území (včetně povodňových předpovědí a systémů včasného varování). Plány pro zvládání povodňových rizik je nutné koordinovat v rámci mezinárodních oblastí povodí. Další plánovací cykly  Předběžné vyhodnocení povodňových rizik nebo vyhodnocení se přezkoumají a v případě potřeby aktualizují do 22. prosince 2018 a následně každý šestý rok.  Mapy povodňového nebezpečí a mapy povodňových rizik se přezkoumají a v případě potřeby aktualizují do 22. prosince 2019 a následně každý šestý rok.  Plán či plány pro zvládání povodňových rizik se přezkoumají a v případě potřeby aktualizují do 22. prosince 2021 a následně každý šestý rok.  volba způsobu ohodnocení významnosti povodňového rizika  vyhodnotit na podkladu veřejně přístupných standardně zpracovávaných databází pro maximální část území ČR  dostupné informace - údaje o vymezení záplavových území, zejména na významných vodních tocích Předběžné vyhodnocení povodňových rizik 2 966 km Úseky toků definující oblasti s významným povodňovým rizikem Mapování povodňových rizik Ohrožení Mapy povodňového ohrožení Pravděpodobnost Nebezpečí Mapy povodňového nebezpečí (rozliv, hloubka, rychlost, intenzita povodně) Zranitelnost Riziko Mapy povodňového rizika Expozice Semi-kvantitativní metoda Kvantitativní metoda Mapy povodňového nebezpečí, ohrožení, a rizika Mapa povodňového rizika  Plány pro zvládání povodňových rizik se zpracovávaly souběžně s aktualizací plánů povodí do 22.12.2015.  Plány povodí (podle Rámcové směrnice 2000/60/ES) • tři úrovně (dílčí povodí, národní oblast povodí a mezinárodní oblast povodí);  Plány pro zvládání povodňových rizik • Povodňová směrnice vyžaduje pouze na národní a mezinárodní úrovni;  tzv. Dokumentace oblastí s významným povodňovým rizikem na úroveň dílčích povodí • potřebné podklady pro sestavení plánů pro zvládání povodňových rizik na národní úrovni Tvorba plánů pro zvládání povodňových rizik Plány pro zvládání povodňových rizik  Plány pro zvládání povodňových rizik tvoří tyto prvky: • závěry předběžného vyhodnocení povodňových rizik, na něž se vztahuje tento plán pro zvládání povodňových rizik; • mapy povodňového nebezpečí a mapy povodňových rizik pro vymezené oblasti s významným povodňovým rizikem; • popis příslušných cílů v rámci zvládání povodňových rizik; • souhrn opatření a jejich řazení podle priorit zaměřené na dosažení příslušných cílů v rámci zvládání povodňových rizik; • pokud je k dispozici, pro společná povodí a dílčí povodí, popis metodiky vymezené dotyčnými členskými státy pro analýzu nákladů a přínosů používanou k posuzování opatření s nadnárodními účinky.  Plány pro zvládání povodňových rizik plány byly dokončeny a zveřejněny v prosinci 2015. Vranov – srpen 2002