Rizika vyplývající z ohrožení obyvatelstva během povodňových událostí 6. 4. 2017  přímé/“nepřímé“ – příčina úmrtí  evidence Příčina smrti a případné okolnosti Utonutí chodec v dopravním prostředku z lodi při záchranných pracích v budově Následky zranění ve vodě chodec v dopravním prostředku na lodi při záchranných pracích v budově Srdeční selhání Zásah elektrickým proudem Otrava oxidem uhličitým Požár Ostatní Neznámé/nedefinované Definice - oběť povodně 0 5 10 15 20 25 30 35 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Příčiny úmrtí Oběti(%) Evropa a USA ČR 1. Utonutí - chodci 2. Utonutí - uvíznutí ve vozidle 3. Utonutí - vypadnutí z lodi 4. Utonutí - během záchranné akce 5. Utonutí - v budově 6. Utonutí - povodňová turistika 7. Utonutí - neuvedeno 8. Úraz - chodci 9. Úraz - uvíznutí ve vozidle 10. Úraz - vypadnutí z lodi 11. Úraz - během záchranné akce 12. Úraz - v budově 13. Úraz - povodňová turistika 14. Selhání srdce - neuvedeno 15. Selhání srdce - neposkytnutí včasné pomoci 16. Podchlazení 17. Zabití el. proudem 18.Otrava oxidem uhelnatým 19. Neznámé příčiny Analýza faktorů ovlivňujících ztráty na životech  3 hlavní faktory • nebezpečí • expozice • zranitelnost  kombinace faktorů  28 dílčích faktorů Expozice  Připravenost na nebezpečí  Varování před povodní  Záchranné práce  Odezva na varování  Evakuace  Denní doba Připravenost na nebezpečí  činnosti prováděné před povodní (zmenšují následky při a po povodni) • důsledná aplikace varovného systému a evakuačních plánů, • zajištění dobré informovanosti obyvatel, • osvěta o správném chování během povodně.  úzce spjata s prevencí před povodněmi • dokument schválený vládním usnesením: Strategie ochrany před povodněmi pro území ČR (19. dubna 2000 č. 382) • zákon o krizovém řízení 240/2000 Sb.  Možnost ovlivnění faktoru: • lepší informovanost obyvatel ohledně varovného systému a evakuačních plánů, • lepší osvěta ohledně chování během povodně. Varování před povodní  velmi významný vliv na počet obětí  povinnost ČHMÚ informovat veřejnost o přicházející povodni formou výstražných informací.  výstražná a předpovědní služba (ČHMÚ, Odbor hydrometeorologického zabezpečení Vojenského geografického a hydrometeorologického úřadu meteorologické služby armády ČR HMZ VGHMÚř)  tzv. Systém integrované výstražné služby (SIVS),  výstražná informace na nebezpečné, resp. limitní meteorologické a hydrologické prvky a jevy.  Možnost ovlivnění faktoru: • výstražná a předpovědní služba, kvalita zpracování evakuačních plánů a kvalita přenosu informací předpovědní povodňové služby. Záchranné práce  technická a organizační opatření,  prováděna za povodně v bezprostředně ohrožených nebo již zaplavených územích k záchraně životů a majetku,  ochrana a evakuace obyvatelstva z těchto území a péče o ně po nezbytnou dobu,  „krizový“ zákon 254/2001 Sb. v platném znění pozdějších předpisu. Odezva na varování  zda ohrožená osoba přijme výstražné informace a řídí se následnými pokyny evakuačního plánu, popř. zda varování vůbec obdrží,  často podcenění nebezpečí a přecení vlastních schopností – má za následek: • záchranné práce, • nebezpečí pro další osoby, • větší pravděpodobnost ztrát na životech lidí,  tzv. „povodňová turistika“.  Možnost ovlivnění faktoru: • lepší informovaností obyvatel, • zkušenosti jednotlivců (byli postiženi v minulosti). Evakuace  souhrn opatření, která zajišťují přemístění osob, zvířectva, movitého majetku z ohroženého místa či území do bezpečí.  Preventivní evakuace • rozsah povodně je v daném území předvídatelný s dostatečnou mírou pravděpodobnosti a je dostatečnou dobu předem známo, že dojde k zaplavení.  Bezprostřední evakuace • přemístění ohrožených osob bez výzvy k evakuaci (nebo ihned po výzvě k evakuaci) z ohroženého místa na bezpečné místo.  Evakuační plány pro jednotlivé kraje zpracováné na základě vyhlášky 380/2002 Sb.  Včasná evakuace zajistí záchranu ohrožených osob a tím sníží ztráty na lidských životech při povodni.  Během evakuace však také závisí na tom, zda lidé spolupracují a respektují evakuační plány. Denní doba  v jakou dobu během dne může nastat povodňová událost,  večerní nebo noční hodiny • riziko ohrožení lidí mnohem větší s ohledem na výrazně horší možnost přijetí včasné výstražné informace, • jedinou možností je přímé varování občanů, kdy jsou všechny objekty v ohrožené oblasti obcházeny pracovníky záchranného sboru a policií a provádí se přímé varování obyvatel před nebezpečím, popř. evakuace.  Troubky 1997 – noční hodiny  povodně srpen 2010 – nad ránem, během dne. Nebezpečí  vyjadřuje hrozbu události vyvolávající možné ztráty na lidských životech.  popsáno charakteristikami: • hloubka vody • rozsah záplavy, • rychlost vody, • rychlost příchodu povodně, • rychlost stoupání hladiny. Hloubka vody  charakteristika povodně,  svislá vzdálenost mezi dnem a hladinou vody,  stabilita osob je odvozena ze závislosti hloubky a rychlosti vody,  ohrožení jedince stoupá se vzrůstající hloubkou (největší vliv na děti a starší osoby),  Možnost ovlivnění faktoru: • v souvislosti s omezením rozsahu záplavy výstavbou protipovodňových opatření (ochranných hrází), • vhodná transformace povodňové vlny (nádrže, řízené rozlivy, apod.). Rychlost vody  charakteristika povodně,  posouzení stability jedince v proudící vodě,  závisí také na hloubce vody,  čím větší rychlost, tím se zvětšuje pravděpodobnost, že bude ohrožený jedinec proudem vody stržen,  Možnost ovlivnění faktoru: • výstavba protipovodňových opatření. Rozsah záplavy  základ ke stanovení potenciálního počtu ohrožených obyvatel a potenciální výše materiálních škod,  záplavová území - stanovuje příslušný vodoprávní úřad,  aktivní zóna záplavového území (AZZU) - v tomto území může dojít k bezprostřednímu ohrožení životů a zdraví lidí a jejich majetku.  větší rozsah povodně - závažnější mohou být celkové následky včetně (ztrát na lidských životech).  Vyšší riziko ohrožení jedince hrozí v aktivních zónách záplavového území.  Možnost ovlivnění faktoru: • Rozsah záplavy lze do jisté míry ovlivnit strukturálními protipovodňovými opatřeními (ochranné hráze, mobilní hrazení, zajištění dostatečného retenčního objemu v nádržích). Rychlost příchodu povodně  závisí především na: • ploše povodí, • na jeho morfologii a geologické skladbě, • na stupni nasycení půdy (např. v důsledku předchozích srážek a povodňových situací), • na množství srážek spadlých během určitého časového intervalu, • na kombinaci srážek s táním sněhu, atd.  přívalové povodně – těžké odhadnout kdy a kde  zvláštní povodně – při poruše vodního díla (rychlé, nečekané, tragické následky – Bílá Desná, 1916, sypaná hráz, 62 obětí, 33 zničených domů).  výstražné informace ČHMÚ – na území celých krajů.  Možnost ovlivnění faktoru: • výstavba nádrží – zpoždění odtoku, • technicko-bezpečnostní dohled (kontrola vodního díla). Rychlost příchodu povodně Zranitelnost  závisí na charakteristice ohroženého jedince: • hmotnost, výška, • věk, pohlaví, • fyzické zdatnosti, zdravotní a psychický stav, • zkušenosti s pohybem ve vodě, • druh oblečení a obuvi, • zda nese náklad nebo zda využívá oporu. Zranitelnost  Větší hmotnost menší pravděpodobnost stržení proudem (Výjimka: lidé s nadváhou).  Výška jedince - odlišné zvládání náporu proudící vody ve vazbě na hloubku a rychlost vody.  Na věku jedince je výrazně závislá jeho hmotnost i výška, fyzická zdatnost a částečně také zdravotní dispozice. Při povodňové situaci jsou nejvíce ohroženy děti a staří lidé.  Pohlaví - ženy jsou obvykle náchylnější ke zranění, mívají nižší fyzickou zdatnost než muži, při delším pobytu ve vodě se projevuje horší termoregulace.  Fyzická zdatnost může v extrémních situacích značně ovlivnit zranitelnost jedince v proudící vodě. Tento faktor souvisí s věkem, pohlavím, zdravotním a psychickým stavem ohrožené osoby. Fyzickou zdatnost lze charakterizovat motorickou schopností jedince. Zranitelnost  Zkušenost jedince s pohybem ve vodě je individuální. Zvětšuje se s každým pobytem ve vodě. Z tohoto pohledu jsou na tom nejhůře děti.  Druh oblečení a obuvi může ovlivnit stabilitu jedince při pohybu ve vodě i odolnost vůči plovoucím předmětům a nízké teplotě vody.  Osoba nesoucí náklad v proudící vodě, má mnohem horší stabilitu než bez nákladu. Rovněž záleží na rozměrech a hmotnosti nákladu.  Využití opory může usnadnit pohyb a zvýšit stabilitu osob ve vodě.  Pobyt ve vozidle může mít významný vliv na ohroženého jedince v případě, kdy je obsazené vozidlo smeteno proudem vody. Podle výzkumů je osobní automobil nekontrolovatelný již při hloubce vody 0,5 m, u větších aut, např. hasičských, pak cca 0,9 m.  Pobyt v budově poskytuje na jedné straně ohroženému jedinci pocit bezpečí. Budova však může být proudem vody narušena a může dojít k ohrožení vlivem padajících trosek. Hlavní faktor Dílčí faktor Pořadí Expozice Připravenost na nebezpečí 1 - 2 Varování před povodní 1 - 2 Záchranné práce 3 Nebezpečí Hloubka vody 4 Rozsah záplavy 5 Rychlost vody 6 Rychlost příchodu povodně 7 Expozice Odezva na varování 8 Evakuace 9 Nebezpečí Rychlost stoupání hladiny 10 Zranitelnost Fyzická zdatnost jedince 11 Nebezpečí Unášené předměty 12 Expozice Denní doba 13 Zranitelnost Zkušenost s pohybem ve vodě 14 Věk jedince 15 Cvičení č. 3  párové porovnání faktorů  xls tabulka  pro faktor v řádku uvést: • 1 (pro faktor, který má větší váhu) • 0 (pro faktor, který má menší váhu).  Seřadit faktory sestupně podle počtu bodů - významnost.Hlavnífaktory Dílčífaktory Rozsahzáplavy Rychlostpříchodu povodně Rychloststoupání hladiny Hloubkavody Rychlostvody Teplotavody Jakostvody ... Σ NEBEZPEČÍ Rozsah záplavy 0 Rychlost příchodu povodně 0 Rychlost stoupání hladiny 0 Hloubka vody 0 Rychlost vody 0 ... 0