Barvy Vítězslav Otruba 2017 prof. Otruba 1 Achromatické světlo •„Bílé světlo“ : signál složený ze záření všech vlnových délek viditelného spektra •Difúzní odraz dopadajícího světla na povrchu těles: • odraz > 80 % - bílé předměty • odraz < 3% - černé předměty •Kolik úrovní šedé barvy rozlišíme ? • Stačí 32-64 •Lidský vizuální systém je schopen adaptace na různé úrovně intenzity. Dolní a horní mez vnímání intenzity se liší násobkem 1010 ! Současně vnímáme několik desítek úrovní intenzity v určitém místě, při změně pohledu se podle úrovně intenzity na sledovaném povrchu vizuální systém přizpůsobí. • 2017 prof. Otruba 2 Barevný vjem •Grassmanovy zákony (1854) - lidské oko vnímá: • – dominantní vlnovou délku (odstín, “hue”) • – čistotu barvy (sytost, “saturation”) • – intenzitu (jas, “brightness”) 2017 prof. Otruba 3 Skládání světel paladix_adit 2017 prof. Otruba 4 V principu jde o skládání barevných světel (světelných zdrojů): •Červeného (red) •Zeleného (green) •Modrého (blue) V ideálním případě je spektrální šířka každého světla (světelného zdroje) 1/3 viditelného spektra aby výsledná směs – bílé světlo – obsahovalo všechny vlnové délky. Aditivní skládání barev (RGB) 2017 prof. Otruba 5 img006 Skládání barviv paladix_sutrakt 2017 prof. Otruba 6 V principu jde o odečítání barevných složek (absorpcí částí spektra v pigmentu - barvivu) z bílého světla: •Purpurová (magenta) absorbuje zelenou •Azurová (cyan) absorbuje červenou •Žlutá (yellow) absorbuje modrou V ideálním případě každé barvivo absorbuje 1/3 viditelného spektra • Subtraktivní skládání barev (CMY) 2017 prof. Otruba 7 img007 Žlutý barevný pigment paladix_žlutá 2017 prof. Otruba 8 Barevný vjem •Vnímání jasu a barev Díky sondování celého spektra "jen" třemi druhy čípků se snadno může stát, že dvě nebo i více různých složených spekter je vyhodnoceno okem a mozkem stejně a to i přesto, že se jedná o dvě zcela rozdílná spektra. Potom se jeví tato rozdílná spektra jako stejná barva a jsou tedy okem nerozlišitelné. •Vidění versus fotoaparát I dnešní nejdokonalejší fotoaparáty se bohužel schopnostem oka a zejména mozku jen přibližují. Schopnosti, které má zdravý člověk (dynamický rozsah vidění, schopnost vyvážení bílé, gamut, ostření, noční vidění atd.), jsou zatím technikou naplněny jen zčásti. 2017 prof. Otruba 9 Vlastnosti zraku •různá citlivost na červenou (0.3), zelenou (0.6) a modrou (0.1) barvu – navíc střed žluté skvrny téměř neobsahuje “modré” čípky •zaostřuje se podle jasové složky (Y = R+G) – nelze dobře zaostřit na rozdíly v modré složce •integrační schopnost sítnice – vnímáme samostatné tečky a zároveň jejich hustotu 2017 prof. Otruba 10 Vizuální přenos •Zahrnuje 3 procesy : fotochemický, biochemický a elektrický •Fotoreceptorové buňky oka jsou tyčinky a čípky. Každý typ má zploštělé disky, které obsahují fotoreceptorový pigment. Tento pigment je rhodopsin v tyčinkách a červený, zelený a modrý pigment v čípcích. Rhodopsin je transmembránový protein s prostetickou skupinou 11-cis-retinal. Rhodopsin bez 11-cis-retinalu = opsin. 11 2017 prof. Otruba 11 11-cis-retinal Vlastnosti systému vidění •větší rozlišovací schopnost ve svislém a vodorovném směru – v šikmých směrech asi o 30% menší •přeostřování na barvy vzdálené ve spektru •setrvačnost (“afterimage”) – laterální inhibice nervových buněk •očekávání (“expectation”) – psycho-fyziologická vlastnost 2017 prof. Otruba 12 Vnímání barev •Citlivost předpokládaných tří druhů čípků – na vlnovou délku A reaguje každý detektor jinou velikostí podráždění – barevný vjem může být charakterizován mimo vlnové délky záření i relativní velikostí podráždění receptorů. Obojí způsob je podle potřeby používán. •Mísením signálů vzniká v mozku informace o barvě. Analýza těchto dat, kdy každá tyčinka a čípek říká něco jiného, odpovídá výpočetnímu výkonu, na který se nehrabe žádná grafická karta na světě! • 2017 prof. Otruba 13 A Spektrální profil citlivosti lidského oka. Tyto křivky byly naměřeny nepřímými metodami a neodpovídají přesně absorpčním spektrům barviv izolovaných z oční sítnice - spektrální citlivost jednotlivých receptorů se částečně překrývá Monochromatické světlo •Čípky dovedou rozlišit pásma o šířce cca 2 nm, cca 150 barevných tónů (monochromatických světel) – barevných tónů sytých • •Směs všech monochromatických světel je světlo bílé 2017 prof. Otruba 14 Barevný tón, sytost •Dvě nebo více monochromatických světel tvoří směs, jejíž barevný tón je shodný s tónem určitého monochromatického světla, ale sytost směsi je vždy menší. •Směs několika monochromatických světel je světlo složené. Světlo složené a světlo monochromatické, která se jeví ve stejném barevném tónu, se označují jako světla podmíněně podobná (metamerní). 2017 prof. Otruba 15 Odstín barvy (hue) •Díky reprezentaci barev pomocí kola je možné odstín barvy (Hue) vyjádřit jako úhel ve stupních od 0 do 360. Odstínem barvy (Hue) se přitom myslí barva ve své čisté podobě, tedy nezatížená tím, jak je světlá či tmavá, či jak velké množství bílé má v sobě přimícháno. •Odstín je tedy to, co má většinou běžná jména, jako "červená", "modrá", "žlutá" atd. Současné RGB modely přiřadily úhlu 0° barvu červenou, úhlu 120° barvu zelenou a úhlu 240° barvu modrou. 2017 prof. Otruba 16 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_4_01.gif Sytost barvy (saturation) •Sytost barvy, neboli její čistota jednoduše znamená, jak moc se barva odlišuje od šedé. Přitom nezáleží na tom, jak moc světlá či tmavá šedá to je, ale pouze na tom, jak moc se od "nějaké šedé" barva odlišuje •sytá barva neobsahuje příměs šedé (černé a bílé) 2017 prof. Otruba 17 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_4_03.gif Světlost barvy (lightness) •Světlost barvy vyjadřuje, jak moc světlá se barva jeví, a označuje se často slovy jako "světle modrá", "tmavě červená" atp. •Udává se opět v % •100 % - zcela bílá a označuje maximální jas, kterého je zařízení schopno. •0 % = černá, čili zcela tmavý (černý) bod. 2017 prof. Otruba 18 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_4_04.gif Barevný model RGB •RGB model lze zobrazit jako krychli, kde jednotlivé x, y, z osy odpovídají modrému, červenému a zelenému světlu. Na úhlopříčce krychle je potom stav, kdy všechna tři světla svítí na maximum, tedy vytvoří bílou. •Velmi zjednodušeně říká, jak moc je drážděn červený (R-Red) receptor oka, jak moc je drážděn zelený (G-Green) a jak moc modrý (B-Blue). Sada 3 čísel RGB potom určuje jak barvu, tak i intenzitu světla 2017 prof. Otruba 19 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_5_01.jpg RGB obraz a jeho tři RGB složky •Světlá obloha se skládá ze všech RGB složek (všechny jsou poměrně světlé), červený květ má jen složku červenou a pole se skládá ze zelené a trochy červené. Modrá složka v barvě pole i květu téměř chybí (je hodně tmavá). 2017 prof. Otruba 20 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_5_02.gif http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_5_06.jpg Barevný model CMY •CMY model je teoreticky inverzní k modelu RGB. Lze ho tedy popsat stejnou krychlí, ale s výchozím bodem v bílé barvě (vpravo nahoře) a s barvivy (inkousty) doplňkovými k barvám RGB, tedy CMY. Reálná barviva mají jinou barvu než přesné doplňkové barvy k RGB. 2017 prof. Otruba 21 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_5_04.jpg CMY obraz a jeho CMY složky •CMY model je subtraktivní model, tedy založený na odčítání RGB barev při odrazu bílého světla od barviv. Přidáním všech barviv naplno se vytvoří černá barva, neboli všechno světlo je pohlceno. 2017 prof. Otruba 22 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_5_03.gif Diagram chromatičnosti CIE 2017 prof. Otruba 23 smok4 Obvod podkovy vyznačuje polohu monochromatických (sytých) světel, souřadnice x=y=0,33 určují polohu bílého světla (C), tedy barev nepestrých (bílá, šedá, černá). Křivka uvnitř plochy je tzv. čára teplotních zářičů. Konce podkovy spojuje přímka, vyznačující polohu směsí fialového a červeného světla (purpurové barvy nespektrální). Celkem na podkově je rozlišeno 150, na přímce 30, celkem 180 tónů barev pestrých. c Vlastnosti CIE diagramu •všechny viditelné barvy jsou uvnitř podkovy •intenzita (světlost) barev je ignorována, dvě barvy se shodným tónem a sytostí se promítají do stejného bodu diagramu •spektrální (monochromatické) barvy leží na křivkovém okraji podkovy •úsečka mezi modrou a červenou barvou je „purpurová čára“ •bod C je „bílý bod“ •protože xy-rovina je projekcí lineárního prostoru (barevného prostoru), lze také skládat barvy lineárně na CIE-diagramu •komplementární barvy jsou barvy, jejichž kombinací složíme bílou •dominantní vlnovou délku barvy nalezneme na polopřímce spojující bílou a testovanou barvu. Je to průsečík s křivkovým okrajem podkovy 2017 prof. Otruba 24 Vlastnosti CIE diagramu •Směs světel K a L leží na spojnici KL. Barevný tón odpovídající směsi např. v R´odpovídá průsečíku spojnice R´a B s podkovou. Směs dvou spektrálních světel je vždy méně sytá než základní složky. •Barvy dávající smísením bílou (M, N) jsou doplňkové. smok5 2017 prof. Otruba 25 Teplota chromatičnosti •Barevná teplota charakterizuje spektrum bílého světla. Světlo určité barevné teploty má barvu tepelného záření vydávané černým tělesem, zahřátým na tuto teplotu. •Člověk své vnímání barev přizpůsobuje světlu – bílý papír vnímá jako bílý, i když je vlivem osvětlení zabarvený. Fotoaparáty a kamery se naproti tomu musí na barevnou teplotu nastavovat •Filmový materiál je naproti tomu většinou kalibrován na denní světlo, a barevné tónování se upravuje speciálními filtry 2017 prof. Otruba 26 smok6_7 Rozložení energie ve spektru absolutně černého tělesa Color_temp2 Teplota chromatičnosti •Vliv různé polohy slunce během dne na teplotu chromatičnosti smok47 2017 prof. Otruba 27 Teplota chromatičnosti 2017 prof. Otruba 28 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_7_05.jpg Bílý papír není bílý. Má vždy barvu světla, které na něj svítí http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_7_06.jpg Na základě známé barvy předmětů provede mozek korekci signálu z očí tak, aby předměty zachovávaly svojí barvu. Mozek tedy eliminuje barvu osvětlujícího světla – provádí vyvážení jeho barvy (korekci) na bílou. Bílé světlo •Za bílou v lidském slova smyslu lze považovat takové světlo, které dráždí všechny tři druhy barvocitlivých receptorů oka stejně. Bílá je tak velmi subjektivní záležitost (jako vše související s viděním), a proto byly vytvořeny standardy pro bílou. 2017 prof. Otruba 29 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_7_01.gif Spektrum standardizovaného bílého světla D65 odpovídá polednímu, mírně zamračenému dni v Evropě a má odpovídající teplotu 6500K Barva typických světel Teplota v K Typický zdroj světla 1200-1500 Svíčka 2500-3200 Běžná žárovka (40-200W) 3000-4000 Východ a západ slunce 4000-5000 Zářivka 5000-6000 Sluneční světlo (slunný den), fotografický blesk 6000-7000 Zamračený a mlhavý den 7000-8000 Fotografie ve stínu slunce 8000-11000 Modré nebe bez slunce (hory) 2017 prof. Otruba 30 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_7_07.jpg Barvy předmětů •Ideální šedá plocha (1) •Ideální modrá plocha (3) •Skutečná modrá plocha (2) vykazuje ve srovnání s ideální příměs černé (Č) a bílé (B) barvy smok8 2017 prof. Otruba 31 Spektrální reflektance ideálních a skutečných povrchových barev Soudobý kontrast 2017 prof. Otruba 32 smok11 Vliv sousedství černé a bílé na zdánlivou světlost a sytost barvy (podle Evanse) Simultánní kontrast •Velké čtverce v dvojici nad sebou se navzájem barevně liší jasem (vlevo), saturací (uprostřed) a barevným tónem (vpravo). Dvojice malých čtverců v jejich středu má vždy přesně tutéž barvu, nicméně kontrast s velkým čtvercem způsobuje, že vypadají, jako by jejich jas (vlevo), saturace (uprostřed) nebo barevný tón (vpravo) byly různé. simultánní kontrast 2017 prof. Otruba 33 Machovy pruhy machovy pruhy •Kontrast podél náhlých přechodů (hran) se oku jeví větší, než ve skutečnosti je. Díky tomuto efektu vypadá levá strana každého pruhu světlejší než pravá, ačkoli celý pruh je ve skutečnosti stejně tmavý. •Na druhém obrázku Střední pruh je v celé své délce stejně šedý - většina z vás ho ale uvidí jako přechod od světle šedé (vlevo) do tmavší šedé (vpravo). Je to vliv okolní plochy. 2017 prof. Otruba 34 „Přecházení zraku“ 2017 prof. Otruba 35 smok13 Rozhraní červené a modré barvy se jeví jako neklidné (podle Evanse). Je to způsobeno přeostřováním oční čočky podle ohniska příslušné barvy – barevná vada oční čočky Vliv spektrálního složení světla •Křivka spektrální reflektance plochy, která se jeví ve světle složeném z vlnových délek λ1, λ2, λ3 jako černá 2017 prof. Otruba 36 smok15 Vjem bílého světla a)světlo zahrnuje všechny vlnové délky b)světlo zahrnuje jen tři vlnové délky λ1, λ2, λ3 c)světlo zahrnuje jen dvě vlnové délky λ4, λ5. •Ve všech třech případech se světlo jeví oku jako bílé! 2017 prof. Otruba 37 smok16 Vliv složení světla na podání barev •Na horním snímku je scéna osvětlena světlem se spojitým spektrem (žárovka) • •Na dolním snímku je scéna osvětlena směsí monochromatického červeného a modrozeleného světla, které se jeví oku jako bílé 2017 prof. Otruba 38 smok17 Světelné zdroje •Přirozené zdroje světla mají spojité spektrum, základem je sluneční světlo v našich zeměpisných šířkách o teplotě chromatičnosti 5500K. (nad atmosférou Země 6565K). Slouží jako srovnávací standard bílého světla. Ve stínu dosahuje při modré obloze až 12000K (ve stínu při sytě modré obloze na horách), při zatažené obloze 6000-8000K. •Umělé světelné zdroje mají často velmi složitý průběh spektra a je možné posuzovat pouze přibližně odpovídající teplotu chromatičnosti. Proto jsou zavedeny pojmy Colour Rendering (Ra) – podání barev ve srovnání se standardním osvětlením a •CRI - Colour Rendering Index (činitel věrnosti barvy, rozsah 0-100) je mezinárodní systém pro popis fyziologického vjemu barvy při osvětlení příslušným světelným zdrojem ve srovnání se slunečním světlem (CRI = 100). Obecněji se používá srovnání i pro zdroje jiné teploty chromatičnosti ve srovnání s příslušným zářením černého tělesa (žárovky CRI = 100) 2017 prof. Otruba 39 Kde používat produkty s vyšší hodnotou CRI(Ra)? •laboratoře, kontrolní a řídící místnosti, operační sály, ordinace, zubní laboratoře, grafické studia, video studia, dílny, pracovny, montážní haly. •Oblasti vhodné na přesnou reprodukci barev –kulturní prostory (galerie, výstavy, prezentace, muzea apod.) –relaxační prostory (sauny, bazény, fitness, restaurace, solné jeskyně apod.) 2017 prof. Otruba 40 Žárovky (CRI = 100) 2017 prof. Otruba 41 Nízkonapěťové halogenové žárovky Philips CAPSULEline Pro CRI = 100 Barevné korekce na teplotu chromatičnosti 5500 K barevné folie (např. IFF Florencie, Kodak Rochester) 2017 prof. Otruba 42 Zářivky s vysokým CRI (>90) Zářivková trubice Philips TL-D 90 de Luxe Tchr = 3000K, 4000K, 5000K, 6500K Xenonové výbojky •Pulzní bleskové fotografické xenonové výbojky mají teplotu chromatičnosti 5500K (korigované žlutým filtrem, D≈0,1) nebo 6000K bez korekce na čáry Xe v modré oblasti spektra. CRI = 95-100. •Kontinuální xenonové výbojky (výkony do 20kW) pro projekci filmů a přisvětlení scény při denním světle. CRI = 90-98, Tchr≈5800K Xenon-Lamps_s 2017 prof. Otruba 43 Vysokotlaké výbojky metalhalidové •Výbojky s náplní směsi rtuti, halogenidů kovů (převážně vzácných zemin) a argonu, příp. xenonu, hořák je z korundu. •Příklad výbojky Philips MASTER Colour CDM-T s teplotou chromatičnosti 3000 K (CRI až 85) a 4200 K (CRI až 96) •Výkonové (až 5000W) mají CRI 55 – 85. • 2017 prof. Otruba 44 LED (Light emitting diode ) zdroje •Moderní polovodičové zdroje světla. Mají již vysokou účinnost, dlouhou životnost a jsou otřesuvzdorné – důležité pro mobilní zařízení. •Spektrální vlastnosti jsou dány složením polovodiče (GaAs, InP, GaAlP, GaN, SiC,... •„Bílé“ LED kombinují diodu emitující v modré oblasti spektra s luminoforem příp. s diodou emitující v dlouhovlnné oblasti. 2017 prof. Otruba 45 Vyvážení bílé - film Konverzní filtry •„Bílé světlo“ může mít tedy různý odstín. Barevné materiály jsou vyváženy buď pro „denní“ světlo (cca 5500 K) nebo „umělé“ (cca 3200 K, označení T – tungsram). •Pro korekce teploty chromatičnosti se používají konverzní filtry načervenalé (snižují teplotu chromatičnosti) nebo namodralé (zvyšují teplotu chromatičnosti). •Pro měření teploty chromatičnosti se vyrábějí tzv. colortestery, které měří poměr intenzit modré a červené složky světla, příp. třípásmové, měřící poměry R:G:B. 2017 prof. Otruba 46 Hodnoty mired •Konverzní filtry jsou vyráběny v sadách a jejich převodní hodnoty se udávají v miredech (micro reciprocal degree): • a=106/T • (v podstatě reciproké teploty chromatičnosti) •Výhodou je, že stejné diference v miredech odpovídají stejným diferencím v barvě vnímané lidským okem. Prakticky se používá jednotka 10x větší dekamired. V dekamiredech jsou nastavovány i barevné korekce u digitálních přístrojů (obvykle vyšší kategorie) • 2017 prof. Otruba 47 Korekce konverzními filtry •Příklad: •Svítíme-li žárovkami o barevné teplotě 2800K (350 Mired), tak modrý filtr, který posouvá barvu o -150 Mired (záporné hodnoty značí posun do modrých barev), ji změní na 200 Mired, což odpovídá 5000K. Naopak je-li světlo velmi modré (10000K = 100 Mired), červený filtr o hodnotě 100 Mired posune barvu světla na 200 Mired, tedy opět 5000K. 2017 prof. Otruba 48 http://www.fotografovani.cz/images3/rom_svetlo_7_11.jpg Příklad nomogramu pro konverzní filtry smok50 2017 prof. Otruba 49 Vyvážení bílé - digitální fotografie •vyvážení bílé se děje posunem signálu (změnou intenzity, citlivosti) z jednotlivých kanálů RGB (mícháním barev) •možné přístupy: • automaticky •přednastavené režimy (slunečno, žárovka, zataženo…) •ruční nastavení teploty chromatičnosti (ve stupních Kelvina) •kalibrace na bílou (šedou) tabulku •post-processing (focení do RAWu) • 2017 prof. Otruba 50 Srovnání (Nikon D700, 3000K): kompaktní zářivka/halogenová žárovka 2017 prof. Otruba 51 D:\E\12_11_11_Bukovany\DSC_5803a.jpg D:\E\12_11_11_Bukovany\DSC_5805a.jpg