ÚVOD C6190 CHEMIE A METODIKY KONZERVOVÁNÍ PŘEDMĚTŮ Z ANORGANICKÝCH MATERIÁLŮ II Eva Pospíšilová, 2018 ZÁKLADNÍ POJMY •PRŮZKUM = zjištění stavu (rozsah poškození a ztrát), struktury a materiálu předmětu a shromáždění veškerých dostupných informací o předmětu (původ, datace, autor, atd.); rozsah průzkumu vždy záleží na individuálním předmětu •umělecko-historický (historické souvislosti, předchozí provedené zásahy) •materiálový (neinvazivní, invazivní) •… •KONZERVACE = souhrn úkonů, jejichž cílem je zastavit degradační procesy a ochránit předmět před dalším působením degradačních vlivů •preventivní – nepřímá, kontrola stavu a podmínek uložení předmětu •sanační – systém přímých zásahů •RESTAUROVÁNÍ = proces, jehož cílem je navrátit danému předmětu podobu co nejvíce odpovídající původní; není možné jej provést, neznáme-li původní podobu díla •DOKUMENTACE = popisuje průzkum a všechny zásahy provedené na předmětu, její součástí je detailní fotodokumentace ZÁKLADNÍ POJMY •AUTENTICITA = nutno respektovat původní ztvárnění a vyznění díla, jak je zamýšlel autor, i s jeho chybami, tzv. lidový nádech díla •INTEGRITA = fyzikální, historická a estetická celistvost, dílo by na první pohled mělo působit celistvě, zásahy musí nicméně být rozpoznatelné • •VLASTNÍK DÍLA = zadavatel •AUTOR DÍLA = původce ZÁSADY PRO RESTAURÁTORSKOU PRAXI •zodpovědnost vůči vlastníkovi (zadavateli) •zodpovědnost vůči autorovi •co nejvyšší možný standard provedení prací •pečlivá dokumentace a fotodokumentace •respektování mezí vlastních možností [1] RESTAURÁTORSKÁ PROFESE •VZDĚLÁNÍ: VŠ, VOŠ, SŠ + příslušná praxe v oboru à licence MK ČR •restaurátor bez licence nemůže restaurovat kulturní památky nebo národní kulturní památky •spolupráce s dalšími restaurátory (např. s jinou specializací) •interdisciplinární spolupráce •objektivita – nelze podávat falešné informace, např. je-li nejistý autor díla •vzdělávání dalších odborníků a veřejnosti •povinnost vyhovět požadavku odborné konzultace •zodpovědnost za provedenou práci •posouzení práce jiných restaurátorů – upozornění vlastníka, dochází-li zásahem k poškozování předmětu • • • • • VZTAH K VLASTNÍKOVI •zhodnocení nezbytného rozsahu zásahu - po dohodě s vlastníkem •nutno respektovat přání vlastníka (zadavatele), ale ne proti vlastnímu uvážení, např. hrozí-li poškození předmětu •povinnost mlčenlivosti •v případě neshod nutno najít kompromis, popřípadě vyhledat další názor odborníků, vždy v zájmu památky •nutno poskytnout vlastníkovi dokumentaci zásahu • • KONZERVACE A RESTAUROVÁNÍ •PRŮZKUM = zásadní součást konzervátorského procesu •ZHODNOCENÍ NEZBYTNÉHO ROZSAHU ZÁSAHU - po dohodě s vlastníkem •VÝBĚR VHODNÉ TECHNIKY A MATERIÁLŮ - nutná detailní dokumentace pro pozdější dohledatelnost •NÁVRH PRACOVNÍHO POSTUPU •ODSTRAŇOVÁNÍ NEPŮVODNÍCH DOPLŇKŮ – nesmí dojít k poškození původního materiálu •NÁSLEDNÁ PÉČE – doporučení podmínek uložení, kontroly stavu předmětů a intervalů pro rekonzervaci • • DOKUMENTACE SOUČÁSTI DOKUMENTACE: •provedené průzkumy, jejich vyhodnocení a závěr •koncepce restaurování, návrh zásahu – konzultace s vlastníkem a investorem •popis procesu – čištění, konzervace, restaurování, doplňující průzkum, retuše •doporučení podmínek pro uložení a četnosti kontrol • •dokumentace restaurátorského zásahu se stává součástí historie restaurovaného předmětu, součástí jeho hmotné existence •dokumentace musí obsahovat objektivní a úplné informace • • • • DOKUMENTACE TŘI BLOKY: •písemná část – základní údaje o památce a jejím restaurování, popis stavu památky před restaurováním, provedené analýzy a jejich výsledky, závěry z vyhodnocení analýz a jejich vliv na restaurátorský proces, popis zásahu, použitých materiálů, technických a technologických postupů, termín zahájení a ukončení prací •grafická část – nákresy, plánky, zákresy míst odběru vzorků, různých druhů poškození, použitých materiálů, doplňků, apod. •fotografická část – fotodokumentace díla před zásahem, jednotlivých etap zásahu, díla po zásahu, důležité jsou detaily, fotografie by měly obsahovat měřítko a barevnou škálu, nutno uvést použitý fotoaparát a technické parametry • • • • ZDROJE Přednášky MgA. Jiřího Marka [1] HTTP://WWW.DAILYMAIL.CO.UK/NEWS/ARTICLE-2191988/A-FADING-FRESCO-DIY-FIASCO-MASTERPIECE-JESUS-DESTRO YED-OLD-LADYS-ATTEMPT-RESTORE-DAMAGE-DIVINE-INTERVENTION.HTML ZDROJE OBRÁZKŮ