recetox-official-mu-english-opvavpi-uprava • •Hodnotová řešení env. krize •Hodnota •= koncepce žádoucího ~ jak hodně co chceme •- vytváří zásadní orientaci v životě, určuje naše jednání na základě stálých hodnotových žebříčků (verbální x žité) • • •Budování hodnotových žebříčků •- během socializace (výchova) → zvnitřňování hodnot do našeho podvědomí • → cizí vůle hodnotu nezakládá •- změna hodnotových žebříčků? – nutná motivace • - součástí lidské psychiky - • http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a3943/f11/100045s_horakova-hodnoty.pdf •Hodnota •= koncepce žádoucího ~ jak hodně co chceme •- vytváří zásadní orientaci v životě, určuje naše jednání na základě stálých hodnotových žebříčků (verbální x žité) • • •Budování hodnotových žebříčků •- během socializace (výchova) → zvnitřňování hodnot do našeho podvědomí • → cizí vůle hodnotu nezakládá •- změna hodnotových žebříčků? – nutná motivace • • •Potřeba •- spojena s hodnotami, vztahuje se ke chtěnému • → výrazem nedostatku •- hodnoty a potřeby tvoří podstatnou složku motivace lidského jednání •- naplnění potřeb → základ šťastného života •- materiální x nemateriální potřeby • • • •Na světě existuje tolik hladovějících lidí, že Bůh k nim může přicházet jen ve formě chleba. Gándhí - součástí lidské psychiky •Hodnota -hodnota svobody (ekonomický liberalismus – ekoteroristé omezují) -hodnota jistoty, kde je moje místo v životě a co se ode mně čeká (socialismus, komunismus) -hodnota sounáležitosti, kontinuity, tradice a ohleduplnosti – zelení -hodnota okamžiku (x fotografové) -hodnota peněz jako cíle našeho snažení – často s tím počítají ekonomové http://sichtarova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=583034 •Způsoby života v environmentální perpektivě • •Blahobyt -žádoucí stav společnosti vymaněné z hladu a bídy - C další nemateriální potřeby – viz Maslowova pyramida – potřeba uznání, sebeúcty, seberealizace atd. proč je potřeba růstu HDP? Dáno typem ekonomického systému •Způsoby života v environmentální perpektivě • •Blahobyt -žádoucí stav společnosti vymaněné z hladu a bídy - C -po naplnění základních potřeb vznikají potřeby nové, nemateriální, to však ohrožuje ekonomikou trvalého růstu -blahobyt je konvenčně spojován s vysokou hmotnou životní úrovní – HDP další nemateriální potřeby – viz Maslowova pyramida – potřeba uznání, sebeúcty, seberealizace atd. proč je potřeba růstu HDP? Dáno typem ekonomického systému •Způsoby života v environmentální perpektivě • •Blahobyt -žádoucí stav společnosti vymaněné z hladu a bídy - C -po naplnění základních potřeb vznikají potřeby nové, nemateriální, to však ohrožuje ekonomikou trvalého růstu -blahobyt je konvenčně spojován s vysokou hmotnou životní úrovní – HDP -pro zabezpečení růstu HDP je třeba spojit uspokojování vyšších (nemateriálních) potřeb s materiální spotřebou – jak? další nemateriální potřeby – viz Maslowova pyramida – potřeba uznání, sebeúcty, seberealizace atd. proč je potřeba růstu HDP? Dáno typem ekonomického systému http://www.ktar.com/emedia/az/29/2982/298283.jpg?filter=mynw/400height http://i.idnes.cz/10/083/cl6/VES355d7d_profimedia_0014504408.jpg http://www.tyden.cz/obrazek/201110/4e8c3ac9ce375/ambasadorka-perrelet-tatana-kucharova-a-hodinky-di amond-flower-foto-hermina-4e8c43f60fd7d_518x345.jpg Iluzi uspokojení kterých nemateriálních potřeba tyto reklamy navozují? Uznání, přátelství, radost, postavení... http://www.ktar.com/emedia/az/29/2982/298283.jpg?filter=mynw/400height http://www.tyden.cz/rubriky/relax/zabava/rozdelte-se-s-kamarady-uplne-o-vsechno_183906.html#.U9dh7r EQPJs http://i.idnes.cz/10/083/cl6/VES355d7d_profimedia_0014504408.jpg http://www.tyden.cz/obrazek/201110/4e8c3ac9ce375/ambasadorka-perrelet-tatana-kucharova-a-hodinky-di amond-flower-foto-hermina-4e8c43f60fd7d_518x345.jpg Reklama – hnací motor konzumní společnosti -nepřipustit, abychom si mysleli, že už máme vše, co ke spokojenému životu potřebujeme Šok z ekologie, str. 33 http://www.grida.no/publications/vg/waste3/ •Blahobyt v konvenčním pojetí •- neukazuje nespotřební kvality života, (např. zdraví, charakter sociálních vztahů, vzdělání, kulturní úroveň, životní prostředí…) • •http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8400005.stm Evolution's Edge: The Coming Collapse and Transformation of Our World •Konzum → konzumní společnost • -konzumní společnost - typ moderní společnosti, v níž jsou rozhodující sociální funkce určovány spotřebou - •- potřeba získávání „pozičního zboží“ (důkaz společenské pozice - uznání) -vyjadřuje situaci sociálních skupin či státu (stát blahobytu) - •- nadměrný konzum – záliba/nutnost? vlastnění hmotných statků či službách • → typická dynamika nakupování a spotřeby (tvorby odpadů) • Až na dno blahobytu“ str 39 http://img.turbo.fr/04334600-photo-salon-francfort-2011-mercedes-ml-3.jpg http://www.dacia.cz/modelova-rada/novy-duster/att5a6ec7968ffb483dae192605b9d0b4be/H79ph2-hub-versio ns5-650x360.jpg Lidé nepreferují první z postojů proto, že by byli pouze špatní, hamižní a malicherní. Mají k takovému postoji velice dobré důvody, i když si je nemusejí vůbec uvědomovat. Svět, ve kterém je jim dáno žít, je prostě nutí získávat pod kontrolu konzumní statky, chtě jí-li kontrolovat alespoň něco. Ekonomika i politika moderní společnosti fungují způsobem, který jim dokáže poskytnout nanejvýš jen těkavou iluzi jakékoliv jiné kontroly. http://www.talmidim.cz/filosofie/Az-na-dno-blahobytu.pdf •Konzum → konzumní společnost • -konzumní společnost - typ moderní společnosti, v níž jsou rozhodující sociální funkce určovány spotřebou - •- potřeba získávání „pozičního zboží“ (důkaz společenské pozice - uznání) -vyjadřuje situaci sociálních skupin či státu (stát blahobytu) - •- nadměrný konzum – záliba/nutnost? vlastnění hmotných statků či službách • → typická dynamika nakupování a spotřeby (tvorby odpadů) • Až na dno blahobytu“ str 39 http://img.turbo.fr/04334600-photo-salon-francfort-2011-mercedes-ml-3.jpg http://www.dacia.cz/modelova-rada/novy-duster/att5a6ec7968ffb483dae192605b9d0b4be/H79ph2-hub-versio ns5-650x360.jpg • http://media1.webgarden.cz/images/media1:51038c9da836b.jpg/1050cerv-800.jpg Lidé nepreferují první z postojů proto, že by byli pouze špatní, hamižní a malicherní. Mají k takovému postoji velice dobré důvody, i když si je nemusejí vůbec uvědomovat. Svět, ve kterém je jim dáno žít, je prostě nutí získávat pod kontrolu konzumní statky, chtě jí-li kontrolovat alespoň něco. Ekonomika i politika moderní společnosti fungují způsobem, který jim dokáže poskytnout nanejvýš jen těkavou iluzi jakékoliv jiné kontroly. http://www.talmidim.cz/filosofie/Az-na-dno-blahobytu.pdf •Rozměry konzumní společnosti •žádoucí: zabezpečení růstu HDP • •nežádoucí: •osobní/společenské -nesoulad mezi tím, co činí lidi šťastné (?) a očekáváním konzumní společnosti (?) • -šťastné činí lidi naplňování jejich potřeb, v materialistické společnosti již těch vyšších, nematerialistických – spokojená rodina, přátelé, zdraví, pocit smysluplného života, také pocit, že jsme schopní dosahovat hodnot, které uznáváme -konzumní společnost očekává demonstraci našich kvalit spotřebou statků – stále nové oblečení, automobil, nejlépe drahý či alespoň velký, dům (velký) atd. •Rozměry konzumní společnosti •žádoucí: zabezpečení růstu HDP • •nežádoucí: •osobní/společenské -nesoulad mezi tím, co činí lidi šťastné (?) a očekáváním konzumní společnosti (?) -nenaplnění vyšších potřeb činících nás šťastné často vede k hledání štěstí v materialistickém světě • [USEMAP] -šťastné činí lidi naplňování jejich potřeb, v materialistické společnosti již těch vyšších, nematerialistických – spokojená rodina, přátelé, zdraví, pocit smysluplného života, také pocit, že jsme schopní dosahovat hodnot, které uznáváme -konzumní společnost očekává demonstraci našich kvalit spotřebou statků – stále nové oblečení, automobil, nejlépe drahý či alespoň velký, dům (velký) atd. •Rozměry konzumní společnosti •žádoucí: zabezpečení růstu HDP • •nežádoucí: •osobní/společenské -nesoulad mezi tím, co činí lidi šťastné (?) a očekáváním konzumní společnosti (?) -nenaplnění vyšších potřeb činících nás šťastné často vede k hledání štěstí v materialistickém světě • •hypermarket – „oltář průměrných snů“ - nabízí (kromě věcí) jen krátkodobé uspokojení, nikoliv trvalou spokojenost a pocit životního naplnění • •„kulisový, umělý, naleštěný svět obrovské prodejny a vysněný „ideální“ svět hrdinů telenovel s jejich „důležitými“ problémy, demonstrovaný na příbězích pěti postav, jež se v prostředí hypermarketu potkají“ • • • -šťastné činí lidi naplňování jejich potřeb, v materialistické společnosti již těch vyšších, nematerialistických – spokojená rodina, přátelé, zdraví, pocit smysluplného života, také pocit, že jsme schopní dosahovat hodnot, které uznáváme -konzumní společnost očekává demonstraci našich kvalit spotřebou statků – stále nové oblečení, automobil, nejlépe drahý či alespoň velký, dům (velký) atd. •Rozměry konzumní společnosti •žádoucí: zabezpečení růstu HDP • •nežádoucí: •osobní/společenské -nesoulad mezi tím, co činí lidi šťastné (?) a očekáváním konzumní společnosti (?) -nenaplnění vyšších potřeb činících nás šťastné často vede k hledání štěstí v materialistickém světě • •hypermarket – „oltář průměrných snů“ - nabízí (kromě věcí) jen krátkodobé uspokojení, nikoliv trvalou spokojenost a pocit životního naplnění • •„kulisový, umělý, naleštěný svět obrovské prodejny a vysněný „ideální“ svět hrdinů telenovel s jejich „důležitými“ problémy, demonstrovaný na příbězích pěti postav, jež se v prostředí hypermarketu potkají“ • •environmentální • -šťastné činí lidi naplňování jejich potřeb, v materialistické společnosti již těch vyšších, nematerialistických – spokojená rodina, přátelé, zdraví, pocit smysluplného života, také pocit, že jsme schopní dosahovat hodnot, které uznáváme -konzumní společnost očekává demonstraci našich kvalit spotřebou statků – stále nové oblečení, automobil, nejlépe drahý či alespoň velký, dům (velký) atd. •Environmentálně příznivý způsob života -založen na změně žebříčku hodnot a potřeb (ve společnosti) •→ snížení hmotné spotřeby (suroviny, energie, odpady, tox.) = ek. stopy • • • • • • • • • • • • - požadavek etického kodexu chování člověka vůči přírodě - env. etika nutná jako výkladový a teoretický rámec •Environmentálně příznivý způsob života -založen na změně žebříčku hodnot a potřeb (ve společnosti) •→ snížení hmotné spotřeby (suroviny, energie, odpady, tox.) = ek. stopy • • • • • • • • • • • •Životní způsob a environmentální etika •- env. příznivé chování – více než vedlejší produkt živ. postojů zralých lidí •- nutná vymahatelnost pomocí sociální normy vštěpované výchovou → šíření nápodobou a módou • • - požadavek etického kodexu chování člověka vůči přírodě - env. etika nutná jako výkladový a teoretický rámec •Alternativní životní způsoby •- alternativní k většinové kultuře a životnímu stylu – odlišné hodnoty •- hodnoty zpravidla nemateriální povahy • •Drobné kroky nebo radikální změna životního způsobu? -způsob vyvolání změny postojů a životního stylu: • I) ne příznaky prohlubující se env. krize • → neorientujeme se na budoucí generace • II) nelze stavět na strachu ani prožití env. krize (povodně?) • III) ne environmentální vědomí a informovanost (max. 5 %) stopy3 stopy3 stopy3 • • • •Alternativní životní způsoby •- alternativní k většinové kultuře a životnímu stylu – odlišné hodnoty •- hodnoty zpravidla nemateriální povahy • •Drobné kroky nebo radikální změna životního způsobu? -způsob vyvolání změny postojů a životního stylu: • I) ne příznaky prohlubující se env. krize • → neorientujeme se na budoucí generace • II) nelze stavět na strachu ani prožití env. krize (povodně?) • III) ne environmentální vědomí a informovanost (max. 5 %) • •- schůdná je cesta drobných kroků • → vnímavost k praktickým návodům ekologických poraden • → env. šetrné prostředky, technologie, recyklace, biopotraviny… • - nejschůdnější postup k env. zásadním proměnám lidského života • → rozsáhlé devastace životního prostředí ale vyžaduje změnu • •- env. příznivý způsob někdy vnímán jako neradostný a asketický •- člověk někdy dochází k závěru, že sám env. krizi nevyřeší stopy3 stopy3 stopy3 • • • •Environmentálně uvědomnělý způsob života •I) dle domácích technologií – přibývá energ. šetrných spotřebičů (úspora) •II) dle spotřebních vzorců - důležitá env. informovanost + ochota měnit spotřební návyky (x tzv. „ekologické plýtvání“) • - ideační hodnota věcí x užitková hodnota • → souvisí s etickým a politickým pozadím výroby (velkochovy, x biopotr., fair-trade, veget., lokální potraviny…) •III) dle spotřeby zboží a služeb • → konzum. x dobrovolná skromnost • kn-rec-0407 pestri_n •Environmentálně uvědomnělý způsob života •I) dle domácích technologií – přibývá energ. šetrných spotřebičů (úspora) •II) dle spotřebních vzorců - důležitá env. informovanost + ochota měnit spotřební návyky (x tzv. „ekologické plýtvání“) • - ideační hodnota věcí x užitková hodnota • → souvisí s etickým a politickým pozadím výroby (velkochovy, x biopotr., fair-trade, veget., lokální potraviny…) •III) dle spotřeby zboží a služeb • → konzum. x dobrovolná skromnost • •Dobrovolná x záměrná skromnost -dobrovolně skromný - kdo žije ve skromných • poměrech vědomě a dobrovolně, na základě svého • rozhodnutí, ačkoli by mohl žít jinak (Pestří) • - env. příznivé necíleně - až druhotně •- kn-rec-0407 pestri_n •Environmentálně uvědomnělý způsob života •I) dle domácích technologií – přibývá energ. šetrných spotřebičů (úspora) •II) dle spotřebních vzorců - důležitá env. informovanost + ochota měnit spotřební návyky (x tzv. „ekologické plýtvání“) • - ideační hodnota věcí x užitková hodnota • → souvisí s etickým a politickým pozadím výroby (velkochovy, x biopotr., fair-trade, veget., lokální potraviny…) •III) dle spotřeby zboží a služeb • → konzum. x dobrovolná skromnost • •Dobrovolná x záměrná skromnost -dobrovolně skromný - kdo žije ve skromných • poměrech vědomě a dobrovolně, na základě svého • rozhodnutí, ačkoli by mohl žít jinak (Pestří) • - env. příznivé necíleně - až druhotně •- záměrná skromnost → lidé vědomě z env. motivů omezují své vzorce i objem spotřeby hmotných • statků či služeb, které narušují ŽP (Zelení) •- častá je kombinace obou • kn-rec-0407 pestri_n https://cdn.muni.cz/media/32085/verniprebalslama.jpg?mode=crop&slimmage=true&rnd=131290343460000000 •Dobrovolná skromnost x chudoba •- chudoba - nízký příjem, malé vlastnictví a spotřeba, pocit deprivace, sociální vyloučení, nízký sociální status, minimální podíl na moci •- dobrovolná skromnost – dobrovolnost, soběstačnost, pestré mezilidské vztahy, aktivní podíl na veřejných věcech (obce...) -idea skromnosti častá v antické filozofii, islámu, křesťanství, judaismu, taoismu, konfucionismu, starověké mytologii i u přírodních národů • Douan Elgin Voluntary simplicity http://duaneelgin.com/wp-content/uploads/2010/11/voluntary_simplicity.pdf •„I suggest that we are thieves in a way. • •If I take anythink that I do not need for my •own immediate use and keep it I thieve it •from somebody else. • •I venture to suggest that it is the fundamental law of Nature, without exception, that Nature produces enough for our wants from day to day, and if only everybody took enough for himself and nothing more, there would be no pauperism in this world, there would be no more dying for starvation in this world. • •But so long as we have got this inequality, so long we are thieving.“ • • M. K. Gandhi •Thieves – zloději •Venture – spekulovat •Pauperism – chudoba •Starvation – hladovění Gandhi1 •Dobrovolná skromnost x chudoba •- chudoba - nízký příjem, malé vlastnictví a spotřeba, pocit deprivace, sociální vyloučení, nízký sociální status, minimální podíl na moci •- dobrovolná skromnost – dobrovolnost, soběstačnost, pestré mezilidské vztahy, aktivní podíl na veřejných věcech (obce...) -idea skromnosti častá v antické filozofii, islámu, křesťanství, judaismu, taoismu, konfucionismu, starověké mytologii i u přírodních národů • •Skromnost jako součást sociální prestiže statusu •- př. holandští lékaři - skromnost a ekologický luxus je prestižní záležitostí, konzumenství odmítáno jako neetické, většinové a vulgární •- ek. příznivé chování bohatých je otázkou společenské prestiže, ale i osobních postojů → orientace mimo materiální hodnoty •- společnost už není rozvrstvena do tříd, ale podle životního stylu → chudší vrstvy se snaží napodobovat bohatší • → nápodoba může být účinnější než ek. výchova • → šíření pod vlivem módy je rychlejší a efektivnější •- společenské elity → vliv na legislativu, politiku i ekonomiku • Douan Elgin Voluntary simplicity http://duaneelgin.com/wp-content/uploads/2010/11/voluntary_simplicity.pdf babiccino_udoli •„Z toho vidíš, že chudí nejsou tak docela ubozí, jak si myslíme; jsou opravdu blaženější, než si představujeme a než my sami jsme“ •Karl Gutzkow motto k Babičce info_chudoba •Luxus – hybatel změn životního způsobu? • •- možná ano •- vzácné zboží, služby a trávení volného času dříve výsadou nejbohatších – nyní dostupné i nižším vrstvám • → ohrožení statutotvorné funkce → nutno tedy luxusní statky neustále proměňovat – co je dnes vzácné? • 2008jaguar_xj V286a Luxus a jeho vztah k environmentálním hodnotám Co je Luxus? - vlastnictví vzácných či nedostatkových statků a služeb - materiální i nemateriální povahy - charakteristický výraznou estetickou či duchovní dimenzí a relativně svobodnou volbou I) Luxus – biologický rozměr - jevová stránka přírody nemusí být vždy nutně evolučně podmíněna → „luxusní struktury“ – tvary a barvy organismů, které se běžně jeví jako nefunkční až rizikové (paroží…) → v evoluci nemusí jít vždy o přežití, ale i o maximum sebevyjádření - luxus nelze přírodě upírat → nejedná se tedy čistě o projev zkaženosti společnosti touha po luxusu všudypřítomná, málokdo jí odolá (církev, hippies, komunističtí vůdci) •Luxus – hybatel změn životního způsobu? • •- možná ano •- vzácné zboží, služby a trávení volného času dříve výsadou nejbohatších – nyní dostupné i nižším vrstvám • → ohrožení statutotvorné funkce → nutno tedy luxusní statky neustále proměňovat – co je dnes vzácné? • •6 nových luxusní kategorií •ČAS – kdo je pánem svého času? 2008jaguar_xj V286a Luxus a jeho vztah k environmentálním hodnotám Co je Luxus? - vlastnictví vzácných či nedostatkových statků a služeb - materiální i nemateriální povahy - charakteristický výraznou estetickou či duchovní dimenzí a relativně svobodnou volbou I) Luxus – biologický rozměr - jevová stránka přírody nemusí být vždy nutně evolučně podmíněna → „luxusní struktury“ – tvary a barvy organismů, které se běžně jeví jako nefunkční až rizikové (paroží…) → v evoluci nemusí jít vždy o přežití, ale i o maximum sebevyjádření - luxus nelze přírodě upírat → nejedná se tedy čistě o projev zkaženosti společnosti touha po luxusu všudypřítomná, málokdo jí odolá (církev, hippies, komunističtí vůdci) •Luxus – hybatel změn životního způsobu? • •- možná ano •- vzácné zboží, služby a trávení volného času dříve výsadou nejbohatších – nyní dostupné i nižším vrstvám • → ohrožení statutotvorné funkce → nutno tedy luxusní statky neustále proměňovat – co je dnes vzácné? • •6 nových luxusní kategorií •ČAS – kdo je pánem svého času? •POZORNOST – chtějí všichni (i média) 2008jaguar_xj V286a Luxus a jeho vztah k environmentálním hodnotám Co je Luxus? - vlastnictví vzácných či nedostatkových statků a služeb - materiální i nemateriální povahy - charakteristický výraznou estetickou či duchovní dimenzí a relativně svobodnou volbou I) Luxus – biologický rozměr - jevová stránka přírody nemusí být vždy nutně evolučně podmíněna → „luxusní struktury“ – tvary a barvy organismů, které se běžně jeví jako nefunkční až rizikové (paroží…) → v evoluci nemusí jít vždy o přežití, ale i o maximum sebevyjádření - luxus nelze přírodě upírat → nejedná se tedy čistě o projev zkaženosti společnosti touha po luxusu všudypřítomná, málokdo jí odolá (církev, hippies, komunističtí vůdci) •Luxus – hybatel změn životního způsobu? • •- možná ano •- vzácné zboží, služby a trávení volného času dříve výsadou nejbohatších – nyní dostupné i nižším vrstvám • → ohrožení statutotvorné funkce → nutno tedy luxusní statky neustále proměňovat – co je dnes vzácné? • •6 nových luxusní kategorií •ČAS – kdo je pánem svého času? •POZORNOST – chtějí všichni (i média) •PROSTOR – poloprázdný pokoj? 2008jaguar_xj V286a Luxus a jeho vztah k environmentálním hodnotám Co je Luxus? - vlastnictví vzácných či nedostatkových statků a služeb - materiální i nemateriální povahy - charakteristický výraznou estetickou či duchovní dimenzí a relativně svobodnou volbou I) Luxus – biologický rozměr - jevová stránka přírody nemusí být vždy nutně evolučně podmíněna → „luxusní struktury“ – tvary a barvy organismů, které se běžně jeví jako nefunkční až rizikové (paroží…) → v evoluci nemusí jít vždy o přežití, ale i o maximum sebevyjádření - luxus nelze přírodě upírat → nejedná se tedy čistě o projev zkaženosti společnosti touha po luxusu všudypřítomná, málokdo jí odolá (církev, hippies, komunističtí vůdci) •Luxus – hybatel změn životního způsobu? • •- možná ano •- vzácné zboží, služby a trávení volného času dříve výsadou nejbohatších – nyní dostupné i nižším vrstvám • → ohrožení statutotvorné funkce → nutno tedy luxusní statky neustále proměňovat – co je dnes vzácné? • •6 nových luxusní kategorií •ČAS – kdo je pánem svého času? •POZORNOST – chtějí všichni (i média) •PROSTOR – poloprázdný pokoj? •KLID – za klid (v práci, bydlení i restauraci) i platíme 2008jaguar_xj V286a Luxus a jeho vztah k environmentálním hodnotám Co je Luxus? - vlastnictví vzácných či nedostatkových statků a služeb - materiální i nemateriální povahy - charakteristický výraznou estetickou či duchovní dimenzí a relativně svobodnou volbou I) Luxus – biologický rozměr - jevová stránka přírody nemusí být vždy nutně evolučně podmíněna → „luxusní struktury“ – tvary a barvy organismů, které se běžně jeví jako nefunkční až rizikové (paroží…) → v evoluci nemusí jít vždy o přežití, ale i o maximum sebevyjádření - luxus nelze přírodě upírat → nejedná se tedy čistě o projev zkaženosti společnosti touha po luxusu všudypřítomná, málokdo jí odolá (církev, hippies, komunističtí vůdci) •Luxus – hybatel změn životního způsobu? • •- možná ano •- vzácné zboží, služby a trávení volného času dříve výsadou nejbohatších – nyní dostupné i nižším vrstvám • → ohrožení statutotvorné funkce → nutno tedy luxusní statky neustále proměňovat – co je dnes vzácné? • •6 nových luxusní kategorií •ČAS – kdo je pánem svého času? •POZORNOST – chtějí všichni (i média) •PROSTOR – poloprázdný pokoj? •KLID – za klid (v práci, bydlení i restauraci) i platíme •BEZPEČNOST – požadavek bezpečnosti x izolace 2008jaguar_xj V286a Luxus a jeho vztah k environmentálním hodnotám Co je Luxus? - vlastnictví vzácných či nedostatkových statků a služeb - materiální i nemateriální povahy - charakteristický výraznou estetickou či duchovní dimenzí a relativně svobodnou volbou I) Luxus – biologický rozměr - jevová stránka přírody nemusí být vždy nutně evolučně podmíněna → „luxusní struktury“ – tvary a barvy organismů, které se běžně jeví jako nefunkční až rizikové (paroží…) → v evoluci nemusí jít vždy o přežití, ale i o maximum sebevyjádření - luxus nelze přírodě upírat → nejedná se tedy čistě o projev zkaženosti společnosti touha po luxusu všudypřítomná, málokdo jí odolá (církev, hippies, komunističtí vůdci) •Luxus – hybatel změn životního způsobu? • •- možná ano •- vzácné zboží, služby a trávení volného času dříve výsadou nejbohatších – nyní dostupné i nižším vrstvám • → ohrožení statutotvorné funkce → nutno tedy luxusní statky neustále proměňovat – co je dnes vzácné? • •6 nových luxusní kategorií •ČAS – kdo je pánem svého času? •POZORNOST – chtějí všichni (i média) •PROSTOR – poloprázdný pokoj? •KLID – za klid (v práci, bydlení i restauraci) i platíme •BEZPEČNOST – požadavek bezpečnosti x izolace •PŘÍRODA •- čistá voda, vzduch, kvalitní potraviny… •- zdroj estetických zážitků, citového a intelektuálního naplnění •- vztah k ní založen na pocitu libosti → prvek luxusu • x vědomí existenční závislosti středověkého rolníka •- o ochranu ŽP se zasazuje i bez pocitu přímé závislosti 2008jaguar_xj V286a Luxus a jeho vztah k environmentálním hodnotám Co je Luxus? - vlastnictví vzácných či nedostatkových statků a služeb - materiální i nemateriální povahy - charakteristický výraznou estetickou či duchovní dimenzí a relativně svobodnou volbou I) Luxus – biologický rozměr - jevová stránka přírody nemusí být vždy nutně evolučně podmíněna → „luxusní struktury“ – tvary a barvy organismů, které se běžně jeví jako nefunkční až rizikové (paroží…) → v evoluci nemusí jít vždy o přežití, ale i o maximum sebevyjádření - luxus nelze přírodě upírat → nejedná se tedy čistě o projev zkaženosti společnosti touha po luxusu všudypřítomná, málokdo jí odolá (církev, hippies, komunističtí vůdci) P5010231 •Výběrová náročnost •- odlišné pojetí dobrovolné skromnosti •- člověk náročný, ale na určité věci • → např. na kvalitu vody, ŽP, veřejnou • dopravu, radost ze života •- není o askezi, ale o radosti ze života místo z majetku • - „zelený konzument“ - ekologicky šetrné výrobky atd., ale stále zvýšená spotřeba, až plýtvání :-( • • • manhattan-poplatky •Výběrová náročnost •- odlišné pojetí dobrovolné skromnosti •- člověk náročný, ale na určité věci • → např. na kvalitu vody, ŽP, veřejnou • dopravu, radost ze života •- není o askezi, ale o radosti ze života místo z majetku • - „zelený konzument“ - ekologicky šetrné výrobky atd., ale stále zvýšená spotřeba, až plýtvání :-( • •Postmaterialismus •- změny v hodnotách - Holandsko, SRN, Dánsko x USA a Kanada •- přesun od materialistických hodnot (hmotný blahobyt a bezpečí, orientace na ekonomickou prosperitu, dodržování sociál. pořádku) k hodnotám postmaterialistickým (svobodná seberealizace, podíl na správě věcí veřejných, tvorba humánnější společnosti, tvorba ŽP) • •- změna hodnot probíhá (pomalu) především u mladších generací, které vyrůstaly ve větší ekonomické a spol. jistotě (ne za války) • → ekonomická prosperita přispívá k šíření postmat. hodnot a naopak (ropná krize v 70. let - pokles postmaterialismu) • • manhattan-poplatky • •Výběrová náročnost •- odlišné pojetí dobrovolné skromnosti •- člověk náročný, ale na určité věci • → např. na kvalitu vody, ŽP, veřejnou • dopravu, radost ze života •- není o askezi, ale o radosti ze života místo z majetku • - „zelený konzument“ - ekologicky šetrné výrobky atd., ale stále zvýšená spotřeba, až plýtvání :-( • •Postmaterialismus • manhattan-poplatky • http://www.grida.no/publications/vg/waste3/ [USEMAP] http://www.newscientist.com/article/mg20026786.800-special-report-how-to-do-your-bit-for-the-planet .html?full=true#.VNtBCS7z-p4 •Hlavní dimenze proměn životního způsobu • •I) Turizmus •- tvrdý turizmus: vychází z neklidu moderního člověka někam cestovat, všechno vidět a vše si užít → rostou náklady na turistiku, dovolené •- měký turizmus: výsledek rostoucí ochoty lidí zříci se výhod civilizace ve prospěch přírody a hostitelských zemí, poznání skutečné ciziny • Prcice-2005-P5211488-800-R641 MTR254060_pos5rus •II) Nový pohled na jídlo a vaření •Vegetariánství - motivace: zdravotní (omezení tuků, cukrů, nebezpečí) • ekologická - 2ha půdy uživí 1 masožravce, 14 vegetariánů, 50 veganů • etická – spiritualizace lidského bytí • → odmítnutí velkochovů, uvědomělé zmenšování ek. stopy -počet vegetariánů vzrůstá: ČR (2013): cca 2 % • → jedna z nejdynamičtějších změn v životním stylu -vegetariánství výsadou bohatších -v rozvojových zemích roste konzumace masa http://www.boell.de/en/2014/01/07/meat-atlashttp://www.bio-info.cz/zpravy/veganu-a-vegetarianu-prib yva •II) Nový pohled na jídlo a vaření •Vegetariánství - motivace: zdravotní (omezení tuků, cukrů, nebezpečí) • ekologická - 2ha půdy uživí 1 masožravce, 14 vegetariánů, 50 veganů • etická – spiritualizace lidského bytí • → odmítnutí velkochovů, uvědomělé zmenšování ek. stopy -počet vegetariánů vzrůstá: ČR (2013): cca 2 % • → jedna z nejdynamičtějších změn v životním stylu -vegetariánství výsadou bohatších -v rozvojových zemích roste konzumace masa http://www.boell.de/en/2014/01/07/meat-atlas http://www.bio-info.cz/zpravy/veganu-a-vegetarianu-pribyva https://d1o50x50snmhul.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/01/mg31623001.jpg https://d1o50x50snmhul.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/01/mg31623002.jpg https://d1o50x50snmhul.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/01/mg31623003.jpg https://www.newscientist.com/article/mg23731623-000-living-on-the-veg-should-we-all-go-vegan/ https://d1o50x50snmhul.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/01/mg31623004.jpg https://www.newscientist.com/article/mg23731623-000-living-on-the-veg-should-we-all-go-vegan/ [USEMAP] https://www.newscientist.com/article/dn27769-fighting-climate-change-is-opportunity-to-improve-publ ic-health/ https://www.newscientist.com/article/mg23531380-500-back-to-the-wild-how-nature-is-reclaiming-farml and/ •II) Nový pohled na jídlo a vaření •Vegetariánství - motivace: zdravotní (omezení tuků, cukrů, nebezpečí) • ekologická - 2ha půdy uživí 1 masožravce, 14 vegetariánů, 50 veganů • etická – spiritualizace lidského bytí • → odmítnutí velkochovů, uvědomělé zmenšování ek. stopy -počet vegetariánů vzrůstá: ČR (2002): 1 – 2 % • → jedna z nejdynamičtějších změn v životním stylu -vegetariánství výsadou bohatších -v rozvojových zemích roste konzumace masa • •Střídmost v jídle (Západ) -ale malé uvědomění pozadí vzniku jídla • → vztah mezi jídlem a jeho původem zatemňován •- intenzivním zemědělstvím a chovem se člověk sice vymanil z těžké dřiny na polích, ale také odcizil původu potravy, jejíž kvalita klesá x kvantita roste • •Vlastnoruční příprava jídla -jídlo vychutnat, podílet se na vzniku → čas x další získy • jídlo jako lék • quadratic-sushi-plate •III) Proměny mužské a ženské role v env. souvislostech • •Ekofeminismus •- hnutí spojující myšlenky feminismu a ochrany přírody - navazuje na přesvědčení feminismu 18. -19. stol. o ponížení a útlaku žen ze strany mužů, doplněno paralelou útisku přírody • → příroda spolutrpitelkou žen - ekofeminismus x dominantní a vykořisťující postavení mužů, kteří racionalitou, soutěží, agresivitou a arogancí zavedli svět do ekologické krize - prosazení ženského přístupu – více intuitivní, soucitný, bližší přírodě (?) • 41R-T21E96L [USEMAP] http://respekt.ihned.cz/c1-63642820-vpred-a-vzhuru •III) Proměny mužské a ženské role v env. souvislostech • •Ekofeminismus •- hnutí spojující myšlenky feminismu a ochrany přírody - navazuje na přesvědčení feminismu 18. -19. stol. o ponížení a útlaku žen ze strany mužů, doplněno paralelou útisku přírody • → příroda spolutrpitelkou žen - ekofeminismus x dominantní a vykořisťující postavení mužů, kteří racionalitou, soutěží, agresivitou a arogancí zavedli svět do ekologické krize - prosazení ženského přístupu – více intuitivní, soucitný, bližší přírodě • •Nová maskulinita - od 60. let postupná proměna mužství - nové pojetí muže • → spojení mužské fyzické síly, pevného postoje, rozhodnosti s ženskou schopností altruismu, trpělivosti a lásky • → využívá takové chování ve vztazích k ostatním lidem i přírodě - „soucitná autorita“→ silný a odvážný muž schopný soucitu 41R-T21E96L •