Mediální manipulace Druhé čtení textů – mediální manipulace Co je pravda/nepravda? - vztah naší výpovědi k realitě Co je to lež? - lež je o snaze oklamat druhé - lež není v žádném případě protikladem pravdy! Zatímco pravda je funkcí vztahu našich výpovědí k realitě, lež nemá k pravdivostní hodnotě našich výpovědí žádný vztah. Pravda (nepravda) je o skutečnosti, zatímco lež o snaze oklamat druhé. Proto můžeme mít pravdu a lhát a také mluvit nepravdu a nelhat. Druhé čtení textů – mediální manipulace Co je pravda/nepravda? - vztah naší výpovědi k realitě Co je to lež? - lež je o snaze oklamat druhé - lež není v žádném případě protikladem pravdy! Zatímco pravda je funkcí vztahu našich výpovědí k realitě, lež nemá k pravdivostní hodnotě našich výpovědí žádný vztah. Pravda (nepravda) je o skutečnosti, zatímco lež o snaze oklamat druhé. Proto můžeme mít pravdu a lhát a také mluvit nepravdu a nelhat. Manipulace - synonymum lži, nikoliv nepravdy - často mohu mluvit pravdu a nic než pravdu a přitom manipulovat Manipulace znamená snažit se, tím či oním způsobem, oklamat druhé. Rozhodovat za ně a neumožnit jim vytvořit si vlastní názor. - chceme-li zjistit, že námi někdo manipuluje, nestačí zjistit, zda jsou jeho výpovědi pravdivé - rovina prostého vyslovení x rovina sdělení – příklad.: Manipulace nesrozumitelností Uchvacují nabubřelostí a předstíráním vědomostí, uchvacují velkými slovy, učí jak bližního utopit v moři slov, ale neučí jak se přibližovat pravdě. (Popper) Nesrozumitelný text nadužívání cizích slov; spousta vedlejších vět; věty významově nesouvisí Zástava kardio-encefalické činnosti jedince je zcela irelevantní k oběma limitním stavům kvantity příjmu tekutin u téhož individua. - nutné zodpovědět si otázku – proč je text nesrozumitelný? Manipulace nesrozumitelností Uchvacují nabubřelostí a předstíráním vědomostí, uchvacují velkými slovy, učí jak bližního utopit v moři slov, ale neučí jak se přibližovat pravdě. (Popper) Nesrozumitelný text nadužívání cizích slov; spousta vedlejších vět; věty významově nesouvisí Zástava kardio-encefalické činnosti jedince je zcela irelevantní k oběma limitním stavům kvantity příjmu tekutin u téhož individua. - nutné zodpovědět si otázku – proč je text nesrozumitelný? maskuje se banalita x autor neumí psát x musí být (složitý problém) Poznání důvodu nesrozumitelnosti – dle přístupnosti textu Přístupný x nepřístupný text → zjistíme přeložením prvního odstavce - jsou cizí slova na místech, kde bylo možné použít srozumitelná a česká? - lze místo dlouhých, komplikovaných a nepřehledných vět použít věty stručné, krátké a srozumitelné bez narušení logické struktury textu? - je nesouvislost jednotlivých částí dána povahou samotného textu? Je-li text nepřístupný, nemá cenu ho číst – ztráta času a energie! Manipulace emocemi a kontextem I 1) určení aktorů textu - každý srozumitelný text má své aktory – člověk, dav, židle, Bůh, stromy... Zatímco zběsilá smečka přivolává tyto pohromy všeobecného rozvratu, podával Leontius, prefekt věčného města, hojné důkazy toho, že je osvědčeným soudcem, jsa rychlý při výslechu, v rozsudku svrchovaně spravedlivý a povahou laskavý, byť pro odpovědné plnění úřadu připadal leckomu přísný a značně náchylný k milostným rozkošem. Prvotní příčina pobouření proti němu byla zcela bezvýznamná a malicherná. Když byl na jeho rozkaz zatčen závodní vozataj Philocomus, následovala jej všechna spodina, jako by hájila svůj nejdražší poklad, a prefekta sveřepě napadla, aby ho zastrašila, on však, neochvějný a vzpřímený, rozeslal biřice, a aniž kdokoli protestoval nebo odporoval, několik polapených a pak zbičovaných potrestal deportací na ostrov. - aktoři textu: 1- ,2- 2) nalezení emočně laděných slov vážících se k aktorům Manipulace emocemi a kontextem I 1) určení aktorů textu - každý srozumitelný text má své aktory – člověk, dav, židle, Bůh, stromy... Zatímco zběsilá smečka přivolává tyto pohromy všeobecného rozvratu, podával Leontius, prefekt věčného města, hojné důkazy toho, že je osvědčeným soudcem, jsa rychlý při výslechu, v rozsudku svrchovaně spravedlivý a povahou laskavý, byť pro odpovědné plnění úřadu připadal leckomu přísný a značně náchylný k milostným rozkošem. Prvotní příčina pobouření proti němu byla zcela bezvýznamná a malicherná. Když byl na jeho rozkaz zatčen závodní vozataj Philocomus, následovala jej všechna spodina, jako by hájila svůj nejdražší poklad, a prefekta sveřepě napadla, aby ho zastrašila, on však, neochvějný a vzpřímený, rozeslal biřice, a aniž kdokoli protestoval nebo odporoval, několik polapených a pak zbičovaných potrestal deportací na ostrov. - aktoři textu: 1- ,2- 2) nalezení emočně laděných slov vážících se k aktorům osvědčený, svrchovaně spravedlivý, laskavý, přísný, náchylný k milostným rozkošem, nepřístupný strachu, se sebedůvěrou x zběsilá smečka, pohromy všeobecného rozvratu, malicherná, sveřepě napadla, rozlítil, zpupnou a hrozivou, hadí tváře ječících výtržníků. Manipulace emocemi a kontextem II 3) určíme emocionalitu textu a fundamentalističnost - náš text je silně emočně laděný Určení fundamentalističnosti I. Striktně přisuzuje, (distribuuje) kladně a záporně laděná emocionální slova vzhledem k aktorům – náš text ANO - stačí i přiřazení jen k jednomu aktorovi II. Rozděluje svět (svět faktický i svět textu) na černý a bílý bez přívlastků - jste na straně dobra či zla, a nic mezi neexistuje – náš text ANO III. Je neobjektivní – tzn. reálný svět ho nezajímá - nezajímá se o to, zda může mít i strana špatných (zde dav) v něčem pravdu - náš text splňuje všechny 3 podmínky – je fundamentalistický - manipuluje 4) určíme sofistikovanost textu - zakrývání skutečného záměru, který je však na konci stejně vyjeven - na první pohled je něco důležitějšího, než záměr autora např. různé způsoby jak někoho přimět k nějaké práci - sofistikovaný text - manipuluje Manipulace emocemi a kontextem III 4) Určení východisek textu - často souvisí s aktory - obvykle více východisek - jsou to jakési pilíře textu, na kterých je tento text založený http://www.maxim.cz/sex-a-vztahy/maxim-radi/3144-25-veci-ktere-ji-na-vas- znechuti → východiska: Manipulace emocemi a kontextem III 4) Určení východisek textu - často souvisí s aktory - obvykle více východisek - jsou to jakési pilíře textu, na kterých je tento text založený http://www.maxim.cz/sex-a-vztahy/maxim-radi/3144-25-veci-ktere-ji-na-vas- znechuti → východiska: 1) fyzický vzhled je to jediné, co na vás ženu zajímá 2) hodnota ženy = hodnota sexu (nic víc) 3) přitažlivý vzhled = žena v posteli 4) muži jsou nechutní humusáci - tato východiska nejsou v textu přímo uvedena – nelze je tedy vyvrátit - jsme-li emocionálně vyspělí lidé, pak musíme východiska a následně celý text hodnotově odmítnout jako manipulativní, protože: → ženy mají větší hodnotu než jen hodnotu sexu → vzhled není zdaleka jediné, čím (inteligentní) ženu dokážeme znechutit → zdaleka vždy neplatí hezký muž = už ji mám v posteli Manipulace emocemi a kontextem IV 5) Určení logické konzistence textu - vlastnost vážící se na bezrozpornost a správné odvozování textu - konzistentní, pokud z východisek vyplývají závěry „Je jasné, že mezi nejnadanější národy patří Bengálci, každý, i ten nejhloupější Bengálec je daleko moudřejší než nejchytřejší člověk mimo Bengálsko. Dnes, kdy je potřeba intenzivně zvyšovat inteligenci lidstva, nezbývá než všechny národy mimo Bengálců vyhladit.“ východiska textu: Manipulace emocemi a kontextem IV 5) Určení logické konzistence textu - vlastnost vážící se na bezrozpornost a správné odvozování textu - konzistentní, pokud z východisek vyplývají závěry „Je jasné, že mezi nejnadanější národy patří Bengálci, každý, i ten nejhloupější Bengálec je daleko moudřejší než nejchytřejší člověk mimo Bengálsko. Dnes, kdy je potřeba intenzivně zvyšovat inteligenci lidstva, nezbývá než všechny národy mimo Bengálců vyhladit.“ východiska textu: - Bengálci jsou daleko inteligentnější než ostatní národy. - Je potřeba urychleně zvyšovat inteligenci lidstva. - Lidský život je daleko nižší hodnotou než celková inteligence lidí. - text je logicky konzistentní, ale nesouhlasíme s východisky – manipuluje nás určitým směrem – odmítnutí textu „Jsem přesvědčen o nutnosti pečovat o ohrožené a týrané děti, a proto je potřeba zvýšit dojivost a počet dojnic v České republice.“ - text je nekonzistentní – z předpokladů nevyplývají závěry – odmítnutí textu Manipulace emocemi a kontextem V 6) Určení analytičnosti textu - analytický text – dost informací pro utvoření si vlastního názoru - neanalytický text – jen jedna interpretace – „tak to ber a nepřemýšlej!“ – manip. - typ informací v analytickém textu: - jednoduchá fakta (podává nějakou informaci) - správně logicky uspořádána za sebou - fakta dohledatelná, logicky konzistentní s uvedenými předpoklady - možná falzifikace (vyvratitelnost) Manipulace emocemi a kontextem V 6) Určení analytičnosti textu - analytický text – dost informací pro utvoření si vlastního názoru - neanalytický text – jen jedna interpretace – „tak to ber a nepřemýšlej!“ – manip. - typ informací v analytickém textu: - jednoduchá fakta (podává nějakou informaci) - správně logicky uspořádána za sebou - fakta dohledatelná, logicky konzistentní s uvedenými předpoklady - možná falzifikace (vyvratitelnost) To mimo jiné znamená, že žádný analytický text: · není a nemůže být fundamentalistický; · není a nemůže být sofistikovaný; · není a nemůže být logicky nekonzistentní (resp. logické nekonzistence může být pouze okrajová); · není a nemůže být o banalitách; · není a nemůže být o blo-bla-blo faktech. Souhrn analytičnosti - analytický text podává množství logicky správně uspořádaných faktů a přibližuje jejich možné interpretace - zatímco neanalytický text podává jednu interpretaci skutečnosti, nejčastěji v emocionálním hávu. Příklady http://www.klaus.cz/clanky/1957 http://blisty.cz/art/32972.html http://www.blisty.cz/art/32988.html http://www.cepin.cz/cze/clanek.php?ID=807 Chladná zem a pepřák … Policisté brutálním způsobem spoutali a posadili na chladnou kodaňskou silnici téměř tisíc lidí. Velká část zadržených přitom k black blocku vůbec nepatřila a nikdo z nich se nejspíš ani ničeho nedopustil. Zatčení museli v mrazivém počasí na silnici sedět až čtyři hodiny, neměli přístup k vodě, jídlu, toaletám ani zdravotnímu ošetření. Pak je odvezli do „klimatického vězení“ ve Valby, kde se podle očitých svědků jejich podmínky nijak nezlepšily. Mnoho zatčených se na ulici pomočilo a někteří z nich dokonce omdleli. Na ty, kteří se ve Valby proti svému zatčení bouřili, policie podle některých, ovšem nepotvrzených, svědectví použila pepřový sprej. Podle Helgy Matthiassen z CJA policie nejenže demonstranty kriminalizovala, ale také je dehumanizovala. Přibližně 600 zadržených se na ni chystá podat stížnost a několik švédských neziskových organizací, jejichž členové byli zatčeni, bude Dánsko žalovat u Evropského soudu pro lidská práva. K přezkoumání policejních zákroků vyzývá rovněž několik lidskoprávních organizací. Následujícího dne se situace opakovala. Policie asi po půl hodině pochodu obklíčila demonstraci Hit the production! (Udeřte na výrobu!), která směřovala ke kodaňskému přístavu, aby jej obsadila. Většina aktivistů skončila s pouty na rukou. Opět museli sedět na holé zemi, než je převezli do vězení ve Valby. Použití pepřového spreje tentokrát přiznala samotná policie, a to dokonce i na ty, kteří seděli spoutaní na zemi. … (Kodaňské klimatické vězení, 7G_01_2010) http://www.obcanskevzdelavani.cz/work/ke -stazeni/argumentacni-fauly-A4-barva.pdf