Geochemie
Úvod a cíle
Úvod
Planeta Země představuje nesmírně složitý a propojený systém. Jednotlivé souvislosti je možné odhalovat od úrovně částicové až pro celoplanetární měřítko. Obvyklým dělením bývá pro potřeby studia bývá tzv. ekologické členění na živou a neživou přírodu. Základy geochemie jsou úvodem do studia Země právě prostřednictvím neživé přírody. Studentům negeologických oborů předmět poskytuje základní informace o původu, složení a složkách jednotlivých částí Země, jejich změnách a vzájemných vazbách - například to znamená, že probereme např. atomy, minerály, geosféru a horninový cyklus. V poslední části nahlédneme součinnost živé a neživé přírody například v koloběhu prvků v přírodě a souvisejících environmentálních tématech. Sami sebe totiž mnohdy vymezujeme mimo přírodu. Přitom náš vliv na celkový systém stále narůstá a je čím dál tím více potřeba rozlišovat přirozené změny od změn vyvolaných člověkem.
Výstupy z učení
1. Studenti rozumí významu a možnostem využití geochemie při studiu zemských systémů.
2. Studenti zvládnou propojit základní přírodní zákony a vlastnosti hmoty na mikroúrovni s projevy v makrosvětě.
3. Studenti znají principy určující složení vesmíru, Země i jejích fluidních obalů a umí porovnat jak a proč se liší.
4. Studenti znají základní environmentální rizika pro přírodu i člověka vyplývající z geochemie životního prostředí.
Planeta Země představuje nesmírně složitý a propojený systém. Jednotlivé souvislosti je možné odhalovat od úrovně částicové až pro celoplanetární měřítko. Obvyklým dělením bývá pro potřeby studia bývá tzv. ekologické členění na živou a neživou přírodu. Základy geochemie jsou úvodem do studia Země právě prostřednictvím neživé přírody. Studentům negeologických oborů předmět poskytuje základní informace o původu, složení a složkách jednotlivých částí Země, jejich změnách a vzájemných vazbách - například to znamená, že probereme např. atomy, minerály, geosféru a horninový cyklus. V poslední části nahlédneme součinnost živé a neživé přírody například v koloběhu prvků v přírodě a souvisejících environmentálních tématech. Sami sebe totiž mnohdy vymezujeme mimo přírodu. Přitom náš vliv na celkový systém stále narůstá a je čím dál tím více potřeba rozlišovat přirozené změny od změn vyvolaných člověkem.
Výstupy z učení
1. Studenti rozumí významu a možnostem využití geochemie při studiu zemských systémů.
2. Studenti zvládnou propojit základní přírodní zákony a vlastnosti hmoty na mikroúrovni s projevy v makrosvětě.
3. Studenti znají principy určující složení vesmíru, Země i jejích fluidních obalů a umí porovnat jak a proč se liší.
4. Studenti znají základní environmentální rizika pro přírodu i člověka vyplývající z geochemie životního prostředí.