Zápočtová písemka z Geometrie 3 Varianta A Datum: 9. 5. 2018 Jméno: 1 2 3 Σ 1) (3 × 1 b.) Zadejte rovnicemi libovolnou afinitu v A3, která (pokud takové afinní zobrazení neexistuje, podejte stručné vysvětlení, proč): (a) nemá žádné samodružné body; (b) zobrazuje přímku p : X = [0, 0, 0]+t(1, 1, 1) na rovinu α : X = [1, 1, 1]+s(1, 1, 1)+r(0, 0, 1) (c) má právě přímku samodružných bodů. 2) O zobrazení f v A3 víte, že se jedná o shodnost, má samodružný bod O[3, 2, 0] a vlastní směry (1, 0, 2), (1, 1, 1) a (−2, 1, 1). (a) (1 b.) Určete, kolik takových zobrazení f existuje (včetně počtu jednotlivých druhů takových zobrazení) (b) (2 b.) Napište rovnice jedné z rovinových souměrností, které vyhovují zadání. 3) Afinní zobrazení f v A3 je zadáno rovnicemi: f : x = 1 3 x − 1 3 y + 1 3 z + 2 y = − 1 3 x + 5 6 y + 1 6 z + 1 z = 1 3 x + 1 6 y + 5 6 z − 1 (a) (1 b.) Vyšetřete samodružné body zobrazení f. (b) (2 b.) Vypočtěte vlastní čísla a jim příslušné vlastní vektory zobrazení f. (c) (1 b.) Uveďte repér R, ve kterém mají matice zobrazení f co nejjednodušší možný tvar, a rovnice zobrazení vůči tomuto repéru. (d) (1 b.) Uveďte, o jaké zobrazení se jedná. (e) (1 b.) Zobrazte přímku a : X = [1, 2, 3] + t(2, 1, −1) Zápočtová písemka z Geometrie 3 Varianta B Datum: 9. 5. 2018 Jméno: 1 2 3 Σ 1) (3 × 1 b.) Zadejte rovnicemi libovolnou afinitu v A3, která (pokud takové afinní zobrazení neexistuje, podejte stručné vysvětlení, proč): (a) má vlastní čísla 2, 3 a 4 a přímku samodružných bodů. (b) je podobností a nemá počátek [0, 0, 0] za samodružný bod. (c) zobrazuje vektor (0, 0, 1) na vektor (1, 1, 0) a bod [0, 0, 0] na bod [1, 3, 4]. 2) O zobrazení f v A3 víte, že se jedná o shodnost, má přímku samodružných bodů p : X = [3, 0, 1] + t(2, 1, 1). Kromě toho má další dva vlastní vektory (1, 0, 1), (1, −1, −1). (a) (1 b.) Určete, kolik takových zobrazení f existuje (včetně počtu jednotlivých druhů takových zobrazení) (b) (2 b.) Napište rovnice jedné z rovinových souměrností, které vyhovují zadání. 3) Zobrazení f v A3 je zadáno rovnicemi: σ : x = 1 2 x − 1 2 y − √ 2 2 z + 1 y = − 1 2 x + 1 2 y − √ 2 2 z + 1 z = √ 2 2 x + √ 2 2 y (a) (1 b.) Vyšetřete samodružné body zobrazení f. (b) (2 b.) Vypočtěte vlastní čísla a jim příslušné vlastní vektory afinity f. (c) (1 b.) Uveďte repér R, ve kterém mají matice afinity f co nejjednodušší možný tvar, a rovnice afinity vůči tomuto repéru. (d) (1 b.) Uveďte, o jaké zobrazení se jedná. (e) (1 b.) Zobrazte přímku a : X = [0, 0, 0] + t(1, −1, 0) Řešení A 1. (a) Nejjednodušším příkladem je posunutí. Matice A je jednotková, matice B souřadnice vektoru, o který se posunuje.   x y z   =   1 0 0 0 1 0 0 0 1     x y z   +   u1 u2 u3   (b) Neexistuje, protože takové zobrazení by nebylo bijektivní (podmínka afinity), dokonce by nebylo ani prosté. (c) Má-li mít zobrazení právě přímku samodružných bodů, bude jejímu směrovému vektoru (a žádnému jinému) příslušet vlastní číslo 1, tedy se vektor v asociavaném lineárním zobrazení zobrazí sám na sebe. Kdybychom měli informace o dalších vektorech, mohli bychom klasicky doplnit "dvojmatici"a upravit ji na (En|AT ). To můžeme ale udělat i tak, prostě dva z řádků doplníme libovolně, jen s podmínkou, že se vektory v nich nezobrazí samy na sebe. Když navíc zvolíme za přímku samodružných bodů přímku procházející počátkem, zmizí nám dokonce matice B. Řekněme, že naše samodružná přímka bude p : X = [0, 0, 0] + (1, 2, 3). Máme první řádek do matice, zbytek doplníme (skoro) libovolně:   1 2 3 1 2 3 1 1 1 2 2 2 1 0 0 0 1 1   ∼ · · · ∼   0 1 0 5 2 1 1 1 1 2 2 2 0 0 1 -3 -1 0   A máme AT . Ještě jednodušší je zvolit si za přímku SB jednu ze souřadných os. Její vektor se zobrazí sám na sebe, zbylé dva zobrazíme na libovolné jiné vektory, matici AT , resp. A dostaneme okamžitě, počátek je opět samodružný a B tedy opět zmizí. 2. Stejný příklad, jen s jinými čísly se řešil na hodině. (a) 8: identita, 3 rovinové, 3 přímkové a 1 středová symetrie. (b) Pro rovinové symetrie vždy dvěma vektorům přísluší vlastní číslo 1, a tyto dva vektory spolu s bodem O budou určovat rovinu, podle které děláme souměrnost. Třetí vektor, k této rovině kolmý pak přísluší vlastnímu číslu -1. Z těchto informací už lze zjistit podobu matice A, B se zjistí zobrazením počátku (počátkem P vedu kolmici k rovině, zjistím průsečík, který je středem P a P’,...) Samozřejmě lze taky vytvořit matice pomocí čtyř bodů, kde nejsnáze volím tři samodružné z příslušné roviny, za čtvrtý počátek a jeho obraz. Rovnice zobrazení pak jsou: • symetrie podle roviny 1 : 2x − y − z − 4 = 0   x y z   = 1 3   −1 2 2 2 2 −1 2 −1 2     x y z   +   8 3 −4 3 −4 3   • symetrie podle 2 : x + 2z − 3 = 0:   x y z   = 1 5   3 0 −4 0 1 0 −4 0 −3     x y z   +   6 5 0 12 5   • Symetrie podle 3 : x + y + z − 5 = 0:   x y z   = 1 5   1 −2 −2 −2 1 −2 −2 −2 1     x y z   +   10 3 10 3 10 3   3. (a) rovina SB 2x + y − z − 6 = 0 (b) λ1 = 0 pro vektor u1 = (2, 1, −1), λ23 = 1 pro zaměření roviny SB, tedy např.vektory u2 = (1, 0, 2), u3 = (−1, 2, 0) (c) v repéru R [SB ], u1, u2, u3 je vyjádření f:   x y z   =   0 0 0 0 1 0 0 0 1     x y z   (d) jde o rovnoběžnou projekci na rovinu SB : 2x + y − z − 6 = 0 ve směru vektoru u1 = (2, 1, −1) (e) dosadí-li se bod [1, 2, 3] do rovnic zobrazení, dostaneme, že se zobrazí na bod [8 3 , 17 6 , 13 6 ]. Protože je směrový vektor přímky zároveň směrem projekce (tj. vektorem příslušným vlastnímu číslu 0), zobrazí se celá přímka do tohoto bodu. Řešení B 1. (a) Neexistuje, silně samodružné přímce by odpovídalo vlastní číslo 1. (b) Nejjednodušší podobností je stejnolehlost, tedy matice A = κEn. Nemá-li zobrazení počátek za SB, bude matice B nenulová. Například tedy:   x y z   =   3 0 0 0 3 0 0 0 3     x y z   +   1 2 3   (c) Matici A získáme podobně jako ve variantě A, tentokrát na zbylé vektory ale neklademe žádné podmínky. Třetí sloupeček matice A bude mít čísla 1,1,0, dále je v zadání dáno, že počátek se zobrazí na [1, 3, 4], čímž je dána matice B. Mimochodem, velmi podobný příklad jako se objevil v písemkách z loňska, které jste měli k dispozici. Tam zadání zní: "udejte příklad afinity, která zobrazuje přímku p : X = [0, 0, 1] + t(1, 1, 0) na q : X = [0, 0, −1] + t(2, −1, 0)". Víte-li, na co se zobrazuje počátek, je to varianta o půlku jednodušší. 2. (a) 4: identita, 2 rovinové (k dané přímce se vždy vybere jeden z dalších vektorů, aby byla určena rovina symetrie, ten bude mít vl. číslo 1, zbylý vektor bude mít vl. číslo -1), 1 přímková symetrie (symetrie podle zadané přímky) (b) • souměrnost podle 1 : x − y − z − 2 = 0:   x y z   = 1 3   1 2 2 2 1 −2 2 −2 1     x y z   +   4 3 −4 3 −4 3   • souměrnost podle 2 : x + z − 4 = 0:   x y z   =   0 0 −1 0 1 0 −1 0 0     x y z   +   4 0 4   3. (a) přímka pX : X = [1, 0, √ 2 2 ] + t(1, −1, 0) (b) λ1 = 1, u1 = (1, −1, 0); λ2,3 = ±i, u2 = (0, 0, 1), u3 = ( √ 2 2 , √ 2 2 , 0) (c) v repéru R [bodpX], u1, u2 tvar:   x y z   =   1 0 0 0 0 1 0 −1 0     x y z   4. Jedná se o otočení kolem přímky SB p o úhel π 2 . 5. Směrový vektor je vlastním vektorem zobrazení příslušný vl. číslu 1, přímka se tedy zobrazí na rovnoběžku. Stačí tedy dosadit počátek do původních rovnic. Zobrazí se na bod [1, 1, 0].