CESTY KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ •A/ •Kritické myšlení = činnost, nástroj, který pomáhá přejít od povrchního k hloubkovému učení, k odhalování souvislostí, k porozumění učivu, k vlastním závěrům. •Učíme se ho čtením, psaním, diskutováním. • • •B/ •Kritické myšlení začíná otázkami a problémy, které se mají řešit. •Získání informace je východiskem, není cílem. •Kritické myšlení vyžaduje argumenty: •- tvrzení, hlavní myšlenku, •- tvrzení je podporováno důvody, •- každý důvod je podporován důkazy (statistické údaje, osobní zkušenosti). • • • •Gavora, P. Kritické myslenie v škole. Pedagogická revue, 1995, č.1-2, s.7. • • • • • • STANDARDY KRITICKÉHO MYŠLENÍ PŘESNOST VĚCNOST HLOUBKA JASNOST URČITOST LOGIKA ŠÍŘKA Konstruktivistický model vyučování •Třífázový model učení • •Evokace – • prvotní představa, prekoncept • • • • •Uvědomění si významu informace •- vlastní práce s textem, porozumění, verifikace, • parafrázování, reprodukování • • • • •Reflexe •a) ptám se obsah •b)ptám se na proces • • • Metody • •- volné psaní -přímka postojů -brainstorming -myšlenková mapa - - -INSERT -dvojitý deník, trojitý deník -poslední slovo patří mně -párové čtení -kladení otázek - - -pětilístek -pět minut nakonec - - - POJEM Jak probíhá učení: 1. krok: Evokace – prvotní představa, prekoncept znám znám znám znám mylná info. mylná info. POJEM Jak probíhá učení 2. krok Uvědomění si významu informace vlastní práce s textem, porozumění, verifikace, parafrázování, reprodukování nová info. znám znám znám znám nová info. nová info. mylná info. mylná info. POJEM Jak probíhá učení 3. krok Reflexe a) ptám se obsah b)ptám se na proces ? znám znám znám znám znám znám ? ? znám ? zapamatovat aplikovat porozumět tvořit hodnotit analyzovat Bloomova taxonomie kognitivních cílů ANALÝZA rozlišování přisuzování uspořádání strukturování integrování hledání souladu vytváření schémat vyčleňování zaměřování se rozlišování vydělování odhalování HODNOCENÍ kontrolování kritizování koordinování monitorování testování zjišťování posuzování emotivní negativní tvořivý organizace řízení optimistický objektivní ŠEST KLOBOUKŮ aneb jak myslet Edvard de Bono objektivní tvořivý organizační řídicí optimistický negativní emotivní Pasch, M. et al.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha1998. Janík, T.,Maňák, J.,Knecht: P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Paido, Brno 2009. Skalková, J. : Obecná didaktika. Grada, Praha 2007. Slavík, Jan: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha1999. Gavora, P.: Kritické myslenie v škole. Pedagogická revue, 1995, č.1-2, s.7. Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 2003. Bono, E.: Šest klobouků. Argo, Praha 1997. Koukolík, F., Drtilová, J.: Základy stupidologie. Život s deprivanty II. Galén, Praha 2002. Literatura: Zpracovala: Vladimíra Neužilová