GLOBÁLNÍ VÝCHOVA -vztah je vším -porozumění vzájemným souvislostem v oblasti: ekologie, ekonomika, sociální, politické systémy Vnitřní dimenze Časová dimenze Dimenze problémů Prostorová dimenze POSTOJE DOVEDNOSTI ZNALOSTI KLÍČOVÉ POJMY DIMENZE důvěra připravenost podstoupit riziko víra ve vlastní schopnosti sebereflexe a analýza osobní růst sebe, své identity, svého chápání světa vnitřní cesta proces vyučování a učení soulad obsahu a formy VNITŘNÍ připravenost brát v úvahu důsledky odhodlanost k osobní a společenské aktivitě zvládání změn a nejistoty vztahu mezi minulostí přítomností a budoucností možnost jednání od osobního po globální spojitost časových období Jednání alternativní scénáře budoucnosti ČASOVÁ Zájem o stav světa, směr vývoje Úcta k jiným lidem a kulturám hodnocení a předávání informací spojitost mezi problémy, událostmi a směry vývoje lokální a globální problémy vnitřní spojitost PROBLÉMŮ ochota učit se od druhých ochota pracovat v týmu Respektování a zkoumání různých úhlů pohledu myšlení v souvislostech společenských potřeb všech lidí vzájemné spojitosti lokální – globální systémy PROSTOROVÁ JAK UVÉSTGLOBÁLNÍ VÝCHOVU DO PRAXE PRINCIPY GLOBÁLNÍ VÝCHOVY.-. příznivé podmínky pro výuku Vyváženost citové a rozumové složky výchovy – cíle afektivní a kognitivní Aktivní zapojení žáka do procesu výuky Kooperativní přístup Učení prožitkem Tvořivost Práce s informacemi Zpětná vazba Ž JÁ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ZDRAVÍ SOCIÁLNÍ SPRAVEDLNOST ROLE POHLAVÍ ROZDĚLĚNÍ BOHATSTVÍ A MOCI RASA A KULTURA MÍR A KONFLIKT Literatura: Graham Pike, David Selby, Globální výchova, Grada 1994 Graham Pike, David Selby, Cvičení a hry pro globální výchovu 1,Portál 2000