PRAVIDLA TERÉNNÍHO VÝZKUMU Terénní cvičení z ekonomické geografie TERÉNNÍ VÝZKUM •jedna z metod zisku geografických dat • •použití •pokud není možno získat data jiným způsobem •pokud je potřeba zpřesnit existující data (místní šetření) •pokud je potřeba vytvořit si osobní představu o situaci v území • •více možných forem terénního výzkumu •dotazníkové šetření, rozhovory, pocitové mapy, mentální mapy, (zúčastněné) pozorování, průzkum území… • KLADY TERÉNNÍHO VÝZKUMU +zaměření se pouze na požadovanou oblast/oblasti +odpovědi na otázky v rámci tématu, které nás zajímají +dokumentace stavu (čehokoliv) podle našich požadavků •eliminace nepotřebného „šumu“ +zisk zkušenosti z území •každý vnímá prostor a jevy v něm jinak! •Google Maps/Panorama/letecké snímky NEJSOU plnohodnotnou náhradou! ZÁPORY TERÉNNÍHO VÝZKUMU -časová náročnost •při sběru i zpracování dat • -finanční náročnost •je potřeba se dopravit na místo samé •je potřeba zaplatit tazatele •je potřeba mít techniku - -personální náročnost •pokud se jedná o rozsáhlejší šetření, je potřeba více tazatelů či zpracovatelů výsledků - -fyzická náročnost •(většinou) je potřeba terén prochodit a „zažít“ Uživatelé RESPONDENT/KOMUNIKAČNÍ PARTNER •člověk, kterého se ptáme • •není-li omezeno v zadání výzkumu, je to kdokoliv • •předpokládáme, že má znalost toho, na co se ptáme • •respondent má právo odmítnout zpracování svých odpovědí •bez udání důvodu •i po ukončení dotazníku/rozhovoru • Dokument TAZATEL •člověk, který má s sebou dotazník a má za úkol jej vyplnit podle informací respondentů •více možných způsobů •tazatel se ptá a sám vyplňuje dotazník •tazatel nechá vyplňovat respondenta, jen mu radí •tazatel rozdá prázdné dotazníky a časem se vrátí pro vyplněné •tazatel zaznamenává informace od respondenta (jde-li o rozhovor) • Muž POZOROVATEL •člověk, který provádí pozorování nebo terénní průzkum • •je vybaven potřebnými záznamovými zařízeními •fotoaparát, kamera, diktafon, blok s psacími potřebami, „slepá mapa“, … • •je vybaven pro pohyb v terénu •odpovídající oděv a obuv, fyzické schopnosti, … • •pozorovatel nemá primárně za úkol vyptávat se, ale může získávat informace i z neformálních rozhovorů s „kolemjdoucími“ ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PRO TERÉNNÍ VÝZKUM •slušnost •ať se děje, co se děje • •trpělivost •budou vás při žádostech o vyplnění dotazníku/pocitové mapy odmítat •mohou to být lidé různých intelektuálních schopností •nic vás nesmí při šetření rozhodit • •reprezentativní vzhled a vystupování • •dodržování zásady „Tazatel není respondent“ POSTUP PŘI TVORBĚ DOTAZNÍKU/POCITOVÉ MAPY 1.získání respondenta •nebude to jednoduché, vzpomeňte si na vlastní zkušenosti z brněnských ulic… •připravte se na častá odmítnutí • 2.slušné oslovení 3. 3.vyplnění dotazníku/mapy podle informací respondenta •dotazování se v případě nejasností • 4.schopnost zvládnout „small talk“ •někdy i tam bývají důležité informace • 5.poděkování a rozloučení se ZÁSADY TERÉNNÍHO VÝZKUMU •osobní bezpečnost je nade vše •je to „jenom“ školní práce, ne otázka života a smrti •zbytečně se nevystavujte riziku ohrožení zdraví nebo života •hrdinství je zbytečné; zde platí „kdo uteče, vyhraje“ • •práce po dvojicích je bezpečnější •pokud to povaha šetření vylučuje, alespoň se pohybujte ve dvojicích či menších skupinkách tak, abyste o sobě věděli ZÁSADY TERÉNNÍHO VÝZKUMU •diskuse s respondenty mimo téma •obecně se diskuse s respondenty o tématech mimo dotazník zásadně nedoporučují; zvláště jde-li o témata choulostivá či kontroverzní •mohou se vyskytnout narážky na politiku, xenofobii, sexismus, LGBT menšiny, …, které nebudou konvenovat s vašimi názory •jak z toho ven? Nejlepší řešení: kývejte, myslete si svoje a snažte se diskusi ukončit •určitě nikoho nepřesvědčujte o tom, jak je to podle vás „správně“; od toho tam nejste! • •požívání alkoholu nebo návykových látek během práce není povoleno! •jste reprezentanti VŠ a předpokládá se u vás určité vystupování •musíte být schopni provést úkol a nedělat ostudu •viz poučení o bezpečnosti od doc. Věžníka • ZÁSADY TERÉNNÍHO VÝZKUMU •nedotazujete stále stejné skupiny obyvatel •s některými demografickými skupinami se budete setkávat častěji •např. starý člověk, maminka s kočárkem, zevlující mládež, … •získání některých skupin bude obtížnější, ale nevyhnete se tomu •struktura respondentů bude průběžně zadávána •