Základy molekulární biologie Jan Šmarda, Ústav experimentální biologie PřF MU 2018/2019 2 Obsah kurzu úvod, historie oboru, milníky, modelové systémy struktura a funkce DNA, chromozomy, evoluce genomu replikace, reparace, rekombinace a transpozice DNA transkripce, sestřih, translace, význam RNA pro původ života řízení genové exprese, regulační proteiny, posttranskripční kontrolní mechanismy, RNA interference vnitřní organizace buňky, kompartmentalizace, transport molekul uvnitř buňky, principy exkrece molekul mimo buňky komunikace mezi buňkami, příjem a zpracování signálů buněčný cyklus, molekulární principy řízení jednotlivých fází cyklu, regulace buněčného dělení a růstu programovaná buněčná smrt molekulární podstata nádorových onemocnění metodické přístupy pro analýzu nukleových kyselin a proteinů 3 Doporučená literatura Molecular Biology of the Gene, 7th ed., Watson, Baker, Bell, Gann, Levine, Losick, Addison-Wesley Longman Pub., 2013 Lewin´s Cells, 2nd ed., Cassimeris L., Lingappa V.R., Plopper G. (eds), Jones and Barlett Pub., 2011 4 Doporučená literatura Molecular Biology of the Cell, 6th ed., Alberts, Johnson, Lewis, Morgan, Raff, Roberts, Walter, Garland Science, 2014 Genetika, Snustad, Simmons (český překlad Relichová et al.), Nakladatelství MUNI, 2017 5 Zakončení kurzu písemný test průměr známek v minulých letech: 2015: 2,65 2016: 2,76 2017: 2,39 2018: 2,43 6 Osnova úvodní přednášky charakteristika molekulární biologie historické souvislosti živé systémy: typy, vlastnosti prokaryotické a eukaryotické buňky nebuněčné systémy modelové systémy v molekulární biologii 7 Co je molekulární biologie? obor zkoumající souvislost mezi strukturou/vzájemnými interakcemi biomakromolekul a chováním/vlastnostmi živých soustav (buněk/organismů) studuje vztah mezi dvěma úrovněmi živých soustav: fyzikální a chemickou (struktura a funkce biomakromolekul) a biologickou (vlastnosti a chování buněk/organismů) život studuje z perspektivy molekul 8 Molekulární přístupy ve všech biologických disciplínách původní zaměření na dědičnost – udržování a expresi genetické informace (molekulární genetika) současná orientace na rozmanité vlastnosti živých systémů na molekulární úrovni důraz na praktické aplikace: medicína, biotechnologie, paleontologie, archeologie, evoluce, antropologie, kriminalistika, určování otcovství, atd. 9 Význam molekulární biologie posunuje výzkum na úroveň, která je společná všem živým systémům (prohlubuje dřívější buněčnou úroveň) umožňuje manipulovat s buňkami - ovlivňovat jejich vlastnosti žádoucím směrem (lidská a veterinární medicína, biotechnologie, genové inženýrství, zemědělství, atd.) přináší nové možnosti studia příbuznosti druhů, fylogeneze, evoluce, atd. spolu s informačními technologiemi patří k nejprogresivnějším oborům současnosti 10 Vznik genetiky křížení rostlin a živočichů se provádí tisíce let, ale genetika jako věda vzniká až ve 2. polovině 80. letech 19. století zrození genetiky: výsledek zvídavosti Gregora Mendela a jeho exaktních pokusů s křížením hrachu zákonitosti dědičnosti poprvé formulovány 8.2.1865, kdy Mendel výsledky svých pokusů prezentoval členům Přírodozkumného spolku v Brně a následně je publikoval v ročence Verhandlungen des Naturforschenden Vereines in Brünn kopie ročenky rozeslány různým vědeckým institucím ve světě, včetně Královské společnosti a společnosti Linného v Anglii a Smithonova ústavu ve Washingtonu Gregor Johann Mendel (1822-1884) 11 Znovuobjevení Mendela Mendelova práce se výrazného ohlasu nedočká: mezi lety 1866 a 1900 je citována jen 10x znovuobjevení až začátkem 20. století: Hugo de Vries Erich von Tschermak Carl Correns William Bateson 12 Znovuobjevení Mendela Hugo de Vries se propracovává k obdobným závěrům jako Mendel na jaře 1900 dostává dopis od svého přítele: “Vím, že studujete hybridy, takže Vás možná bude zajímat přiložená práce z roku 1865, kterou napsal nějaký Mendel.“ de Vries spěchá s publikací svého článku o rostlinných hybridech, ve kterém záměrně vynechává jakoukoliv zmínku o Mendelově práci Correns naznačuje, že de Vries si Mendelovu práci přivlastnil de Vries v následné studii již Mendela zmiňuje a přiznává, že Mendelovu práci jen o málo „rozšířil“ do povědomí vědecké komunity se Mendel dostává především zásluhou Batesona, kteý se stává jeho velkým propagátorem 13 Strach ze špatných genů první pokusy o vylepšování genetického základu člověka – eugenika Francis Galton, publikuje v r. 1883 knihu, ve které navrhuje plán zlepšování lidské rasy – napodobením přírodní selekce – šlechtěním nejsilnějších a nejchytřejších lidí 14 Strach ze špatných genů 1904: Galton prezentuje své představy o eugenice na přednášce v Londýně: představuje si, že by se udržovaly záznamy o nejlepších vlastnostech v nejlepších rodinách – jako v plemenné knize dostihových koní muži a ženy by se vybírali a uzavírali sňatky podle této „zlaté knihy“ první snahy o udržování rasové čistoty bělochů 15 Eugenika 1912: Mezinárodní eugenická konference v Londýně s mimořádně reprezentativní účastí (politikové, biologové, šéfové světových univerzit) 2 důležité přednášky podporující rasovou hygienu: - německý lékař Alfred Ploetz - Američan Bleeker van Wagenen na rozdíl od stále teoretizujících Evropanů jdou Američané rovnou „na věc“ existují internační centra pro geneticky nežádoucí osoby zřízeny výbory po posuzování nucených sterilizací (epileptici, kriminálníci, hluchoněmí, duševně nemocní, atd.) vrchol v sovětském Rusku a nacistickém Německu 16 Harmonizace mezi genetikou a evolucí Darwin: evoluce funguje prostřednictvím přírodní selekce podmínkou je dostatečně variabilní přirozená populace co je motorem těchto odchylek? Mutace (de Vries) Theodosius Dobzhansky (ukrajinský biolog, který emigroval do USA, žák T.H. Morgana) sleduje vznik odchylek u octomilek v přirozených populacích v 30. a 40. letech dokazuje, že variabilita je prospěšná; koncepce vedoucí k likvidacím individuálních rozdílů ve jménu kolektivního „dobra“ je zhoubná jeden z hlavních kritiků nacistické eugeniky a sovětské kolektivizace protest proti zneužívání genetiky nevyslyšen Theodosius Dobzhansky (1900-1975) 17 Nečekaný vliv nacismu na genetiku začátkem 20. století Německo dominuje světové vědě (atomová fyzika, kvantová mechanika, chemie, fyziologie, biochemie) ze 100 Nobelových cen v období 1901-1932 je 33 uděleno německým vědcům (Britové 18, Američané 6) vzestup nacismu rozvoj vědy eliminuje 1933: vědci židovského původu vyhozeni ze státních univerzit tisíce vědců (nejen židovských) emigrují, protože tuto situaci považují za morálně neobhajitelnou v novém prostředí vědci obracejí pozornost k novým problémům, padají mezioborové bariéry atomoví fyzikové se zajímají o biologii (dosud neprobádaná oblast) – nové metody, nové otázky 18 Geny přitahují pozornost 1944: Kvantový fyzik Erwin Schrödinger ve své přednášce v Dublinu odvážně odhaduje molekulární povahu genu: „Gen musí být zvláštní chemická látka, která musí vykazovat chemickou pravidelnost (jinak by nemohlo fungovat kopírování nebo přenos), ale musí být rovněž schopna nepravidelnosti (jinak by nebyla možná rozmanitost), musí být schopna nést obrovské množství informací, ale přitom musí být kompaktní, aby mohla být v buňkách poskládána)“ Možná, že kódové písmo spočívá v pořadí vazeb — “rozmanitost obsahu stlačená do miniaturního kódu.” Snad je tajemstvím života pořadí korálků na šňůře. přednáška později publikována v knize Co je život? Erwin Schrödinger (1887-1961) 19 Objev DNA ze zájmu vědců o molekulu, která přenáší geny, vyplynuly poznatky, které vedly k identifikaci DNA objev dvoušroubovicové struktury DNA, způsob kódování informace, replikace a princip genové exprese (Watson, Crick, 1953) 20 Další historické milníky centrální dogma, restrikční endonukleázy, klonování genů, zpětná transkripce, sekvenování DNA, PCR, monoklonální protilátky, microarrays, RNA interference, kmenové buňky, umělé nukleázy, atd... během posledních několika let nové technologie výrazně urychlují hromadění informací o molekulách života – éra omik 21 Současnost od roku 2003 známe nukleotidovou sekvenci DNA, která tvoří lidský genom (přibližně 20.000 genů, 23 párů chromozomů, 3x109 párů bází/haploidní stav) máme k dispozici veškerou informaci nutnou pro vytvoření a fungování lidské bytosti jen 1,5% lidského genomu tvoří geny kódující proteiny, zbytek tvoří oblasti kódující RNA, regulační sekvence, introny, nekódující oblasti 22 Současnost - výzvy poznání mechanismů řídících a koordinujících genovou expresi a jejich vztah ke zdraví člověka (všechny nemoci mají dědičnou složku, o které spolurozhodují geny) léčba dědičných chorob: důsledek chybné funkce některých genů přenesených z rodičů na potomstvo – pro pochopení příčiny je třeba pochopit funkce zdravých genů léčba rakoviny: rovněž důsledek poruch funkce genů, hledání markerů pro včasnou diagnostiku a vhodných cílů pro genovou terapii, hledání nových chemoterapeutik genové inženýrství a biotechnologie (pro zemědělství zlepšování zdrojů potravy, medicína – vývoj léčiv) 23 Živí tvorové jsou složeni z buněk variabilita projevů života versus jednota jejich základů buněčná struktura založená na obdobných složkách se objevuje u všech forem života Theodore Schwann (1810-1882) Matthias Jakob Schleiden (1804-1881) 1. Vše živé je složeno z buněk 2. Buňky jsou nejmenší jednotky živých systémů 3. Buňky vznikají jen z dříve existujících buněk Rudolf Virchow (1821-1902): „Omnis cellula e cellula“ botanik fyziolog patolog 24 Buňky se od sebe mohou podstatně lišit….. variabilita velikosti a tvarů mohou žít volně nebo vázané k matrix nebo jiným buňkám 25 …ale mnoho vlastností sdílejí od okolního světa jsou odděleny plazmatickou membránou (s charakteristickou fosfolipidovou strukturou) v plazmatické membráně jsou systémy, které ovládají import molekul do buňky a export z buňky buněčné struktury jsou vybudovány z molekul potravy s využitím vnitřních systémů přeměny energie obsahují genetický materiál nesoucí informaci potřebnou pro utváření/obnovu všech buněčných složek disponují systémem genové exprese, kterým se genetická informace převádí k praktickému využití jednotlivé proteiny nebo RNA (definované geny) se po své syntéze mohou spojovat do struktur vyššího řádu 26 Minimální požadavky pro existenci živé buňky plazmatická membrána schopnost využití vnější energie pro vytvoření buněčných struktur z jednoduchých základních molekul přítomnost genetické informace definující vlastnosti buňky přítomnost systému pro praktické využití této informace 27 Jednobuněčné organismy nejjednodušší organismy žijí jako samostatné jednotky reprodukují se úspěšně se přizpůsobují extrémním podmínkám (vysoké/nízké teploty, aerobní/anaerobní, apod.) často žijí v jiných organismech 28 Mnohobuněčné organismy buňky se specializují na určitou funkci – diferencují se, tj. mění genovou expresi v různých buňkách téhož organismu, což vede k jejich fenotypovému rozrůznění některé buňky si udržují nediferencovaný stav (kmenové buňky) výrazná strukturní a funkční specializace buněk zajišťuje dělbu práce uvnitř organismu (často doprovázeno ztrátou schopnosti dělení a růstu) buňky mezi sebou komunikují, aby zajistily funkci organismu jako celku 29 Plazmatická membrána zajišťuje autonomii buňky (existenci buněčných složek v omezeném prostoru) zajišťuje odlišnost vnitřního prostředí buňky od vnějšího obsahuje proteinové komplexy, které řídí import a export molekul přes membránu disponuje systémy pro předávání signálů mezi vnějším a vnitřním prostředím buňky 30 Struktura plazmatické membrány dvouvrstevný útvar složený z fosfolipidů a proteinů Fosfolipidy obsahují hlavici rozpustnou ve vodě, jejíž součástí je fosfát, směřující k vnitřnímu a vnějšímu povrchu membrány a hydrofobní část (dvojici řetězců mastných kyselin), které tvoří vlastní tělo membrány Molekuly, které nesou hydrofobní i hydrofilní oblasti se nazývají amfipatické 31 Struktura plazmatické membrány vodní prostředí uvnitř i vně buněk vede k agregaci hydrofobních řetězců (tvoří vnitřní prostředí membrány), hydrofilní hlavice tvoří vnější povrchy membrány lipidová dvouvrstva umožňuje fúzi membrán a vytváří prostředí pro vazbu proteinů 32 Selektivní propustnost plazmatické membrány membrána není permeabilní pro ionty a velké nenabité (polární) molekuly molekuly vody a malé nenabité (polární) molekuly membránou procházejí – difúze malé nepolární molekuly procházejí volnou difúzí odlišná koncentrace iontů na obou stranách membrány může vytvořit osmotický tlak (pohyb molekul vody přes membránu směrem k prostředí s vyšší koncentrací iontů) riziko poškození buňky 33 Buňka si řídí svůj obsah regulaci podléhá nitrobuněčné pH a obsah iontů využívá se speciálních membránových přenašečů přes membránu musí rovněž projít substráty metabolismu (zdroje energie) a složky zapojené do výstavby buněčných struktur nechtěné produkty metabolismu, ionty se přes membránu exportují ven pro oba směry platí vysoká selektivita transportu schopnost buňky udržovat vnitřní prostředí se nazývá homeostáze 34 Přechod iontů řídí proteinové komplexy vytvářejí kanálek v lipidové dvouvrstvě vnější povrch kanálkových proteinů je v kontaktu s membránovými lipidy vnitřní povrch obklopuje vodné prostředí kanálku vybrané ionty a hydrofilní molekuly procházejí kanálkem, aniž by byly v kontaktu s membránovými lipidy 35 Iontové kanálky a proteinové přenašeče dva mechanismy přenosu iontů membránou: ve směru a proti směru iontového gradientu při pohybu iontů z prostředí o vyšší koncentraci do prostředí o nižší koncentraci (po směru gradientu) se využívá iontových kanálků (probíhá bez spotřeby energie) při pohybu iontů proti směru gradientu se využívá proteinových přenašečů (probíhá za spotřeby energie) 36 Ovládání propustnosti iontových kanálků nemohou být stále otevřené (koncentrace iontů na obou stranách membrány by se vyrovnaly) otevírají se tím, že projdou konformační změnou konformační změnu mohou vyvolat různé podněty (např. speciální signální molekuly, elektrické napětí, teplota) 37 Ovládání propustnosti iontových kanálků otevření změnou membránového potenciálu otevření pomocí signální molekuly 38 Buněčná membrána potřebuje oporu je slabá, flexibilní a křehká mechanickou oporu může poskytnout buněčná stěna umístěná vně membrány běžná u bakteriálních a rostlinných buněk u živočišných buněk je podpírána strukturami cytoskeletu 39 Dva typy živých buněk Klasifikace podle vnitřního členění, tzv. kompartmentalizace (kompartment = prostor uzavřený membránou) prokaryotická buňka: jednodušší, tvořena pouze jedním kompartmentem s genetickým materiálem eukaryotická buňka: komplexnější, více kompartmentů 40 Prokaryota jednobuněčné organismy obklopeny membránou a buněčnou stěnou DNA v cytoplazmě obsahuje všechny chemické a strukturní složky nutné pro život na jediném chromozomu veškerá genetická informace 41 fylogenetický vztah stanoven relativně nedávno moderními metodami (srovnáním nukleotidových sekvencí DNA): archea představují samostatnou skupinu prokaryot archea mají vzhled a stavbu podobnou bakteriím: malé jednobuněčné organismy bez vnitřních membrán žijí v extrémních podmínkách (vysoké teploty, kyselost, obsah solí) archea často využívají netypické metabolické dráhy, vykazují chemické odlišnosti ve stavbě buněčné stěny, mají aparát pro genovou expresi, který se více podobá eukaryotům než bakteriím Dva typy prokaryot: bakterie a archea 42 Genetický materiál prokaryot nejjednodušší genom mají bakterie, které nežijí volně, ale uvnitř jiných organismů (Mycoplasma) hostitel poskytuje látky, které bakterie potřebují, ale nemohou si je vytvořit genom nejmenších bakterií obsahuje pouze cca 500 genů, které kódují jen základní strukturní složky genomy volně žijících bakterií obsahují alespoň 1500 genů, které kódují kromě strukturních elementů také enzymy a složky vyspělejšího aparátu pro regulaci genové exprese 43 Klasifikace bakterií 2 skupiny, které divergovaly cca před 2 miliardami let: Gram-negativní (např. E. coli) a Gram-pozitivní (např. B. subtilis), podle toho, jak reagují s Gramovým barvivem citlivost dána interakcí barviva s buněčnou stěnou Hans Christian Joachim Gram (1853-1938) 44 Gramovo barvení G+ bakterie mají plazmatickou membránu obklopenou buněčnou stěnou tvořenou proteoglykany a polysacharidy (modré/fialové zbarvení) G- bakterie mají stěnu zvnějšku obklopenou lipopolysacharidovou vrstvou (červené/růžové zbarvení) 45 Bakterie – model pro výzkum základních buněčných procesů jednobuněčné mikroorganismy, nejstarší organismy na Zemi nízký počet genů haploidní stav (pouze jedna kopie každého genu) možnost kultivace za přísně kontrolovaných podmínek (v definovaném médiu s přesně daným obsahem solí a zdrojem uhlíku) vysoká rychlost růstu, generační doba pouze 20 minut možnost snadného uskladnění při nízkých teplotách (-70 oC) po dlouhou dobu (desítky let) bez ztráty životaschopnosti 46 Modelová bakterie: Escherichia coli tyčinkovitá bakterie (velikost 1 x 2,5 mikronu) přirozeným prostředím je střevo (colon - proto „coli“) gram-negativní 47 Kde najdeme bakterie? téměř všude: 60 km vysoko v atmosféře, 11 km pod hladinou oceánu, ve sladké i slané vodě nebo ve splašcích, v půdě, kořenech rostlin nebo v tělech živočichů (a člověka) počet bakterií na zemi je obrovský bakterie pravděpodobně tvoří více než polovinu živé hmoty na Zemi 48 Prokaryota jsou velmi přizpůsobivá životní styl je rozmanitý a může se přizpůsobit i extrémním podmínkám (pH, přítomnost kyslíku, teplota, apod.) Klasifikace podle schopnosti růstu v různých teplotách: mezofilní: nejlépe rostou mezi 25 a 40oC (sem patří lidské patogeny) psychrofilní: nejlépe rostou mezi 15 a 20oC (ale jsou i takové, které žijí při 0oC) – oblíbené prostředí – studená voda a půda termofilní: nejlépe rostou mezi 50 a 60oC (některé tolerují i 110oC) 49 Bakterie jsou citlivé k přírodním látkám mikroorganismy spolu soutěží o zdroje: sekrece toxických proteinů, např. bakteriocinů - zabíjejí příbuzné bakterie, ale ne kmeny – producenty (využití bakteriocinových plasmidů jako vektorů) tvorba antibiotik (klinické využití) A. Fleming 50 Bakterie přirozeně obývají těla vyšších organismů u člověka 10x víc bakteriálních než lidských buněk kůže, trávicí soustava udržování aktivity imunitního systému 51 Některé bakterie škodí, jiné jsou užitečné malá část bakterií je patogenních: původce infekčních nemocí (cholera, tuberkulóza, sněť slezinná, syfilis, kapavka, černý kašel, záškrt, atd.), k jejich vymýcení přispívá hygiena, čistá voda, mýdlo, splachovací záchody a také očkování a antibiotika většina bakterií má pozitivní význam: přispívá k rovnováze ekosystémů (rozklad odumřelých těl rostlin a živočichů) rozklad odpadních produktů činnosti člověka a škodlivin vyšší formy života by bez bakterií nepřežily, naopak ano 52 Eukaryotická buňka obsahuje několik kompartmentů zvýšení komplexity buňky - dělba práce na buněčné úrovni vnitřní prostor je rozdělen do dvou hlavních oddílů uzavřených membránou: cytoplazmy a jádra makromolekuly se transportují mezi jádrem a cytoplazmou jadernými póry (tj. proteinovými kanálky) póry jsou plně propustné pro menší molekuly 53 Jádro: úložiště genetického materiálu na rozdíl od prokaryot musí genom eukaryot kódovat nové strukturní prvky, definovat umístění proteinů do správných oddílů složitější mechanismus regulace genové exprese genetická komplexita eukaryot: nejjednodušší jednobuněčné organismy eukaryot nesou cca 5000 genů, člověk cca 20000 genů kódujících proteiny 54 Eukaryotická buňka obsahuje organely obklopeny membránami se stejnými strukturními rysy jako plazmatická membrána cytoplazma = organely + cytozol cytozol je vodné prostředí cytoplazmy, ve kterém se syntetizují proteiny, které v něm buď zůstávají nebo se transportují do organel nebo mimo buňku organelové membrány nejsou permeabilní, proto se vnitřní prostředí organel liší od cytozolu (výjimkou je jádro se svými póry) 55 Organely eukaryotické buňky endoplazmatické retikulum – skládání proteinů, sestavování vícepodjednotkových oligomerů Golgiho aparát – modifikace a transport proteinů sekreční drahou lysosomy – rozklad molekul mitochondrie – získávání energie respirací chloroplasty – fotosyntéza 56 Dvě hlavní buněčné linie eukaryot somatické a pohlavní u většiny mnohobuněčných je běžná specializace tkání a orgánů pohlavní buňky jsou součástí reprodukčního systému a podílí se na tvorbě další generace somatické buňky tvoří tělo, vytvářejí dobré podmínky pro fungování buněk pohlavních, neúčastní se reprodukce 57 Modelové organismy experimentální/technické výhody předpokládá se, že získané poznatky budou platit i u jiných organismů, přinejmenším u těch, které jsou modelovým organismům příbuzné neplatí to vždy, pro lidskou medicínu nebo zemědělství je třeba zkoumat přímo cílové organismy 58 Kvasinky – model jednobuněčných eukaryot jednobuněčná eukaryota, podobné výhody jako bakterie genom osekvenován jako první (z eukaryot) – v r. 1996 patří mezi houby – obdobná příbuznost živočichům i rostlinám střídání diploidní a haploidní fáze, lze pracovat s haploidními kulturami, což usnadňuje genetickou analýzu genom obsahuje cca 6000 genů 59 Kvasinky málo genů (cca 5 %) obsahuje introny rostou v chemicky definovaném médiu, tvoří kolonie na agarových plotnách generační doba cca 90 minut možnost snadného uchování v zamraženém stavu specifikum: množení pučením model vhodný pro studium funkce genů a buněčného cyklu 60 Hlístice Caenorhabditis elegans (háďátko obecné) nepatogenní půdní hlístice genom má 7x vyšší obsah DNA než kvasinky cca 19 000 genů vyšší obsah intronů a nekódujících sekvencí velikost 1 mm, tělo složeno z 959 buněk, které se diferencují do všech základních tělních soustav popsán vývoj každé z nich z původní zygoty model pro studium vývoje (životní cyklus od oplození do dospělosti jen 3 dny), apoptózy, stárnutí na tomto modelu poprvé popsána RNA interference Sydney Brenner (*1927) 61 Moucha Drosophila melanogaster: životní cyklus 2 týdny 14000 genů výzkum buněčné diferenciace, vývoje organismu, buněčných signalizací a chování T.H. Morgan (1866-1945) 62 Zebřička – model pro studium vývoje obratlovců Zebřička pruhovaná/Danio pruhované: malá sladkovodní rybka (2,5 cm) oplozená vajíčka se vyvíjejí mimo tělo matky – lze sledovat mikroskopií vývoj z vajíčka do dospělého organismu trvá 3 měsíce díky průhlednosti lze sledovat vývoj vnitřních orgánů snadná mikroinjekce cizorodé DNA do vajíčka molekulární genetika vývoje 25 chromozomů, 75% homologie s lidským genomem 63 Myš zástupný model za člověka, kde experimentovat nelze žije 1-3 roky, pohlavní zralosti dosahuje po 4 týdnech obsahuje 20 chromozomových párů pouze necelé 1% myších genů nemá lidského homologa používá se pro studium funkce genů 64 Člověk z etických důvodů nelze experimentovat s lidmi je však možné kultivovat lidské buňky v kultuře nesmrtelné buněčné linie (např. buňky HeLa) jsou tvořeny buňkami nádorovými HeLa buňky jsou buňky odvozené z nádoru děložního čípku Henrietty Lacksové v roce 1951 buněčné linie jsou vhodným modelem pro mol. biol. studie 65 Arabidopsis – model pro rostliny mol. biologie rostlin je historicky poněkud opožděná za jinými organismy mají často mnoho genů (rýže: 40 000 – 50 000 genů) výzva současnosti: genetické vylepšení kulturních plodin Arabidopsis thaliana (huseníček rolní): čeleď Brassicaceae (Brukvovité) strukturní jednoduchost, malý genom (5 párů chromozomů, cca 25 000 genů, sekvence známa) dozrání rostliny k produkci semen trvá 6-10 týdnů, několik generací do roka vypracovány účinné transformační metody pro přípravu transgenních rostlin 66 Virus podbuněčná struktura obsahuje vlastní geny obalené proteinovým pláštěm, ale nedovede je sám vyjádřit postrádá aparát pro zajištění vlastní energie buněčný parazit, replikaci a expresi virových genů zajistí infikovaná buňka genetická informace viru je uložena v DNA nebo RNA je schopen vyvolat onemocnění uplatňuje se v genovém inženýrství – vektor pro přenos klonované DNA 67 Bakteriální virus = bakteriofág infikuje bakteriální buňku, která je přinucena vyrábět nové bakteriofágy, posléze praskne a uvolní novou generaci bakteriofágů každý z nových virionů může infikovat další bakterii během několika hodin může fágová epidemie zlikvidovat kulturu bakterií o počtu několikanásobně převyšujícím lidskou populaci 68 Virus člověka infikuje lidské buňky původce běžných onemocnění (spalničky, příušnice, plané neštovice, běžné nachlazení a chřipka) i závažných chorob (dětská obrna, Ebola, AIDS) infekce málo nebezpečným virem může zajistit rezistenci proti příbuznému, ale mnohem nebezpečnějšímu viru virovou infekci nelze léčit; nutná prevence – imunizací může přenášet geny z jednoho hostitelského organismu na jiný (význam pro evoluci a genové inženýrství) antibiotika nemají smysl při boji s virovou infekcí, mohou jen pomoci s paralelní bakteriální infekcí 69 Podbuněčné genetické elementy nesou genetickou informaci, ale nedisponují aparátem pro životní funkce hojně rozšířené v biosféře význam různý: mohou vyvolávat vážná onemocnění nebo jejich existence je téměř nezaznamenatelná viry jsou z nich nejvyspělejší viroidy a plazmidy: autonomní molekuly nukleových kyselin, které nemají proteinový obal viroidy jsou molekuly RNA, které infikují rostliny a přinutí je k produkci nových viroidů uvolňovaných do prostředí 70 Podbuněčné genetické elementy plazmidy molekuly DNA, které se stabilně udržují uvnitř hostitelské buňky mohou přecházet z jedné buňky do druhé pouze pokud mezi nimi dojde k fyzickému kontaktu hostitelskou buňku nelikvidují hojně využívané v genovém inženýrství 71 Podbuněčné genetické elementy transponovatelné elementy (transpozony) molekuly DNA, které se nereplikují jako samostatné jednotky pro svou replikaci vyžadují začlenění do jiných molekul DNA, které schopnost samostatné replikace mají mají schopnost přeskakovat z jedné hostitelské DNA na jinou 72 Podbuněčné genetické elementy priony infekční molekuly proteinů neobsahují žádnou nukleovou kyselinu infikují buňky nervového systému zvířat a způsobují vážné nemoci (např. nemoc šílených krav) představují chybně složenou verzi normálního proteinu nervových buněk když proniknou do buňky, způsobí chybné skládání odpovídajícího normálního proteinu v mozku, což buňku usmrtí