Vědecká práce ve fyziologii rostlin Vít Gloser Stručný obsah kurzu  Zdroje vědeckých informací, jejich efektivní zpracování a vyhledávání  Vědecká typografie – zásady prezentace výsledků v tabulkách a grafech  Tvorba základních vědeckých sdělení – teorie i praxe (Abstrakt, článek, poster, přednáška)  Popularizace vědy a vědeckých výsledků Zdroje vědeckých informací  Odborné časopisy (klasické, online)  Tematická čísla časopisů  Monografie  Učebnice  Konferenční příspěvky  Sborníky konferencí  Tematické webové stránky Efektivní práce s literaturou  Dostupnost – co vyšlo ? Můžu si to přečíst? (informační zdroje)  Organizace vlastní literatury – co mám, co jsem četl, co ještě potřebuji? (databázové systémy)  Získávání literatury (kontakty, knihovny, zdroje)  Použití odkazů na literaturu (citování zdrojů) Bibliografické programy  Databáze umožňující organizaci základních údajů o informačních zdrojích  Umožňují vyhledávání, třídění, psaní poznámek, ukládání fulltextu, formátované výstupy citací pro texty  Starší programy – offline (ProCite, Reference Manager) Novější též online EndNote, Zotero atd.  MS Word – integrace s jinými programy + vlastní systém Styly citování publikací  Mohou se velmi lišit podle způsobu použití (článek, web, přednáška atd.  Citace v textu a v seznamu literatury různě podrobné  Každý zdroj vlastní způsob citace  Musí být v publikaci stylově jednotné Příklady citování publikací  Javot H, Maurel C. 2002. The Role of Aquaporins in Root Water Uptake. Annals of Botany 90, 301-313.  Forde BG, Clarkson DT. 1999. Nitrate and Ammonium Nutrition of Plants: Physiological and Molecular Perspectives. In: Advances in Botanical Research Incorporating Advances in Plant Pathology Vol. 30., pp. 1- 90.  Marschner H. 1995 Mineral Nutrition of Higher Plants. Cambridge: Academic Press Ltd. Domácí úkoly  Seznámit se nejméně s jedním Bibliografickým programem  Vložit do něj alespoň 10 citačních záznamů z literatury k závěrečné práci  Vygenerovat seznam literatury v jednotném citačním stylu Získávání vědeckých informací  Knihovny – elektronické katalogy  Elektronické zdroje  Knihovna Přf MU: http://knihovna.sci.muni.cz/eiz/?show=all&ADD=1 Citační databáze  WEB of Science (http://apps.webofknowledge.com/)  SCOPUS  Biological abstracts Získávání vědeckých informací  Fulltextové zdroje  Stránky časopisů nebo vydavatelství  Springer  Wiley  Oxford Journals  ScienceDirect (Elsevier)  Stránky sdružených poskytovatelů  JSTOR  EBSCO  ProQuest Hodnocení kvality vědecké práce  Hodně čtená a citovaná (jasná a kvantifikovatelné kritéria)  Jak poznat kvalitní časopis ?  Klasické x Open access  Impakt faktor – průměrná citovanost článků  Hodnocení mezi obory – klastry, percentily  RIV body (finanční hodnocení vědecké práce v ČR) Hodnocení kvality vědecké práce - pracovníci  celkový počet publikovaných prací (recenzované, impaktované, monografie)  Citovanost (celkově, bez autocitací)  H - index Příklady údajů některých časopisů IF rank RIV Science 29 2/56 PNAS 11 4/56 100 New Phytologist 7,8 6/197 120 Journal of Experimental Botany 5,6 13/197 96 Annals of Botany 4,8 26/204 70 Biologia Plantarum 1,8 71/204 32 Plant Soil and Environment 1,3 31/81 29 Domácí úkoly  Seznámit se s citační databází (WOS)  Vyhledat, a uložit do osobní citační databáze alespoň 10 citačních záznamů z literatury k závěrečné práci  Vyhledat a stáhnout fulltext zajímavého článku pro další práci Základy typografie-prezentace výsledků  Tabulky  Grafy  Schémata  Fotografie Základy typografie - fotografie  Dostatečné rozlišení a ostrost  Dobrý kontrast  Nezkreslené barvy  Pozor na stíny, odlišení pozadí  Mikrofotografie s měřítkem  Výhodnější většinou zaměření na detail – vhodný výřez Základy typografie – schémata (flowchart, hypotetikogram atd.) Základy typografie - tabulky  Vhodné uspořádání (sloupce x řádky)  Lepší srovnání mezi sloupci, logické pořadí zleva do prava  Příliš velké nebo malé tabulky  Zarovnání  Čáry - ohraničení  Pozice popisu, podrobnosti  Počet desetinných míst – přesnost údajů  Počet desetinných míst - jednotky  Míra variability a statistika Základy typografie - grafy  Názornější než tabulka  Zejména důležité pro závislosti a vztahy veličiny, trendy, změny v čase  Základní typy grafů (bodový, liniový, sloupcový, koláčový, 3D)  Tvar grafu  Členění os, popisky  Šrafování, čáry, body, barva ano či ne?  Uspořádání více menších grafů do jednoho složeného  Zahuštění informací v grafu Závěrečné práce  Bakalářská  Diplomová  Disertační Bakalářská práce  Bakalářka – literární rešerše, shrnutí aktuálních poznatků  Práce s literaturou  Přesné citování  Jasný popis a orientace v tématu  Formální zpracování většího textu Diplomová práce  Diplomka – kromě shrnutí poznatků také experimentální práce  Většina výsledků (i méně povedené)  Metodické kapitoly  Možnost publikace části výsledků v časopisu Disertační práce  Disertace – soubor vlastních vědeckých výsledků na aktuální téma  Mezinárodní úroveň  Alespoň část výsledků publikována v mezinárodních časopisech  Vývoj nových postupů, metod  Spoluautoři, spolupráce Vědecký článek  Nejběžnější forma sdělování vědeckých informací  Národní x mezinárodní časopisy  Nerecenzované - recenzované - indexované - impaktované (IF – WOS)  Jak zvolit vhodný časopis ?  Jak poznat kvalitu časopisu ? Struktura vědeckého článku  Název  Autoři  Afiliace autorů (instituce, kontakty)  Abstrakt  Klíčová slova  Highlights (novinka!)  Úvod  Materiál a metody  Výsledky  Diskuse  Poděkování  Seznam literatury  Přílohy  Dodatky (Appendixy)  Doplňková data (Supplemental data) Název  Stručný, věcný a výstižný  Konkrétní vyjádření (co, na čem)  Raději vědecká jména organizmů  Nepoužívat zkratky ( kromě obecných např. DNA) Autoři a jejich afiliace  Všichni kdo se významně podíleli by měli být uvedeni, přiměřený počet  Dílčí spolupracovníci alespoň v poděkování  Technici se většinou neuvádí  Pořadí autorů – podle podílu na práci  Odpovědný autor (corresponding author)  Vědecké tituly se většinou neuvádí  Adresy institucí pro všechny autory – důležité pro dělení peněz!  Kontaktní údaje (poštovní adresa, e-mail, fax) alespoň pro odpovědného autora Abstrakt a klíčová slova  Velmi důležitá část publikace! (Normální x Strukturovaný x Obrázkový)  Přesný, výstižný a hutný (žádné zbytečné informace) max. 200-400 slov  Vyhnout se zkratkám a citacím  Jen to, co je v textu článku  Klíčová slova - jiná než v názvu!  Zpřesní vyhledávání  Upozorní na vedlejší témata řešená v článku Úvod  Stručné vysvětlení řešené problematiky (Co řešíme?)  Popis hranic poznaného, co jste chtěli zjistit a proč?  Nepsat poznatky z učebnic!  Cíle a/nebo hypotézy  Naznačení co se v práci podařilo  Nesmí být delší než diskuse Materiál a metody  Jasný a přehledný popis materiálu a všech experimentálních postupů  Materiál s vědeckými názvy  Popis lokalit úplný včetně GPS  Přesný popis experimentů – možnost opakování  Nové metody (např. analytické) – úplný popis  Zavedené metody nebo modifikace – stručný popis nebo jen citace autorů  Přístroje popsané s uvedením výrobce  Chemikálie – výrobce, čistota  Speciální reagencie – i šarže Výsledky  Přehledně shrnuté hlavní výsledky s jasnými podklady  Většinou rozděleny do oddílů  Tabulky, Grafy, schémata, fotografie atd.  Komentář co bylo zjištěno, bez hodnocení významu  Nevynechávat ani výsledky odporující hypotéze!  Statistické hodnocení Diskuse  Myšlenkově navazuje na úvod  Není opakování výsledků! Může být ale někdy spojeno…  Diskutujeme pouze hlavní otázky a hypotézy  Diskutujeme jen témata ke kterým přinášíme odpovědi a důkazy  Diskuse má vést k jasným závěrům  Samostatně se závěry většinou neuvádí – pokud není vyžadováno redakcí  Často končí shrnující větou („Take home message“) Poděkování (Acknowledgments)  Spolupracovníkům  Technikům  Recenzentům  Grantovým agenturám a nadacím Citovaná literatura  Musí být úplná  Formát  Pořadí Dodatky a doplňková data  Postupy výpočtu nebo vyhodnocení, matematické modely  Podrobnější popis podmínek pokusů nebo postupů  Méně významné (negativní) výsledky  Fotografie  Multimediální soubory – filmy, zvuky atd. Plakátová sdělení (postery)  Stručné grafické sdělení  Umožňuje velké množství prezentujících  Rychlé sdělování (1-2 min. na poster!)  Často děleno do tematických sekcí  Prezetační poster–sessions s autory  Jednodušší pro začínající autory Poster  Název – výstižný, lákavý, stručný  Text věcný (max. 1000 slov)  Písmo dostatečně veliké – čitelné: název z 5 m, text z 1 m  Více zaujme barevný, složený z různě velkých ploch  Výrazné hypotézy a otázky, a také závěry  Rozměry – na výšku, na šířku  Materiály  Malé kopie – „hand-outs“ Poster – hlavní chyby  Dlouhý text  Malé písmo  Nepřehledné výsledky a závěry  Improvizované rozvržení  Důležité informace pod úrovní pasu čtenáře Přednáška – hlavní doporučení  Promyšlená struktura (úvod, stať, závěr) + časový plán  Úvodní snímek s názvem a jménem přednášejícího (+ instituce, datum, akce)  Jasné titulky u všech snímků  Rozdělení na témata 3-5 snímků  Ideálně 25-35 slov na snímek, 5-7 slov na řádek  Srozumitelné fráze  Obrázky, schémata, animace – zpestří, ale přiměřeně… Přednáška – hlavní doporučení  Druhý snímek – zaujmout, navodit téma či otázku k prezentaci  Třetí snímek - struktura prezentace usnadní orientaci posluchačů  Obrázky a grafy nejlépe barevné  Složitost obrázků podle promítací plochy  Jasné závěry, shrnutí Přednáška – užitečné tipy  Udržení pozornosti posluchačů – obrázky, otázky, vtipy  Videa a speciální prezentační technika (epidiaskop, interaktivní tabule)  Ověřit fungování prezentace s předstihem na místě  Zálohy prezentace (flash, e-mail, PDF)  Vyzkoušet si prezentaci několikrát nahlas  Přednášet čelem k publiku, cca 120 slov za minutu  Dodržet časový limit  Diskuse po přednášce