10.5.2019 1 Staří lidé v raném novověku Jan van Eyck – portrét starého kanovníka (výřez z obrazu Trůnící Madona 1436) Mnozí vnímali vlastní věk pouze rámcově. Zejména lidé z chudších vrstev často neznali svůj věk a např. při soudních sporech často udávali zaokrouhlení na desetiletí. Tělesný stav a vnější projevy stárnutí mátly často okolí dané osoby i osobu samotnou. Čím starší, tím větší rozdíly oproti skutečnému věku. Vlastní vnímání stáří Přechod z dospělosti do stáří nezřetelný. Závisel na individuální schopnosti vykonávat práci a povolání. Starý byl ten kdo se tak cítil. Znaky stáří – šedivé vlasy, shrbený postoj, tělesná sešlost. Neschopnost práce a plnění dalších povinností vyplývajících ze sociálního postavení. 10.5.2019 2 Vnímání stáří a starých lidí ve společnosti Stáří vnímáno ve společnosti spíše negativně. Se stářím často spojována slabost a neduživost. Staroba vnímána často s výsměchem a pohrdáním. Starý člověk neměl nárok na žádné zvláštní postavení. Starým lidem neprokazována žádná úcta. Staří lidé vnímání podobně jako malé děti. Nebyla jim věnována zvláštní pozornost. Církev – stáří pouze ukázka pomíjivosti života a světa. Postupná proměna vnímání stáří ve společnosti od 17. století. Souvislost s prodloužením naděje dožití. Zabezpečení starých lidí se stává pro společnost problémem. Stáří má být náležitě ctěno. Vyzdvihována autorita a rozum oproti nezralému mládí. Ovšem pouze proklamace učenců, teologů a filozofů. Hluboko do 18. století se vztah ke stáří a starým lidem ve společnosti příliš neměnil. 10.5.2019 3 Zabezpečení starých lidí Žádný obecně platný systém zabezpečení ve stáří neexistoval. Strategie zabezpečení ve stáří se lišily v jednotlivých společenských prostředích. Ve venkovském prostředí – staří rodiče či jeden z nich často předávali hospodářství mladší generaci (synovi) a odcházeli na „výměnek“. Vyšší věkový rozdíl mezi manželi umožňoval hospodyni či hospodáři vést celou domácnost do vysokého stáří (pomoc mladšího partnera při chodu domácnosti). Výhody – hospodářství vždy pevné vedení nezbytné k zajištění obživy. Nevýhody – časté vysoké požadavky zabezpečení starých lidí, hospodářství ekonomicky zatíženo někdy nad jeho možnosti. Zabezpečení starých lidí Statek bohatého sedláka se samostatným výměnkem. Zahradnická (podselská) usedlost Vlčnovice z roku 1752. Jizba 1, výměnkářská komůrka v přístěnku 2, síň s ústím pece 3, skladovací komora 4, chlév 5. 10.5.2019 4 Zabezpečení u chudších vrstev vesnického obyvatelstva (podruzi, nádeníci, drobní řemeslníci, domkaři, apod.) nebylo téměř zajištěno. Domkařská usedlost Tichov. Světnice s pecí 1, černá kuchyň 2, síň 3, chlév 4, prasečí chlívek 5, hnojiště 7. Zpravidla trpěni ve stáří na některém hospodářství. Pomoc při drobných nenáročných pracích. V mnoha případech posílání z domu do domu. Zabezpečení starých lidí Zabezpečení starých lidí V městském řemeslnickém prostředí neexistovala instituce výměnku. Staří neuvolňovali místo mladým – vedli dílnu většinou až do smrti. Řemeslnická práce spíše zručnost než síla – pomoc tovaryšů při těžších pracích. Zajištění vdov většinou novým sňatkem – dispozice majetkem po zemřelém manželovi. Vdova si mohla přivydělávat vedlejší činností (praní, šití, předení). Ve stáří řemeslníci podpora od cechu (ale spíše symbolická). 10.5.2019 5 Zabezpečení starých lidí Staří tovaryši, nádeníci, stavební dělníci, soudní sluhové a další nebyli na stáří nijak zajištěni – do velké míry odkázáni na veřejnou dobročinnost – drobné pomocné práce a almužny. Žebráci u kostela čekají na almužnu Charita – organizované akce např. několikrát ročně – bohatí měšťané a někdy i šlechta. 10.5.2019 6 Zabezpečení starých lidí Instituce městských špitálů již od středověku Některé i pro měšťany s celkem s rozvinutým zázemím a péčí. Většinou však jen nejnutnější v chudých podmínkách. V 18. století rozmach – péče o staré a nemocné. Na konci 18. století v Čechách kolem 300 špitálů. Zakládání vdovských a sirotčích pokladen. Zakládání tzv. pracovních domů (řemeslnické domy hlavně textilní a oděvní) pro chudé a staré lidi. Délka života a příčiny smrti Vysoký věk podle současných měřítek nebyl tak častý, ale nebyl ani úplnou raritou. V 18. století byl v Evropě podíl obyvatelstva staršího 60 let 10 -15%. Průměrná délka života se pohybovala kolem 30 (25-35) let. Vysoká dětská úmrtnost 40-50% úmrtí do 10 let věku. Kdo přežil do 20 let měl reálnou naději že se dožije v průměru 50 let. Muži a ženy ve věku 45-50 let byli již považováni za staré, slabé a opotřebované. Produktivní věk se bral většinou od 18 do 35 let. 10.5.2019 7 10.5.2019 8 Faktory ovlivňující úmrtnost populace Strava Množství a kvalita stravy důležitým faktorem růstu a úmrtnosti v populaci. Její častý nedostatek a nevyváženost. Přímý dopad nedostatku potravy v podobě smrti hladem. Daleko větší dopady v souvislosti s oslabením organismu a jeho napadením různými nemocemi. Hladomor podporoval šíření epidemických nemocí 10.5.2019 9 Nemoci a jejich epidemie Více než 2/3 úmrtí způsobeny přenosnými infekčními chorobami. Epidemie moru, tyfu, úplavice, tuberkulózy, cholery, žluté zimnice, neštovic a dalších nemocí decimovaly evropské populace a představovaly významný faktor pro naději dožití i průměrný dožitý věk. Jejich vznik a důsledky úzce spojeny s úrovní stravování, hygieny a neschopnosti tyto nemoci účinně léčit. 10.5.2019 10 Válečné konflikty Populační ztráty během třicetileté války Nejvyšší úmrtnost během roku byla na jaře (především staří lidé) a koncem léta (kojenci a děti). Úmrtnost ovlivňovaly sezónně nepodmíněné epidemie (mor, úplavice), hladomory či válečné konflikty. Sezónní kolísání úmrtnosti 10.5.2019 11 Každý člověk v období raného novověku musel počítat s náhlým úmrtím. Omezené dlouhodobé plánování – člověk žil přítomností a pouze krátkodobou budoucností. Krátký život ovlivňoval přístup k vlastním potřebám (rychle se prosadit) a ostatním lidem (tvrdost až bezohlednost v jednání). Nemoc a smrt vnímány jako skutečnosti určené přírodou a Bohem, které člověk nemůže příliš ovlivnit. Nemoci měly jen zřídka dlouhý průběh – většinou rychlý konec. K lůžku nemocného přivoláván spíše kněz než lékař. Uzdravení bylo často vnímáno jako zázrak či projev Boží milosti. Smrt a pohřeb Smrt a vanitas – Barthel Beham 1540 Pohled na smrt jiný než dnes. Běžná součást tehdejšího života – nebyla tabuizována. Smrt začleněna do náboženství – víra ve spasení a věčný život či peklo a věčné tresty. Smrt vnímána jako přechod do onoho světa – neznamenala žádný absolutní konec. Smrt a pohřeb představovaly velké společenské a veřejné události – podobně jako narození a svatba. Privátnost pohřbu a smrti nastupuje koncem 18. století nejprve v měšťanském prostředí. 10.5.2019 12 Tři ženy se smrtí, Hans Baldung Grien 16. století Umírání veřejná záležitost probíhalo za přítomnosti celého domu a sousedů. Ideálem byla „dobrá křesťanská“ smrt. Smíření s ostatními a uspořádání pozůstalosti tak, aby se všem dostalo podle práva. K úmrtnímu loži svolávání členové rodiny, čeleď a sousedé, aby se s umírajícím rozloučili. Dobrá smrt vyžadovala zpověď a udělení svátosti. Člověk se měl na smrt pečlivě připravit. Již od středověku známé příručky popisující jak se nejlépe připravit na smrt „Ars Moriendi“ (umění umírat). Populární zejména v církevních a vzdělaných kruzích. Časté překlady do národních jazyků a zjednodušené obrázkové verze. Postupná proměna těchto příruček v návody jak dobře žít (ars vivendi) aby mohl člověk dobře umřít (ars bene moriendi). Ars moriendi 10.5.2019 13 Ars moriendi Memento mori 10.5.2019 14 Memento mori Memento mori 10.5.2019 15 Tance smrti Připomínka konce života, rovnost společenských vrstev před smrtí. Vznik už ve středověku v souvislosti s morovými epidemiemi. Témata smrti součástí výzdoby kostelů, kaplí, klášterů, ale i šlechtických sídel – postupný ústup v 18. století. 10.5.2019 16 Hans Holbein – Tanec smrti 1538 Císař Král 10.5.2019 17 Papež Kardinál Královna Abatyše 10.5.2019 18 Boháč Obchodník Sedlák Blázen 10.5.2019 19 Slepec Lupič Umírání Umírání i pohřeb úzce spojeny s nábožensko – magickými rituály. Celá řada pověrečných praktik lišících se podle regionů. Funkce rituálů – zahánět strach ze smrti, udržovat kontinuitu všech oblastí života, ulehčit umírajícímu odchod na onen svět, umožnit dobrou křesťanskou smrt která zajistí zachování cti zemřelého. Ovlivněno představami o duši a posmrtném životě – regionálně odlišné – někde věřili že duše se po smrti ihned odloučí od těla (mnoho opatření aby mohla odejít), jinde věřili, že duše zůstává ještě nějaký čas připoutána k tělu (zamezení jejímu předčasnému odchodu). 10.5.2019 20 Představy odcházející duše často spojeny s posledním výdechem (duše – dech – duch, vypustit duši, vydechnout duši). Mnohde věřili v koncept hmotné duše, která přijímá pokrmy, může zanechat stopy atd. Dobrá smrt v prostředí domácnosti v přítomnosti rodiny, příbuzných, sousedů a přátel a kněze. Chudí lidé a lidé bez domova prakticky bez možnosti opustit svět správným křesťanským způsobem. Také lidem beze cti nebyla dopřána křesťanská smrt. 10.5.2019 21 Místnost s umírajícím speciálně upravena. Pokud možno vykropena svěcenou vodou, u lože zapálena úmrtní svíce – voda a oheň k zahnání zlých sil ohrožujících umírajícího. Přítomní se modlili sami nebo s přivolaným knězem. Smrt byla většinou konstatována příbuznými či knězem – lékař byl přítomen pouze výjimečně. Úmrtí bylo veřejně ohlášeno – všem lidem v domě i sousedství a dle postavení zemřelého mezi členy obce či města popřípadě cechu. Oznamovatel buď mužský člen rodiny nebo najatý člověk většinou z nižších sociálních vrstev – předávání zpráv o smrti za úplatu, bylo v některých oblastech považováno za bezectnou činnost. Písemná oznámení se objevují v městském prostředí v 18. století spolu s pozváními na pohřeb. Pokud to bylo možné byla smrt oznámena také prostřednictvím zvonu nejbližšího farního kostela. Smrt hospodáře ve vesnickém prostředí oznamována také domácímu zvířectvu – zvířata měla být tímto oznámením zproštěna pouta k mrtvému. Smrt se také často oznamovala včelám, ptactvu a stromům. 10.5.2019 22 Příprava mrtvého na pohřeb Po smrti mrtvému zatlačeny oči a začaly přípravy těla k pohřbu. Omytí a ustrojení mrtvého těla záležitostí příbuzných či najaté osoby. Zavinování mrtvého do bílého plátna. Teprve později oblečený do svátečního oděvu. Vystavení mrtvého na márách v domě. Obavy před zdánlivou smrtí. Pohřeb nejprve následující den po úmrtí později až tři dny po úmrtí pokud se nejednalo o nakažlivou chorobu. Na konci 18. století zavedena v některých oblastech skarifikace – naříznutí kůže pro ověření smrti. V případě vysoce sociálně postavených osob se doba vystavování mohla prodloužit až na několik týdnů či měsíců (často přímo v kostele či kapli). 10.5.2019 23 Mrtvého vystaveného v domě na márách navštěvovali sousedé a známí. Lidé věřili, že každá duše se po smrti ještě nějaký čas zdržuje v blízkosti mrtvého těla v jakémsi meziprostoru, který nebyl ztotožněn s očistcem. Proto u mrtvého držena stráž zejména večer a v noci před pohřbem. Střežili mrtvého, který byl stále počítán do kruhu rodiny, zároveň však stráž chránila dům před nebezpečím ze strany mrtvého. Počet osob odpovídal postavení zemřelého. Většinou muži, pouze u zemřelých dětí a mladých svobodných lidí držely stráž ženy a mladé dívky. Stráž mnohdy spojena nejen s modlitbami, ale i pitím, hodováním, různými hrami a tanci. Tyto praktiky se regionálně lišily a přetrvávaly přes nevraživost ze strany církve a vrchnosti. V průběhu 18. století zábavy omezovány a nahrazeny odříkáváním motliteb. Ještě později mrtví převáženi ihned po skonu do márnice. Příprava mrtvého na pohřeb Těsně před pohřbem byl mrtvý položen na prkno či vložen do rakve. Kvalita rakve se lišila podle sociálního postavení a byla ukázkou majetnosti a prestiže rodiny. Někdy se používaly opakovaně rakve pouze pro přenos mrtvého na hřbitov nebo byli odnášeni na místo pohřbu na umrlčích prknech. Příprava mrtvého na pohřeb 10.5.2019 24 Umrlčí prkna – přenášení zemřelého na hřbitov – po použití jako pomníček na hrobě – na rozcestích, u božích muk atd. Při vynášení mrtvého z domu probíhala celá řada rituálů, které měly oddělit zemřelého od domácnosti, aby jí později neškodil. Rakev nesena nohama napřed, v některých případech oknem nebo dírou ve zdi, pod prahem, či zadním vchodem. Rozšířený zvyk při odnášení třikrát zaklepat na práh. Mnohde se byl po odnesení nebožtíka uhašen oheň, zavřeny dveře a okna a za rakví se vylila voda. Někde také přemisťovali nábytek a potraviny, aby mrtvého zmátli. Po vynesení mrtvého vytvořil pohřební průvod nesoucí tělo nebožtíka do kostela či rovnou na hřbitov. Složení průvodu bývalo různé v závislosti na regionu a postavení zemřelého. Někdy pouze příbuzní, jindy vyloučeny z průvodu ženy. Většinou se průvodu zúčastnili i sousedé z vesnice či městské čtvrti a členové cechu, který zaručoval důstojný pohřeb svých členů. Pohřební průvod 10.5.2019 25 Pohřební průvod. Kresba faráře z Janovic nad Úhlavou v matrice zemřelých 1729. Pohřební průvod z Nového města pražského kolem roku 1612 Pohřební průvod Rakev nesli výlučně muži. Pouze v některých oblastech v případě úmrtí šestinedělky mohly nést rakev ženy. Rakev nesměla být položena v průběhu průvodu na zem, kromě vyhrazených míst. Zastávky na rozcestích u kapliček apod. Průvod šel rychle, nikdo se neměl ohlížet. Nosiči rakve větvičky vavřínu na ochranu před mrtvým. 10.5.2019 26 Církevní obřady při pohřbu U nejchudších lidí a v odlehlých oblastech se často pohřbívalo bez kněze a církevních obřadů. Poměrně běžné bylo u prostých lidí vynechání pohřební mše v kostele a nebožtík byl nesen přímo na hřbitov. U bohatších lidí byly zádušní mše otázkou prestiže a možnosti ukázat své postavení. Zámožnější si mohli kromě zádušní mše a pohřebního průvodu kolem kostela dovolit i tzv. vigilie – bdění a setrvávání v modlitbách za zemřelého. Při církevním obřadu v kostele bývala rakev významných osobností postavena často na tzv. castrum doloris (stánek smutku, hrad truchlení) uprostřed kostela, aby na ni bylo vidět ze všech stran. 10.5.2019 27 Odlišný přístup v pohřebních církevních obřadech u katolíku a protestantů. Katolický pohřební rituál stavěl do centra zájmu oslavu mrtvého, jeho rozloučení se světem a starost o blaho jeho duše. Katolická církev byla přesvědčena že obec pozůstalých může udělat pro zemřelého ještě mnoho dobrého – modlitbami a mšemi přispět k jeho spáse. U protestantů byli v centru živí členové obce. Pozůstalým byla připomínána smrtelnost člověka, poslední soud, vzkříšení mrtvých a budoucí věčný život. Pro zesnulého již nebylo možné nic udělat. „Proto jsme se v našich kostelích rozloučili s papeženskými hrůzami jako jsou vigilie, zádušní mše, pohřební slavnost, očistec a všemi ostatními kejkly provozovanými kvůli mrtvému a rázně jsme s nimi skoncovali“ M. Luther Pohřeb na hřbitově Pro křesťana bylo samozřejmostí a nutností, že bude pohřben v posvěcené půdě hřbitova. Pohřby v kostele pouze vysocí církevní hodnostáři a šlechta. Křesťanský pohřeb na hřbitově vyhrazen pouze ctihodným lidem. Bezectní lidé nebyli na hřbitově pohřbívání. Velký sociálně-sakrální význam hřbitova. Chráněné území pro mrtvé, ale i území s právní ochranou pro běžence. Zpočátku ležely hřbitovy uvnitř sídel u kostela. Spojení živých s mrtvými. Sakrální prostor – ale i místo konání jarmarků, skladiště, pracovní prostor (stížnosti farářů na odkládání nepotřebných věcí na hřbitov). S novým postojem reformace k zemřelému a smrti postupné přemisťování hřbitovů k okrajům osad či mimo jejich hranice. Problematické prosazování nařízení ze strany církve a vrchnosti. 10.5.2019 28 Uložení zemřelého do hrobu Na hřbitově se pohřbívalo buď jednotlivě či do rodinných hrobů. Rodinu v duchovním smyslu tvořili pouze pokrevní příbuzní (rodiče a děti). Náhrobní kámen nebo desku měli původně pouze vyšší stavy. Chudí většinou na okraji hřbitova či ve vyhrazené části – chudinském hřbitově. Uložení zemřelého do hrobu Při ukládání mrtvého do hrobu kolísala podoba ceremoniálu v závislosti na vyznání a sociálním postavení zemřelého. Pronášeny modlitby, zpívány písně, u katolíků vysvěcení hrobu svěcenou vodou a kadidlem. Farář a po něm ostatní vhazovali do hrobu tři hrsti hlíny a později i květiny. Pohřební kázání – parentace v závislosti na vyznání zemřelého – u katolíků vše pro spásu zemřelého – u evangelíků připomínka života zemřelého a utěšení pozůstalých. 10.5.2019 29 Pohřební hostina Otázka prestiže a reprezentace, z počátku v domě zesnulého. Později při větších vzdálenostech od hřbitova v hostinci. Společné jídlo a pití – emocionální vyrovnání s odchodem člověka. Při úmrtí pána domu – pohřební hostina nástup nového hospodáře. Bohaté hostiny a pitky – stížnosti církve a vrchnosti. Postupné omezování pompéznosti a přechod k pietním hostinám zejména v měšťanské společnosti. Po hostině návrat k běžnému režimu – vzpomínkové modlitby u katolíků o svátku Všech svatých. Stanovená doba smutku u příbuzných – nesmělo se nic slavit a nesměla se konat svatba. Rozdílná délka – nejdéle vdovy. Některé až do konce života.