ORGANIZACE VÝZKUMŮ POPULAČNÍCH VZORKŮ Metody antropologie II TYPY STUDIÍ  Průřezová (transverzální, cross-sectional; velmi rozšířená, tvorba růstových standardů, nevýhodou potenciální maskování části skutečné biologické variability v populaci  Longitudinální (opakované sledování vybrané kohorty po řadu let). Možnost sledování individuálního vývoje s vysokou významností v medicíně a klinické antropologii; finanční a organizační náročnost.  Semilongitudinální (charakteristiky longitudinální i průřezové studie – kratší trvání, překryv několika kohort – kompilace výsledků do jedné časové linie) ORGANIZACE  Hypotéza  Plánování; zajištění financování; experiment design a sampling  Identifikace rizik  Sestavení týmu  Propagace  Pilotní studie  Sběr dat  Vyhodnocení  Závěry INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP  Biologické individuum  Interindividuální variabilita  Personalizovaná medicína  Biologický/psychologický/kognitivní/zralostní vývoj  Poptávka po výstupech/výsledcích longitudinálních studií LONGITUDINÁLNÍ RŮSTOVÉ STUDIE STRUČNÁ HISTORIE  Hrabě de Montbeillard (18.stol); publikoval de Buffon  Franz Boas – zabýval se dynamikou růstových procesů, zakladatel „americké školy“  Řada navazujících studií (Fels study...)  Evropa – Harpenden study, Curyšská studie  Brněnská longitudinální studie  ELSPAC/CELSPAC LONGITUDINÁLNÍ STUDIE  Drop out  Motivační akce, zainteresovanost účastníků  Fluktuace členů týmu  Problémy s financováním  Hmatatelné výsledky s relativním zpožděním  Archivace dat, přístupy, zabezpečení  Individuální hodnocení vývoje sledovaných charakteristik („pravé“ růstové křivky, základ pro modelování, referenční data)