2016 prof. Otruba 1 Praxe černobílé fotografie 2016 prof. Otruba 2 Praktický návod pro zpracování černobílého negativu 014056_big 014055_big Zastřižení filmu Navinutí filmu do spirálové vývojnice 2016 prof. Otruba 3 Negativní vývojka Kodak D76 •Základní roztok • metol 2 g • hydrochinon 5 g • siřičitan sodný 100 g • borax 2 g • voda do 1000 ml •Doplňovací roztok • metol 3 g • hydrochinon 7,5 g • siřičitan sodný 100 g • borax 20 g • voda do 1000 ml 2016 prof. Otruba 4 Praktický návod pro zpracování černobílého negativu 014048_big Nalití vývojky a překlápění (příp. otáčení cívkou) 2016 prof. Otruba 5 Ustalovač •Kyselý ustalovač • thiosíran sodný kryst. 200 g • siřičitan sodný kryst. 10 g • pyrosiřičitan draselný 20 g • voda do 1000 ml 2016 prof. Otruba 6 Ustalování a vypírání •Z vyvolané citlivé vrstvy je nutné odstranit AgX, který by působením světla černal, a musí se proto stabilizovat. V ČB fotografii se nazývá ustalování a to téměř výlučně roztokem thiosíranu, který převádí AgX na rozpustný komplex: • Ag+ + 2S2O32- → [Ag(S2O3)2]3- • Ve vyčerpaném ustalovači se pochod zastavuje u nesnadno vypratelných komplexů [Ag(S2O3)] – které působí pozdější znehodnocení obrazu. Ustalovač obsahuje i hydrogensiřičitan pro neutralizaci alkalické reakce zbytků vývojky. •Ustálený materiál se musí důkladným vypíráním zbavit thiosíranu, jinak dochází k jeho pozvolnému rozkladu a tvorbě AgS (hnědnutí obrazu). 2016 prof. Otruba 7 Praktický návod pro zpracování černobílého negativu 014052_big Ustalování 014053_big Ustáleno Doba ustálení (obvykle do pěti minut) a koncentrace ustalovače se řídí podle doporučení výrobce. Teplota je pokud možno podobná jako u vývojky a prací vody. Vypírání •Tento krok je velice důležitý, protože pouze dokonale vypraný a usušený negativ nám v archivu vydrží desítky let beze změn. Praní je v zásadě možné buď pod tekoucí vodou, kdy se na dno vývojnice přivede hadičkou tekoucí čerstvá voda, nebo v uzavřené vývojnici klasickým překlápěním. 2016 prof. Otruba 8 Sušení a archivace •závěrečné praní cívky s negativem destilovanou vodu se filmovým smáčedlem v předepsaném poměru (obvykle 1: 200). Nevhodné nahrazovat např. Jarem! •Sušení cca 3 hod. v běžném prostředí. Přesušený film se prohýbá do vaničky. •Archivace obvykle rozstříhaný film (kinofilm po 6 políčkách) v pergamenovém nebo plastovém pořadači (např. Hama) • 2016 prof. Otruba 9 2016 prof. Otruba 10 Inverzní vyvolávání •Přímé zpracování na pozitiv - zejména v kinematografii. Princip: 1. Prvním vyvoláním se vyvolá veškerý exponovaný AgX – vznikne negativní obraz 2. Vyvolané stříbro se převede na rozpustnou sloučeninu (na síran stříbrný v roztoku dichromanu a kyseliny sírové) a vypere se z citlivé vrstvy (vodou nebo čistící lázní) 3. Zbývající AgX (doplněk k negativnímu obrazu, tedy pozitiv) v citlivé vrstvě se osvětlí a vyvolá, většinou v rapidní pozitivní vývojce 4. Následuje klasický ustalovač a vypírání • Pozitivní proces 2016 prof. Otruba 11 Fotografický papír •Gradace je "rychlost" přechodu od černé k bílé. Existují papíry s tvrdou gradací, které dávají kontrastní fotografie. Hodí se zpravidla pro málo kontrastní negativy, protože kontrast uměle zvyšují. Protikladem jsou papíry s měkkou gradací, které mají nižší, hodí se pro negativy s velkým kontrastem Kompromisem mezi oběma druhy jsou papíry s gradací normální; spojují v sobě oba výše uvedené druhy. Je to nejběžněji používaný typ fotopapíru. •Multigradační papíry mají kontrast regulovaný barvou světla zvětšovacího přístroje. •Dále se rozlišuje druh povrchu - lesklý, matný, velvet, rastr apod. - a také gramáž podložky - polokarton, karton, dokument apod. •Fotopapíry jsou necitlivé na určité barvy světla. Monogradační papíry jsou necitlivé ke žluté, žlutozelené a červené. Multigradační papíry jsou necitlivé k červené. 2016 prof. Otruba 12 Gradace fotografického papíru •Charakteristická křivka bromostříbrného papíru •Charakteristiky bromostříbrných papírů různých gradací 2016 prof. Otruba 13 Negativ Pozitiv 2016 prof. Otruba 14 Zvětšovací přístroj 2016 prof. Otruba 15 Zvětšovací přístroj 2016 prof. Otruba 16 Zvětšovací přístroj 2016 prof. Otruba 17 Nadržování a vykrývání fotografií 2016 prof. Otruba 18 Nadržování a vykrývání fotografií 2016 prof. Otruba 19 Restituce sbíhavých linií 2016 prof. Otruba 20 a) nakloněním průmětny; b) nakloněním zvětšovacího přístroje; c) nakloněním negativu a průmětny 2016 prof. Otruba 21 Pozitivní vývojka •Vývojka pro fotopapíry • metol 2 g • hydrochinon 6 g • siřičitan sodný 25 g • uhličitan sodný 33 g • bromid draselný 0,5 g • 1,2,3 benztriazol 0,08 g • voda do 1000 ml 2016 prof. Otruba 22 Trvanlivost •Do záručního data ručí výrobce za vlastnosti materiálu, může se ale obvykle při správném skladování používat i několik let po záruční době. •S časem se snižuje citlivost a strmost, roste závoj. •Teplota skladování do 18°C, případně v chladničce (zejména infra a barevné materiály) – před použitím nutná temperace. Možné i v mrazničce. Některé materiály mají předepsanou nižší skladovací teplotu (8 – 13 °C) •Vlhkost do 70% rel. V originálním obalu, jinak v obalu se silikagelem (tropy). •Je nutné chránit citlivé vrstvy i před stopovými obsahy fotochemicky aktivních látek sulfanu, amoniaku, peroxidu vodíku, formaldehydu, terpentýnového oleje v ovzduší (např. neskladovat v novém nábytku – pryskyřice, terpentýn, formaldehydová lepidla) 2016 prof. Otruba 23 Poškození fotografických materiálů • Vady fotografických podložek •Mechanické poškození • usazování nečistot a zaprášení, častá neopatrná manipulace •Fyzikální poškození • kroucení až borcení podložky je způsobeno změnami teploty a vlhkosti prostředí; zejména vysokou teplotou a nízkou vlhkostí. •Chemické poškození • „octový“ syndrom (hydrolytický rozklad acetátové podložky) • hydrolýza nitrátu celulosy za uvolnění kyseliny dusičné • koroze poměrně vysoce trvanlivých skleněných podložek bývá zapříčiněna vysokou vlhkostí a alkalickým prostředím pH > 9 2016 prof. Otruba 24 Poškození fotografických materiálů • Vady emulzní vrstvy • Odchlipování želatinové emulzní vrstvy •změny teploty a vlhkosti okolního prostředí (v případě vysoké teploty nebo nízké vlhkosti se - polymerní emulze smršťuje, v obráceném případě se rozpíná až botná) •fyzikální poškození fotografické podložky •nesprávné zpracování fotografie (nevhodná teplota zpracovatelských lázní). •Želatinová emulze může chemicky degradovat působením atmosférických polutantů (oxidů síry a dusíku) • Praskání emulze nebo její úplný rozpad (u albuminových emulzí) • • 2016 prof. Otruba 25 Poškození fotografických materiálů •Oxidace kovového stříbra •Působení vzdušného kyslíku, ozónu nebo peroxidů uvolňovaných z okolním materiálů •zbytkové sloučeniny síry z nedokonalého vyprání (komplexní stříbrné soli, siřičitany) způsobují vznik žlutých až hnědých skvrn nebo závoje na povrchu emulzní vrstvy •Působení kyslíku a vzdušné vlhkosti na kovové stříbro v přítomnosti sloučenin síry vede ke změně černého kovového stříbra na hnědý sulfid stříbrný Ag2S •Posledním stádiem chemické přeměny kovového stříbra ve sloučeniny stříbra je formování kovově lesklých ploch, tzv. zrcadel na povrchu emulze Poškození fotografických materiálů •Vznik skvrn a povlaků •Bílé až nažloutlé skvrny jsou jemné částečky síry vzniklé rozkladem síranů (vysoká kyselost ustalovače a nízká koncentrace siřičitanu sodného ve vyvolávací lázni). •Bílý práškovitý povlak na povrchu emulze (tvořený sirnatanem sodným Na2SO2 nebo siřičitanem hlinitým Al2(SO3)3 ) vzniká v případě utvrzování emulze pomocí kamence draselného v málo kyselé ustalovací lázni. •Modrozelené skvrny vznikají při vytvrzování želatiny síranem chromitodraselným (skvrny jsou tvořeny hydroxidem chromitým Cr(OH)3). •Dichroický povlak vzniká někdy po znečistění vývojky ustalovačem a naopak. Na povrchu fotozáznamu se tvoří povlak, projevující se v odraženém světle kovovým barevným leskem •Mikrobiologická destrukce - v emulzi vznikají důlky a jamky vlivem rozkladu fotografické želatiny mikroorganismy (plísně, bakterie) • 2016 prof. Otruba 26 2016 prof. Otruba 27 Konzervování a restaurování •Mechanické čištění •antistatické štětce •organická rozpouštědla (např. trichloretan, isopropylalkohol) - odstranění mastné špíny •voda s přídavkem detergentu a důkladné vyprání • Pozn.: Čistění fotomateriálů mokrou cestou vyžaduje vždy jejich šetrné vysušení. •Eliminace rýh v emulzní vrstvě a odstranění vmáčklých prachových částic •bobtnáním emulze ve vodě (pH kolem 10) •dokonalé proprání v proudící vodě o teplotě kolem 20 oC sušení •Pozn.: Tato mokrá cesta čistění je však vyloučena v případě fotomateriálů, které nemají vytvrzenou želatinu (např. fotografie z předminulého století) 2016 prof. Otruba 28 Konzervování a restaurování •Odstraňování skvrn a povlaků •5% roztokem uhličitanu sodného Na2CO3 nebo roztokem kyseliny octové (v případě ve vodě nerozpustného bílého práškovitého povlaku na povrchu emulzní vrstvy) •lázní thiomočoviny s přídavkem kyseliny octové (v případě žlutého až hnědého závoje na povrchu emulzní vrstvy) •2 - 3% roztokem hydroxidu sodného NaOH (v případě modrozelených skvrn na povrchu emulzní vrstvy) •namočením fotomateriálu (10 - 20 min), jeho ustálením (10 min), následným praním (30 - 45 min), vložením do roztoku Na2CO3 (1 min), opětovným praním (20 min) a konečným utvrzením ve formaldehydu (v případě žlutých až hnědých skvrn způsobených nedokonalým ustálením fotografii) • Po aplikaci chemických čistících roztoků je nutné fotomateriál důkladně vyprat. • 2016 prof. Otruba 29 Konzervování a restaurování • Stříbrná zrcadla •Odstranění etanolem nebo alkoholickým roztokem jódu (1 g jódu na 1000 ml etanolu), příp. gumou. • Vybledlý fotografický obraz - zesilování chemické •tzv. bělení (pomocí roztoku Hg2Cl2 se kovové stříbro převede na AgCl) a opětovně se vyvolá pomocí roztoku amoniaku, Na2SO3 a nebo běžné vývojky). • Pozn.: jde v podstatě o proces rehalogenace a je možné použít i jiné chemické sloučeniny (např. komerční zesilovače) Konzervování a restaurování •Mechanická poškození fotografií (pomačkání nebo doplnění chybějící části podložek) •opravy drobných prasklin - japonským papírem •doplnění chybějících částí fotografickým papírem (100% bavlněné vlákno, neutrální pH) tzv. Photostore Photographic Paper •Použitá lepidla: ethery celulosy, škrob • •Lepení emulzní vrstvy k podložce •odchlíplá emulze je nejprve zvlhčena •poté se na podložku nanese lepidlo a po odpaření rozpouštědla se emulze přitiskne k podložce •Použitá lepidla: fotografická želatina nebo ethery celulosy • 2016 prof. Otruba 30 2016 prof. Otruba 31 Doporučovaná kvalita vzduchu v archivech •Polutant Koncentrace [mgm -3] •SO2 £ 1 •Jemné částice £ 75 •O3 £ 25 •CO2 £ 4.5 •NOx £ 5 •HCl kontrola •CH3 COOH kontrola •HCHO kontrola 2016 prof. Otruba 32 Materiál vhodný pro archivaci •Atlantis Silversafe Photostore Programme •Požadavky na složení papírového obalu pro dlouhodobé uložení: •složení: 100% bavlna s dlouhými vlákny •splnění testu ztráty lesku stříbra •splnění testu fotografické aktivity dle ISO 18916 •klížení: alkylketendimery •obsah redukovatelné síry: menší než 2 ppm (parts per million) •nepřítomnost chloridových aniontů •splnění Gurleyova testu porosity •pH studeného výluhu: 6,0 •obsah popele: při plošné hmotnosti 40 gm-2 .....0,025 % • při plošné hmotnosti 120 gm-2 .....0,019 % •bez alkalické reservy •hlazený povrch •dostupné tři plošné hmotnosti •barva: bílá bez optických zjasňovačů • Pozn.: z katalogu Britské firmy ATLANTISÒ 2016 prof. Otruba 33 Materiál vhodný pro archivaci •FOTOARCHIV firmy EMBA Paseky •složení: 50 % bavlny a 50 % chemické buničiny •splnění testu fotografické aktivity dle ISO 18916 •klížení: alkylketendimery •obsah redukovatelné síry: menší než 1 ppm •pH studeného výluhu: 7,5 •obsah plnidel: nízký obsah popele •barva: bílá bez optických zjasňovačů •hlazený povrch •plošná hmotnost 80 - 90 gm-2