Pohyb nabité částice v magnetickém poli

Trajektorie nabitých částic se v magnetickém poli zakřivují působením tzv. Lorentzovy síly – původně přímočará dráha se zakřivuje, popř. mění až na kruhovou. Tohoto jevu se využívá v mnoha přístrojích - v televizoru Helmholtzovy cívky vychylují dráhu elektronů, v hmotnostním spektrometru zakřivuje magnetické pole dráhu iontů, atd. V následující animaci si ukážeme, jak lze zakřivení dráhy částic simulovat.

Animace zobrazuje pohyb nabitých částic (kation, anion) v magnetickém poli, zkřivení jejich trajektorie. Směr siločar pole znázorníme podle fyzikálních konvencí křížky. Animaci na závěr upravíme tak, aby se nespouštěla automaticky, ale až po kliknutí na vložené tlačítko.

Nastavení projektu

Nastavte velikost plátna 320 × 240 px, rychlost přehrávání animace na 25 fps, pozadí černé.

ukázka výsledné scény

Tvorba scény

Pozadí

  1. vytvořte dvě vrstvy, pojmenujte pozadi a proton

  2. do vrstvy pozadi nakreslete křížek ukazující směr jedné siločáry magnetického pole, převeďte ho na symbol typu Graphic

  3. vytvořte řadu křížků kopírováním symbolu, srovnejte podle dolního okraje a vyrovnejte rozestupy mezi jednotlivými křížky. Z celé rady vytvořte rovněž symbol typu Graphic

  4. symbol řady zkopírujte několikrát nad sebe, řady srovnejte na levý okraj a vyrovnejte svislé rozestupy mezi nimi

    pozadí scény

    Tím je pozadí animace hotovo. Vrstvu pozadi uzamkněte.

Letící proton

  1. na 2. snímek ve vrstvě proton vložte klíčový snímek

  2. do vrstvy proton nakreslete kulatou částici s kladným nábojem, převeďte ji na symbol typu Graphic

  3. k vrstvě proton přidejte vodící vrstvu, do ní nakreslete křivku, po které se proton bude pohybovat, vodící vrstvu zamkněte

  4. posuňte symbol protonu tak, aby se přichytil ke spodnímu konci vodící křivky

    proton
  5. nastavte rozsah ve všech vrstvách na 50 snímků

  6. do vrstvy proton vložte Motion Tween, na 50. snímek koncový klíčový snímek

  7. v 50. snímku přesuňte proton na druhý konec vodící křivky

    Konec animace

Animaci otestujte a dolaďte nepřesnosti.

Tlačítka, ovládání běhu animace

Na závěr animaci zastavíme na začátku a na konci a vytvoříme tlačítka, které umožní přehrávání animace po zastavení.

  1. vytvořte novou vrstvu tlacitka

  2. vložte klíčové snímky na 2. a 50. snímek

  3. přepněte se na 1. snímek, namalujte tlačítko Spustit, vyberte ho a převeďte na symbol typu Button

  4. přepněte se na poslední snímek v téže vrstvě, namalujte tlačítko Znovu, vyberte i stextem a převeďte na symbol typu Button. Tím jsme si vytvořili tlačítka, která vzápětí naprogramujeme.

  5. Vyberte tlačítko spustit v 1. snímku, otevřete panel Actions a vložte kód

    on (press) {gotoAndPlay(2);}

    Stejný kód vložte i do tlačítka Znovu

  6. Nyní animaci stopneme. Vytvořte vrstvu skripty, vložte v ní v 50 snímku klíčový snímek a do první a posledního klíčového snímku vložte skript

    stop();

Animaci otestujte a dolaďte chyby.