5. Vlastní čísla a vlastní vektory, ortogonální matice 45 5. VLASTNÍ ČÍSLA A VLASTNÍ VEKTORY, ORTOGONÁLNÍ MATICE _Teorie 5.1. Definice. Lineární operátor je lineární zobrazení V, kde V je vektorový prostor. 5.2. Definice. Nechť

V je lineárni operátor, a = (vi, V2,..., vn) báze vektorového prostoru V. Pak matice operátoru {vj) v bázi a. 5.3. Věta. Necht! V je lineárni operátor, a = (v±, V2,..., vn), [3 = (ui, U2,..., un) jsou dvě báze vektorového prostoru V. Pak pro matice zobrazení V je lineárni operátor. Podprostor U C V se nazývá invariantní poäprostor operátoru {u) = \u Číslo A se pak nazývá vlastní číslo. 5.7. Poznámka. Je-li matice lineárního zobrazení A, pak vlastní vektory x jsou nenulová řešení rovnic Ax = \x. Tato soustava je ekvivalentní se soustavou (A - \E)x = 0, což je homogenní soustava rovnic, která má nenulové řešení právě tehdy když det(A - XE) = 0 5.8. Definice. Rovnice det(A — XE) = 0 se nazývá charakteristická rovnice matice A. 46 I. Sbírka úloh z lineární algebry a geometrie 5.9. Věta. Vlastní čísla jsou právě kořeny charakteristické rovnice. Je-li číslo Ao vlastní číslo, pak vlastní vektory jsou řešením soustavy rovnic (A — XqE) = 0. 5.10. Definice. Algebraická násobnost vlastního čísla je násobnost tohoto čísla jakožto kořene charakteristické rovnice. Geometrická násobnost vlastního čísla je dimenze pod-prostoru Ker(0 — Aid). 5.11. Věta. Je-li A = a + bi vlastní číslo reálné matice A s vlastním vektorem u = U1 + 1U2, kde ui, U2 G Rn, pak A = a — bí je taky vlastní číslo s vlastním vektorem u = u\ — iu2- 5.12. Poznámka. Podprostor generovaný vektory 111,112 v Rn z předchozí věty je invariantní podprostor zobrazení {u2)) = {u±, 112) pro Viíi, 112 G U. 5. Vlastní čísla a vlastní vektory, ortogonální matice 47 5.16. Věta. Necht! U je lineárni operátor. Pak V se nazývá unitární právě když ({u2)) = (^1,^2) pro Viíi,ií2 G U. 5.19. Věta. Necht! U je lineární operátor. Pak U je unitární zobrazení. Pak v U existuje ortonormální báze a tvořená vlastními vektory taková, že v této bázi má matice zobrazení diagonální tvar / Ai 0 ... 0 \ 0 A2 ... 0 0 0 Ar, 5.23. Poznámka. Každá ortogonální matice A je unitární. Má-li A reálná vlastní čísla, pak jsou to 1 nebo -1. Má-li komplexní vlastní číslo a + íb, pak má také vlastní číslo a — íb, a protože |a + ž6| = 1, tak a2 + b2 = 1. Je-li u± + iui vlastní číslo, pak u\ — iui je také vlastní číslo. Z toho, že (u\ +ÍU2) -L iui — ÍU2) plyne, že ||iíi|| = H^H a -ui _L ui. u\,U2 tedy tvoří ortogonální bázi dvourozměrného invariantního podprostoru. A(u\ + 1U2) = (a + íb)(ui + 1U2) Z toho plyne Au\ = aui — bu2, Au2 = bu± + au2. V bázi ui,u2 je tedy matice tohoto zobrazení (tuto bázi nazýváme kanonická báze) / a —b \ / cos a — sin a \ y b a J y sin a cos a J Toto zobrazení je tedy otočení o úhel a . Z toho plyne, že každá ortogonální matice řádu 3 reprezentuje geometricky otočení kolem osy složené případně se symetrií podle roviny kolmé k této ose procházející počátkem. 48 I. Sbírka úloh z lineární algebry a geometrie _Řešené příklady Úloha 1: Najděte vlastní čísla a vlastní vektory lineárního operátoru zadaného maticí A = ve standardní bázi. Řešení: Podle věty 5.9. jsou vlastní čísla řešením charakteristické rovnice det(A — \E) = 0. Spočteme tedy tento determinant, položíme ho roven nule a řešíme charakteristickou rovnici. /l-A -1 1 \ det -1 1-A 1 =0 \ -1 -1 3 — A / z toho plyne (1 - A)2(3 - A) + 1 + 1 + (1 - A) + (1 - A) - (3 - A) = 0 (1-A)(2-A)2 = 0 Jako řešení charakteristické rovnice dostáváme dvě vlastní čísla, Ai = 1 s algebraickou násobností 1, A2 = 2 s algebraickou násobností 2. Podle věty 5.9. jsou vlastní vektory řešením homogenní soustavy rovnic (A — \E) = 0. Pro Ai = 1 má homogenní soustava tvar Zavedeme parametr t, x3 = t, pak x2 = t, x\ = t. Řešením je podprostor generovaný vektorem (1,1,1)T, tedy podprostor vlastních vektorů Ki,i, in Geometrická násobnost vlastního čísla Ai je 1. Pro A2 = 2 má homogenní soustava tvar -1 -1 1 I 0 \ / -1 -1 1 I 0 -1 -1 1 j 0 ~ 0 0 0 j 0 -1-1110/ Vo o 010 5. Vlastní čísla a vlastní vektory, ortogonální matice 49 Zavedeme parametry t a s, x% = t, X2 = s, pak x\ = t — s. Řešením je podprostor generovaný vektory (1, 0, 1)T, (—1,1, 0)T, tedy podprostor vlastních vektorů [(1,0,1)T, (-1,1, O)2]. Geometrická násobnost vlastního čísla A2 je 2 . Všimněte si, že v bázi a : [(1,1,1)T, (1, 0,1)T, (—1, 1, 0)T] je matice daného lineárního zobrazení diagonálni '10 0 0 2 0 0 0 2 Úloha 2: Analýzou vlastních čísel a vlastních vektorů matice / I 1 & \ A = 2 2 1 1 2 2 V2 V2 V2 2 zjistěte, jaké geometrické zobrazení euklidovského prostoru fž3 popisuje lineárni operátor daný touto maticí. Určete matici operátoru ve vhodné ortogonální bázi. Řešení: Lehce ověříme, že A ■ AT = E a tedy matice A je ortogonální. Nejprve hledáme vlastní čísla, to znamená, že najdeme charakteristický polynom. (\-^ 1 2 ^/2 2 \ det 1 2 _V2 o ^/2 \ 2 ^/2 2 Z —A / = -X(--A) H---1---h (- y2 ' 4 4 y2 \) + ]\ = -A3 + A2 4 A + l Řešením charakteristické rovnice jsou vlastní čísla Ai = 1 A2 = i A3 = —i. Dále hledáme vlastní vektory, tj. řešíme vždy homogenní soustavu rovnic (^4 — \E) = 0. Pro Ai: 1 2 1 2 V2 2 0 \ 1 _1 0 v 2 v2 2 2 2 2 -i 0 / Řešením této soustavy je podprostor vlastních vektorů [(1,1, 0)T]. Pro A2 = i: í 1 2 V2 2 1 2 ^/2 2 0 \ — í V2 2 0 V2 2 —i 0 / 1 2 V2 2 0 50 I. Sbírka úloh z lineární algebry a geometrie Řešením této soustavy je podprostor vlastních vektoru [(—1,1, \/2i)T]. Podle věty 5.11. je podprostor vlastních vektoru pro A3 roven [(-1,1,—v/2i)T]. Podle poznámky 5.21. zvolíme novou reálnou ortonormální bázi T 44.0) ,<0.0,lf Protože A2 = í, tak cos a = 0 a sin a = 1 z toho plyne, že se jedná o otočení o úhel | kolem osy dané směrem (1,1, 0)T, musíme ale ještě určit orientaci otočení. Z matice zobrazení je vidět, že druhý vektor báze se zobrazí na třetí vektor báze a třetí vektor báze se zobrazí na vektor opačný k druhému vektoru báze. Otočení je tedy ve směru od druhého ke třetímu vektoru báze. Tvar matice operátoru v nové bázi je 0 Úloha 3: Ve standardních souřadnicích napište matici zobrazení, které je otočení o úhel I kolem přímky x = 0, y — z = 0. Řešení: Nejprve určíme matici v jisté ortonormální bázi f3, ve které má matice tvar 1 0 0 0 cos a — sin a 0 sin a cos a Zobrazení je otočení kolem přímky x = 0, y — z = 0, první vektor báze [3 tedy bude jednotkový směrový vektor této přímky (0, ^,^)T. Pak j3 doplníme na ortonormální bázi: f3: Ok/3 = 0 cos f srn j 0 sin | cos I Matice zobrazení ve standardní bázi pak je {4>)e,e = (Íd)£l/3 • (0)/3,/3 ■ (Íd)/3,£ = (Íd)£i/3 ■ { 0. 13. Ve standardních souřadnicích v iž3 napište matici zobrazení, které je symetrií podle roviny \/3y — x = 0. 14. Lineární zobrazení v iž3 je otočení kolem osy procházející počátkem se směrovým vektorem (1,1, 0)T takové, že /(l, —1, 0) = (0, 0, \/2). Najděte matici zobrazení ve standardní bázi. 15. V Rn napište matici symetrie podle roviny kolmé k vektoru v v ortonormální bázi [v,v2, .. .,vn]. I. Sbírka úloh z lineární algebry a geometrie Definujte na fž3 dva skalární součiny (, )i a (, )2 tak, aby zobrazení