ADHD Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou • •tato porucha je charakterizována postižením těchto oblastí • •Deficit pozornosti •Impulsivnost •Hyperaktivita • Deficit pozornosti •Děti mají největší a nejčastější obtíže s udržením pozornosti při plnění zadaných úloh a s jejich dokončením v určitém časovém limitu. •Při školní i domácí přípravě bez přímého kontaktu s dospělým nebo při opakované, nepříliš zajímavé činnosti. •Děti potřebují pracovat v krátkých časových úsecích. • • • •Nedostatek bezprostřední pozitivní zpětné vazby výrazně snižuje vytrvalost či volní úsilí dítěte. •Deficit pozornosti může vzniknout nikoliv nedostatkem, ale nadbytkem pozornosti věnované okolním vlivům, což dítě rychle vyčerpává. • Impulsivnost •Rychlé, neadekvátní reakce, které často předbíhají instrukci, vyvolávají chyby či omyly z nepozornosti. •Časté bývá zapojování do rizikových, zdraví ohrožujících aktivit, mají často větší náchylnost k úrazům. •Děti často skáčou ostatním do řeči, říkají nevhodné věci, popuzují ostatní bez příčiny „ Aby se něco dělo.“ • •Díky zvýšené emoční dráždivosti mají sklon k extrémním reakcím, rychle se unaví, reagují prudce na kritiku /“Mám v sešitě chyby, roztrhám ho a zahodím do koše, vždyť to nemá cenu“/. Často se projevují obranné reakce. • Hyperaktivita •Nadměrná nebo vývojově nepřiměřená aktivita motorická či hlasová tvoří třetí základní charakteristiku ADHD. •Typické jsou neúčelné, nadbytečné pohyby, ve škole tyto děti často opouštějí své místo, hrají si s předměty, které nemají vztah k učivu, často skáčí do řeči, jejich řečový projev je nadměrný. •Vydávají atypické zvuky, které doprovázejí jejich činnost, popřípadě vlastní aktivity bohatě komentují. • Přidružené příznaky •Typická je nerovnoměrná výkonnost. •Časté bývají problémy s písemným i řečovým projevem, řeč bývá chudá, často prokládána nevhodnými výrazy, automaticky, aniž by žák byl v afektu a aniž by své chování posuzoval jako nestandardní. Děti bývají velmi udiveny, až šokovány, pokud jim jejich projev přesně reprodukujeme. Teprve z úst učitele jim zní nepatřičně a vulgárně. • •Přes 50% dětí s ADHD má výrazné obtíže v sociální oblasti jak ve skupině vrstevníků, tak ve vztahu s autoritami. • •Také jejich sebehodnocení je výrazně nižší než u zdravých dětí. • •52% dětí s ADHD trpí zhoršenou motorickou koordinací. • •Sociální nezralost chování jim často brání udržovat vztahy s vrstevníky, tím více jsou závislí na komunikaci s poučeným dospělým. • •Jejich chování je nepříjemné, ruší, dráždí a vyvolává negativní emoce, jsou tyto děti špatně akceptovány svým okolím, a to nejen ve školním prostředí. • • •Děkuji za pozornost.