Žák   Pedagogická  psychologie   §  Disciplína  zabývající  se  studiem  učících  se  jedinců,   učením  a  vyučováním   §  Čáp,  Mareš.  Psychologie  pro  učitele.  Praha,  2001.   §  Inteligence   §  Velikost  mozku  (Galton,  19.  st.)  –  medicína   §  Sada  úkolů  (Binet)  -­‐  obecný  duševní  potenciál   §  IQ  není  pouze  dědičné   §  Pozor  na  sebenaplňující  se  předpovědi  (Pygmalion   efekt,  Golem  efekt)   Inteligence   Inteligence   §  Sternberg:  analyZcká,  tvořivá  a  prakZcká   §  Gardner:  mnohočetná  inteligence   §  řečová,  jazyková   §  logicko  matemaZcká   §  prostorová     §  hudební   §  pohybová   §  Interpersonální   §  Intrapersonální   §  Přírodovědná   §  Goleman:  emoční  inteligence   Jean  Piaget  (1896-­‐1980)   §  Biolog,  psycholog   Otázky   §  Jak  se  poznání  vyvíjí?   §  Jak  se  učí  dítě?   §  Organismus  usiluje  o  rovnovážný  vztah   Jean  Piaget   n  Rovnováhy  je  dosaženo  skrze   n  Asimilaci   n  Akomodaci   n  Příklad:  nestálost  objektů   n  Konstrukce  poznání   Vývoj  kogniZvních  operací   Přibližný  věk   Stadium   Charakteris8ka   0-­‐2   Senzomotorické   Dítě  si  rozvíjí  koncept  stálosZ  objektů  a   schopnost  učit  se  z  mentální  reprezentací.   Dítě  je  tedy  zprvu  egoisZcké  a  konkrétní.   Objekt  nezmizí,  když  se  na  něho  přestanou   dívat  (9  měsíců).   2  -­‐  7   Předoperační   Myšlení  děe  je  egocentrické,  postrádají   pojee  konverzace.  Centrace.   7  -­‐  11   Konkrétní  operace   Získávají  pojee  konverzace,  nemají   schopnost  abstraktního  myšlení,  nedokáží   testovat  hypotézy.  Zachování  množství.   Začátek  kolem   11,  12   Formální  operace   Dítě  začíná  mít  schopnost  abstraktního   myšlení.  Ale  k  tomu,  aby  ji  získalo,   potřebovalo  konkrétní  zkušenosZ.   zdroj:  Piaget  &  Inhelder  (1968).   Přechod  od  jednoho  stadia  k  druhému   n zrání   n učení,  poznávání   n interakce  s  prostředím   n rovnovážný  vztah   Lymnaea  stagnalis   Vygotskij:  Zóna  nejbližšího  vývoje   Co     dítě     umí   Co  dítě     nebude     umět   ZNV   Co  se  dítě     naučí   Definice  ZNV      vzdálenost  mezi  aktuálním  stupněm   rozvoje  (založeném  na   samostatném  vývoji)  a  potenciálním   stupněm  rozvoje,  který  je   podmíněn  vedením  dospělého  nebo   spoluprací  se  schopnějšími   vrstevníky    Lešení  (scaffolding):      Proces,  který  umožní  dítěZ  nebo   začátečníkovi  řešit  problém,  splnit   úlohu  nebo  dosáhnout  konkrétního   cíle,  který  přesahuje  hranice   neasistovaného  úsilí.   Koncepce  lešení  (Bruner)   U:  Takže  umělci,  herci  necháme  tady  pod  em.  Ještě  něco  vás  napadá?   Ž:  Výstava.   U:  Výstava.  To  tam  ještě  nemáme?  (píše  na  tabuli  „výstava“)   Ž:  Sportovci.   U:  Tak  já  ty  umělci  plus  sportovci.  (ke  slovu  „umělci“  připisuje  znamínko  plus   a  slovo  „sportovci“)  Ještě  něco?   Ž:  MTV.   U:  MTV,  ták.  (nepíše)  Já  to  ukončím.  Něco  mně  tam  chybělo.     Ž:  Škola.   U:  Něco  mně  tam  chybělo.  Škola,  no.  (krčí  rameny)   Ž:  Posilovna.   ŽŽ:  (šum,  učitelka  se  směje)   U:  No.   V  hodině  dějepisu  se  učitelka  ptá,  jaká  byla  poslední   věta  chodského  vůdce  Koziny  před  popravou.     U:  Jak  řekl  tu  větu,  když  ho  věšeli?   Ž:  Lo-­‐   U:  No?  (hledí  jen  na  vyvolaného  žáka)  Lomikare…   Ž:  Lomikare,  do  roka  a  do  dne…   U:  …se  spolu  se…  (2s)  sejdeme  na  božím?   Ž:  Soudě.   U:  Soudě,  ano.   U:  Dokáže  mi  někdo  hezky,  smysluplně  vysvětlit,  co  je  to  subjekZvní   popis?  Aby  to  bylo  jako  od  sedmáka  a  né  od  třeťáka.  Evi,  co  je  to  zabarvený.  (2s)   Eva:  No,  přídavný  jméno?   U:  No,  zabarvený  je  přídavný  jméno.  (úsměv)  Já  bych  tě  skvěle  pochválil,   kdybychom  potřebovali  slovní  druhy.  Co  to  znamená?   Hanka:  Že  to,  é  že  to  zabarvený  jee  vlastně  oni  píšou  v  úplně  jiný  světle?   U:  No,  to  už  je  celkem  lepší.  Píšou  v  úplně  jiným  světle,  čili  ten  popis  je   nějak  ovlivněný  něčím.  A  já  se  teď  zeptám,  čím  je  ten  popis  ovlivněný?   Čím  je  ten  popis  ovlivněný?  No,  no  třeba  na  to  někdo  přijde.  Čím  je  ten   popis  ovlivněný?  Když  tam  máme  to  slovo  subjekZvní,  vedle  toho  máme   objekZvní.  Co  je  to  slovo  subjekZvní?  (3s)  Já  vám  pak  řeknu  příklad  a  hned   to  pochopíte,  co  je  subjekZvní.  Radko?   Radka:  Že  se  že  se  vlastně,  že  se  o  něčem  vypráví  jenom  samý  dobrý  věci?   U:  Ne,  to  není  nutný,  dobrý  věci.  Když  máme  slovo  subjekZvní  a  oproZ   tomu  je  slovo  objekZvní.  Já  vám  řeknu  příklad,  jo?...   KonstrukZvismus   Konstrukcionismus   Sociální   konstrukZvistmus   hodnocení   tvořit   syntéza   hodnoZt   analýza   analyzovat   aplikace   aplikovat   pochopení   rozumět   znalost   zapamatovat   samostatná  znalostní     dimenze   verbální  aspekt   substanZvní  aspekt   dimenze     kogniZvního   procesu   Revidovaný  systém  Bloomovy  taxonomie   1956   2002   HODNOCENÍ   SYNTÉZA   ANALÝZA   APLIKACE   POCHOPENÍ   ZNALOST   Prozkoumejte všechny části koncepce (pojetí), a proveďte zhodnocení nebo posouzení. Posouzení významu problému.   Zkombinujte nové pojetí s tím, co už víte, a vytvořte novou úroveň znalosti. Sestavte, navrhněte, znovu uspořádejte, naplánujte.   Rozdělte novou koncepci na části a pochopte vzájemné vztahy. Porovnejte, postavte do kontrastu, analyzujte, identifikujte. Rozpoznejte typové vzory.   Použijte novou koncepci k řešení problémů. Aplikujte tuto koncepci v nové situaci, odlišné od té, kterou jste právě studoval(a).   Vysvětlete nebo formulujte vlastními slovy. Přeložte a interpretujte. Použijte novou koncepci jako stavební kámen pro další učení.   Rozpoznejte a vybavte si fakta. Zopakujte, co jste se naučil(a), anebo použijte daná pravidla. Materiál naučený tímto způsobem si lze pamatovat až do doby, kdy bude testován, ale pokud mu nerozumíte, nelze ho použít jako základ pro další učení.   Recitujte všechny části periodické tabulky prvků. Naučte se zpaměti deset latinských podstatných jmen. Definujte co je to metafora.   Proveďte shrnutí autorova názoru. Zopakujte báseň vlastními slovy.   Vytvořte tabulku, která znázorní 5 věcí, které počítač umí, ale člověk ne. Použijte německá slovesa, která jste se právě naučil(a), v 5 větách.   Identifikujte 3 autorovy argumenty (názory) v článku. Rozeberte píseň – rozdělte ji na části.   Zkombinujte myšlenky prezentované v několika článcích se svými a vytvořte si vlastní názor.   Přečtěte si článek a zhodnoťte názor autora. Naslouchejte debatě: kdo předložil nejlepší argumenty?   Bloomova taxonomie: Tvorba otázek a úkolů model fotografie řeč/projev prohlášení shrnutí nahrávka na kazetě porovnání prohlášení vzájemné vztahy analogie závěry mapa dramatizace přehled příběh projekt kreslený comics diagram porovnání předpověď události scénka podpořte názor teze graf/ilustrace nahrávky graf vyjádřete vlastními slovy noviny,časopisy uveďte příklady přiřaďte vyberte Dokument, který TV show parafrázujte vysvětlete použijte vychází z: rádio/texty popište zdůvodněte shrňte připravte -přehledu filmy/video identifikujte vytvořte/zobecněte -řešení divadelní hry naučte se zpaměti POCHOPENÍ uspořádejte -seznamu ukázky z filmů recitujte aplikujte/ vyřešte -projektu definujte předveďte -dramatizace pojmenujte ZNALOST APLIKACE nakreslete -kresby vyjmenujte -um. díla závěr posuďte HODNOCENÍ analyzujte dotazník přehled zvažte ANALÝZA porovnejte diskuze posudek proveďte kritiku roztřiďte kampaň standard podpořte SYNTÉZA najděte rozdíl odhalení chyby hodnocení dejte do souvislosti rozdělte do skupin hlášení doporučení porovnejte sestavte vyrobte prozkoumejte zpráva porovnání pochvalte vytvořte naplánuj vyberte přehled jednání u soudu doporučte vytvořte hypotézu ověření závěrů sebehodnocení shrňte rozviňte vynalezněte definice slova řízená skupinová navrhněte zorganizujte graf diskuze zkombinujte článek hra experiment vynález píseň divadelní hra hlášení stroj, nástroj kniha formulace alternativní činnost soubor pravidel otázka alternativní postup soubor norem Nižší  kogniZvní  procesy   Učitelka:  Katolíci.  Ale  v  Čechách  převažovalo  jiné   náboženství.  ((ukáže  na  žáka))   Žák:  ProtestanZ.   Učitelka:  Ano.  A  jak  se  těm  přesně  protestantům  říkalo?   ((ukáže  na  žákyni))   Žákyně:  Kališníci.   Učitelka:  Kališníci.  A  pak  vznikla  ještě  jedna  skupina.   ((ukáže  na  žáka))   Vyšší  kogniZvní  procesy   U:  Dobře,  tak,  vaším  úkolem  dneska  bude,  nahradit  některé  výrazy  z   toho  textu  synonymními  výrazy.  Takže  máte  tady  nadpis,  celodenní   výprava,  nahraď  to  synonymem,  stejným  nebo  podobným  slovem,   tak  celodenní,  třeba,  Dominiko  …     Ž:  výlet   U:  Výlet,  dobře.  Další,  v  první  větě  máte,  bylo  velice  chladno,     Ž+  Ž:  Bylo  zima   U:  Zima,  ještě  jinak?  Chladno.  (2)  Nemáte  jiný  výraz?   Ž:  Mrazivo.   U:  Mrazivo,  no  vidíš,  no.   Tvořivost   §  Torrance:  Proces  formování  myšlenek  nebo  hypotéz,   jejich  ověřování  a  sdělování  výsledků.  Jejich  vlastnose  je   to,  že  jsou  nové,  dříve  nevídané,  o  nichž  ještě  nikdo  nic   neví.   §  Propojení  nového  a  starého   §  Tvořivost  nevzniká  na  zelené  louce     §  Propojení  odlišných  předmětů/témat   §  Test  Torranceho,  test  Kreatos     Styly  učení   §  Učební  styl  popisuje  vlastnosZ  žáka  z  hlediska  toho,  za   jakých  vzdělávacích  podmínek  je  největší   pravděpodobnost,  že  dojde  k  zamýšlenému  učení.   Učební  styl  popisuje,  jak  se  žák  učí,  nikoli  co  se  naučil   (Hunt,  1979)   §  Do  velké  míry  souvisí  s  určitou  smyslovou  citlivose  –   někdo  lépe  vnímá  psané  slovo,  někdo  mluvené,  někomu   vyhovuje  manipulace  s  předměty     §  Vizuální,  verbální  nebo  kinesteZcký  typ   Dělení  stylů  učení  (Entwistle)   §  Povrchový  styl  –  snaha  absolvovat  předmět,  vyhnout  se   neúspěchu   §  AkZvní  –  velká  snaha  se  zdánlivým  porozuměním  učivu   §  Pasivní  –  velmi  malé  úsilí,  pouhá  reprodukce  informací   §  UZlitarisZcký  styl  (vypočítavý)  –  snaha  dosáhnout  co   nejlepších  známek  za  každou  cenu   §  Hloubkový  styl  –  hluboký  zájem  o  učivo   §  Postupné  učení  –  systemaZcký  postup,  zvládnue  podrobnose   na  úkor  obecných  principů   §  Souhrnné  učení  –  obecné  principy  a  integrace  poznatků   §  Pružné  učení  –  pochopení  obecných  principů  a  osvojení  si   detailů  za  účelem  ilustrace,  důkazů  a  argumentace   MožnosZ  diagnosZky  stylů  učení   §  Pozorování  žáků  při  učení   §  Procesuální  diagnosZka  postupu  při  učení  pomocí   počítače   §  Analýza  subjekZvních  výpovědí  žáků   §  Volný  rozhovor  se  žáky  o  jejich  učení   §  Analýza  produktů  učení  žáků  (zápisky  v  sešitě,  písemné  a   grafické  práce   §  Dotazník  s  výběrem  nabídnutých  odpovědí  a   posuzovacími  škálami  (Learning  Style  Inventory)   PrakZcký  dopad  různých  stylů  učení   §  Učitel  by  měl  znát  svůj  styl  učení   §  Neměl  by  zapomínat  na  to,  že  žák  může  mít   jiný  styl  učení,  než  on   §  Učitel  by  se  měl  snažit  předávat  informace   různým  způsobem,  aby  vyhověl  těm,  kteří   lépe  vnímají  sluchem,  zrakem  nebo   pohybem