Free Powerpoint Templates Page 1 Digitální technologie ve školách a procesy běžící na pozadí Jiří Zounek http://www.phil.muni.cz/wupv http://zounek.cz/ Free Powerpoint Templates Page 2 Free Powerpoint Templates Page 3 Obsah • Trocha pesimismu nemůže škodit • Školy, lidé a technologie • Dva příběhy • Dnešní učitel • Studenti v digitálním věku Free Powerpoint Templates Page 4 ICT ve vzdělávání – chodí to výborně, ale neseje to Marečku, podejte mi pero! rež. Oldřich Lipský. 1976. Free Powerpoint Templates Page 5 Inspirace – pesimismus (pochybování) • Digitální technologie ve vzdělávání = optimismus • Ještě před několika lety – pesimisté (pochybovači) kritizováni, ignorováni, umlčeni • Tím se však téma/problematika uzavírá celé škále odlišných pohledů – i pesimisté jsou důležití Selwyn, N. (2011). Editorial: In praise of pessimism - the need for negativity in educational technology. British Journal of Educational Technology, 42, 5, 713– 718. Free Powerpoint Templates Page 6 Pesimismus (pochybování) • Neklást otázky jak by mohly či měly být ICT využívány, ale jak jsou využívány v edukační realitě. • Pomáhá zbavit se nereálných očekávání spojovaných s ICT. • Nečekáme pak od ICT řešení problémů tam, kde ho nabídnout nemohou. Free Powerpoint Templates Page 7 Začleňování a využívání technologií ve školách: Na čem vlastně záleží? Free Powerpoint Templates Page 8 Na čem záleží? Jděte na Menti.com Free Powerpoint Templates Page 9 Škola – její život, zaměření i okolí • Studijní obor či obory,zaměření, vedení školy • Kultura a tradice školy, vnitřní atmosféra (život školy) • Vize školy • Zažité přístupy k inovacím či začleňování digitálních technologií do výuky • Složení pedagogického sboru (odpor x nadšení učitelů) Free Powerpoint Templates Page 10 • Vybavení školy technologiemi • Žáci • Rodiče • Širší okolí (veřejnost, region, kulturní tradice) • Mezinárodní prostředí (inspirace x přebírání zkušeností) Free Powerpoint Templates Page 11 Kultura a život školy • Podpora vedení: inovátor Čenda –„digitální“ škola, tlak na učitele (nadšenci, následovníci, odpůrci, jiné priority či cíle výuky) • Kultura organizace: (super)lídr/vůdce Kleofáš, dobrá škola, implementace technologií, „po mně potopa“? Free Powerpoint Templates Page 12 Učitel Free Powerpoint Templates Page 13 Dnešní učitel • Odborné znalosti a dovednosti (znalost oboru), • Pedagogické, didakticko-psychologické a manažerské dovednosti, • Sociálně-komunikativní kompetence, • Jazyková výbava (včetně znalosti cizích jazyků), • Znalosti a dovednosti v oblasti pedagogického využití ICT. Černochová, 2003 Free Powerpoint Templates Page 14 Co žáci, mají si kde… Free Powerpoint Templates Page 15 „Děti“ digitálního věku Free Powerpoint Templates Page 16 „Děti“ digitálního věku Free Powerpoint Templates Page 17 „Děti“ digitálního věku • Dnešní studenti s ICT vyrostli a používají je běžně = tzv. net generation (Tapscott, 1999), digitální generace,„digital youth“ (Ito, 2008), generace Z • Web 2.0, mobilní technologie, wearable technologies apod. • Digitální generace definována různě, různý vývoj ICT ve světě, v jednotlivých zemích Free Powerpoint Templates Page 18 Charakteristiky digitální generace • M. Prensky – 2001 (digital natives) • Nástup technologií, nespojitý vývoj, nelze se vrátit k dřívějšímu stavu • Děti se učí jinak, mění se mozek • Dnešní vzdělávání/škola je nevyhovující • Digitální domorodci x digitální imigranti Free Powerpoint Templates Page 19 Charakteristiky digitální generace • Řešení několika úkolů najednou, rychlé přechody od jednoho úkolu ke druhému (tzv. multitasking, multiprocessing) • Mají osvojené vizuálně-prostorové dovednosti (dokážou propojovat virtuální a fyzický svět) Free Powerpoint Templates Page 20 • Preferují učení prostřednictvím obrazových či zvukových materiálů (videa), před učením se z textu (snadno čtou vizuální informace) – rovněž „nová gramotnost“ (PISA) (Oblinger, Oblinger, 2005; Brown, 2002) Free Powerpoint Templates Page 21 Free Powerpoint Templates Page 22 Kritika • Neexistuje „jednolitá“ digitální generace (různí lidé/studenti = různé přístupy k ICT a jejich využívání apod.) • Přístup k ICT/vlastnictví ICT neznamená automaticky (pokročilé) dovednosti (hraji hry ≠ umím využívat ICT) • Výzkum ICILS 2013! Naši žáci úspěch! Free Powerpoint Templates Page 23 Kritika • Nebezpečné je odlišení imigrantů (učitelé) a domorodců (studenti) pro vzdělávání • Imigranti versus domorodci – použití: média,„inovátoři“, rodiče, komerční sféra = velmi populární Free Powerpoint Templates Page 24 Digitální generace a učení • Nemění se tolik samotné učení, ale spíše se proměňuje: kontext učení, očekávání spojovaná s učením, výukové postupy. (Palfrey, Gasser, 2011; Ellis, Goodyear, 2009) Free Powerpoint Templates Page 25 Digitální generace a moudrost M. Prensky – 2009 • Digitální moudrost (digital wisdom) založena na: - digitální technologie umožňují rozšířit naši vrozenou kognitivní kapacitu, - zlepšení či rozšíření našich schopností a dovedností díky rozumnému používání digitálních technologií. Free Powerpoint Templates Page 26 Co se mění? • … výsledky výzkumu • Čas a prostor: Mění se představa času a prostoru v souvislosti s učením ... ...není důležité místo ani doba, kdy se učí. • Přenositelnost: Mizí rozdíl mezi používáním moderních technologií při učení a v ostatních životních situacích. Free Powerpoint Templates Page 27 • Personalizace: Studenti si „upravují“ prostředky moderních technologií tak, aby vyhovovaly jejich potřebám... ... používají současně počítače, mobilní zařízení, internet i knihy. Osobní učební prostředí - personal learning environment CONOLE G., et al.„Disruptive Technologies“, „Pedagogical Innovation“: What's New? Findings from an In-Depth Study of Students' Use and Perception of Technology. Computers and Education, 2008. Free Powerpoint Templates Page 28 Osobní vzdělávací prostředí ? Free Powerpoint Templates Page 29 Výzva – učební prostředí • Poznání učebního prostředí studentů (neuvažovat o generacích, ale způsobech využití atp.) • Nikoliv pouze školní prostředí, ale i informálního učení • Osobní učební prostředí, virtuální prostředí, domácí prostředí, prostředí v knihovně nebo v muzeu Free Powerpoint Templates Page 30 Inspirace Learning lives (Erstad, 2012): • mládež/dospělí se jako „učící se subjekt“ pohybuje v různých kontextech učení a prostředích (reálné či virtuální, školní i mimoškolní), přičemž jde o neustálý proud aktivit. Free Powerpoint Templates Page 31 Inspirace • Mobilizace a využívání různých (učebních) zdrojů ve specifických kontextech (i virtuálních) • Sociální aspekty učení • Osobní zkušenosti s předchozím učením • Utváření identity studenta Free Powerpoint Templates Page 32 Závěrem • Digitální generace není jednolitý celek, naopak (pozor na generalizace) • Studenti zde nejsou sami (rodiče, kamarádi,„virtuální“ přátelé, knihovníci) • Škola není jediné místo, kde probíhá učení Free Powerpoint Templates Page 33 • Poznání ICT a jejich využívání v různých životních činnostech a situacích studentů jako východisko pro inovace (školního) učení/vzdělávání • Moderní technologie nejsou ničím výjimečné, jsou jedním z prvků lidského učení