Jiří Zounek  ukázka pedagogických výzkumů  jejich metodologie  výsledky a jejich interpretace  úvahy o roli výzkumu/jeho výsledků v práci učitele či v životě škol  může formulovat otázky, identifikovat problémy a objasňovat je (např. jak vstupují ICT do života škol, do učení studentů)  může produkovat poznatky, které jsou pro politiky a učitele jedním zdrojem informací – poznatky s poradním (někdy zpochybňujícím) charakterem  dříve sloužil kvalitativní výzkum spíše účelům pilotní analýzy ke kvantitativnímu výzkumu  kvalitativní a kvantitativní výzkum jsou vzájemně komplementární  cíl projektu PISA =opakované zjišťování výsledků žáků různých zemí v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti  věk testovaných žáků je 15 let  v ČR se výzkumu zúčastnilo 290 škol, tj. 7500 žáků/studentů  sběr dat: dotazníky– školní, žákovský, ICT  testování žáků proběhlo dubnu a květnu 2009  velikost vzorku 6064 respondentů  datové soubory dostupné na webu  Více informací na http://www.uiv.cz/clanek/607/1871 47% 18% 18% 42% 64% 57% 38% 57% 63% 45% 30% 35% 15% 25% 19% 13% 6% 8% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% ZS Gv G4 SSmat SSnemat spec nečtu pro radost do 60 min denně 1 a více hodin 79% 92% 95% 75% 38% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% ZŠ Gv G4 SSmat SSnemat jakým způsobem vstupují informační a komunikační technologie do každodenní práce učitele, coby klíčového aktéra školního vzdělávání Řešitelé projektu: K. Šeďová, J. Zounek Výzkumný projekt podporovaný GA ČR (grant č. 406/06/1022): 2006 - 2008  předešlá kniha  teoretické studium literatury k tématu  zahraniční literatura (nyní v knihovně FF MU) empirické šetření bylo realizováno jako kvalitativně kvantitativní a bylo rozvrženo do dvou fází Atlas.ti 5.0 Druhá fáze výzkumu – kvantitativní Cíl: zjistit, jak jsou identifikované jevy rozloženy v populaci učitelů  dotazníkové šetření (jeho příprava, pilotáž, distribuce) Poznámka: složení výzkumného týmu – důležitý prvek v tomto výzkumu  Tlak = vnější požadavek, jemuž je nutno se přizpůsobit (vedení školy a „technické“ děti)  Tah = nabízená příležitost, která je pro jedince lákavá (tahouni/inovátoři a samotné technologie dostupné ve škole)  s tlakem ze strany vedení se vyučující vypořádávají rutinně a nepředstavuje pro ně velký problém  žákovský tlak je/může být zdrojem poměrně značné úzkosti (narušení tradiční hierarchické struktury)  „tahoun“– osoba, která respondenty nějakým způsobem inspiruje k činnosti, aniž by na ně vyvíjela přímý tlak  technologie samotné – fakt, že jsou k dispozici a připraveny k použití z uvedeného vyplývá, že tah je nejvýznamnějším motivačním činitelem ALE některé zdroje uvádí:  vedení školy je důležitým faktorem úspěšného využívání ICT ve škole (např. DEXTER. Leadership for IT in Schools. In VOOGT, KNEZEK. International hanbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. 2008, s. 543–554.)  učitelé v našem vzorku vnímají kolegy-inovátory jako ty, kteří jim reálně pomáhají vedení školy v pozadí – proč?  činnost vedení je pro respondenty skrytá (nevidí konkrétní výsledky,„pouze“ nákup technologií, není jasná vize)  vedení svoji roli nezvládá  vedení má jiné priority Originální, induktivně vzniklá typologie zahrnující všechny technologie  ICT jako nosič (výklad, samostudium)  ICT jako extenze (oko, schopnosti)  ICT jako pracovní nástroj (úkoly, projekty)  ICT jako testovací stroj  ICT jako kulisa a doplněk  ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára (eds.). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978- 80-7367-313-0.  HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.  ŠEĎOVÁ, K. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7315-149-2.  ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4.  DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7  GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.  HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9.  … aj.