31.3.2020 1 Dějiny antropologického myšlení KDY? – pondělí, 14:00 – 15:50 KDE? – učebna Bp1, Kotlářská 2 ROZSAH – 2 hod., 4 kredity UKONČENÍ– zkouška KDO? – RNDr. Robin Pěnička, Ph.D. Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Co nás čeká? 1. Úvod do dějin antropologie.Brněnská antropologie. (17. 2. 2020) 2. Kdo je člověk? Pohled na člověka od starověkupo současnost. (24. 2. 2020) 3. Kultura. (2. 3. 2020) 4. Člověk, příroda a kultura. (9. 3. 2020) 5. Směňovat, darovat a kupovat. (16. 3. 2020) 6. Jazyk, kultura a společnost. (23. 3. 2020) 7. Rodina, potomci a původ. (30. 3. 2020) 8. Dětství,výchova a emoce. (6. 4. 2020) 9. Čarodějnictví, kouzelnictvía rituál. (20. 4. 2020) 10. Hledání minulosti.Antropologie a archeologie. (27. 4. 2020) 11. Antropologiea rasa. (4. 5. 2020) 12. Antropologieglobalizace. (11. 5. 2020) 13. Terénní výzkum, reflexivita,etnografie. (18. 5. 2020) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 2 Vybraná literatura a studijní materiály:  Budil, I. T. (2003): Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Triton, Praha: 488 s.  Eriksen, T. H. (2008): Sociální a kulturní antropologie. Portál, Praha: 408 s.  Malina, J. a kol. (2011): Encyklopedie antropologie, 2. vydání. Masarykova univerzita, Brno.  Soukup, V. (2004): Dějiny antropologie. Nakladatelství Karolinum, Praha: 668 s.  Soukup, M. (2019): Antropologie.Teorie, koncepty a osobnosti.Pavel Mervart, Červený Kostelec: 776 s.  Soukup, M. (2015): Základy kulturní antropologie. Nakl. Pavel Mervart, Červený Kostelec: 273 s. Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 CO JE ANTROPOLOGIE? (Úvod do dějin antropologického myšlení) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 3 Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020  „anthropology is the study of humankind in all times and places“ (Haviland et al. 2007, p. 3) Antropologie  „interdisciplinární bio-socio-kulturní věda o biologické, sociální a kulturní existenci člověka a lidské společnosti“ (Malina a kol. 2011)  „holistická, interdisciplinární a komparativní věda zabývající se studiem biologické a kulturní variability lidských populací v čase a prostoru“ (Soukup 2011)  „the study of all aspects of human beings with particular emphasis upon human culture and human development“ (Tyagi 2006, p. 3) holistická, interdisciplinární a komparativní věda o lidskéODLIŠNOSTI A ROZMANITOSTI, která se snaží vědecky hodnověrným způsobem popsat a vysvětlit různé formy BIOLOGICKÉ, KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ EXISTENCE ČLOVĚKA Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 4  z řečtiny: άνθρωπος [anthrópos], „člověk“, λόγος [logos], „nauka, věda; myšlenka, intelektuální činnost; rozum; slovo, řeč; důvod; počet“ Antropologie  holistická, interdisciplinární a komparativní věda zabývající se studiem BIOLOGICKÉ a KULTURNÍ VARIABILITY lidských populací v čase a prostoru  snahou je využít stále širší spektrum poznatků různých přírodních a společenských věd  jednotícím prvkem těchto vědních oborů je společný předmět jejich výzkumů: Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Antropologie  abychom se v labyrintu antropologie neztratili, je nezbytné jednoznačně odpovědět na čtyři základní otázky: 1. Co je PŘEDMĚTEMantropologického výzkumu? 2. Které antropologické DISCIPLÍNY tvoří jádro obecné antropologie? 3. Prostřednictvím jakých METOD antropologové člověka a kulturu studují? 4. Které základní OBLASTI lidských činností antropologický výzkum pokrývá?  MODEL OBECNÉ ANTROPOLOGIE – holistický, komparativní a interdisciplinárnívýzkum člověka z perspektivy fyzické a., kulturní a., antropologickéarcheologie a lingvistické a. INTEGRÁLNÍ STUDIUM BIOLOGICKÉ A KULTURNÍ DIMENZE ČLOVĚKA Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 5 OBECNÁ ANTROPOLOGIE FYZICKÁ ANTROPOLOGIE LINGVISTICKÁ ANTROPOLOGIE KULTURNÍ ANTROPOLOGIE ARCHEOLOGIE Koncepce obecné antropologie  antropologie představuje syntetickou vědu o člověku a kultuře, která zahrnuje poznatky z fyziologie a anatomie, etnografie a etnologie, archeologie a prehistorie, lingvistiky, psychologie a sociologie KOMPLEXNÍ DISCIPLÍNA ZABÝVAJÍCÍ SE INTEGRÁLNÍM STUDIEMVZTAHŮ RASY, JAZYKA A KULTURY Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020  integrace poznatků různých přírodních a společenských věd Obecná antropologie  systémový výzkum biologických a kulturních faktorů ovlivňujících člověka  popis, pochopení a analýza kulturních prvků a komplexů ve vztahu k dalším aspektům a oblastem studovaného kulturního systému  cílem je postihnout vzájemné vztahy mezi studovanými objekty, jevy a procesy jako nedílné součásti širšího celku  studium biologické variability rodu Homo a kulturní rozmanitosti lidských společností  co příslušníky různých společností na biologické a kulturní úrovni spojuje a co je odlišuje Holistická perspektiva Komparativníperspektiva Interdisciplinarita Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 6 Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020  mezi tematické okruhy FA patří studium individuální variace tvaru a funkce lidského těla, růstové změny v průběhu ontogeneze,proměny fyziologickýchfunkcí a morfologickýchznaků rodu Homo v průběhu fylogeneze, problematika pohlavního dimorfismu, vztahy mezi tělesnou stavbou a vnějším prostředím a další První element – LIDSKÉ TĚLO FYZICKÁ ANTROPOLOGIE  přírodovědná disciplína zabývající se výzkumem biologické variability lidských populací v čase a prostoru  předmětemvýzkumu je komplexní studiumrůstu, vývoje a funkce lidského organismu v rámci různých rasových, etnických,kulturních a sociálních skupin Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 7 FYZICKÁ ANTROPOLOGIE Paleoantropologie Molekulární a. Etnická antropologie Primatologie Osteologie Genetika člověka Druhý element – ARCHEOLOGICKÉ PRAMENY ANTROPOLOGICKÁ ARCHEOLOGIE  rekonstrukcekulturní historie a zaniklého způsobu života v kontextu vývojových proměn lidské kultury Diváky „Padělky nad humny“ 2013  společenská věda zabývající se výzkumem artefaktů, které představují materiálnídoklady cílevědomé lidské práce  archeologie jako integrálnísoučást antropologických výzkumů; „KULTURNÍ ANTROPOLOGIE MINULOSTI“  předmětemvýzkumu je studiuma výzkum rozmanitosti lidských kultur v časové perspektivě Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 8  základní metodou výzkumu je antropologický terénní výzkum založený na pobytu mezi příslušníky studované společnosti Třetí element – LIDSKÉ KULTURY SOCIOKULTURNÍ ANTROPOLOGIE  společenská věda zabývající se holistickým a srovnávacím výzkumem vývoje, struktury a fungování sociokulturních systémů v čase a prostoru  ústředním pojem je KULTURA, která je používána k označení všech specificky lidských negenetických jevů, tak jak se projevují v artefaktech, sociokulturních regulativech a kulturních idejích sdílených a předávaných členy určité společnosti  tradičním objektem výzkumů byla lokální kultura preliterárních společností, které byly považovány za vnitřně integrované a do značné míry autonomní sociokulturní systémy; v souvislosti s postupným zánikem kultury tradičních společností se předmět výzkumů rozšiřoval na jednoduché rolnické pospolitosti a vyspělé moderní společnosti Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ ANTROPOLOGIE Politická antropologie Vizuální antropologie Antropologie náboženství Urbánní antropologie Etnografie Etnologie Ekonomická antropologie Psychologická antropologie 31.3.2020 9 Čtvrtý element – LIDSKÝ JAZYK LINGVISTICKÁ ANTROPOLOGIE  studiumjazyka v čase nebo v teritoriálnímšíření geografického prostoru  společenská věda zabývající se studiem vztahů jazyka, kultury a myšlení v různých společnostech; výzkum jazyka jako symbolické báze kultury a determinanty lidského chování a prožívání  jazyk se nepovažuje za izolovaný od společenského života; mezi jazykem a sociokulturními strukturami existuje vzájemná souvislost  studium vazeb mezi jazykem a systémem hodnot, norem a idejí, které jsou charakteristické pro zkoumanou kulturu  studium vlivu jazyka na formování osobnosti v procesu socializace a analýza symbolických systémů sdílených a předávaných příslušníky určité společnosti Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Fyzická antropologie Arch. antropologie Kulturní antropologie Lingv. antropologie PÁTÝ ELEMENT - APLIKOVANÁ ANTROPOLOGIE 31.3.2020 10 Nauka o člověku v českých zemích Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Nauka o člověku v českých zemích  počátky české antropologie společné s celoevropským vývojem I. Od středověkudo druhé pol. 18. století  do konce 16. století  od r. 1600 až do druhé poloviny 18. století II. Od konce 18. století po ustanoveníuniverzitní antropologie na konci 19. století  od konce 18. století do 50. let 19. století  od 50. let 19. století do 90. let 19. století  od pořádání zemské výstavy (1891), Národopisné výstavy (1895) a zavedení antropologie na univerzitě (1891) do r. 1945 III. Poválečný vývoj antropologie po r. 1945  od r. 1945 do r. 1990  po r. 1990 Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 11  otázky, které dnes řadíme do programu antropologie, vzbuzovaly vždy zájem; jejich řešení však bylo pokaždé ovlivněno „světovým názorem“ – příslušný stupeň vzdělanosti, duševní nastavení, náboženské, okultní či svobodomyslné učení  od středověku využívány díla antických klasiků (Hippokrates, Galenos, Aristoteles)– kosmografie,lucidáře  rozvoj mysticismu → astrologie, chiromantie, metoposkopie Počátky antropologie v českých zemích Albertus Magnus (1193-1280) Tadeáš Hájek z Hájku (1525-1600) Tobiáš Mouřenín z Litomyšle (1555-1625) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Tadeáš Hájek z Hájku (1525-1600) Aphorismorum Metoposcopicorum libellus unus (1584) průběh a variabilita kožních vrásek v obličeji člověka, jejich souvislost s jednotlivými planetami a jejich astrologický výklad 16. století 1) Kruh na linii Jupitera znamená výrazné neduhy 2) Zakřivená linie Jupitera označuje podvodníka 3) Přerušované linie znamenají neštěstí a nehody 1 2 3 Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 12 první veřejná pitva v Praze (Řečkova kolej) na těle oběšence → Anatomiae, Pragae anno 1600 abs se solenniter administratae historia (1601) 17. století Ján Jesenský/Jessenius (1566-1621) 1605 → pitva ženy v „odborném“ kruhu vzdělanců 8. – 12. června 1600 Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Simeon Grynaeus (†1614) Z Gryneovy publikační činnosti se zachovala práce, ve které popisuje císařský řez na umírající matce → Exsectio vivi foetusa Bauhino (Frankfurt 1601). Před 1594-1600 → po ukončení studia v Heidelbergu studoval v Basileji u významného anatoma Bauhina a usadil se jako městský lékař v Brně 1600 → přesídlildo Olomouce jako druhý zemský lékař 28. 11. 1594 → provedl první veřejnou pitvu služky prýmkaře Benjamina Hellera, jež spáchala sebevraždu utopením, resp. byla popravena za usmrcení novorozence Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Špitál a kaple sv. Štěpána na Křenové ulici 31.3.2020 13 Rozvoj antropologie v 18. století  v 18. století se rozvíjí biologická taxonomie (C. Linné) a evoluční myšlenka (np. G. L. L. Buffon) → antropologie se formuje jako přírodovědná disciplína  Antonín J. Jungmann (1775-1854) – Nauka o člověku či anthropologii; Jan Svat. Presl (1791-1849) – Ssavstvo (1834); Jan Sl. Tomíček (1806- 1866) – Známky dávné vzdělanosti národů (1834), Doba prvního člověčenstva (1846)  18./19. století → rozvoj fysiognomiky a frenologie → 1839 pokusy založit pražskou frenologickou společnost; 1840 vydává Václav Staněk (1804-1871) „Krátký přehled lebosloví“; vznikají sbírky odlitků lebek a mozkoven KarelSlavoj Amerling (1807-1884)  frenologicko-symbolicko-filosofická soustava, která se má stát základem všelidských vychovávacích snah  tvar lebky prozrazuje způsob myšlení, povahu → uzavírání sňatků (→ eugenika) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Jan EvangelistaPurkyně (1787-1869)  studium variability tělesných znaků a vliv prostředí na člověka  fyziologie, kraniologie, antropometrie a vývoj člověka  první antropologická sbírka → O lebkách člověčích vůbec a o slovanských zvláště (1858); rozvoj kraniologických studií a zavedení moderní antropometrické techniky  rozvoj archeologie, biologie a antropologie pod vlivem Darwinovy teorie, nové metodické postupy Johann G. Mendel, Jindřich Wankel, KarelJ. Mašek, Martin Kříž, Lubor Niederle Počátky moderní vědecké antropologie Eduard Grégr (1827-1907) melancholik cholerik Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 14 Moderní antropologie v českých zemích  Zemská výstava v Praze (1891) – v rámci expozic výstavka lebek z různých období; Národopisná výstava v Praze (1895) – podrobný popis tělesné povahy českého lidu  Lubor Niederle (1865-1944) společně s Jindřichem Matiegkou vypracovává metodiku studia tělesné povahy a provádí první antropologické měření obyvatel českých zemí (cca 100 tis. žáků obecných a měšťanských škol, několik tisíc dospělých) → paedoantropologie, fyzický charakter českého obyvatelstva (→ CAV)  Lubor Niederle stal také u zrodu univerzitní antropologie: r. 1891 se habilitoval v oboru prehistorické archeologie a fyzické antropologie → mezinárodní styky (Francie, Němceko) a uvedení moderní antropologie do českého prostředí; r. 1898 jmenován řádným profesorem Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Jindřich Matiegka (1862-1941)  úzký spolupracovník L. Niederleho; 1897 se habilitoval z fyzické antropologie a demografie; 1908 mimořádný profesor, 1918 řádný profesor  1911 založen Antropologický ústav v Praze, na jehož založení se významně podílel Aleš Hrdlička (1869-1942)  prvním asistentemnového ústavu se stává VOJTĚCH SUK, zakladatel brněnské antropologickéškoly  rozvoj fyzické antropologie, studie českého lidu, kosterních pozůstatků významných osobností, paleoantropologie → časopis Anthropologie, Muzeum člověka, Antropologická knihovna  úzká spolupráce se zahraničím → nejmodernější poznatky ihned aplikovány v českém prostředí Moderní antropologie v českých zemích Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 15 28. 1. 1919 – založení Masarykovy univerzity 1920 (1921/22) – zahájení výuky na Přírodovědeckéfakultě 1921-1923 – PRVNÍ PŘEDNÁŠKY Z ANTROPOLOGIE Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 prof. Vojtěch Suk 1879-1967 Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 16 VOJTĚCH SUK  studium vysoké školy v Praze  během 1. sv. války zajat (Afrika) – studium a sběr materiálu pro A. Hrdličku  1914-1915, 1918-1922 asistentem J. Matiegky na Antropologickém ústavu v Praze  1919 habilitace: Chrup školní mládeže pražské s hlediska anthropologického  1923 mimořádný profesor antropologie a etnologie na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzitě v Brně  1929 řádný profesor antropologie a etnologie  1923-1927 budování Antropologickéhoústavu Přírodovědeckéfakulty MU v Brně  1922 dokončeno lékařské studium *18. 9. 1879 †8. 3. 1967 Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 1927 – Antropologickýústav, Kounicova 38 Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 17 Ústav pro anthropologii v Brně (1923-1945)  odborné a výzkumné cesty (Itálie, Balkán, Afrika) a expedice (Labrador, Podkarpatská Rus)  sběr antropologického materiálů a kontakty se světovými odborníky, zejména s Alešem Hrdličkou, Rudolfem Martinem, Jindřichem Matiegkou MODERNÍ PEDAGOGICKÁA VĚDECKO-VÝZKUMNÁ INSTITUCE  nové pojetí antropologie jako vědy o člověku – antropobiologie (biologie člověka)  moderní antropologie nepředstavuje pouze osteometrii, kraniometrii a antropometrii, ale v plném slova smyslu biologii člověka a lidstva se zvláštním zřetelem k otázce původu člověka, postavení člověka v přírodě a celé budoucnosti lidstva z přírodovědeckého hlediska 1. Lidská variabilita 2. Etnologie a etnografie 3. Škola a zdraví Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020  boj proti rasismu a rasovým teoriím bez vědeckého základu  1938 – Divoši ve střední Evropě. Mythus rasistů o nás. Napsal Homo ferus, příslušník středoevropských divochů  1939 – uzavření českých vysokých škol  1944 – americký nálet na Brno, budova Antropologického ústavu zničena Kounicova ul., 20. 11. 1944  1945 – návrat Vojtěcha Suka do Brna a obnova ústavu – přednášky z antropologie, etnologie, somatologie a sociální antropologie Vojtěch Suk, Jindřich Valšík a další spolupracovníci  1940 – antropologický ústav uzavřen a vystěhován z původních prostor; Vojtěch Suk pracuje jako lékař v okresní nemocnici Ústav pro anthropologii v Brně (1923-1945) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 18  1949 odchází Vojtěch Suk na odpočinek, vedení Ústavu se ujímá Jindřich A. Valšík  předválečná idea antropologie jako „biologie člověka“, která se nesoustředí pouze na fyzickou stránku člověka, ale také na jeho společenský a kulturní rozměr, upadá s nástupem komunistů k moci (1948) a celospolečenskou orientací na Sovětský svaz Jindřich Antonín Valšík (1903-1977)  pracovník antropologického a zoologického ústavu v Praze  1930 doktorát z antropologie, 1938 habilitace u V. Suka v Brně  pedoantropologie, humánní genetika, fyziologie  1945 se podílí na obnovení ústavu v Brně, 1947 zakládá Antropologickou společnost, 1949 pověřen vedením Ústavu  1954 odchod do Bratislavy, kde zakládá antropologické oddělení (pozdější Katedra antropologie a genetiky) Antropologický ústav (1945-1953) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020  50. léta 20. století ve znamení terénních výzkumů – Lužičtí Srbové, řecké děti, Hlučíňané  studijní cesty (Černá Hora, Rumunsko, Núbie) a obohacování sbírek a kontaktů  rozvoj Sukovy koncepce antropologie, z které se měla stát dynamická věda, jejíž poznání tkví nejen v deskripci minulosti člověka, ale především ve výzkumu současných populací; člověk musí být chápan komplexně, a proto antropologie stojí na rozhraní přírodních, lékařských a společenských věd  1953 Antropologický ústav připojen k Zoologickému ústavu Přírodovědecké fakulty a původní široce pojata koncepce oboru redukována pouze na fyzickou antropologii  Ústav bez kvalifikovaných pracovníků a přičleněn jako oddělení ke Katedře zoologie, vedením oddělení pověřená ANNA LORENCOVÁ (*1921)  antropologické oddělení se zaměřuje na studium slovanských populací, izolátů, dvojčat a na soudně znalecké posudky  v pedagogické činnosti pokračují snahy uchovat Sukovu koncepci Antropologický ústav (1953-1968) ANTROPOLOG MUSÍ MÍT ŠIROKÝ ROZHLED A MIMO ZNALOSTI FYZICKÉ ANTROPOLOGIE SE MUSÍ DOBŘE ORIENTOVAT I V KULTURNÍ ANTROPOLOGII Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 19  60. a 70. léta 20. století ve znamení úpadku a hrozby zrušení  zmenšování antropologického pracoviště a stěhování z původních prostor (1979)  Sukova koncepce zachována v pedagogické činnosti – přednášky z antropologie, paleoantropologie, biologie a ekologie člověka, osteometrie a metody  70. a 80. léta 20. století antropologické přednášky absolvují Ladislava Horáčková, Hana Eliášová, Tomáš Dacík a další  1986 odhází do penze Anna Lorencová, kterou střídá ve vedení oddělení Martin Hajn a v roce 1990 Vladimír Novotný (1939-2019)  ústav několikrát přestěhován → ztráta mnoha sbírkových předmětů, knihovního fondu a instrumentáře Antropologický ústav (1968-1990)  1990 plánováno zrušení antropologického oddělení – úsilím antropologických pracovníků ústav zachráněn a antropologie na MU mohla navázat na předválečnou koncepci V. Suka Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Jan Beneš (1935-1998)  od 1961 odborný asistent oddělení antropologie  studium živé populace, variability a adaptability člověka, dermatoglyfika  studie Cikánů/Romů, dvojčat, bioekologie a kulturologické otázky lidské existence  studium průmyslové populace ČSSR  od 1990 se výrazně podílel na obnovení Antropologického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Antropologický ústav (1968-1990)  1991 habilitace, Homo sapiens sapiens: Hominizace ve světle biologických, behaviorálních a sociokulturních adaptací Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 20  1992 jmenování Jana Beneše profesorem antropologie – iniciátor obnovení antropologického ústavu  1993 vzniká Katedra antropologie: Jan BENEŠ, Jaroslav MALINA, Vladimír NOVOTNÝ, Eva DROZDOVÁ, Josef UNGER  (1) zkoumání procesů spjatých s evolucí lidského druhu a vývojem jeho sociokulturních struktur, (2) adaptabilita a variabilita lidských struktur biologických, behaviorálních a sociokulturních v minulosti a přítomnosti; (3) rozvoj a tvorba, ověřování a zavádění nových metodických postupů nezbytných při identifikaci kosterních a jiných pozůstatků s důrazem na hledání nových metodologických postupů v antropologii  humanologie = „polidštění člověka“  1998 stěhování Katedry do prostor na Vinařské; 1999 se vedoucím Katedry stává prof. Jaroslav Malina Katedra antropologie (1990-2006)  2017 stěhování Ústavu do nových prostor v areálu Přírodovědecké fakulty na Kotlářské ul. Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Jaroslav Malina (*1945)  archeolog, 1993 habilitace v oboru antropologie  antropologie sexuality, starověku, humanologie  literární a popularizační činnost  2006 vzniká ÚSTAV ANTROPOLOGIE PŘÍRODOVĚDECKÉ FAKULTY MU navazující na odkaz Vojtěcha Suka a Jana Beneše; Jaroslav Malina prvním ředitelem  moderně koncipovaná antropologie představující multidisciplinární obor zabývající se biologickými a sociokulturními strukturami člověka, humanologií, kulturologií ad.  rozvoj celostní antropologie – vědy spojující poznatky biologické, sociální a kulturní stránky lidského bytí Ústav antropologie PřF MU (po r. 2006) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 21 Antropologie v brně 1928/1950 Ústav Anthropos, Moravské zemské muzeum 1947/1993 Antropologická společnost 1970 Oddělení lékařské antropologie, LF MU 2007 PřF MU Laboratoř biol. a mol. antropologie 2004 FSS MU Sociální antropologie Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020