31.3.2020 1 Osobnost, výchova a emoce Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 PSYCHOLOGICKYORIENTOVANÁ ANTROPOLOGIE Psychologická antropologie  podobor SKA zabývající se studiem sociálních a kulturních vlivů na lidské chování a prožívání; zkoumání psychických základů společnosti a kultury → předmětem zájmu je výzkum zaměřený na zjišťování vzájemného ovlivňování a podmiňování lidské psychiky a sociokulturního systému  řada podoborů a četné mezioborové přístupy → vztahy mezi kulturou, společností a individuální psychikou  v rámci antropologie se rozvíjí několik přístupů spojených se studiem socializace a enkulturace, etnopsychiatrie, psychoanalýza a kognitivní okruhy; etnopsychologicky orientované výzkumy osobnosti, kultury, chování a prožívání BIOLOGICKÝ vs. KULTURNÍ DETERMINISMUS  spor o působení biologických a kulturních determinant na lidské chování a prožívání → odmítnutí genetického (biologického) determinismu  důraz kladen na procesy enkulturace a výchovy → škola osobnost a kultura Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 2 Psychologická antropologie  počátky PA přibližně ve stejnou dobu v Evropě i v USA Franz Boas (1858-1942)  studium domorodé mysli („native mind“), která představuje hlavní předmět etnologie → studium lidského mentálního života a základních psychických postojů kulturních skupin Alfred C. Haddon(1855-1940)  expedice do Torresova průlivu (1898) jako příspěvek k etnické experimentální psychologii → členy týmu jsou také psychologové  William H. R. Rivers (1864-1922): psychologické experimenty a testy na domorodém obyvatelstvu (ostrov Mer)  citlivost na světlo, vidění barevného spektra, vnímání tónů, schopnost odhadnout výšku, časové intervaly či rozpoznání chutí a vůní Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Škola „osobnost a kultura“ Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 3 Škola osobnost a kultura  20. léta 20. století, americká kulturní antropologie → výzkum vzájemných vztahů a vlivů mezi osobností a kulturou  osobnost a kultura → „izomorfie jedince a kultury“ → předpoklad, že osobnost se vyvíjí pod diktátem kultury tak, že do sebe absorbuje vzorce dané kultury, jež nakonec věrně odráží, a stává se kulturou v malém  metodologie výzkumu vycházela z premisy, že kulturu lze studovat prostřednictvím několika málo příslušníků určité kultury  předmětem zájmu se stala existence „deviantů“, jedinců, kteří vykazují rysy osobnosti odporující étosu kultury → pokud by vliv kultury bezvýhradně vedl k formování unifikovaných osobností, neměly by se devianti v lidských společnostech vůbec vyskytovat Margaret Mead (1901-1978) Ruth F. Benedict (1887-1948) Edward Sapir (1884-1939) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Psychologie kultury  studium významu psychiky jednotlivců, které je součástí kultury E. SAPIR A. L. KROEBERX  kritika Kroebrova pojetí kultury jako superorganismu/nadbiologické entity → antropologie se nevyznačuje zvláštním předmětem výzkumu, ale hlediskem, s nímž přistupuje k realitě: Edward Sapir (1884-1939) kultura představuje abstrakci, konstrukci badatele, který si vytváří svůj partikulární předmět zájmu  při výzkumu kultury a psychiky musíme klást důraz na individuální jednání a zkušenosti → výzkumník musí důsledně analyticky rozlišovat mezi kulturní a individuální zkušenosti, mezi vzorci kultury a individuálním jednáním → odmítnutí představy rigidního přizpůsobení jedince diktátu kultury  důraz kladen na human agency za předpokladu, že lidé systematicky reflektují svou situaci a jednají tak, že volí alternativy jednání, které jsou přiměřené situaci a cíli Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 4 Enkulturace, gender a kulturní změna  antropologie jako studium osobnosti a kultury; studium dospívání, socializace, mužských a ženských rolí Coming of Age in Samoa (1928), Growing up in Guinea (1930), Sex and Temperament in Three Primitive Societies (1935), Male and Female (1949) kulturní determinismus,výchovné praktiky (enkulturace), akulturace  rozvoj feministické a vizuální antropologie; kulturní změna a tradice  rozdíly mezi kulturami vznikají v důsledku různých stylů výchovy, prostřednictvím nichž se dítě přetváří v dospělého člena společnosti  oblast Polynésie a Melanésie:  1924-1926 – Samoa (Tau); 1928-1929 – ostrov Manus; 1930 – Omaha  1931-1933 – Nová Guinea; 1936-1938, 1939 – ostrov Bali Margaret Mead (1907-1978) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Proč se vyskytují „devianti“?  Nová Guinea (Sepik), 1931-1933; Sex and Temperament in Three Primitive Societies, 1935  jak primitivní společnosti uspořádaly své sociální postoje vůči temperamentu na základě tak zjevných skutečností, jakými jsou pohlavní rozdíly/gender; vztahy mezi vrozeným temperamentem a determinujícím vlivem kultury; role „deviantů“ ve společnosti Arapešové Mundugumorové Čambuliové Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 5 Arapešové (Bukiyipové)  pobřežní, nížinné a horské oblasti na severu Nové Guineje  pěstitelství, chov vepřů a lov → patrilineární klany  nerozlišují mezi psychikou (temperament, gender) ženy a muže  při hodnocení vlastností nemají potřebu vymezovat a formulovat rozdíly mezi maskulinitou mužů a feminitou žen  muž i žena jsou vychováváni podle kulturních vzorců a stereotypů preferujících ty psychické vlastnosti, které se považují za MATEŘSKÉ a ŽENSKÉ – mírnost, poddajnost a emotivní postoj  muži i ženy společně obdělávají pole a věnují stejné množství času a energie péči o potomstvo; děti mají naprostou volnost a jejich výchova má shovívavý a citově vřelý vztah; v arapešské kosmologii zaujímá potomstvo významné místo  „kooperativní společnost“; rovným dílem přispívají k naplnění potřeb společnosti Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Mundugumorové (Biwatové)  povodí říčky Yuat, Nová Guinea; kanibalové v neustálém válečném stavu se sousedy  zemědělství (pěstování sága), rybolov a lov prasat → svazky (rope) v čele s bigmanem  chlapci a dívky jsou vychováváni podle modelu, který svými vzorci odpovídá osobnosti AGRESIVNÍHO a NEUKÁZNĚNÉHO MUŽE → bojovnost, bezohlednost, pýcha, sebejistota, podezřívavost  příslušníci kmene nerozlišují mužskou a ženskou psychiku (temperament, gender); společnost prostoupena násilím, rozpory, konflikty a strachem  socializační techniky a kulturní vzorce spjaté s výchovou rozvíjí u dětí obou pohlaví velmi silnou agresivitu v mezilidských vztazích → konkurence a žárlivost  muži touží po více manželkách → moc a bohatství; směna a násilí → uspořádání osad (ploty) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 6 Čambuliové (Čambriové)  jezero Čambri, pěstitelé a rybáři  exogamní patriklany  protikladná povaha mužského a ženského genderu – ideální mužská osobnost vykazuje povahové rysy, jež jsou připisovány ideálnímu ženskému typu osobnosti a naopak  ŽENY: ekonomika a hospodářství, rybolov, výroba moskytiéry  na obchodu se mohli se svolením žen podílet i muži → možnost setkání a prezentace kostýmů  MUŽI: rituály a umění, dbají o svůj vzhled a působivost kostýmů a masek, dnes prodej artefaktů turistům  společnost patrilineární a pozemky jsou v majetku patriklanu, skutečnou moc mají v rukách ženy Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020  lidé se rodí s určitým vrozeným temperamentem, který pokud neladí s kulturními vzorci dané společnosti, v níž jedinec vyrůstá → deviant v dané kultuře  pokud se člověk narodí mezi Arapeši s temperamentem odpovídajícím dospělé osobnosti Mundugumora, stane se z něj mezi Arapeši deviantní jedinec  pojetí feminity a maskulinity je kulturně dáno a je podmíněno výchovou → KULTURNÍ DETERMINISMUS Proč se vyskytují „devianti“? Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 7 Teorie čtverce maskulinní (sadismus) Mundugumorové femininní (masochismus) Arapešové extroverze Balijci introverze Manusané JM ČŽ ČM JŽ S Z J V jatmulští muži jatmulské ženy čambulijské ženy čambulijští muži → jednoduchý gnozeologický nástroj postihující kompatibilitu a kontrast mezi jedinci a kulturou i mezi jedinci v rámci jedné kultury; kultura – osobnost - temperament Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 SAMOANÉ Region: souostroví Samoa, Polynésie Populace: 250 000 Prostředí: tropické hornaté prostředí Tradiční způsob obživy: zahradničení, rybolov, chov domácích zvířat Politické uspořádání: tradiční náčelnictví, velkorodiny Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 8 Kulturní determinismus NATURE vs. NURTURE/PŘÍRODA vs. VÝCHOVA  kulturní determinismus – teoretický předpoklad o předurčenosti lidského chování a prožívání kulturou (→ „diktát kultury“)  po dohodě s F. Boasem provádí v letech 1925-1926 M. Meadová terénní výzkum na Samoi s cílem nalézt důkazy o rozhodujícím vlivu kultury na formování osobnosti člověka  patří zmatky, stres a idealismus, které prožívá dospívající mládež v Americe, k dospívání jako takovému, nebo jsou způsobeny styly výchovy, a tedy důsledkem působení kultury?; doprovází dospívání „bouře a vzdor“ proto, že jsou lidé adolescenty, nebo protože jsou adolescenty ve Spojených státech?  výzkum zaměřen na prožívání a chování adolescentních dívek v kontextu jejich výchovy a socializace  pozornost je věnována průběhu ontogeneze u různých věkových skupin dospívajících dívek, životu dívek v pospolitosti, sexuálním zkušenostem, roli zábavy a tance, sociálnímu zrání, chování v konfliktních situacích a hodnotové orientaci Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Coming of Age in Samoa  samojská kultura jako pomyslné zrcadlo americké společnosti  navzdory zjevné přítomnosti konfliktů a napětí v samojské společnosti – generační konflikty, tělesné trestání dětí – je dospívání na Samoi obdobím „spořádaného rozvoje soustavy dozrávajících zájmů a činností“  samojské dívky jsou pokrokové a svobodně si dopřávají předmanželský sex; období adolescence se vyznačuje poklidností a nepřítomností stresu → omezené možnosti volby mezi alternativami → „Samoa nezná než jeden způsob života, jemuž učí své děti“  před americkou mládeži stály volby různých alternativ, což lze považovat za stresor vyvolávající v adolescentech stres, nejistoty a zmatek, jak se správně rozhodnout; navíc zde existovaly generační rozdíly v názorech na život a sexualitu → mezigenerační konflikt vyvolaný kulturními změnami v heterogenní americké společnosti a snahy každé rodiny prosadit vlastní představu kázně a norem  samojská kultura slouží jako srovnání při rozboru amerických výchovných stylů → obhajoba liberální výchovy, která tlumí či přímo ničí „bouři a vzdor“ Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 9 Margaret Meadová a Samoa  díky potřebě prokázat vliv kultury na výchovu přehlédnuta řada skutečností popírající poklidné dospívání a promiskuitní chování →  případy svědčící v neprospěch bezkonfliktní společnosti zmíněny okrajově, v přílohách  žádná zmínka o kultu panenství – princezna vesnice (taupou)  opomenutí interpersonálních konfliktů vedoucích až k válkám, bůh války Le Fanoga  poslušnost k autoritám, mladších vůči starším, žen vůči mužům, obyčejní lidé vůči lidem s tituly; závazná oficiální etika  pevná vazba mezi rodiči a potomky, starší potomci se starají o mladší vůči nímž uplatňují svou autoritu – trestání  nesystematické studium sexuálního života založené pouze na rozhovorech se dvěma informátorkami, která navíc vtipkovaly Derek Freeman (1916-2001)  M. Meadová se při prezentaci striktně neřídila etnografických dat, poznatků a zkušeností, navíc publikací výsledků překročila několik samojských norem; D. Freeman popsal samojskou kulturu jako násilnickou a prudérní a názory na sexualitu opřel pouze na spekulacích → odlišný popis samojské kultury oběma antropology: volný předmanželský sex (MM) vs. násilnická společnost a upjatý kult panenství (DF) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Kulturní determinismus dnes  spor o kulturní determinaci – Meadová vs. Freeman – v období rozmachu sociobiologie a evoluční psychologie (→ 80. léta 20. století)  SB + EP → závěry vycházejí z teorie biologické evoluce → lidské chování a prožívání nelze vysvětlit pouze formativním vlivem kultury rodíme se s vestavěnýmikognitivními moduly, jež ovlivňují naše strategie výběru partnera, péči o potomky, učení se jazyku apod. NATURE vs. NURTURE PŘÍRODA vs. VÝCHOVA Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 10 Kritika školy osobnost a kultura  škola Alfreda I. Hallowella (1892-1974) a jeho žáků, která při výzkumu osobností využívala především testovací sady; výzkumná témata podobná škole osobnost a kultura  etnografická data získaná studiem Odžibvejů/Chippewa → vliv kulturních změn na psychiku jednotlivců i komunity projevující se navenek emocemi → osobnost vytváří obranné mechanismy proti úzkosti → izolovanost s tuhou sebekázní, jedinci jednají samostatně, nevyjadřují emoce a příliš se neprojevují ani slovně Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Rorschachův test TAT test Testovací sady Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 11 Jsme kulturně determinování?  kritika Boasiánský zaměřené školy osobnost a kultura  člověk jako jeden druh organismu (Homo sapiens) musí mít sadu sdílených psychických vlastností, které předchází kultuře osobnost a kultura je falešná dichotomie, která je výrazem evropského myšlení Melford E. Spiro (1920-2014) Children of the Kibbutz(1958) → otevřená kritika kulturního determinismu  snaha vychovávat potomky v kibucech tak, aby vznikla unisexová/jednotná společnost neúspěšná  ženy a dívky sice podporovali zrovnoprávnění pohlaví ve společnosti kibucu, ale vlna nevole se zvedla proti odstranění konvenčního uspořádání rodiny, rodinného života a výchovy Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Mazeway, status a role  uplatňování jednotného výchovného stylu v procesech socializace a enkulturace nevede ke vzniku uniformního psychického profilu reprodukujícího se napříč generacemi  empirická data nedokládají existenci modální osobnostní struktury – osobnosti typické pro podstatnou část příslušníků kultury  rozmanitost není pouze mezi kulturami, ale značnou rozmanitost nacházíme i uvnitř dané kultury → intrakulturní rozmanitost vykazují jedinci co do znalostí, osobností, chování či životních zkušeností Anthony F. C. Wallace (1923-2015)  kultura představuje uspořádání rozmanitosti → k dosažení uspořádanosti kultury a systémové interakce mezi lidmi postačuje omezené množství pravidel a osvojení si minimálních znalostí → kultura je výsledkem sebeorganizačního chování lidí na principu „neviditelné ruky trhu“ → Ralph Linton (1893-1953) – status, role a statusová osobnost  lidé se ani nemusí vzájemně znát, vytvářejí dočasné/trvalé administrativní struktury, čemuž napomáhá zavedená soustava statusu a rolí Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 12 → orientaci a interakce v sociálním a kulturním prostředí umožňují mazeway – kognitivní mapa, kterou si jedinec vytváří na základě osvojených hodnot, preferencí a představy světa; personalizovaná perspektiva na světonázor kultury, jejímž je dotyčný příslušníkem, určitý gestalt představy společnosti, kultury a sebe sama umožňující orientaci ve světě a každodenní interakci s ním; v případě KZ musí dojít k přizpůsobení MW tak, aby byla v souladu s novým stavem kultury STATUS – pozice (postavení) člověka v sociálním systému; ROLE – činná stránka statusu a naplnění očekávání, jež je na status vázáno; tj. chování, které se od držitele daného statusu očekává; statusová osobnost  každý příslušník společnosti se neučí a nepřejímá celou kulturní tradici; jeho účast je omezena na chování → skupina sociálních statusů a rolí → společnost a sociální skupiny vyžadují, aby každý jednotlivec v rámci svých společenských pozic plnil určité role a choval se v souladu s právy a povinnostmi, jež vyplývají z jeho statusu Ralph Linton (1893-1953)  základní statusy získává člověk již od raného dětství na základě svého pohlaví, zařazení ve společnosti, sociální příslušností a dalších charakteristik → vrozené, připsané a získané  v průběhu let se statusy dále rozvíjejí a utvářejí prostřednictvím povolání, prestiže, pozice v rodině a sociální skupině vrstevníků a celé řady dalších faktorů; během jediného dne prochází člověk řadou odlišných statusů a je nucen generovat modely chování, které jsou s nimi v souladu Mazeway, status a role Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Enkulturace a výchovné styly Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 13 Enkulturace a výchova  enkulturace – sociální proces, jímž si jedinec osvojuje kulturu, kulturně specifické vzorce chování, cítění a myšlení; probíhá celoživotně, nejintenzivněji v dětstvím, kdy dospělí výchovnými praktikami vedou děti k osvojení a interiorizaci společensky přijatelných norem  studium procesu socializace a enkulturace u domorodých komunit → hledání souvislostí mezi enkulturací a procesy učení  důraz kladen na způsoby transmise kultury v procesech, při nichž lidé uspokojují své potřeby (drive) odezvou (response) na signál (cue), čímž dochází k dosažení odměny a následkem toho k vytváření a zpevnění návyku  etnická skupina Kwoma (NG, Sepik, 1936-1937) – vyhýbání se vstupu chlapců do rituálního domu (tambaran), když tam probíhají ceremonie → podnětem je úzkost (varování druhými před hrozbou smrtí) → odezvou je vyhýbání se rituálnímu domu → signálem je zvuk posvátných fléten vycházející z domu a pohled na dospělé muže dekorujících se na ceremonii → odměnou se stává únik z úzkosti → chlapci se domu vyhýbají John W. M. Whiting (1908-1999) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Enkulturace a výchova  Children of Six Cultures – 1954, rozsáhlý komparativní výzkum šesti prostorově značně vzdálených kultur; John Whiting (1908-1999), William Lambert (1919-2005), Irvin Child (1915-2000) a Beatrice Whiting (1914-2003)  Mexiko, Filipíny (Ilongot), Japonsko (Okinawa), Keňa (Gusijové), USA (Massechusetts)  pro porozumění procesu enkulturace se musí vzít v úvahu jednotlivé domény kultury a musí se pracovat s ekologickými a historickými poznatky  model studia enkulturace obsahuje – (1) prostředí (klima, terén, fauna a flóra) společně s (2) historií kultury (výsledky exo- i endogenních KZ) působí na systémy pro zachování (subsistenční strategie, výroba, dělba práce, sociální struktura, sídelní vzorce právní řád, sociální kontrola ad.) → spolupůsobením subsystémů kultury vzniká prostředí dětského učení se  takto navržený model enkulturace počítá s tím, že kulturně ustanovené výchovné praktiky usměrňují dětské potřeby, sklony a schopnosti Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 14 Antropologie emocí a etnopsychózy Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Role emocí při studiu kultury a společnosti  kulturní základ emocí byl dlouho opomíjeným faktorem studia socializace a enkulturace; předmětem zájmu se staly emoce až v 80. letech 20. století, kdy se součástí etnografií stávají emoce jako specifické kulturní konstrukce → antropologie emocí  studium emocí se člení do dichotomicky uspořádáních přístupů: (a) materialismus – idealismus → emoce jsou projevem biologického stavu projevujícího se pozorovatelnými tělesnými změnami (M); emoce lze chápat jako nadbiologický jev, kdy se pojímají jako hodnotící soudy úzce související se společenskými normami a jejich ideačním základem (I) (b) pozitivismus – interpretativismus → emoce stojí v základu lidského chování, představují jeho motivace a příčiny (P); emoce jsou kulturní konstrukce zahrnující základní kulturní významy (I) (c) univerzalismus – relativismus → emoce nejsou kulturně specifické, nelze je pokládat za kulturně variabilní, všude na světě jsou stejné (U); emoce jsou kulturně specifické a variabilní (R) (d) jedinec – kultura → emoce spadají do sféry jednotlivce vyjadřujícího pocity, které jsou kulturně dané, ale emoce jako takové jsou soukromé a nikoli kulturní (e) romantismus – racionalismus → emoce jsou projevem humánnosti, zatímco racionalismus emoce odmítá jako iracionální a animální projevy Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 15 Role emocí při studiu kultury a společnosti  studium významu emocí u domorodé komunity → dekonstrukce západního pojetí emocí jako nekontrolovatelných, nebezpečných, iracionálních, tělesných či bytostně femininních Ifaluk (Karolíny)  role a postavení žen v matrilineárně uspořádané společnosti; role a význam emocí (fago, song, rus) → křehkost života, o nějž nelze pečovat a udržovat ho jen individuálně  emoce je nutné chápat jako kulturní konstrukce → v západním pojetí emocí lze spatřit kulturně konstruovanou „přirozenost“ emocí, jež jsou projevem individuální bytosti  emoce nelze pokládat za individuální záležitost (→ Ifaluk, individualita zde není základem společnosti a kultury), ale za vztahem a vzájemným sdílením utvářený jev → emoce jsou kulturně (z)konstruované  kulturní konstrukce představují i další psychické jevy a procesy – nejen emoce, ale i pojetí Já (Self), morální usuzování či „duše“ představují kulturní konstrukce variující od jedné kultury k druhé Catherine Lutz (*1952) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Etnopsychózy  do předmětu zájmu studia PA spadá i problematika etnopsychóz – mentálních a emočních projevů a zkušeností, které jsou z hlediska příslušníků určité společnosti a kultury považovány za neobvyklé, rušivé a zneklidňující → anorexia nervosa, psychóza Windigo ad.  subarktické oblasti Kanady (Chippewa, Cree); duch Windigo napadající lidi  lidé posedlí duchem prožívali nezkrotnou touhu zabíjet a pojídat členy vlastního kmene; lidé, kteří jednou ochutnali lidské maso, neměli již zájem o jinou potravu a na své druhy se dívali jako na lovnou zvěř; zabíjeli a pojídali členy vlastního kmene až do doby, než je někdo zabil  u indiánských kmenů byl kanibalismus tabu → výskyt Windigo vyvolává hrůzu → Jaké jsou příčiny této psychózy? → ekologické podmínky prostředí → nehostinné oblasti, kde v zimě dochází k izolaci tábořišť → nebezpečí hladomoru a nedostatku potravy  nedostatek potravy vyvolává různé chování v různých kulturách v závislosti na konkrétních kulturních vzorcích → každá kultura si buduje vlastní psychologické koncepty a vede vlastní hranice mezi duševním zdravím a nemocí Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 16 Antropologie a psychoanalýza Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Psychoanalýza v antropologii  Totem und Tabu (1913) – původ tabu incestu úzce souvisí se vznikem totemismu → exogamie představuje stmelující a stabilizující prvek společnosti; pocit viny z prvotního zločinu vede ke vzniku totemismu, což představuje práh ustavující kulturu  Oidipův komplex vznikající v období falického stádia ontogeneze (kolem 4 let) → konflikt vedoucí k úzkostí a strachu; konflikt končí identifikací s dospělou rolí a vytěsněním incestních vztahů  během ontogeneze lidé zakoušejí konflikty, které prožívalo lidstvo v minulosti → biogenetický zákon, kdy každý jedinec v průběhu ontogeneze rekapituluje traumata lidstva  kultura představuje opozici principu slasti → v důsledku uspokojování slasti všemi by nastal chaos a napětí → obranou před chaosem je tzv. sublimace, kdy ego převede energii libida do kulturně ceněných aktivit (umění, věda)  teorie o kultuře značně naivní, přesto ovlivnily spoustu antropologů a přispěly ke vzniku psychologické antropologie Sigmund Freud (1856-1939) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 17 Psychoanalýza v antropologii Věk S. Freud E. H. Erikson J. Piaget 0-18 m 18-36 m 3-6 r 6-11 r 12-17 r orální anální falické latentní genitální důvěra x nedůvěra autonomie x stud, pochybnosti iniciativa x vina píle x podřízenost identita x zmatení rolí senzomotorické symbolické/preop erativní intuituvní/preope rativní konkrétní/operati vní formální/operetiv ní Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Psychoanalýza v antropologii  rozvoj od 30. let 20. stol. v prostředí americké KA, Géza Roheim (1891-1953), Abram Kardiner (1891-1981), Cora A. DuBois (1903-1991)  přehodnocení psychoanalýzy, vypuštění základních koncepcí psychoanalýzy (oidipovský komplex, schéma ontogenetického vývoje sexuality) → výzkum utváření osobnosti formativním vlivem kultury  všichni příslušníci určité společnosti v průběhu vývoje nabývají základní osobnostní struktury přizpůsobováním se primárním kulturním institucím, které následně působí na utváření a podobu sekundárních kulturních institucí umožňující vyrovnat se s problémy vyvěrajícími z PKI a zvládat okolní svět Primární instituce → Základní osobnostní struktura → Sekundární instituce (zákl. způsoby organizace rodinného a ekonomického života) (osobnostní konfigurace sdílená členy společnosti) (náboženství, umění, hra, folklor, ideologie) Abram Kardiner (1891-1981) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 18 Psychoanalýza v antropologii  formování ega v konkrétním sociokulturním systému se odehrává pod vlivem raných dětských zkušeností → sociokulturní regulativy tvoří bariéry přímého uspokojování potřeb jednotlivců → vzniklé reakce na frustrace se odrážejí v nevědomí a nevědomé podněty se odrážejí v ideových vzorcích sociokulturního systému  formování osobnosti ovlivňují klíčové situace – mateřská péče, raná výchova, sexuální výchova, institucionalizace sourozeneckých vztahů, puberta, manželství, sociální organizace a pod.  Kardinerův model byl považován za příliš rigidní → modální osobnost označující běžně se ve společnosti vyskytující typ osobnosti  koncept základní osobnostní struktury se odrazil v psychologicko-antropologických studiích národního charakteru → Gregory Bateson (1904-1980), Margaret Mead (1901-1978)  SKI jsou projekci základní osobnostní struktury a v mezikulturním srovnání vykazují značnou variabilitu Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Psychoanalýza v antropologii Cora A. DuBois (1903-1991)  výzkum alorské komunity za využití metodologických nástrojů psychologie → Rorschachův test, testy inteligence a slovních asociací → biografie a dětské kresby  pozornost věnována socializaci, především zkušenostem raného dětství, vztahům mezi mužem a ženou a náboženským představám → základní osobnost Alořanů vykazuje rysy bázlivosti a nedůvěřivosti k druhým jako reakce na traumatické zážitky z dětství (odloučení od matky a hladovění)  matka kvůli pracovním povinnostem pečuje o dítě před cestou na pole a po návratu → během dne se děti stará otec, starší sourozenci či jiní příbuzní, kteří si dítě předávají → nevytváří se vztah mezi matkou a dítětem („model pečující a podporující matky“) → interpersonální vztahy Alořanů jsou proto v dospělosti naplněny nedůvěrou a strachem traumatizující rané dětské zážitky zásadně determinují základní osobnostní strukturu příslušníků dané společnosti Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 19 Psychoanalýza v antropologii  kritický pohled na psychoanalýzu ze strany Alfreda L. Kroebera (1876-1960) a Bronisława K. Malinowského (1884-1942)  Freudovy závěry považovány za velmi spekulativní a nelze u něj nalézt oporu pro názor, že prvotní lidské tlupy žily organizovány podobně jako gorily, že tabu incestu a exogamie jsou nejstarší zákony či že synové vraždily otce  některé psychoanalytické koncepty mohou antropologii přispět, ale jiné (np. superego, kastrační komplex) k rozvoji antropologie nepřispívají Alfred L. Kroeber (1876-1960)  superorganická teorie kultury - relativně samostatná existence kultury a její nadorganický charakter mající samostatnou dimenzi a zároveň nejvyšší jevovou vrstvu skutečnosti  kultura představuje skutečnost jiného řádu (sui generis), autonomní oblast, kterou lze pochopit pouze studiem jí vlastních principů a zákonů  kultura není pouze superorganická, ale také nadindividuální a ovlivňuje všechny lidské bytosti; jednotlivec je pouze nositelem a zprostředkovatelem kultury – studium kultury nezávisle na člověku Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Psychoanalýza v antropologii  předmětem kritiky se stal také oidipovská komplex  Bronisław K. Malinowski nepovažoval oidipovský komplex za univerzální  v matrilineární společnosti Trobrianďanů se chlapci ve věku „Oidipa“ věnují neomezeným sexuálním aktivitám s vrstevníky a tím jsou incestní tužby odvedeny jiným směrem  důležitou roli hraje postava bratra matky (kada), který ovlivňuje výchovu a osobnost chlapce; vztah k otci je odlišný, neboť patří do jiné rodové linie než jeho syn → snaha oženit se se sestrou a zavraždit strýce  Melford Spiro prokazuje, že u Trobrianďanů je oidipovský komplex silně rozvinutý → BKM nevěnoval pozornost několika etnografickým datům, ale pouze vztahu strýce a synovce v období adolescence  (1) nativní představa početí a (2) proč chlapci touží po sestře → nativní koncepce početí vytěsňuje otce a nenávist vůči strýci není nic jiného, než obranný mechanismus ega, kdy dochází k přenosu z otce na strýce; incestní touha po sestře představuje vytěsnění, kdy k přenosu dochází z matky na sestru (→ potlačení a přenos) Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 31.3.2020 20 Psychologická antropologie  psychoanalýza našla odezvu v antropologii i při terénním výzkumu → Robert Murphy, John Whiting, Robert LeVin ad. Vincent Crapanzano(*1939) – Tuhami  obraz marockého dělníka, jenž se oženil se démonkou s velbloudíma nohama jménem Aiša Kandíša; ta si jej zcela uzurpovala a musel se podřizovat její vůli  do rozborů rozhovorů a interpretací Tuhamiho vyprávění vstupuje vedle autora také Lacan (zprostředkovatel kontaktu s Tuhamim) i Sigmund Freud Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020 Osobnost, výchova a emoce Soukup, M. (2015): Psychologická antropologie: dětství, výchova a emoce, s. 156- 178. Soukup, M. (2019): Škola kultury a osobnosti, s. 201-291; William Halse Rivers Rivers: pátránípo matriarchátu, s. 117-132; Ralph Linton: studium člověka, s. 185-199; Bronisław Malinowski: antropologickýhrdina a jeho stín, s. 317-348. Soukup, V. (2004): Konfiguracionismus, s. 349-384; Osobnost a kultura, s. 385- 423. Bi1221 Dějinyantropologickéhomyšlení jaro 2020