3D tisk Blender – pokročilé úpravy – edit mode o mód pro většinu editací polygonální sítě, prostřednictvím editací jednotlivých prvků o přepínání mezi módy o přepínání mezi editací bodů, hran nebo facet o přepínání průhlednosti (možnost označit vše v dané oblasti bez ohledu na směr pohledu) Výběr prvků: LMB – jednotlivě ctrl + RMB – laso L – propojené prvky Posun vybraných prvků: stejně jako v edit mode (G, R, S, T) Odstranění vybraných prvků: delete > odstraní spojí zbývající prvky Blender – pokročilé úpravy – edit mode výběr s pomocí lasa bez průhlednosti a s průhledností Blender – pokročilé úpravy – edit mode delete (bez náhrady) and dissolve (spojení stávajících prvků) Blender – pokročilé úpravy – edit mode – vyplnění děr 1) výběr prvků ohraničující díru 2) Mesh > Clean up > Fill holes (je potřeba navýšit počet stran) 3) K (knife) pro přidání hran 4) Face > Triangulate faces – pro triangulaci 5) případné domodelování Sculpt tools 1 2 3 4 Blender – pokročilé úpravy – modifiers o výkonné nástroje pro automatickou změnu geometrie o zpravidla ovlivňují celý model o fungují pouze v Object mode Ad modifier > Remesh o změní topologii modelu o vhodné pro tvorbu uzavřených modelů a opravu sítí o mode > Smooth o Octree depth: nastavení počtu prvků a detailnosti – pro naše účely 8–10 o Scale: nastavení velikosti prvků (na doladění rozlišení) uzavřený model s pravidelnou topologií Blender – tvorba náhledů a animací Nezbytné součásti scény!!! objekt světlo kamera + měřítko – jakýkoliv model o známé velikosti Blender – tvorba náhledů a animací Nastavení objektu o základem je barevnost a materiálové vlastnosti menu Material properties > Base Color (RGB, HSV, Hex) o dále lesk (především Metallic a Roughness) o případně průhlednost anebo vyzařování světla (Alpha, Emission) Blender – tvorba náhledů a animací Nastavení kamery o základem namířit kameru na objekt, stejně jako v reálném světě o pohyb kamerou stejně jako jakýmkoliv jiným objektem (G posun, R rotace) o případné zvětšení zobrazení kamery (S – nemá vliv na obraz) o numpad 0 – pohled skrz kameru Blender – tvorba náhledů a animací Světla výběr elementu typy světel výkon (síla) velikost zdroje point – světlo vycházející všemi směry z jednoho zdroje sun – paralelní paprsky jakoby z nekonečně vzdáleného zdroje spot – bodové světlo area – plošný zdroj – přirozené měkké světlo Blender – tvorba náhledů a animací Nastavení kamery (vybrat kameru > Object data properties) výběr kamery object data properties perspektivní nebo ortografické zobrazení ohnisková vzdálenost (ZOOM) spousta dalších nastavení včetně simulované „velikosti čipu“ vzdálenost zobrazovaného – někdy, pokud je kamera daleko, není objekt vidět a je potřeba zvýšit End Blender – tvorba náhledů a animací Nastavení renderovacího nástroje Eevee – rychlé vykreslování, někdy nepřesné Cycles – raytracing – věrné vykreslování, výpočetně náročné Liší se v některých nastaveních. rozlišení výstupu (poměr stran) počáteční a koncové políčko (podstatné pro animace) výstupní adresář bitová hloubka a průhlednost (RGBA) Blender – tvorba náhledů a animací Při přípravě scény je dobré využít rychlé renderování v pracovním okně – to využívá nastavený vykreslovací nástroj a dovoluje přesněji nastavit světla Vykreslení probíhá příkazem Render > Render Image (F12) Blender – tvorba náhledů a animací o animace je pouze vyrenderování po sobě jdoucích políček o animování probíhá vytvářením tzv. klíčových snímků a aproximací změn mezi nimi časová osa začátek a konec času současný snímek Blender – tvorba náhledů a animací o nastavení polohy a prvního políčka pohybu o vytvoření klíčového snímku (RMB na objekt > Insert keyframe > LocRotScale; nebo zkratka I) – při vybrání prvku je na časové ose bod o nastavení konečného snímku a konečné polohy (ne naopak) o vytvoření klíčového snímku (RMB na objekt > Insert keyframe > LocRotScale) o generování jednotlivých políček – Render > Render animation Blender – technické modelování o lepší v ortozobrazení (numpad 5) o postupným modelováním výchozího tvaru Př. přidání kvádru o Add > Mesh > Cube o upravit dimensions na požadované hodnoty o Object > Apply > Scale – aplikuje scale, obdobu rototranslační matice MeshLab Blender – technické modelování o modelování = přidávání hran a bodů a jejich transformace Rychlé přidání hran (edit mode) o ctrl + R – loop cut + slide tool – vytvoří nové hrany, ty lze následně přesunout k jedné straně a pak posunout o definovanou vzdálenost (G + osa + vzdálenost) Vytáhnutí nebo zatlačení plochy Extrude Spojení vybraných vrcholů facetou F Zkosení a zaoblení hran Edge > Bevel edges Nejčastěji synonymum pro aditivní výrobu (additive manufacturing) – model vzniká postupným přidáváním materiálu po vrstvách až do dosažení požadovaného tvaru Zdrojem dat pro tiskárny je digitální trojrozměrný model převedený do tiskové úlohy specializovaným softwarem (tzv. slicer) Alternativní způsoby výroby: formative manufacturing, substractive manufacturing (obrábění) 3D tisk – obecný úvod 3D tisk – rozdělení metod Fused decomposition modeling (FDM), fused filament decomposition (FFD), fused filament fabrication (FFF) (1989 – Scott Crump) o technika nejbližší obecné představě o 3D tisku – v rovinách průřezu modelem je nanášen natavený stavební materiál MakerBot 2 Deltabot – konstrukce využívá tří vertikálních ramen Zdroj: www.deltabot-makers.com o trvanlivý a skladný stavební materiál o nevzniká velké množství odpadu o komplexní tisky o od stovek dolarů o anizotropní vlastnosti o je nutné tisknout podpěry 3D tisk – FDM PLA (Polylaktid – polymer kyseliny mléčné) o biologicky odbouratelný materiál vyráběný z rostlinných škrobů o prodáván obvykle ve formě 3mm nebo 1,75mm struny o teplota měknutí 60° - energeticky úspornější o vyšší lesk o zdravotně nezávadný Různobarevné PLA struny 3D tisk – FDM termoplasty ABS (Akrylonitrilbutadienstyren) o nejpoužívanější materiál v 3D tisku (a také pro výrobu široké škály výrobků) o odolný vůči vysokým (pevný do 105 stupňů) i nízkým teplotám a mechanickému poškození, nasákání, kyselinám, hydroxidům i tukům o při ochlazování může dojít k narušení povrchu (smrštění 0,3-0,7 %) 3D tisk – FDM termoplasty TPU (termoplastický polyuretan) o pružný termoplastický kaučuk o tisk při 240–260 °C Dřevo Směs pilin a látky, která po nanesení aerosolu zpevňuje. Výrobek má „dřevěný vzhled“ a dá se opracovávat. Pasty – čokoláda, těsto atd. Cement Při obohacení polymerovými vlákny může mít vlastnosti železobetonu. Sůl www.emergingobjects.com www.hizook.com Choc Edge Systems & Materials Research Natural Machines 3D tisk – speciální materiály Stereolitografie STL, SLA (1986 – Chuck Hull) o vrstvy modelu vznikají ztužováním tekutého fotopolymeru UV zářením o po omytí je model vytvrzen v UV peci. o model s vysokým stupněm detailů, bez ostrých přechodů (při stavění se uplatňuje minimum mechanických sil), o nutná péče o tekutý polymer a práce s ním Zdroj: wikipedia.org 3D tisk – VAT polymerization Titan 1 (Kudo 3D) 3000 USD Form 1+ (Formlabs) 3 000 USD 3D tisk – VAT polymerization Creality LD-002R 8 400 Kč (dvoufotonová polymerizace – two-photon polymerization) o femtosekundový laser ztužuje gel ne po vrstvách, ale v celém objemu o velmi detailní modely – rozlišení 100 nm–10 μm Zdroj: http://www.asdn.net/ 3D tisk – VAT polymerization – multifotonová polymerizace StrataSys J750 o 500 000 barev o pevné, pružné, transparentní, neprůhledné o vrstva 0,014 mm o podpory odstranitelné vodní tryskou 3D tisk – material jetting o selektivní spojování sypkého materiálu tlakem, teplem nebo pojidlem Zdroj: Wikipaedia o není potřeba použít dočasné podpěry – stavěný model je podpírán neztuženým materiálem o plnobarevné, různé mechanické vlastnosti 3D tisk – binder jetting HP Multi Jet Fusion o chefjet pro – tavení sypkého cukru 3D tisk – binder jetting Selective laser melting o roztavení prášku Selective laser sintering – SLS (selektivní spékání laserem, sintrování) o spékání prášku Direct metal laser sintering – DLMS – liší se pouze v detailech např. Alumid – nylon s hliníkovým prachem – vyšší teplota tání než čisté termoplasty Selective laser melting Zdroj: www.nasa.gov 3D tisk – powder bed fusion Electron beam melting o elektronový paprsek schopný tavit titan Zdroj: www.micromanufacturing.com CandyFab – tavení sypkého cukru 3D tisk – powder bed fusion LOM laminated object manufacturing (vyvinuto Helisys Inc.) Lepení vrstev materiálu (např. papíru nebo fólie) vyřezaných do tvaru průřezu modelem. K řezání se využívá nůž nebo laserový paprsek. o nejsou potřeba podpěry o potenciálně vysoká rychlost – tiskárna edituje pouze obvod řezu, netiskne např. vnitřní výztuhy o využívá levný materiál o nevhodné pro tvorbu dutých předmětů o vylamování modelů o nekvalitní povrch Zdroj: www.azom.com 3D tisk – sheet lamination Zdroj: www.hyperfun.org 3D tisk – sheet lamination o model musí být uzavřený (watertight) o nejde o uzavřenost ve smyslu tvaru, ale o vlastnost polygonální sítě, která musí obsahovat pouze hrany, které tvoří vždy stranu dvou facet (nejsou okrajové) řešení – hole filling (GOM Inspect, Blender); Make manifold (Blender) vytvoření objemu – solidify, extrude Modely pro 3D tisk o dostatečná tloušťka stěn o je potřeba hlídat při tvorbě uzavřených modelů a při zmenšování modelů o příliš tenké stěny -> poruchy tisku (fabacademy.org) Modely pro 3D tisk o model musí být tvořen jedinou polygonální sítí, jejíž facety se nikde neprotínají o Boolean operace (Blender, NetFabb, TinkerCad) o na úrovni celého modelu Modely pro 3D tisk Modely pro 3D tisk o model musí být tvořen jedinou polygonální sítí, jejíž facety se nikde neprotínají o na úrovni celého modelu o Boolean operace (Blender, NetFabb, TinkerCad) o chyby ve směřování normál modelu o invert normals (Blender, NetFabb) Modely pro 3D tisk Slicer – Ultimaker cura nastavení tiskárny nastavení extruderu a materiálu přepínání modu nastavení vlastností tisku Import a úprava polohy o import se provádí přetažením modelu do okna programu Slicer – Ultimaker cura Nastavení o posunu o změny velikosti o rotace o zrcadlení o počtu kopií nastavuje se buď s pomocí hodnot v dialogu, nebo s pomocí gizma Slicer – Ultimaker cura Model se musí: vejít do stavěcího prostoru tisknout s ohledem na kvalitu tisknout s ohledem na spotřebu materiálu Model se musí: vejít do stavěcího prostoru tisknout s ohledem na kvalitu tisknout s ohledem na spotřebu materiálu Slicer – Ultimaker cura – základní nastavení výška vrstvy (layer heigh) – výška jedné tištěné vrstvy; čím víc, tím detailnější model, ale delší tiskový čas 0,1 mm 0,2 mm 0,3 mm o vyrovnává případné nerovnosti stavěcí desky – samotný model je tištěn na rovnou a čistou plochu raftu o pomáhá při tisku modelů, které mají s kontaktní deskou omezený kontakt – zvyšuje přilnavost o zvyšuje spotřebu materiálu a dobu tisku o pokud je v místě kontaktu s podložkou plocha, raft se může špatně odstraňovat Slicer – Ultimaker cura – základní nastavení – raft a support Model se musí: vejít do stavěcího prostoru tisknout s ohledem na kvalitu tisknout s ohledem na spotřebu materiálu grid tri-hexagonal Slicer – Ultimaker cura – základní nastavení – výplň infill 5 % infill 15 % infill 25 % infill 50 % octet gyroid Slicer – Ultimaker cura – základní nastavení – poloha při tisku NetFabb AutoDesk – automatické vyhledání vhodných poloh Slicer – Ultimaker cura – základní nastavení – poloha při tisku Dron