Reprezentace molekuly při modelování Souřadnicový systém Transformační matice Bornova - Oppenheimerova aproximace • Jedna ze základních aproximací umožňující řešení Schródingerovy rovnice • Oddělení pohybu atomových jader a elektronů • Umožňuje rozdílný přístup modelování kvantově-mechanický model X molekulově-mechanický model Používané jednotky • Úhly, dihedrální úhly - stupně • Vzdálenosti, délky - Á - angstrom 1 Á = 1010 m Molekula vodíku H Kartézský souřadný systém -0.3525 -0.0302 -0.0133 H 0.3525 0.0302 0.0133 H 1 2 Z-matice H 0.0000 0.0000 0.0000 0 0 0 H 0.7080 0.0000 0.0000 1 0 0 Molekula vody H20 Kartézský souřadný systém -0.4764 0.3956 -0.0282 O 0.5117 0.6139 -0.0365 H -0.5117 -0.6139 0.0365 H 1 2 1 3 0 z T 0 00000 639171701 T2T0T H 0 0 I 0 00000 0000"0 6TT0T H 0 0 0 0 00000 00000 00000 O 90!imu-z 02H ApoA^|n>|a|0|Aj Molekula benzenu C_H_ o o 1.2167 0.6629 -0.0325 c 1.1821 -0.7225 -0.0367 c 0.0346 1.3854 0.0042 c -0.0346 -1.3854 -0.0041 c -1.1821 0.7226 0.0367 c -1.2167 -0.6630 0.0325 c 2.1920 1.1944 -0.0585 h 2.1297 -1.3018 -0.0661 h 0.0623 2.4961 0.0076 h -0.0623 -2.4961 -0.0075 h -2.1297 1.3018 0.0661 h -2.1920 -1.1944 0.0586 h 1 2 1 3 1 7 2 4 2 8 Molekula benzenu C_H_ o o C 0.0000 0.0000 0.0000 0 0 0 c 1.3859 0.0000 0.0000 1 0 0 c 1.3859 119.9960 0.0000 1 2 0 c 1.3860 120.0000 0.0004 2 1 3 c 1.3859 120.0051 -0.0022 3 1 2 c 1.3859 120.0052 0.0001 4 2 1 h 1.1110 120.0015 -180.0000 1 2 3 h 1.1110 119.998 -179.9997 2 1 3 h 1.1110 119.9970 179.9980 3 1 2 h 1.1110 119.9997 -180.0000 4 2 1 h 1.1110 119.9998 -179.9968 5 3 1 h 1.1110 120.000 -179.9990 6 4 1 Molekula alaninu c 0.0000 0.0000 0.0000 0 0 0 0 1.2099 0.0000 0.0000 1 0 0 c 1.511 119.7762 0.0000 1 2 0 n 1.471 109.7784 130.1012 3 1 2 c 1.5265 109.3265 10.1190 3 1 2 0 1.3611 119.7658 -178.9553 1 2 3 h 1.113 109.3101 -110.0357 3 1 2 h 1.0099 104.6531 -46.4500 4 3 1 h 1.0099 105.1970 63.7940 4 3 1 h 1.1113 110.2518 56.6209 5 3 1 h 1.1120 108.7651 176.6227 5 3 1 h 1.1116 110.3632 -63.4869 5 3 1 h 0.9598 120.5894 177.0137 6 1 2 Výhody a nevýhody reprezentace systému Kartézský systém • N atomů = 3N souřadnic (můžeme redukovat u prvních 3 atomů vhodným posunutím do souřadného systému) • Změna délky vazby, vazebného úhlu nebo dihedrálního úhlu vede ke změně souřadnic téměř celého systému Vnitřní souřadný systém = Z-matice • N atomů = 3N - 6 souřadnic • Změna délky vazby, vazebného úhlu nebo dihedrálního úhlu vede ke změně pouze uvedené souřadnice Souřadný systém pravotočivý systém ievotočivý systém Transformace ve 2D • Posunutí • Otočení kolem bodu • Změna měřítka • Zkosení Transformace ve 2D - posunutí Bod A[AX; Ay] posuneme o vektor v=(vx; vy) a získáme bod B[BX; By] Bx = Ax + vx By = Ay + Vy Maticový zápis: (Bx; By)T = (Ax; ayy + (vx; vy)T Transformace ve 2D - otočení • Kolem počátku soustavy souřadnic o úhel (p Bx = Ax cos((p) - Ay s/n((p) By = Ax s/7i((p) + Ay cos((p) Transformace ve 2D - otočení • Kolem libovolného bodu S[SX; Sy] o úhel (p • Jak na to? Transformace ve 2D - otočení • Kolem libovolného bodu S[SX; Sy] o úhel cp • Jak na to? • Posuneme bod S i bod Atak, aby bod S byl v počátku soustavy souřadnic, provedeme otočení a nový bod posuneme v opačném směru než bylo posunutí bodu S. Transformace ve 2D - otočení • Kolem libovolného bodu S[SX; Sy] o úhel (p a\ — Ax — Sx — Ay Sy A2X = A!x cos(cp) - a\ sin(cp) A2y = Aix sin(cp) + A\ cos(cp) Bx = A2X + Sx By = A2y + Sy Transformace ve 2D - otočení • Kolem libovolného bodu S[SX; Sy] o úhel (p Bx = (Ax - Sx) cos(cp) - (Ay - Sy) sin(cp)+ Sx By = (Ax - Sx) sin(cp) + (Ay - Sy) cos(cp) + Sy Transformace ve 2D - změna měřítka Bx = mx. Ax By = my. Ay Pokud mx = my - proporcionální změna měřítka (ze čtverce se transformací stane opět čtverec) Transformace ve 2D - zkosení • Z obdélníka se touto transformací stane rovnoběžník Bx = Ax + q .Ay By = Ay Transformace ve 2D Posunutí Změna měřítka (Bx\ (ax) + / \ í vx \By> [AyJ v X °1 \By) 1° myj \AyJ Otočení Zkosení podél osy y ,By, _\cos{(p) —sin (qpf sin (qp) cos(qp) A/ \Byl o i 1 a: \Ay) Transformace ve 2D • Až na posunutí lze všechny transformace popsat násobením čtvercové matice (2x2) vektorem • Zavedením homogenní souřadnice zavedeme i posunutí jako násobení čtvercovou maticí (3x3) vektorem Transformace ve 2D 'b: \1/ / \ 1 0 0 1 o o v X v y Ay \1/ (b\ X 0 o\ B — 0 0 y l1 j 1° 0 (ax\ x • av y / U/ x B y I \ cos [q? sin (q? O -sin \cp cos(