Školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (BOZP) a požární ochraně (PO) Ústav biochemie PřF MU, 2020 BEZPEČNOST PRÁCE: zákony č. 262/2006 Sb. a č. 309/2006 Sb. OCHRANA ZDRAVÍ při práci: zákon č. 258/2000 Sb. Prováděcí předpisy  zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je předpokladem pro řádný výkon výchovných a vzdělávacích funkcí školy  týká se nejen zaměstnanců, ale i péče a ochrany zdraví studentů během jejich výuky a v přímé souvislosti s ní, a to na všech pracovištích a ve všech zařízeních univerzity  informace o bezpečnostních předpisech podle konkrétních podmínek na jednotlivých pracovištích KLÍČOVÉ POŽADAVKY BOZP Předcházení ohrožení života a zdraví při práci - PREVENCE Bezpečné a zdraví neohrožující pracovní podmínky a prostředí Pracovní podmínky pro bezpečný výkon práce Aktivní role a široká odpovědnost zaměstnavatele Účast zaměstnanců i studentů VZTAH PŘEDPISŮ BOZP KE STUDENTŮM vysokoškolský zákon č. 111/1998 Sb. - §62 odst. 2 Na studenta při výkonu praktické výuky a praxe se vztahují obecné předpisy o BOZP a pracovních podmínkách žen Informace na webu MU  Zacházení s chemickými látkami – Pokyny pro zacházení s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi na Masarykově univerzitě: http://www.rect.muni.cz/nso/Chemicke_latky/html/Provozni_pravidla_na_MU_ pokyny.php  Obecné zásady BOZP https://zsbozp.vubp.cz/bozp-obecne  Stanovení organizace zabezpečení bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci na MU = Směrnice rektora č. 10/2009 https://is.muni.cz/auth/do/rect/metodika/vnitrni/BOZP/78398321/Smernice_re ktora_c._10_2009_Stanoveni_organizace_zabezpeceni_BOZP_na_MU.pdf  Organizace zabezpečení požární ochrany na MU = Směrnice rektora č. 4/2005 https://is.muni.cz/auth/do/rect/metodika/vnitrni/BOZP/78398347/Smernice_re ktora_4-2005.pdf Informace na webu MU  Pracovní ochranné prostředky: Směrnice rektora č 10/2009 → článek 9  Všechny dokumenty BOZP a PO jsou dostupné na dokumentovém serveru: https://is.muni.cz/auth/do/rect/metodika/vnitrni/BOZP/  PřF – Struktura fakulty – Děkanát – Správa budov – Bezpečnostní předpisy http://www1.sci.muni.cz/cz/TPO/Bezpecnostni-predpisy Informace na fakultním webu Dosavadní prezenční školení BOZP a PO byla nahrazena e-learningovou verzí. • Přehled školení k absolvování a absolvovaných školení včetně platnosti, najdete na svém profilu v IS MUNI. → https://is.muni.cz/auth/bozp/ • Pro všechny zaměstnance jsou povinné moduly: ➔ Bezpečnost a ochrana zdraví při práci pro zaměstnance/ pro vedoucí zaměstnance/ pro akademické pracovníky ➔ Požární ochrana pro zaměstnance / pro vedoucí zaměstnance ➔ První pomoc • Aplikace s kurzy BOZP a PO je nastavena tak, že zasílá osobám, kterých se jejich splnění týká, automatickou výzvu s termínem k absolvování příslušného školení. • Platnost školení 2 roky. • Platnost školení pro vedoucí zaměstnance 3 roky. E-learningová školení BOZP a PO zaměstnanců E-learningová školení BOZP a PO zaměstnanců BOZP pro akademické pracovníky – speciální modul BOZP pro akademické pracovníky – liší se ve vztahu ke studentům. BOZP pro vedoucí zaměstnance, PO pro vedoucí zaměstnance – speciální moduly pro vedoucí zaměstnance. Modul První pomoc je pro všechny zaměstnance stejný. E-learningová školení Řidičů referentů pro zaměstnance Školení řidičů referentů je také plnohodnotně nahrazeno e-learningovou verzí. Prezenční školení řidičů referentů již nebudou. • Přehled o absolvování najdete na svém profilu v IS Muni (stejně jako BOZP + PO) → https://is.muni.cz/auth/bozp/ • Platnost školení 2 roky. • Není povinné, avšak bez platného školení řidičů nelze řídit vozidlo v rámci služební cesty. • Lze případně dodělat operativně, až bude potřeba. • Je propojeno s vyplňováním cestovních příkazů – bez platného školení nelze vyplnit příkaz. Pokud jste absolvovali školení řidičů v uplynulých 2 letech a nemáte je v ISu platné – mohlo dojít k problému při přenosu dat mezi systémy – kontaktujte referenta BOZP a PO. Úloha zaměstnavatele  povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při práci  hradí náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci  vhodná organizace bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímání opatření k předcházení rizikům – minimalizace neodstranitelných rizik  povinen pravidelně kontrolovat úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci  poskytovatel informací, zpracovatel dokumentace Předcházení ohrožení života a zdraví při práci  všeobecné preventivní zásady: – omezování vzniku rizik, – odstraňování rizik u zdroje jejich původu – přizpůsobování pracovních podmínek potřebám zaměstnanců a studentů – omezení působení negativních vlivů práce na jejich zdraví – nahrazování nebezpečných technologií – uplatňování prostředků kolektivní ochrany před riziky  opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí – havárie, požáry a povodně  přizpůsobení opatření měnícím se skutečnostem  kontrola účinnosti a dodržování  zajišťovat zlepšování stavu pracovního prostředí Zaměstnavatel je povinen…  nepřipustit, aby zaměstnanec vykonával zakázané práce a práce, jejichž náročnost by neodpovídala jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti  zajistit zaměstnancům poskytnutí první pomoci  informovat zaměstnance o tom, do jaké kategorie byla jím vykonávaná práce zařazena  umožnit zaměstnanci nahlížet do evidence, která je o něm vedena v souvislosti se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci  zajistit školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci  o informacích a pokynech je zaměstnavatel povinen vést dokumentaci  zaměstnavatel určí obsah a četnost školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci  … pro zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením, zajišťovat na svůj náklad technickými a organizačními opatřeními potřebnou úpravu pracovních podmínek, úpravu pracovišť  zaměstnavatel je povinen těhotným zaměstnankyním (plus kojící ženy a matky do konce 9. měsíce po porodu) – přizpůsobovat na pracovišti prostory pro jejich odpočinek – zákaz práce v laboratoři pro těhotné, obecně zákaz prací ohrožujících mateřství či průběh těhotenství – oznámit vedení lab. cvičení otěhotnění a přerušit laboratorní formy studia Ochranné pracovní prostředky  zaměstnavatel je povinen …  … poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky – v prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění nebo plní ochrannou funkci, poskytuje zaměstnavatel jako osobní ochranné pracovní prostředky též pracovní oděv nebo obuv  … poskytovat zaměstnancům mycí, čisticí a dezinfekční prostředky.  … udržovat osobní ochranné pracovní prostředky v použivatelném stavu a kontrolovat jejich používání  osobní ochranné pracovní prostředky, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje – při nevyhovujících mikroklimatických podmínkách poskytne zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně Povinnosti zaměstnavatele při pracovních úrazech a nemocech z povolání  zaměstnavatel, u něhož k pracovnímu úrazu došlo, je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku tohoto úrazu za účasti zaměstnance  zaměstnavatel vede v knize úrazů evidenci o všech úrazech – i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost – jedno vyhotovení záznamu o úrazu předá postiženému zaměstnanci  zaměstnavatel je povinen ohlásit pracovní úraz a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím  zaměstnavatel je povinen přijímat opatření proti opakování pracovních úrazů  pracovní úraz – je jakékoliv poškození na zdraví zaměstnance nebo jeho smrt, které byly zaměstnanci způsobeny nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením vnějších vlivů, při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním  školní úraz - školním úrazem je úraz, který se stal studentům při výchově a vzdělávání ve škole, při předepsaném praktickém výcviku a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí – rovněž úraz, který se stal studentům při akcích konaných mimo školu, organizovaných školou a uskutečňovaných za dozoru pověřeného akademického pracovníka – jedná se zejména o úrazy studentů při sportovních výcvikových kurzech (zimních, letních) a turistických kurzech, při účasti na soutěžích, apod. – školním úrazem není úraz, který se studentům stane na cestě do školy a zpět, nebo na cestě na místo nebo cestou zpět, jež bylo určeno jako shromaždiště mimo areál školy při akcích konaných mimo školu  kniha úrazů – evidence všech úrazů  náhrada škody – nárok má zaměstnanec, který byl v době úrazu v pracovním poměru nebo student MU – v rozsahu za kterou zaměstnavatel (škola) za škodu odpovídá – odškodňování je zajišťováno pro celou MU právním útvarem rektorátu MU Školní úrazy studentů  každý student je povinen bezodkladně oznamovat příslušnému akademickému pracovníkovi (vyučujícímu, vedoucímu výzkumu, vedoucímu praxe, vedoucímu kurzu, apod.) svůj školní úraz i školní úraz jiné osoby, jehož byl svědkem  akademický pracovník je povinen ihned po ohlášení úrazu vyšetřit objektivní příčiny a okolnosti vzniku úrazu.  pokud dojde ke školnímu úrazu studenta, je o výsledku šetření sepsán příslušným akademickým pracovníkem následně po ohlášení úrazu „ZÁZNAM O ŠKOLNÍM ÚRAZU STUDENTA“  vyplněný a podepsaný „Záznam o školním úrazu studenta“ ve dvou originálních vyhotoveních odevzdá akademický pracovník bez zbytečného odkladu (do 5kalendářních dnů) po vzniku úrazu referentu BOZP fakulty  jeden originál záznamu o školním úrazu obdrží student, druhý referát BOZP rektorátu – pro svoji potřebu si fakulta pořídí v potřebném množství kopii záznamu o školním úrazu studenta O každém ohlášeném úrazu pracovním i školním úrazu studenta je nutné vyhotovit záznam do knihy úrazů, který musí obsahovat: - jméno, popřípadě jména, a příjmení úrazem postiženého zaměstnance; - datum a hodinu úrazu; - místo, kde k úrazu došlo; - činnost, při níž k úrazu došlo; - počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu; - popis úrazového děje; - druh zranění a zraněná část těla, podle přílohy č. 3 k NV č. 201/2010 Sb.; - počet zraněných osob; - zdroj a příčiny úrazu; - jména svědků úrazu; - jméno a pracovní zařazení toho, kdo údaje zaznamenal. V případě školního úrazu studenta: Akademický pracovník vykonávající pedagogickou činnost sepíše se studentem Záznam o školním úrazu studenta ve dvou stejnopisech (1x pro studenta, 1x pracovníkovi BOZP fakulty, 1 kopie do knihy úrazů) . Formulář ke stažení: https://is.muni.cz/auth/do/rect/metodika/vnitrni/BOZP/78398 355/skolni_urazy_studentu/Zaznam_o_SU_studenta.pdf Správce knihy úrazů: RNDr. Jitka Kašparovská, Ph.D., pavilon A5 - 207 V případě pracovního úrazu: Pověřenec BOZP ústavu (dr. Kašparovská) nebo vedoucí zaměstnanec sepíše se zaměstnancem Informační list o úrazu / Záznam o úrazu ve dvou stejnopisech: 1 x zraněnému zaměstnanci – jde-li o smrtelný úraz, pozůstalým 1 x příslušnému odbornému pracovníkovi pro oblast BOZP 1 x kopie do knihy úrazů  Úraz bez pracovní neschopnosti nebo s pracovní neschopností do 3 dnů → Informační list o úrazu https://is.muni.cz/auth/do/rect/metodika/vnitrni/BOZP/78398355/pracovni_urazy/Info rmacni_list_o_urazu.pdf  Úraz s pracovní neschopností delší než 3 dny → Záznam o úrazu https://is.muni.cz/auth/do/rect/metodika/vnitrni/BOZP/78398355/pracovni_urazy/Zaz nam_o_urazu.pdf Správce knihy úrazů: RNDr. Jitka Kašparovská, Ph.D., pavilion A5 - 207 Odpovědnosti  ODPOVĚDNOST ZA ŠKODU STUDENTŮM (zákon č. 262/2006 Sb. - § 391 odst. 4) – VŠ odpovídá za škodu vzniklou porušením právních povinností nebo úrazem při studiu nebo praxi ve studijním programu uskutečňovaném VŠ nebo v přímé souvislosti s nimi. – Za škodu vzniklou při studiu nebo praxi u jiné právnické nebo fyzické osoby, odpovídá osoba, u níž se studium nebo praxe uskutečňovaly  ODPOVĚDNOST STUDENTŮ ZA ŠKODU (zákon č. 262/2006 Sb. - § 391 odst. 1) – Studenti odpovídají za škodu, kterou způsobili VŠ při studiu nebo praxi ve studijním programu uskutečňovaném VŠ nebo v přímé souvislosti s nimi. – Obdobně studenti odpovídají za škodu způsobenou při studiu nebo praxi jiné právnické nebo fyzické osobě, u níž se studium nebo praxe uskutečňovaly. Práva zaměstnance  má právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci  na (srozumitelné!) informace o rizicích jeho práce a o opatřeních na ochranu před jejich působením  je oprávněn odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví  má právo a povinnost podílet se na vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí Každý zaměstnanec je povinen  dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání  účastnit se školení zajišťovaných zaměstnavatelem  podrobit se pracovnělékařským prohlídkám – vyšetřením nebo očkováním stanoveným zvláštními právními předpisy – obecně 1x za 5 let (nad 50 roků 1x za 3 roky)  dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – používat stanovené pracovní prostředky, osobní ochranné pracovní prostředky a ochranná zařízení a svévolně je neměnit a nevyřazovat z provozu  … nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích – v pracovní době i mimo tato pracoviště – nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště – zákaz požívání alkoholických nápojů se nevztahuje na zaměstnance, kteří pracují v nepříznivých mikroklimatických podmínkách, pokud požívají pivo se sníženým obsahem alkoholu, a na zaměstnance, u nichž požívání těchto nápojů je součástí plnění pracovních úkolů nebo je s plněním těchto úkolů obvykle spojeno,  nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci  oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci – hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření – závady / poruchy technických zařízení a ochranných systémů  s ohledem na druh vykonávané práce se podle svých možností podílet na odstraňování nedostatků  bezodkladně oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci svůj pracovní úraz – pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí,  a pracovní úraz jiného zaměstnance, popřípadě úraz jiné fyzické osoby, jehož byl svědkem, a spolupracovat při objasňování jeho příčin  podrobit se na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance písemně určeného zaměstnavatelem zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek Účast zaměstnanců na řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci  zaměstnanci mají právo se účastnit na řešení otázek souvisejících s bezpečností a ochranou zdraví při práci  zaměstnavatel je povinen zaměstnancům umožnit účast při jednáních týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci anebo jim poskytnout informace o takovém jednání  zaměstnanci jsou povinni spolupracovat se zaměstnavatelem a s odborně způsobilými fyzickými osobami k prevenci rizik  zaměstnavatel je povinen organizovat nejméně jednou v roce prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích Student je zejména povinen …  dbát na zvýšenou opatrnost při otvírání dveří, jak při vstupu do budovy, tak uvnitř budovy a při chůzi po schodech  dodržovat zásady bezpečného chování ve společných prostorách fakulty, v učebnách,v laboratořích, v dílnách, na chodbách, schodištích, …  dodržovat veškeré bezpečnostní předpisy, se kterými byl seznámen  dodržovat informace na bezpečnostních značkách v prostorách fakulty  podrobit se přezkoušení znalostí v rozsahu předpisu nebo činnosti pokud to tak stanoví bezpečnostní předpis nebo je to odůvodněno rizikem činnosti  oznámit svému pedagogickému dozoru nedostatky a závady, které by mohly ohrozit BOZP a podle možnosti se zúčastnit na jejich odstraňování  nepožívat alkohol před nástupem do výuky a nezneužívat jiné omamné prostředky  hlásit okamžitě odpovědnému pedagogickému dozoru jakékoliv poranění ke kterému došlo při plnění školních povinností nebo v přímé souvislosti s nimi  student nesmí manipulovat, zapínat, vypínat případně obsluhovat žádné stroje, přístroje a zařízení, které mu nebyly v rámci výuky přiděleny a s jejichž obsluhou nebyl seznámen Školení požární ochrany  požární ochrana v ČR je ošetřena zákonem ČNR č. 133/1985 Sb., o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů  každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčiny ke vzniku požáru, neohrozil život a zdraví osob, zvířata a majetek  povinnost právnických osob plnit povinnosti na úseku požární ochrany ve všech prostorách, které užívají  čidlo požárního hlásiče Povinnosti právnických osob  obstarávat a zabezpečovat v potřebném množství požární techniku, prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení  pravidelně kontrolovat dodržování předpisů požární ochrany a neprodleně odstraňovat zjištěné závady  bezodkladně oznamovat územně příslušnému operačnímu středisku hasičského záchranného sboru každý požár, vzniklý při provozovaných činnostech a v prostorách, které vlastní  zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech, tedy i o předpisech týkajících se požární ochrany  počínat si tak, aby nedocházelo ke vzniku požáru – zejména při používání tepelných, elektrických, plynových a jiných spotřebičů – při skladování a používání hořlavých či požárně nebezpečných látek – při manipulaci s nimi nebo s otevřeným ohněm  udržovat volný přístup k uzávěrům vody, plynu, rozvodným zařízením elektrické energie a věcným prostředkům požární ochrany  plnit příkazy a dodržovat zákazy týkající se požární ochrany na označených místech  ovládat způsob vyhlášení požárního poplachu a přivolání jednotky hasičského záchranného sboru  fyzická osoba nesmí vědomě bezdůvodně přivolat jednotku požární ochrany nebo zneužít linku tísňového volání  každý je povinen na výzvu velitele zásahu, velitele požární jednotky poskytnout dopravní prostředky, zdroje vody, spojová zařízení a jiné věci potřebné ke zdolání požáru  vlastník (správce, uživatel) nemovitosti je povinen umožnit vstup na nemovitost k provedení opatření nutných ke zdolání požáru nebo k zamezení jeho šíření  hasičský záchranný sbor při výkonu státního požárního dozoru může uložit právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě provozující činnost bez zvýšeného požárního nebezpečí pokutu Hasicí přístroje, umístění, kontroly  hasicí přístroje se umisťují v místech, kde je nejvyšší pravděpodobnost vzniku požáru – musí být snadno viditelné a volně přístupné – umisťují se na svislou stavební konstrukci tak, aby jejich rukojeť byla nejvýše 1,5 m nad podlahou – hasicí přístroje umístěné na podlaze musí být vhodným způsobem zajištěny proti pádu  kontroly hasicích přístrojů se provádějí nejméně jednou ročně  kontroly musí být provedeny oprávněnou firmou – osoba, která provedla kontrolu opatří hasicí přístroj plombou spouštěcí armatury a trvale čitelným kontrolním štítkem. Druhy a použití hasicích přístrojů – jelikož zde budou vysvětlovány způsoby hašení požárů, musíme uvést, co je rozuměno pod pojmem oheň a požár.  oheň je lidmi řízené a na určitý prostor ohraničené hoření  požár je nekontrolované a na určitý prostor neohraničené hoření – které může vzniknout z ohně nebo přímo zapálením.  aby došlo k hoření, je nutné splnit tři předpoklady: – přítomnost hořlavé látky buď pevné (papír, dřevo, sláma atd,) nebo kapalné (benzín, líh, olej atd.) nebo plynné (zemní plyn, propan-butan atd.) – přítomnost oxidačního činidla (nejčastěji vzdušný kyslík) – přítomnost zápalné teploty  způsoby hašení spočívají v odstranění jednoho z těchto činitelů potřebných k hoření  přenosné hasicí přístroje jsou práškové, vodní a sněhové Hasicí přístroje v A5 Práškové hasicí přístroje  nejrozšířenější zejména pro téměř univerzální použití – nejčastěji plněny univerzálním práškem jak na hašení pevných, tak i plynných a kapalných látek – lze jej použít i na hašení zařízení pod napětím elektrického proudu – prášek je vytlačován značným tlakem = přístroj není vhodný pro hašení sypkých materiálů (piliny, hořlavé prachy atd.)  starší typy: vytrhneme zajišťovací pojistku (páska) a udeříme na nárazník na vrchní části přístroje – během 5-10 vteřin dojde k přemístění výtlačného plynu z tlakové patrony do hasicího přístroje – poté zmáčkneme pistolovou proudnici na konci hadice a zahájíme hašení  nové typy: vytrhneme zajišťovací kolík pákového ventilu na vrchní části přístroje a po stisknutí páky ventilu je přístroj okamžitě funkční  hašení lze kdykoliv přerušit uvolněním páky ventilu. Vodní hasicí přístroje  náplní je voda – s chemickou přísadou pro zajištění mrazuvzdornosti  na hašení pevných organických látek (papír, dřevo, …)  nehodí se na hašení hořlavých kapalin a plynů  nesmí být použit na hašení zařízení pod napětím elektrického proudu - nebezpečí smrtelného úrazu!  starší typy: vytrhneme zajišťovací pojistku (páska) a udeříme na nárazník na vrchní části přístroje – během 5-10 vteřin dojde k přemístění výtlačného plynu z tlakové patrony do hasicího přístroje, poté zmáčkneme pistolovou proudnici na konci hadice a zahájíme hašení  nové typy: vytrhneme kolík zajišťující pákový ventil na vrchní části přístroje a po stisknutí páky ventilu je přístroj okamžitě funkční  hašení lze kdykoliv přerušit uvolněním páky ventilu Sněhové hasicí přístroje  náplní je zkapalněný CO2 – vysokotlaké láhve, což zapřičiňuje vyšší hmotnost přístroje.  na hašení kapalných a plynných hořlavých látek a zařízení pod napětím elektrického proudu do 1000 V – nepoškozuje hořící materiál a jeho okolí, po použití se odpaří  není vhodný pro hašení sypkých materiálů (piliny, hořlavé prachy atd.)  nesmí být vystaveny přímému slunečnímu záření.  starší typy: přístroj se uvádí do činnosti otáčením ovládacího ventilového kolečka doleva až na doraz – CO2 proudí do proudnice a expanzí se mění ve vločky (sníh), kterými provádíme vlastní hašení  nové typy: vytrhneme zajišťovací kolík ventilu na vrchní části přístroje a po stisknutí páky ventilu je přístroj okamžitě funkční  hašení lze kdykoliv přerušit Požární hydranty  plechové skříně, většinou umístěné poblíž schodišť  označny velkým písmenem „H“  uvnitř obsahují naviják s požární hadicí ukončenou proudnicí – tato hadice je napojena na vodovodní systém a dá se snadno natáhnout na požadovanou délku – v hydrantové skříni se dále nachází vodovodní kohout  po natažení hadice otevřeme tento kohout a můžeme zahájit vlastní hašení  nesmí být použito na hašení zařízení pod napětím elektrického proudu – nebezpečí smrtelného úrazu! – požární hydranty rovněž podléhají kontrole, která se provádí jednou za rok. Kontrolu může provádět pouze oprávněná firma Důležitá telefonní čísla  postup při úrazu v UKB – přes den dle dohody s FN Brno je v pavilonech A2-A22 volána služba z oddělení urgentního příjmu FN  zásah je mnohem rychlejší, než v případě volání 155 nebo 112  volá se přes pult centrální ochrany PCO klapka 2929 Informace na chodbách Tepelné spotřebiče  při používání tepelných, elektrických, plynových a jiných spotřebičů se postupuje podle návodu k použití a dbá se zvýšené bezpečnosti  neponechávat bez dozoru (hořící kahan, vařič, topné hnízdo, …)  bezpečná vzdálenost spotřebiče od povrchů stavební konstrukce, podlahové krytiny a zařizovacích předmětů z hořlavých hmot Tlakové lahve  místnosti, kde jsou umístěny, musí být označeny  řádně upevněny a zabezpečeny  provozovat pouze bezpečné a spolehlivé nádoby  přenášet pouze uzavřené a s nasazeným uzávěrem, použít držáky  používat správné ventily dle druhu plynu, seznámit se s použitím ventilu  odpovídá doc. P. Bouchal Hořlavé / požárně nebezpečné látky  ke skladování nebo ukládání hořlavých kapalin se používají pouze obaly, nádrže nebo kontejnery k tomu určené – podstata požárního nebezpečí hořlavých kapalin tkví v jejich odpařovacích schopnostech – pozor na páry hořlavých kapalin - ether  všechny obaly s hořlavými kapalinami musí být opatřeny nápisem upozorňujícím na jejich nebezpečný obsah s udáním třídy nebezpečnosti  pevná paliva se ukládají odděleně od jiných druhů paliv nebo hořlavých anebo hoření podporujících látek Zásady PO na pracovišti • Požární dveře brání šíření plamenů, kouře a tepelného toku → Zavírat! (na chodbách, z pracoven a laboratoří do chodby) → Neodmontovávat samozavírače! → Nepoužívat zarážky na dveře! Požární dveře po požáru ze strany požáru Zásady PO na pracovišti • Udržovat volné únikové cesty – chodby, schodiště → Neumisťovat pod schodiště, vedle schodiště, před dveře – žádné předměty (krabice,..) • Udržovat volný přístup k hasicím přístrojům, nástěnným hydrantům. • Udržovat volné únikové východy (označeny únikovou značkou). • Dodržovat pokyny požárního řádu v laboratořích. • V případě požáru se řídit požárními poplachovými směrnicemi a evakuačním plánem (vyvěšeny na chodbách) a dbát pokynům evakuačního rozhlasu. Zásady první pomoci  obecné zásady první pomoci – zajistit především bezpečnost zachraňujícího i zachraňovaného! – vyvarovat se chaotického jednání – postižený by měl mít duševní i tělesný klid, nesmí prochladnout  při stavech ohrožujících život nejdříve provádějte resuscitaci postiženého a zajistěte lékařskou pomoc  zástava dechu - okamžitě provádějte umělé dýchání  zástava srdce - okamžitě provádějte nepřímou masáž srdce  bezvědomí - uložte postiženého do stabilizované polohy na boku První pomoc při zasažení žíravinami  při nadýchání (platí pro látky, které vyvolávají edém plic) – rychle dopravte postiženého na čerstvý vzduch, nenechte ho chodit! – podle situace lze doporučit výplach ústní dutiny, event. nosu vodou – převlékněte postiženého v případě, že je látkou zasažen oděv – zajistěte postiženého proti prochladnutí – podle situace volejte záchrannou službu – nebo zajistěte lékařské ošetření vzhledem k nutnosti dalšího sledování po dobu nejméně 24 hodin  při zasažení očí (platí pro žíraviny) – ihned vyplachujte oči proudem tekoucí vody, rozevřete oční víčka (třeba i násilím); pokud má postižený kontaktní čočky, neprodleně je vyjměte. V žádném případě neprovádějte neutralizaci! – výplach provádějte 10-30 minut od vnitřního koutku k zevnímu, aby nebylo zasaženo druhé oko. – podle situace volejte záchrannou službu nebo zajistěte co nejrychleji lékařské, pokud možno odborné ošetření. – k vyšetření musí být odeslán každý i v případě malého zasažení První pomoc při zasažení žíravinami  při styku s kůží (platí pro žíraviny) – ihned svlečte potřísněné šatstvo; před mytím nebo v jeho průběhu sundejte prstýnky, hodinky, náramky, jsou-li v místech zasažení kůže – zasažená místa oplachujte proudem pokud možno vlažné vody po dobu 10-30 minut; nepoužívejte kartáč, mýdlo ani neutralizaci – Poznámka: Při zasažení látkami s leptavými účinky nepoužíváme neutralizační roztoky. – pouze u určitých látek lze použít inaktivační roztoky (olej u lithia, sodíku, draslíku; manganistan draselný u bílého fosforu; polyetylénglykol u fenolu a krezolu; kalcium glukonát u kyseliny fluorovodíkové a šťavelové) nebo dekontaminační prášek (u yperitu) – poleptané části kůže překryjte sterilním obvazem, na kůži nepoužívejte masti ani jiná léčiva – poškozeného přikryjte, aby neprochladl – podle situace volejte záchrannou službu – nebo zajistěte lékařské ošetření První pomoc při zasažení žíravinami  při požití – NEVYVOLÁVEJTE ZVRACENÍ - hrozí poškození zažívacího traktu, perforace jícnu i žaludku! – OKAMŽITĚ VYPLÁCHNĚTE ÚSTNÍ DUTINU VODOU A DEJTE VYPÍT 2-5 dl chladné vody ke zmírnění tepelného účinku žíraviny – Vzhledem k téměř okamžitému účinku na sliznice je vhodnější rychle podat vodu z vodovodu a nezdržovat se sháněním vychlazených tekutin – s každou minutou prodlevy se stav sliznice nenapravitelně poškozuje! Nejsou vhodné sodovky ani minerálky, z nichž se může uvolňovat plynný oxid uhličitý. Větší množství požité tekutiny není vhodné, mohlo by vyvolat zvracení a případné vdechnutí žíravin do plic). – k pití se postižený nesmí nutit, zejména má-li již bolesti v ústech nebo v krku. V tom případě nechte postiženého pouze vypláchnout ústní dutinu vodou. – NEPODÁVEJTE AKTIVNÍ UHLÍ! – nepodávejte žádné jídlo – nepodávejte nic ústy, je-li postižený v bezvědomí, nebo má-li křeče – podle situace volejte záchrannou službu – nebo zajistěte co nejrychleji lékařské ošetření Laboratoře  ovladač klimatizace Uzávěry vody, plynu  přes víkend uzavřít … Nouzové vypnutí elektřiny  pouze v krizové situaci,  musí pak přijít služba, co opět spustí el. rozvod  dveře uzamčeny Další bezpečnostní prvky  ovladač alarmu – zatím nepoužíván  protože víme o všem! Organizační řád Ústavu biochemie  pracovníci i studenti jsou povinni respektovat provozní nařízení vydané ředitelem ústavu  pracovníci, kteří vedou studenty bakalářského, magisterského a doktorandského studia vykonávající experimentální práci se zavazují, že je o těchto předpisech budou informovat, což tito studenti potvrdí svým podpisem vždy na začátku školního roku nebo semestru  studenti DSP mají stejné povinnosti jako zaměstnanci  odpovědnost za diplomanta má jeho vedoucí  práce, které přímo nesouvisí s pracovní náplní pracovníka nebo DSP na ústavu, jsou zakázány  využívání zařízení ústavu pro komerční účely není povoleno  konzumace jídla a pití je povolena pouze v pracovnách, na chodbách nebo kuchyňkách  vstup do pavilonů – v pracovní dny od 6 – 20 h (zaměstnanci a studenti DSP) – pro studenty od 7 – 18 h – pokud je nutná přítomnost po 18 h, pak pouze s vědomím vedoucího diplomové (bakalářské) práce a některého ze zaměstnanců, který zajistí dozor  stálý vstup do pavilonů v mimoprovozní době mají pouze zaměstnanci a studenti DSP – jsou povinni svůj vstup nahlásit na vrátnici v souladu s provozním řádem pavilonů – pokud někdo zůstává v pavilonu po 20h, je povinen svoji přítomnost nahlásit na vrátnici a poté ohlásit odchod  diplomanti mají povolen vstup v mimoprovozní době (to je mimo 6- 20 h a mimo pracovní dny) pouze na základě jednorázového povolení vydaného ředitelem ústavu  přítomnost jediného zaměstnance nebo DSP v budově za účelem experimentální práce je zakázána  Uzavírání místností  PRACOVNY – za uzamčení dveří a zavření oken a zhasnutí je zodpovědný ten pracovník, který odchází jako poslední – zamykat pracovny je třeba i během dne, pokud v nich při odchodu nikdo nezůstává  LABORATOŘE – uzamčení laboratoře, uzavření oken a zhasnutí provádí pracovník, který z laboratoře odchází jako poslední – provede se i v případě, pokud odchází během pracovní doby z laboratoře a není zřejmé, že se do ní vrátí – přístroje, které musí zůstat v chodu přes noc, musí být označeny – za uzamčení laboratoří, kde pracují diplomanti je zodpovědný jejich vedoucí  JEDNOTLIVÁ POSCHODÍ – kontrolu zavření a uzamčení (kromě pracoven) provádí poslední zaměstnanec nebo DSP pracovišť nebo laboratoří, která na daném poschodí sídlí  pracovníci i studenti jsou povinni dodržovat pořádek na pracovišti – neponechávají špinavé sklo, staré roztoky a kultury mikroorganismů, zejména ve společných prostorách – platí zejména pro elektroforetickou laboratoř, při práci s akrylamidem  dbají na udržování čistoty centrifugačních kyvet a skladování kyvet mimo svoji laboratoř – kyvety a rotory pro centrifugy ve společných prostorách jsou skladovány v uzavřených skříňkách – dbejte na přísné dodržování čistoty při v okolí vah  je zakázáno ponechávat volně ležící notebooky v neuzamčené laboratoři, zejména na stolech  zaměstnanci a studenti využívají zejména materiál a chemikálie vlastní laboratoře – ohleduplnost při vypůjčování skla, přístrojů a knih z jiných laboratoří a to pouze s vědomím příslušných spolupracovníků – jakékoli přemísťování materiálu mezi laboratořemi je možné pouze s vědomím osob, kterým inventář patří  voda, plyn, elektřina  vývody vody a plynu v místnostech mají samostatné uzávěry u vývodu z místnosti  k okamžitému odpojení přívodu elektrické energie na poschodí pavilonu slouží červené skříňky na chodbách s vypínacím tlačítkem – opětovné zapojení elektrické energie provede kvalifikovaná osoba v příslušném patrovém rozvaděči  v případě zjištění požáru, který není možno zlikvidovat vlastními silami, provede osoba, která požár zjistí, rozbití ochranného sklíčka a zmáčknutí tlačítka hlásiče požáru, které umožňují vyhlásit požární poplach  Přístroje  zodpovědnost za přístroje v jednotlivých laboratořích určuje vedoucí příslušné pracovní skupiny  každý měřící přístroj bude opatřen srozumitelným a, je-li to vhodné, zkráceným českým návodem  přístroje používané společně a váhy budou opatřeny sešity, do kterých je každý uživatel povinen se zapsat  pokud chce student na doktorand použít k měření přístroj v jiné laboratoři, je povinen o tom informovat personál laboratoře  zaměstnanec či student DSP si před prací na spec. zařízeních zajistí informace nutné pro práci, tak aby bylo zabráněno poškození přístroje  jakékoli nestandardní manipulace s přístrojem bez vědomí zodpovědné osoby jsou zakázány – např. vypůjčování zapisovačů, částí počítačů, přenášení, rozebírání, …  studentům je zakázáno používat telefony k městským nebo meziměstským hovorům nebo na mobily  soukromé meziměstské hovory jsou zaměstnanci povinni uhradit, podle údajů v informačním systému  odvoz prádla zajišťuje H. Řičánková  podpisové právo má pouze ředitel ústavu a jeho zástupce  pro práci o prázdninách platí zvláštní režim, dohodnutý koncem zkouškového období. Manipulace s odpady  produkované odpady se třídí!  biologický odpad – laboratorní odpad obsahující nebezpečné látky a potenciálně infekční (tedy chemicky a biologicky znečištěné špičky, pipety, misky s bakt. kulturou, …) – zde lze likvidovat i malá množství tekutého odpadu přidaného k pevnému odpadu v uzavřené nádobě – tekutý smíchat se Savem, nechat ustát a vylít do odpadu  chemický odpad tuhý – gely s EtBr z elfo lab. zvlášť, i rukavice, špičky s EtBr – alobal zvlášť – tekutý chemický odpad se odevzdává pověřené osobě a je likvidován i s nádobami, ve kterých je shromažďován, bez možnosti jejich zpětného návratu, popis látky (nebo směsi) uvést na láhvi – chemické výlevky - tmavě šedé - používat s rozmyslem (drahé…) Běžné věci  označené nádoby pro sběr plastu, papíru, skla a směsného odpadu na chodbách  spolu s komunálním odpadem se likvidují čisté, nepoškozené, bez uzávěrů, celé skleněné lahve, zvlášť bílé a barevné  kontejnery na to jsou v centrální odpadové místnosti - dvě kartonové krabice v 1S29 pro bílé a tmavé sklo  kartonové a polystyrenové obaly – vozík v suterénu pod schody  kdo je producentem nebezpečného odpadu, má možnost přihlásit se u P. Šmída o přístup do databáze „Požadavek na likvidaci nebezpečného odpadu“ ukb.muni.cz/odpady + Vaše heslo pro Inet MU – přístup mají dr. I. Pluháček, dr. P. Bouchal, H. Řičánková, V. Kratochvílová – v jednotlivé organizační záležitosti kontaktovat dr. I. Pluháčka GMO odpady  GMO dle předpisu po autoklávování, lze i bez toho, ale v speciálních uzavřených pytlících Manipulace s GMO  místnosti 1S16 - klonování a očkování kultur, skladování v mrazáku  1S18-1S21 pro kultivaci bakterií E. coli, P. denitrificans a kvasinek P. pastoris  341 pěstování rostlin a suspenzních kultur Nicotiana tabacum  desinfekce použitých kultivačních nádob, případně asanace se provádí chemicky (chloramin, ajatin, Savo Prim, 70% ethanol)  1S24 sloužící k likvidaci GMO autoklávováním  co lze provádět: – kultivace mikroorganismů a rostlin – izolace nukleových kyselin z mikroorganismů a rostlin – manipulace s DNA izolovanou z organismů: centrifugační techniky, elektroforéza nukleových kyselin, hybridizace nukleových kyselin, PCR , klonování DNA ve vektorech, cílená mutageneze inzertů  odpovídá doc. J. Lochman, detailní informace: – Havarijni plan GMO.doc – Provozni rad GMO.doc Ideál BOZP  EMPA, St. Gallen, CH