Cíle lekce: Studenti by měli být schopni po prostudování této lekce mluvit o mezilidských vztazích v termínech sociální psychologie. Měli by chápat vznik a vývoj přátelského či mileneckého vztahu, poznat rizika vztah ohrožující a naučit se předcházet zbytečným vztahovým rozpadům.
Čas: Potřebný čas ke studiu lekce a ke splnění zadaných úkolů je cca 5 hodin.
Pojem afiliace lze přeložit jako přijetí nebo také přátelské, akceptující, otevřené sociální chování, které se vyznačuje vyhledáváním přítomnosti druhých lidí, zájmem o spolupráci nebo komunikaci. K sociální podstatě člověka patří jeho potřeba sociálního kontaktu, která nachází uspokojení v sociálních interakcích. Afiliace tedy přesněji vyjadřuje potřebu člověka navozovat kladné a těsné vztahy s jinýmilidmi, které mohou mít podobu spolupráce, přátelství či lásky. Opakem afiliace je hostilita, která se projevuje nepřátelstvím, odmítáním spolupráce a kladných sociálních vztahů ve skupině. Lidé přikládají jednotlivým příčinám navazování vztahů různou důležitost. Lidé se také liší obecně intenzitou touhy po navazování vztahů (např. extraverti a introverti v Eysenckově pojetí) a také dovednostmi, které se při utváření vztahů projevují.
Interakce s druhými lidmi je důležitá z několika důvodů.
Zkuste si zodpovědět následující otázky. Pokud si nejste odpověďmi příliš jisti, vyhledejte v textu příslušné pasáže a zkuste otázku znovu promyslet.
Vyberte si nějaké dílo (literární, filmové), jehož obsahem je vznik, vývoj, transformace či zánik vztahů mezi hlavními hrdiny. Tyto vztahy analyzujte a popište v termínech probíraných v této lekci. Vysvětlete pomocí vhodných teorií a vysvětlete, proč vztah skončil tak, jak skončil (uveďte alespoň čtyři různé teorie, modely, hypotézy apod., uvedené v této lekci). Jak by se mohl vztah vyvíjet jinak a za jakých podmínek (tzn. uveďte alternativní konce, popište opět terminologií této lekce)? Rozsah 3 normostrany. Napsanou práci vložte do Odevzdávárny "Afiliace" nejpozději v pátek 29. 10. 2010.