Seznam textů pro reflexe Didaktický seminář - Historický seminář Ústavu matematiky PřF MU (náhrada přednášek pro jarní semestr 2020) Úvodem: Všechny texty jsou dostupné skrze Czech Digital Mathematics Library: www.dml.cz. Každý text přečtěte a napište k němu krátkou úvahu (do 300 slov), čímž především stvrdíte přečtení (a pochopení) textu. Texty budou průběžně doplňovány; konečný počet bude 10. Pokud budete mít problém se k textu dostat (neočekáváme...), dejte nám vědět a my ho vložíme do studijních materiálů v IS. Příjemné počtení! Helena Durnová, Jaromír Šimša Text č. 1 (Milan Kutílek) Kutílek, Milan, „Poznámky k numerickému počítání na střední škole“, Časopis pro pěstování matematiky a fysiky 70 (1941): D67—D68. https://www.dml.cz/handle/10338.dmlcz/121809 Komentář: Kratičký článek z roku 1941 se věnuje tématu numerického počítání. Jak to vidíte dnes, když přece máme každý k dispozici kalkulačku? Dají se některé postřehy z článku použít i dnes? Co si o tom myslíte a jak byste to dělali Vy? Nemusíte samozřejmě odpovědět na všechny otázky. Pokud máte problém s porozuměním staršímu českému názvosloví, ozvěte se. Text č. 2 (Ivor Grattan-Guinness) Grattan-Guinness, Ivor, „Četl Cauchy Bolzana před napsáním Cours d'analyse?“,Pokroky matematiky, fyziky a astronomie 15 (1970): 133-137. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/139142 Komentář: Významný historik matematiky Ivor Grattan-Guinness v této krátké poznámce vysvětlil, proč si myslí, že Cauchy četl Bolzanovu práci. Sledujte, jaké důvody uvádí ve prospěch svého tvrzení. Poznamenejme na tomto místě, že Grattan-Guinness byl tím kdo vyburcoval další historiky matematiky ke spolupráci na dvousvazkovém díle Companion encyclopedia of the history and philosophy of the mathematical sciences (Routledge 1994). Až se zase otevřou knihovny, můžete do ní nahlédnout. Text č. 3 (Evžen Říman) Evžen Říman, „Vyučování matematice bez tabule“, Časopis pro pěstování matematiky a fysiky 70 (1941): D289--D292 https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/121810 Komentář: Všem je nám to přece jasné: k výuce matematiky nutně potřebujeme tabuli, a to od první třídy až po univerzitu. Evžen Říman tuto samozřejmost ve svém zpochybnil. Co Vás při čtení článku napadlo? Zviklal Vaše přesvědčení, nebo jste si dávno mysleli, že k výuce matematiky není tabule vždy třeba? K čemu nám pomáhá tabule? V čem může naopak škodit? Text č. 4 (Emil Schoenbaum) Schoenbaum, Emil, „K matematice pensijního pojišťování“, Časopis pro pěstování mathematiky a fysiky 50 (1921): 255-264. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/123796 Komentář: Základní tezí textu Emila Schoenbauma je odlišení soukromého pojištění a pojištění zákonného. Zkuste sledovat Schoenbaumovy úvahy a výpočty a napište, co Vás při čtení textu napadlo. Text č. 5 (Václav Skalický) Skalický, Václav, „Metodika matematiky zjevů kolektivních“, Časopis pro pěstování matematiky a fysiky 70 (1941): D186--D209. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/121805 Komentář: Onu „matematiku zjevů kolektivních“ znáte patrně lépe pod názvem teorie pravděpodobnosti a matematická statistika. Václav Skalický vyučoval v době, kdy napsal článek, matematiku na reálném gymnáziu. Osobně mě překvapilo, kolik se toho z tohoto tématu učilo na střední škole; co překvapilo Vás? Text č. 6 (l'Hospital) Pick, Luboš a Rokyta, Mirko, „O princezně a píďalce“, Pokroky matematiky, fyziky a astronomie 57 (2012): 217–231. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/143203 Komentář: Tento text je čtivě napsaný a obsahuje spoustu obrázků, snad to nevadí. Po jeho přečtení si zapište alespoň to, co Vás v textu nejvíce překvapilo a to, co naopak považujete za dávno známé. Text č. 7 (Vavřinec) Vavřinec, Josef, „O nový styl vyučování matematice“, Časopis pro pěstování matematiky a fysiky 72 (1947): D90--D95 https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/122795 Komentář: Text Josefa Vavřince svým způsobem shrnuje dříve uveřejněné články. Co je podle Vás onen nový styl, po němž volá? Text č. 8 (Descartes) Studnička, František Josef, „O zásluhách Descartesových v oboru věd exaktních“, Časopis pro pěstování mathematiky a fysiky 26 (1897): 73—94. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/121621 Komentář: Významný představitel národního obrození v oblasti věd matematických a fyzikálních, František Josef Studnička (1836-1903) se v článku pokusil přiblížit svůj pohled na René Descartese. Článek můžete číst z několika pohledů: 1. jako informaci o René Descartesovi, 2. jako výpověď o vztahu filosofie a matematiky v 19. století Text č. 9 (František Kuřina) Kuřina, František, „I elementární matematika může být krásná“, Pokroky matematiky, fyziky a astronomie 48 (2003):115—128 https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/141169 Komentář: Článek profesora Kuřiny promlouvá o krásách matematiky na různých úrovních. Která je pro Vás překvapivá? Se kterou se ztotožňujete? Text č. 10 (Jaromír Šmša) Šimša, Jaromír, „Archimédova statika v geometrii“, in Jindřich Bečvář a Eduard Fuchs (eds), Historie matematiky. I. Seminář pro vyučující nastředních školách, Jevíčko, 19.8.-22.8.1993, Sborník. JČMF Brno, str. 126–139. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/400593 Komentář: V článku je pečlivě popsán Archimédův důkaz tvrzení, že těžnice trojúhelníka se protínají v jednom bodě, těžišti. Překvapuje Vás něco na Archimédově uvažování? Bonus Stone, Marshall Harvey, „Budoucnost matematiky“, Pokroky matematiky, fyziky a astronomie 16 (1971): 57—63. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/138665 Komentář: Pište, co Vás napadne. Je to „mimo soutěž“, takže to nemusíte číst vůbec.