Lineární algebra Řešení cvičení Petr Liška Masarykova univerzita 1.4.–2.4.2020 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 1 / 21 4.3.B1a) Pro dané matice spočtěte A·B A = 2 5 7 −1 0 4 B =   3 2 1 7 −4 0 6 1 2 11 1 −2   Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 2 / 21 4.3.B1a) Pro dané matice spočtěte A·B A = 2 5 7 −1 0 4 B =   3 2 1 7 −4 0 6 1 2 11 1 −2   Řešení: A·B = 2 5 7 −1 0 4 ·   3 2 1 7 −4 0 6 1 2 11 1 −2   = Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 2 / 21 4.3.B1a) Pro dané matice spočtěte A·B A = 2 5 7 −1 0 4 B =   3 2 1 7 −4 0 6 1 2 11 1 −2   Řešení: A·B = 2 5 7 −1 0 4 ·   3 2 1 7 −4 0 6 1 2 11 1 −2   = = 2·3 + 5·(−4) + 7·2 2·2 + 5·0 + 7·11 2·1 + 5·6 + 7·1 2·7 + 5·1 + 7·(−2) −1·3 + 0·(−4) + 4·2 −1·2 + 0·0 + 4·11 −1·1 + 0·6 + 4·1 −1·7 + 0·1 + 4·(−2) = Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 2 / 21 4.3.B1a) Pro dané matice spočtěte A·B A = 2 5 7 −1 0 4 B =   3 2 1 7 −4 0 6 1 2 11 1 −2   Řešení: A·B = 2 5 7 −1 0 4 ·   3 2 1 7 −4 0 6 1 2 11 1 −2   = = 2·3 + 5·(−4) + 7·2 2·2 + 5·0 + 7·11 2·1 + 5·6 + 7·1 2·7 + 5·1 + 7·(−2) −1·3 + 0·(−4) + 4·2 −1·2 + 0·0 + 4·11 −1·1 + 0·6 + 4·1 −1·7 + 0·1 + 4·(−2) = = 0 81 39 5 5 42 3 −15 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 2 / 21 Proč se to dělá zrovna takto? Lineární zobrazení Zobrazení T z Rn do Rm je pravidlo, které každému vektoru z Rn přiřadí právě jeden vektor z Rm. Zobrazení T navíc nazveme lineární, jestliže T(u + v) = T(u) + T(v) a T(cu) = cT(u) pro každé u, v ∈ Rn a c ∈ R. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 3 / 21 Proč se to dělá zrovna takto? Lineární zobrazení Zobrazení T z Rn do Rm je pravidlo, které každému vektoru z Rn přiřadí právě jeden vektor z Rm. Zobrazení T navíc nazveme lineární, jestliže T(u + v) = T(u) + T(v) a T(cu) = cT(u) pro každé u, v ∈ Rn a c ∈ R. Příklady Zobrazení z R2 do R2, které - zobrazí každý bod v osové souměrnosti s osou x - každý bod kolmo promítne na osu x - každý bod otočí kolem počátku protisměru hodinových ručiček o úhel ϕ Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 3 / 21 f x1 x2 = ax1 + bx2 cx1 + dx2 g x1 x2 = Ax1 + Bx2 Cx1 + Dx2 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 4 / 21 f x1 x2 = ax1 + bx2 cx1 + dx2 g x1 x2 = Ax1 + Bx2 Cx1 + Dx2 f g x1 x2 = f Ax1 + Bx2 Cx1 + Dx2 = (aA + bC)x1 + (aB + bD)x2 (cA + dC)x1 + (cB + dD)x2 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 4 / 21 f x1 x2 = ax1 + bx2 cx1 + dx2 g x1 x2 = Ax1 + Bx2 Cx1 + Dx2 f g x1 x2 = f Ax1 + Bx2 Cx1 + Dx2 = (aA + bC)x1 + (aB + bD)x2 (cA + dC)x1 + (cB + dD)x2 F = a b c d G = A B C D H = aA + bC aB + bD cA + dC cB + dD Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 4 / 21 f x1 x2 = ax1 + bx2 cx1 + dx2 g x1 x2 = Ax1 + Bx2 Cx1 + Dx2 f g x1 x2 = f Ax1 + Bx2 Cx1 + Dx2 = (aA + bC)x1 + (aB + bD)x2 (cA + dC)x1 + (cB + dD)x2 F = a b c d G = A B C D H = aA + bC aB + bD cA + dC cB + dD a b c d · A B C D = aA + bC aB + bD cA + dC cB + dD Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 4 / 21 4.3.B4a) Dokažte, že pro každé přirozené n platí: cos x − sin x sin x cos x n = cos nx − sin nx sin nx cos nx Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 5 / 21 4.3.B4a) Dokažte, že pro každé přirozené n platí: cos x − sin x sin x cos x n = cos nx − sin nx sin nx cos nx Řešení: 1. Pro n = 1 zřejmě platí. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 5 / 21 4.3.B4a) Dokažte, že pro každé přirozené n platí: cos x − sin x sin x cos x n = cos nx − sin nx sin nx cos nx Řešení: 1. Pro n = 1 zřejmě platí. 2. Předpokládáme, že vztah platí pro 1, 2, . . . n − 1 a dokážeme, že platí pro n. cos x − sin x sin x cos x n = Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 5 / 21 4.3.B4a) Dokažte, že pro každé přirozené n platí: cos x − sin x sin x cos x n = cos nx − sin nx sin nx cos nx Řešení: 1. Pro n = 1 zřejmě platí. 2. Předpokládáme, že vztah platí pro 1, 2, . . . n − 1 a dokážeme, že platí pro n. cos x − sin x sin x cos x n = cos x − sin x sin x cos x · cos x − sin x sin x cos x n−1 = Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 5 / 21 4.3.B4a) Dokažte, že pro každé přirozené n platí: cos x − sin x sin x cos x n = cos nx − sin nx sin nx cos nx Řešení: 1. Pro n = 1 zřejmě platí. 2. Předpokládáme, že vztah platí pro 1, 2, . . . n − 1 a dokážeme, že platí pro n. cos x − sin x sin x cos x n = cos x − sin x sin x cos x · cos x − sin x sin x cos x n−1 = = cos x − sin x sin x cos x · cos(n − 1)x − sin(n − 1)x sin(n − 1)x cos(n − 1)x = Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 5 / 21 4.3.B4a) Dokažte, že pro každé přirozené n platí: cos x − sin x sin x cos x n = cos nx − sin nx sin nx cos nx Řešení: 1. Pro n = 1 zřejmě platí. 2. Předpokládáme, že vztah platí pro 1, 2, . . . n − 1 a dokážeme, že platí pro n. cos x − sin x sin x cos x n = cos x − sin x sin x cos x · cos x − sin x sin x cos x n−1 = = cos x − sin x sin x cos x · cos(n − 1)x − sin(n − 1)x sin(n − 1)x cos(n − 1)x = cos nx − sin nx sin nx cos nx Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 5 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Řešení: 1. Je (M, +) komutativní grupa? Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Řešení: 1. Je (M, +) komutativní grupa? Matice se sčítáním tvoří komutativní grupu (V 3.1.) Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Řešení: 1. Je (M, +) komutativní grupa? Matice se sčítáním tvoří komutativní grupu (V 3.1.) a1 b1 2b1 a1 + a2 b2 2b2 a2 = a1 + a2 b1 + b2 2(b1 + b2) a1 + a2 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Řešení: 1. Je (M, +) komutativní grupa? Matice se sčítáním tvoří komutativní grupu (V 3.1.) a1 b1 2b1 a1 + a2 b2 2b2 a2 = a1 + a2 b1 + b2 2(b1 + b2) a1 + a2 ∈ M Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Řešení: 1. Je (M, +) komutativní grupa? Matice se sčítáním tvoří komutativní grupu (V 3.1.) a1 b1 2b1 a1 + a2 b2 2b2 a2 = a1 + a2 b1 + b2 2(b1 + b2) a1 + a2 ∈ M 2. Je (M, ·) pologrupa s jedničkou? Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Řešení: 1. Je (M, +) komutativní grupa? Matice se sčítáním tvoří komutativní grupu (V 3.1.) a1 b1 2b1 a1 + a2 b2 2b2 a2 = a1 + a2 b1 + b2 2(b1 + b2) a1 + a2 ∈ M 2. Je (M, ·) pologrupa s jedničkou? Jednička je 1 0 0 1 ∈ M. Násobení matic je asociativní (V 3.3.) Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Řešení: 1. Je (M, +) komutativní grupa? Matice se sčítáním tvoří komutativní grupu (V 3.1.) a1 b1 2b1 a1 + a2 b2 2b2 a2 = a1 + a2 b1 + b2 2(b1 + b2) a1 + a2 ∈ M 2. Je (M, ·) pologrupa s jedničkou? Jednička je 1 0 0 1 ∈ M. Násobení matic je asociativní (V 3.3.) a1 b1 2b1 a1 · a2 b2 2b2 a2 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 4.3.B20b) Dokažte, že množina matic M = a b 2b a | a, b ∈ Q společně s operacemi sčítání a násobené matic je tělesem. Řešení: 1. Je (M, +) komutativní grupa? Matice se sčítáním tvoří komutativní grupu (V 3.1.) a1 b1 2b1 a1 + a2 b2 2b2 a2 = a1 + a2 b1 + b2 2(b1 + b2) a1 + a2 ∈ M 2. Je (M, ·) pologrupa s jedničkou? Jednička je 1 0 0 1 ∈ M. Násobení matic je asociativní (V 3.3.) a1 b1 2b1 a1 · a2 b2 2b2 a2 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 ∈ M Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 6 / 21 3. Platí distributivní zákony? Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 7 / 21 3. Platí distributivní zákony? Ano (V 3.4.) Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 7 / 21 3. Platí distributivní zákony? Ano (V 3.4.) 4. Jedná se o netriviální komutativní okruh? Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 7 / 21 3. Platí distributivní zákony? Ano (V 3.4.) 4. Jedná se o netriviální komutativní okruh? a1 b1 2b1 a1 · a2 b2 2b2 a2 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 a2 b2 2b2 a2 · a1 b1 2b1 a1 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 7 / 21 3. Platí distributivní zákony? Ano (V 3.4.) 4. Jedná se o netriviální komutativní okruh? a1 b1 2b1 a1 · a2 b2 2b2 a2 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 a2 b2 2b2 a2 · a1 b1 2b1 a1 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 5. Existuje ke každému nenulovému prvku prvek inverzní? a b 2b a · x1 x2 x3 x4 = 1 0 0 1 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 7 / 21 3. Platí distributivní zákony? Ano (V 3.4.) 4. Jedná se o netriviální komutativní okruh? a1 b1 2b1 a1 · a2 b2 2b2 a2 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 a2 b2 2b2 a2 · a1 b1 2b1 a1 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 5. Existuje ke každému nenulovému prvku prvek inverzní? a b 2b a · x1 x2 x3 x4 = 1 0 0 1 =⇒ a a2−2b2 −b a2−2b2 −2b a2−2b2 a a2−2b2 ∈ M Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 7 / 21 3. Platí distributivní zákony? Ano (V 3.4.) 4. Jedná se o netriviální komutativní okruh? a1 b1 2b1 a1 · a2 b2 2b2 a2 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 a2 b2 2b2 a2 · a1 b1 2b1 a1 = a1a2 + 2b1b2 a1b2 + a2b1 2a1b2 + 2a2b1 a1a2 + 2b1b2 5. Existuje ke každému nenulovému prvku prvek inverzní? a b 2b a · x1 x2 x3 x4 = 1 0 0 1 =⇒ a a2−2b2 −b a2−2b2 −2b a2−2b2 a a2−2b2 ∈ M a b 2b a = a2 − 2b2 = 0 =⇒ existuje prvek inverzní Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 7 / 21 4.3.B24a) Rozhodněte, zda dané matice tvoří bázi vektorového prostoru Matnn(R): 1 0 1 1 0 1 2 3 1 2 3 0 1 1 0 2 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 8 / 21 4.3.B24a) Rozhodněte, zda dané matice tvoří bázi vektorového prostoru Matnn(R): 1 0 1 1 0 1 2 3 1 2 3 0 1 1 0 2 Řešení: t1 1 0 1 1 + t2 0 1 2 3 + t3 1 2 3 0 + t4 1 1 0 2 = 0 0 0 0 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 8 / 21 4.3.B24a) Rozhodněte, zda dané matice tvoří bázi vektorového prostoru Matnn(R): 1 0 1 1 0 1 2 3 1 2 3 0 1 1 0 2 Řešení: t1 1 0 1 1 + t2 0 1 2 3 + t3 1 2 3 0 + t4 1 1 0 2 = 0 0 0 0 t1 + t3 + t4 = 0 t2 + 2t3 + t4 = 0 t1 + 2t2 + 3t3 = 0 t1 + 3t2 + 2t4 = 0 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 8 / 21     1 0 1 1 0 0 1 2 1 0 1 2 3 0 0 1 3 0 2 0     ∼ · · · ∼     1 0 1 1 0 0 1 2 1 0 0 0 −2 −3 0 0 0 0 15 0     Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 9 / 21     1 0 1 1 0 0 1 2 1 0 1 2 3 0 0 1 3 0 2 0     ∼ · · · ∼     1 0 1 1 0 0 1 2 1 0 0 0 −2 −3 0 0 0 0 15 0     Existuje jedno řešení =⇒ LN =⇒ Báze Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 9 / 21 4.3.B25a) Rozhodněte, zda W = {A = (aij) ∈ Matnn(R) | aij = 0 pro i = j} je podprostorem vektorového prostoru Matnn(R), případně určete jeho dimenzi. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 10 / 21 4.3.B25a) Rozhodněte, zda W = {A = (aij) ∈ Matnn(R) | aij = 0 pro i = j} je podprostorem vektorového prostoru Matnn(R), případně určete jeho dimenzi. Řešení: A =        a11 0 · · · 0 0 0 a22 · · · 0 0 ... ... 0 0 · · · an−1,n−1 0 0 0 · · · 0 ann        Zřejmě ∀ A, B ∈ W máme A + B ∈ W a ∀c ∈ R máme (c · A) ∈ W =⇒ W je podprostor Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 10 / 21 4.3.B25a) Rozhodněte, zda W = {A = (aij) ∈ Matnn(R) | aij = 0 pro i = j} je podprostorem vektorového prostoru Matnn(R), případně určete jeho dimenzi. Řešení: A =        a11 0 · · · 0 0 0 a22 · · · 0 0 ... ... 0 0 · · · an−1,n−1 0 0 0 · · · 0 ann        Zřejmě ∀ A, B ∈ W máme A + B ∈ W a ∀c ∈ R máme (c · A) ∈ W =⇒ W je podprostor dim W = n Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 10 / 21 4.3.B25d) Rozhodněte, zda W = {A = (aij) ∈ Matnn(R) | a11 + a22 + · · · + ann = 0} je podprostorem vektorového prostoru Matnn(R), případně určete jeho dimenzi. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 11 / 21 4.3.B25d) Rozhodněte, zda W = {A = (aij) ∈ Matnn(R) | a11 + a22 + · · · + ann = 0} je podprostorem vektorového prostoru Matnn(R), případně určete jeho dimenzi. Řešení: A =        a11 a12 · · · a1,n−1 a1n a21 a22 · · · a2,n−1 a2n ... ... an−1,1 an−1,2 · · · an−1,n−1 an−1,n an1 an2 · · · an,n−1 −a11 − a22 − · · · − an−1,n−1        Zřejmě ∀ A, B ∈ W máme A + B ∈ W a ∀c ∈ R máme (c · A) ∈ W =⇒ W je podprostor Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 11 / 21 4.3.B25d) Rozhodněte, zda W = {A = (aij) ∈ Matnn(R) | a11 + a22 + · · · + ann = 0} je podprostorem vektorového prostoru Matnn(R), případně určete jeho dimenzi. Řešení: A =        a11 a12 · · · a1,n−1 a1n a21 a22 · · · a2,n−1 a2n ... ... an−1,1 an−1,2 · · · an−1,n−1 an−1,n an1 an2 · · · an,n−1 −a11 − a22 − · · · − an−1,n−1        Zřejmě ∀ A, B ∈ W máme A + B ∈ W a ∀c ∈ R máme (c · A) ∈ W =⇒ W je podprostor dim W = n2 − 1 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 11 / 21 4.3.A5 U.p. dvou regulárních matic A, B, které jsou děliteli nuly v okruhu Mat33(R), +, ·) Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 12 / 21 4.3.A5 U.p. dvou regulárních matic A, B, které jsou děliteli nuly v okruhu Mat33(R), +, ·) Řešení: Pokud by matice nemuseli být regulární, tak pak by správná odpoveď byla například   1 0 0 0 0 0 0 0 0   ·   0 0 0 1 0 0 0 0 0   =   0 0 0 0 0 0 0 0 0   Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 12 / 21 4.3.A5 U.p. dvou regulárních matic A, B, které jsou děliteli nuly v okruhu Mat33(R), +, ·) Řešení: Pokud by matice nemuseli být regulární, tak pak by správná odpoveď byla například   1 0 0 0 0 0 0 0 0   ·   0 0 0 1 0 0 0 0 0   =   0 0 0 0 0 0 0 0 0   V našem případě, ale žádný takový příklad neexistuje, jelikož Cauchyova věta říka, že |A| · |B| = |A · B|. A matice A a B mají být regulární, tj. |A| = 0 a |B| = 0, ale A · B má být nulová matice, pro kterou platí |A · B| = 0. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 12 / 21 4.3.A4 U.p. generátorů vektorového prostoru Mat22(R), které nejsou bází tohoto prostoru. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 13 / 21 4.3.A4 U.p. generátorů vektorového prostoru Mat22(R), které nejsou bází tohoto prostoru. 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 13 / 21 Některé aplikace matic Grafem rozumíme konečnou množinu bodů (těm říkáme vrcholy) a konečnou množinu hran, kdy každá z nich spojuje dva vrcholy (ne nutně různé). A B C D E A B D E C Stejný graf můžeme ale také popsat pomocí tzv. matice sousednosti. Pro graf o n vrcholech se jedná o čtvercovou matici n × n definovanou takto aij = 1 je-li hrana mezi vrcholy i a j, 0 jinak. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 14 / 21 A B C D E A B D E C Pro náš graf dostaneme matici A =      0 1 1 0 1 1 0 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 0 0 1 1 0 1 1 0      Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 15 / 21 Cestou v grafu rozumíme posloupnost hran, která nám umožní cestovat z jednoho vrcholu do jiného. Její délka je pak číslo určující počet hran, které obsahuje. Uvažme matici A2 = A · A =      3 0 2 2 1 0 2 1 0 2 2 1 3 1 2 2 0 1 2 0 1 2 2 0 3      Co reprezentují čísla v této matici? Z definice násobení matic víme, že A2 13 = a11a13 + a12a23 + a13a33 + a14a43 + a15a53 . Tento výraz bude nenulový, když alespoň jeden ze součinů a1kak3 bude nenulový, což ale nastane jen tehdy, když oba členy a1k i ak3 budou nenulové. To ale znamená, že existuje hrana mezi prvním a k-tým vrcholem a taky hrana mezi k-tým a třetím vrcholem, tedy existuje cesta délky 2, která spojuje první a třetí vrchol. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 16 / 21 Tyto myšlenky můžeme ilustrovat na celé řadě příkladů. Uvažme například následující graf a příslušnou matici sousednosti, které zobrazují přímé letecké spoje mezi Brnem, Edinburghem, Lisabonem, Mnichovem a Paříží. B M P L E A =      B E L M P B 0 0 0 1 1 E 0 0 0 1 1 L 0 0 0 1 1 M 1 1 1 0 1 P 1 1 1 1 0      Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 17 / 21 Nyní můžeme například snadno odpovědět na otázku, kolik existuje různých letů z Brna do libovolného města s dvěma přestupy: A + A2 + A3 =      4 4 4 9 9 4 4 4 9 9 4 4 4 9 9 9 9 9 10 11 9 9 9 11 10      Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 18 / 21 Nyní můžeme například snadno odpovědět na otázku, kolik existuje různých letů z Brna do libovolného města s dvěma přestupy: A + A2 + A3 =      4 4 4 9 9 4 4 4 9 9 4 4 4 9 9 9 9 9 10 11 9 9 9 11 10      Odpověď dává první řádek naší matice. Vidíme, že například z Brna do Edinburghu existují čtyři různé cesty s dvěma přestupy a do Paříže je jich už devět. Která z těchto cest by byla nejkratší nebo nejrychlejší je již ale jiný příběh (i když stále z teorie grafů). Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 18 / 21 V mnoha aplikacích není vztah mezi dvěma objekty obousměrný. Například hrany reprezentující jednosměrnou cestu v grafu popisujícím dopravní síť, nebo vztahy mezi jednotlivými druhy v rámci ekosystému. Snaha o zachycení těchto vztahů nás vede k tzv. orientovanému grafu, kde máme orientované hrany (tj. šipky). Pro něj můžeme samozřejmě opět zavést matici sousednosti: aij = 1 vede-li hrana z i do j, 0 jinak. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 19 / 21 Představme si například pětici hráčů, kteří hrají turnaj ve stylu každý s každým. Výsledky můžeme snadno zachytit pomocí grafu, kdy hranu od prvního hráče k druhému vedeme tehdy, když první druhého porazí. Dostaneme tak například následující graf a příslušnou matici sousednosti A B C D E A =      0 1 0 1 1 0 0 1 1 1 1 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0      Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 20 / 21 Dejme tomu, že chceme seřadit hráče podle počtu jejich vítězství. Pro tento účel nám stačí samozřejmě jen sečíst, kolik jedniček je v každém řádku. Tento výpočet můžeme také nahradit následujícím násobením: A · J =      0 1 0 1 1 0 0 1 1 1 1 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0      ·      1 1 1 1 1      =      3 3 2 1 1      Vidíme, že někteří hráči (A a B, C a D) mají stejný počet výher. Pokud bychom chtěli rozhodnout, který z nich je lepší, můžeme například použít kritérium nepřímých vítězství, tj. kolik hráčů porazili hráči, které daný hráč porazil. Ve slovech matic (po předchozím příkladu je snad jasné proč) dostaneme (A + A2 ) · J =      8 7 6 2 3      Hráč A je tedy lepší než B a E je lepší než D. Poznamenejme, že naneštěstí tento přístup neumí rozhodnout všechny „remízy“. Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 21 / 21 Domácí úkol – termín odevzdání 10.4.2020 První příklad U. p. matic A, B, které nejsou čtvercové a přitom existují oba součiny A · B i B · A. Druhý příklad Spočtěte A · B · C. A =   1 −1 0 2 1 −3 0 2 1   B =   2 1 1 3 2 0 1 −1 0   C =   0 3 1 1 0 −2 2 1 0   Třetí příklad Rozhodněte, zda dané matice tvoří bázi prostoru Matnn(R): 1 8 7 −7 1 −1 1 2 1 5 5 −4 1 2 3 −1 Petr Liška (Masarykova univerzita) Lineární algebra 1.4.–2.4.2020 22 / 21