1. Množiny Teoretická část  Co to je „množina“ a způsoby jejího zadání.  Vztahy mezi množinami (rovnost, inkluze, disjunkce).  Množinové operace (sjednocení, průnik, rozdíl, symetrický rozdíl, doplněk, kartézský součin).  Číselné množiny a vztahy mezi nimi.  Vennovy diagramy a jejich užití. Praktická část Základní poznatky: 1) Zapište všechny podmnožiny množiny: a)  aL  b)  baL , c)  cbaL ,, [21 podmnožin, 22 podmnožin, 23 podmnožin – Proč je počet podmnožin vždy mocninou čísla 2?] 2) Do kruhu K je vepsán čtverec C. Určete graficky: a) CK  b) CK  c) CK  d) KC  e) CK  f) KC' , , , , , 3) Zakreslete Vennův diagram a určete, kolik disjunktních oblastí obsahuje pro: a) 1 množinu b) 2 množiny c) 3 množiny d) 4 množiny [21 , 22 , 23 , 24 – Proč je počet oblastí vždy mocninou čísla 2?] 4) Jsou dány množiny A , B a základní množina  :  5,4A ,  7,6,5B . Zakreslete prvky zadaných množin do Vennova diagramu a určete: a) BAC  b) BAD  c) BAE  d) ABF  e)  ' AG f) BAH   g) BAI  h) ABJ  [ 𝐶 = {4; 5; 6; 7}, 𝐷 = {5}, 𝐸 = {4}, 𝐹 = {6;7}, 𝐺 = ℕ − {4; 5} = {1;2; 3} ∪ {6; 7; … }, 𝐻 = {4;6; 7}, 𝐼 = {[4; 5], [4; 6], [4; 7], [5; 5], [5; 6], [5; 7]}, 𝐽 = {[5; 4], [5; 5], [6; 4], [6; 5], [7; 4], [7; 5]}] Typové příklady standardní náročnosti 5) Jsou dány tři množiny:  42:  xRxA ,  31:  xRxB ,  57:  xRxC . Určete: a) CA b) BA c) RA' d)  CBAR ' (-7; -6, (-; -6  4; ); (-6; 2); (-5; -2 6) Pomocí Vennových diagramů rozhodněte, zda pro všechny podmnožiny A, B, C základní množiny U platí:      UU CBACABA ''  . ano 7) (TSP 2010 – Analytické myšlení) Ve firmě pracuje 20 překladatelů. Právě 12 překladatelů z firmy ovládá angličtinu a přesně polovina z nich ovládá kromě angličtiny také němčinu. Právě 5 překladatelů neumí ani angličtinu, ani němčinu. Kolik překladatelů ve firmě ovládá němčinu? 9 8) Při čtvrtletní práci byly zadány 3 příklady. Třetí příklad vyřešilo 21 žáků, a každý ze zbývajících příkladů vyřešilo 23 žáků. Dva žáci nevyřešili žádný příklad, všechny tři příklady vyřešilo 7 žáků. První a druhý příklad vyřešilo 15 žáků, první a třetí příklad 12 žáků. Druhý nebo třetí příklad vyřešilo 31 žáků. Vypočtěte: a) Kolik žáků vyřešilo druhý i třetí příklad? 13 b) Kolik žáků vyřešilo první nebo druhý příklad? 31 c) Kolik žáků psalo čtvrtletní práci? 36 Rozšiřující cvičení 9) Na obrázku je zakreslen Vennův diagram pro čtyři množiny. Víme, že číslo oblasti, v níž se prvek x nachází, není prvočíslem, je menší než 15 a je dělitelné třemi. Dále víme, že Ex , přičemž platí:             BADCDBACCAE UU  '' . Ve které oblasti diagramu prvek x leží? [9]