28. Kombinatorika Teoretická část  Kombinatorická pravidla.  Variace bez opakování a s opakováním + permutace (bez opakování).  Permutace s opakováním.  Kombinace bez opakování a s opakováním.  Vlastnosti kombinačních čísel.  Počítání s faktoriály a s kombinačními čísly. Praktická část Základní poznatky: Poznámka: Ve výsledcích příkladů 2 – 6 této části uveďte také druh kombinatorické skupiny, kterou příklad procvičuje. 1) MA 2017 Čtyřciferné přirozené číslo se má sestavit ze čtyř různých číslic. Na prvním místě má být číslice 2 a na místě desítek lichá číslice. (Daným podmínkám vyhovují např. čísla 2 430 a 2 793.) Kolik různých čísel je možné uvedeným způsobem sestavit? a) 21 b) 240 c) 280 d) 360 e) jiný počet [C] 2) Je dána množina M = {1, 2, 3, 4, 5}. a) Kolik trojciferných čísel, v nichž se neopakují cifry, lze vytvořit z jejich prvků? [60, variace 3. třídy z 5 prvků bez opakování] b) Kolik z nich je dělitelných pěti? [12, variace bez opakování] c) Kolik pěticiferných čísel bez opakování číslic lze vytvořit z prvků množiny M? [120, permutace z 5 prvků (bez opakování) nebo variace 5. třídy z 5 prvků bez opakování] 3) Řešte úlohu č. 2 pro případ, kdy se cifry mohou opakovat. [a) 125, variace 3. třídy z 5 prvků s opakováním b) 25, variace s opakováním c) 3125, variace 5. třídy z 5 prvků s opakováním] 4) Kolik existuje osmiciferných čísel, ve kterých jsou 3 dvojky, 1 pětka a 4 šestky? [280, 8 členné permutace s opakováním typu P´(3,1,4)] 5) Kolik existuje tříprvkových podmnožin množiny M? [10, kombinace 3. třídy z 5 prvků bez opakování] 6) Student psal v matematice během pololetí 7 písemných prací a známky na konci pololetí uspořádal od nejlepších po nejhorší, např. 1, 1, 2, 3, 3, 4, 5. Kolik různých výsledků mohl student získat? [330, kombinace 7. třídy z 5 prvků s opakováním] 7) Vyjádřete jedním kombinačním číslem: a)             9 17 8 17 b)                         3 6 3 5 3 4 3 3 [a)       9 18 b)       4 7 ] Typové příklady standardní náročnosti 8) MA 2016 Je dána rovnice s neznámou nN: !10 !80 !10 !80 !9 !80   n Jaké je řešení rovnice? A) 11 B) 10 C) 9 D) 8 E) jiné řešení [A] 9) Kolik přímek je určeno 12 body, jestliže: a) žádné tři body neleží na přímce? b) čtyři z nich leží na přímce? [66, 61] 10) S připomínkami k navrhovanému zákonu chce v parlamentu vystoupit 6 poslanců A, B, C, D, E, F. Určete počet: a) všech možných pořadí jejich vystoupení. b) všech možných pořadí jejich vystoupení, v nichž vystupuje A po E. c) všech možných pořadí jejich vystoupení, v nichž vystupuje A ihned po E [720, 360, 120] 11) MA 2014 Trenér vybírá z 5 děvčat a 4 chlapců šestičlennou skupinu, v níž budou 3 dívky a 3 chlapci. Kolika způsoby lze šestičlennou skupinu za těchto podmínek sestavit? A) 16 B) 20 C) 40 D) 180 E) jiným počtem [C] 12) V sérii 12 výrobků jsou 3 vadné. Kolika způsoby lze z nich vybrat 6 výrobků, z nichž právě 2 jsou vadné? [378] 13) a) Z kolika prvků lze vytvořit 600 variací druhé třídy bez opakování? [25] b) Kolik prvků dává 55 kombinací 2. třídy bez opakování? [11] 14) a) Upravte a určete podmínky pro n:      !1 1 !2 6 !3 92       nnn n [   1;, !2 1   nZn n ] b) Řešte v Z:         805 !5 !4 !4 !6       n n n n n n [5] 15) Řešte rovnici a nerovnici: a) 9 4 2 3 1                 n n n n b)                     2 6 2 3 2 nnn  72 [a) {5}, b) {8, 9}] Rozšiřující cvičení 16) V novinovém stánku lze koupit 10 druhů pohledů, přičemž každý druh je k dispozici v 50 exemplářích. Určete, kolika způsoby lze zakoupit: a) 15 pohledů b) 51 pohledů c) 8 různých pohledů [1 307 504; K´(51, 10) - 10; 45]