RESILIENCE Nekardová, B., Laštůvková, K. , Lízalová, E., Pavlů, S. Resilience? = „psychická odolnost“, „umístění kontroly“, „nezdolnost“, „vnitřní soudružnost“ = duševní odolnost vůči stresům, adekvátní adaptabilita, houževnatost, schopnost a dovednost navracet se pružně do původního stavu (např. po intenzivní či chronické zátěži) • úzce provázána s fyzickou odolností • silně ovlivněna okolními vlivy- měnící se svět na každého působí jinak Vnitřní rovnováha RIZIKA • vnitřní rizikové faktory (genetika, vztah k sobě) • vnější rizikové faktory (podněty z okolí, sociální postavení atd.) OCHRANA • vnitřní ochranné faktory (schopnost řešit problémy, zdravé sebevědomí, vědomí vlastních hodnot atd.) • vnější ochranné faktory (sociální podpora) Na naši osobnost působí vnější a vnitřní rizikové a ochranné faktory. Závaží na obě misky si pokládáme my sami nebo je tam klade někdo z okolí. Na nás je, abychom dokázali udržet rovnováhu mezi oběma miskami.Vyváženost ukazuje, jak na tom právě jsme. Výchova k resilience • základem pro psychickou odolnosti dítěte jsou tři parametry: • vrozená dispozice (možno ovlivňovat zdravým životním stylem v těhotenství) • temperament (přijímáme ho a sladíme se s ním) • vztah k dítěti (především vztah pečující osoby) →Na těchto základech můžeme pomocí 4 prostředků stavět psychickou odolnost dítěte • „pocit kontroly“ (nad situací, spoluúčast dítěte na dění) • „rozumět situaci“ (popisujeme, co se děje kolem) • „smysl činností“ (vysvětlujeme proč se věci dějí takto, proč to tak je atd.) • „zažít úspěch“ (při samostatné činnosti) • S nároky dnešního světa se vyrovnáváme podle svého věku a v průběhu života bychom měli projít osmi obdobími: 1. Zkušenost, že něco funguje. (může si toho všimnout i bezděčně)- NOVOROZENEC 2. Zkušenost, že určitá akce vyvolá reakci.- KOJENEC 3. Zkušenost, že jsem to „já“, kdo je původce akce, která způsobila reakci.- BATOLE 4. Zkušenost úspěchu/ neúspěchu. (sebevědomí dítěte) 5. Už vím, proč se dostavil úspěch a neúspěch.- PŘEDŠK. VĚK 6. Psychická odolnost a pravidlo „čím víc, tím líp“.- (co doopravdy umím a čeho jsem schopen, postavení vysoko v hierarchii skupiny)- PUBERTA 7. Kvalitní růst. (Tříbí se vlastní identita a ustaluje se)- ADOLESCENCE 8. Ztrácím kontrolu, ale jsem v pohodě. (nároky přizpůsobuju svým možnostem, soulad se světem)- DOSPĚLOST, STÁŘÍ „Self“ motivace • Motivace- druh impulsu k akci • „self“ motivace- nutkání jednat přímo sám. Člověk, který chce dosáhnout vynikajících výsledků, musí usilovat o dosažení svého cíle. Jeho doprovodné vlastnosti musí být odhodlání, iniciativa a optimismus. • Hl. techniky: • Prohlášení o účelu – jasné definování toho, čeho chceme dosáhnout. • Vytvoření vizuálního obrazu požadovaného výsledku – vytvoření jasného obrazu našeho úspěchu a důkladné přemýšlení o tom, jak takového úspěchu dosáhnout. • Vymezení základních kroků k dosažení cíle- stanovení kroků a stanovení průběžných cílů, které musí být dosaženy v daném časovém období. Cílevědomost X Rozhodnost Cílevědomost: • Člověk si jde za svým cílem, dokud ho nedosáhne. • Za synonyma můžeme považovat: • promyšlenost • Účelnost • Záměrnost Rozhodnost: • Člověk se umí správně a rychle rozhodnout. • Za synonyma lze považovat: • Energičnost • Průbojnost • důraznost Houževnatost X Sebekázeň Houževnatost: ▪ Vytrvalost v úsilí, dosažení cíle i přes překážky, odolnost. ▪ Za synonyma můžeme považovat: ▪ nezdolný ▪ urputný ▪ vytrvalý ▪ pevný ▪ zarputilý ▪ neústupný Sebekázeň: ▪ Sebekázeň je schopnost přimět sám/sama sebe k podniknutí kroků bez ohledu na svůj emocionální stav. ▪ Za synonyma lze považovat: ▪ Disciplína ▪ Sebe-disciplína ▪ sebeovládání Emoční resilience • Ovládání emocí: - Emoce jsou důležitou součástí našeho života. Přesto se často emoční projevy, zejména ty negativní, považují za něco trapného a nepatřičného. Existuje velké množství seminářů a kurzů, kde vás vaše emoce naučí, alespoň to tvrdí, ovládat. • -Několik rad, jak ovládat své emoce: • 1. Věnujte pozornost citům svým i emocím vašeho okolí. • 2. Přepadne-li vás zlost či hněv na nevhodném místě zkuste svou emoci odvést „jinam“. • 3. Mluvte o svých emocích, rozebírejte své pocity a nestyďte se za to! • 4. Zamyslete se sám/sama nad sebou a buďte k sobě upřímný/upřímná! • 5. Dodržujte správnou životosprávu. • 6. Myslete na to, že „nevybijete-li“ své emoce, může vám to způsobit zdravotní problémy (žaludeční vředy, neurózy aj.). • 7. Buďte (snažte se být) optimista. • 8. Myslete na to, že „s úsměvem jde všechno lépe“! Stres , důsledky stresu a jak stres zvládat Stres je slovo, které nás provází celým životem. Co víc, není to jen prázdný pojem, ale, jak uvádí Hartl a Hartlová (2010), je to „fyziologická odpověď organismu na nadměrnou zátěž neúnikového druhu, která vede ke stresové reakci“. -Druhy psychologického stresu: Následující dělení zavedl roku 1975 Hans Selye: Eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším anebo lepším výkonům. Distres – nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění či dokonce smrt. Důsledky stresu • bezprostřední projevy zátěže a stresu (emoční změny, únava, mentální přesycení, ztráta motivace, pokles výkonnosti, dočasný kognitivní deficit, ze somatických změn bolesti, brady/tachykardie, změněná dechová frekvence, z behaviorálních potom agresivita a hostilita, pasivita) • účinky trvalejšího rázu (nespokojenost, únava, vyčerpání, somatické bolesti, respirační a oběhové problémy, p. pohybového ústrojí, sexuální dysfunkce, negativní změny chování, zvýšená nemocnost, poruchy duševního zdraví) • vliv stresu na imunitní systém byl prokázán, závisí však na intenzitě a délce trvání stresoru. Velmi krátkodobý stres může na organismus působit jako očkování a způsobit tak lepší fungování imunity. Ale akutnější a trvalejší stresy ji mohou částečně potlačit Zvládání stresu Resilience (překládána jako nezdolnost, houževnatost, nezlomnost) je vysvětlována jako schopnost zachovat zdraví a výkon i v zátěžových situacích 1. Vyhněte se kofeinu 2. Cvičte 3. Spojte se se svým nitrem 4. Spánek 5. Stresory Resilience v náročných situacích • Náročné situace: situace se zvýšenými nároky na adaptaci – stres, zátěž • Běžné typy náročných situací: problém (obecné označení zátěže), frustrace (psychický stav, kdy je znemožněno uspokojení potřeby nebo dosažení cíle), konflikt (střet dvou protikladných sil, pozitivní →vývoj), strach a úzkost (osobnostní rys, porucha, ze smrti), nemoc, bolest, strádání, utrpení (obranná a signální funkce), krize (reakce na situaci, kterou nelze snadno řešit v rámci obvyklých strategií, jakými jsme zvyklí zvládat zátěž – individuální). Jak získat psychickou odolnost: • Čerpání z vlastních i cizích zkušeností (týká se to nároků, kterým máme zanedlouho čelit i my) důležitou roli hrají naše vzory • Identifikace znaků, kterými se bude nějaká daná nadcházející situace vyznačovat, ještě předtím než se v ní ocitnete • Vizualizace a řešení psychicky náročných situací ještě předtím, než vás doopravdy potkají (představíme si to, jak situaci vyřešíme) • Nevytvářet si překážky: vědomé snižování vlastních šancí na úspěch Zdroje Tištěné zdroje • Hoskovcová H., S. & Ryntová S., L. (2009). Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada Publishing. • Mikšík, O. (2007). Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Nakladatelství Karolinum Elektronické zdroje • Osobnost v náročných podmínkách a situacích. . [online]. 2016 [vid. 2016-3-4]. Dostupné z www: https://wikisofia.cz/index.php/Osobnost_v_náročných_podmín kách_a_situacích • http://life-schools.com/cs/pages/250573