Formulář pro reflexi „TV výuky“ Vaším úkolem je shodnout se s parťákem/parťačkou a vybrat si jednu „hodinu“ (jeden díl pořadu) Škola doma a ten didakticky zhodnotit. Nejprve se prosím na stejný (!) díl podívejte každý/a sám/sama a vyplňte si pro sebe formulář uvedený níže. Držte se prosím těchto zásad: 1. Buď co nejvíc to jde konkrétní. 2. Neboj se být kritický/á. Když už kritizuješ, pokus se navrhnout, co by mohlo být jinak a ideálně i proč. 3. Hodnoť práci, ne osobu vyučujícího. 4. Piš za sebe – o svých pocitech a názorech. Následně se dohodněte s parťákem nebo parťačkou na společném „skypu“. Jakou formu či aplikaci distanční komunikace zvolíte je na vás, měli byste se při tom minimálně slyšet a ideálně i vidět – V rámci univerzitního účtu máte zdarma k dispozici aplikaci Microsoft Teams. Klidně můžete ale také využít jiné platformy jako např. Skype, Messenger, Zoom nebo Jitsi Meet. Společně si poté projděte jednotlivé oblasti formuláře a nasdílejte si, na co se jste přišli. Pokud tě partnerovo/partnerčino pozorování nebo vaše společná diskuze v něčem zaujme, inspiruje, dopiš si nové myšlenky (ideálně třeba novou barvou) do příslušného okénka tabulky. Vyplněnou tabulku nahrajte prosím každý svoji do příslušné odevzdávárny v ISu. Prosím přijměte formát „TV výuky“ jako takový, nejedná se o klasickou školní výuku, má logicky řadu specifik. Na druhou stranu má řadu prvků společných se školní výukou. Odmyslete si prosím také části pořadu směřující k dotazům diváků, tato část nemá být předmětem vašeho zkoumání. Samotnému formátu a jeho specifikům je věnována jedna oblast hodnocení, nevěnujte jí prosím víc času než oblastem ostatním. Díl pořadu Škola doma (předmět + datum): Oblast hodnocení Komentář či slovní hodnocení Téma Jaké bylo téma „hodiny“? Jak do něj vyučující uvedl(a) žáky? Působil(a) na tebe vyučující jako odborník na téma, o kterém hovořil(a)? Cíl Jaký byl podle tebe cíl „hodiny“? (Cílem myslíme, jaké znalosti či dovednosti mají mít studenti po skončení hodiny. Cíl je zpravidla formulovaný z pohledu žáka např. Žáci správně používají minulý čas průběhový při rozhovorech.) Byl cíl hodiny dostatečně jasný a konkrétní? Byl podle tebe naplněn? Rekvizity/Pomůcky Jaké rekvizity použil(a) vyučující ve výuce? Jaký to mělo efekt na žáky? Napadají tě další rekvizity, kterými mohl(a) vyučující svůj výklad podpořit? Jazyk a vysvětlování Odpovídal jazyk a zvolená slova vyučující(ho) cílové skupině a kontextu „hodiny“? Bylo podle tebe rozumět všemu, co bylo řečeno? Pohyb, gesta a grimasy Obsahoval projev vyučující(ho) nějaká rušivá gesta, pohyby či grimasy? Dokreslovala gestikulace látku, kterou vyučující vysvětloval(a)? Originalita Překvapila nebo zaujala tě tato „hodina“ něčím neobvyklým (aktivita, reakce studentů)? Bavila podle tebe hodina žáky? Interakce a 0tázky Jak vyučující interagoval(a) s žáky? Byla podle tebe interakce se studenty podnětná? Interagovali žáci spolu navzájem? Kolik času v hodině mluvil(a) vyučující a kolik žáci? Práce s časem Jak si vyučující rozvrhl(a) jednotlivé aktivity v hodině? Kterým aktivitám věnoval(a) nejvíce a nejméně času? Zadávání úloh Formuloval(a) vyučující vždy jasně, co po studentech chce? Věděli žáci a žačky vždy, co mají dělat? Celkový dojem Jaký celkový dojem v tobě televizní „hodina“ zanechala? Na čem by podle tebe vyučující mohl(a) zapracovat? Formát „TV výuky“ Jaká specifika má tato specifická distanční forma výuky? V čem se nejvíc liší oproti klasické výuce? Jaké prvky by se ale mohly objevit i v klasické výuce ve školní třídě? Cokoli dalšího Je ještě něco, co tě zaujalo a nevešlo se to do žádné z výše uvedených kategorií?