Psychologie výchovy a vzdělávání Literatura •FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha : Portál, STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. LAZAROVÁ, B. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie, Praha, LII, 5, od s. 480-492, LAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele :o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno : Paido 2008. •MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001 HRABAL, V. - PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha : Portál, 2010. •Mareš, Jiří: Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013 •Štech, S.; Zapletalová, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. • • Pedagogická psychologie Postavení v systému psychologických věd •Základní disciplíny •Aplikované disciplíny (někdy je vnímána jako aplikační obor) • •Vztah: •k Ψ vývojové (základní), •k Ψ obecné (základní - pojmy), •k Ψ osobnosti (základní) •k Ψ poradenské (aplikovaná) •k Ψ školní •……psychologie učení a motivace,…. Vztah k jiným vědám •Pedagogika (řada společných témat), speciální pedagogika •Sociologie •Antropologie •…. • •Někdy řazena mezi pedagogické vědy (stojí na rozhraní pedagogiky a psychologie) – mnoho společných témat (Německo, Skandinávie) Vývoj pojetí ped. psych. •pedps vzniká užitím poznatků obecné psychologie ve výchově a vzdělávání …Slabá prestiž, slabé využití, vzorem jsou přírodní vědy. Experimenty: vnímání, paměť, inteligence (měřitelné) (19. stol.) •pedps jako užití vývojové psychologie v pedagogické praxi (20. stol. začátek) vliv Piaget, Vygotskij – do centra pozornosti se dostává aktivita a vývoj samotného dítěte. •pojetí je charakteristické snahou nahradit pedagogiku psychologií (už jen nenabízí pedagogice…) •pedagogická psychologie jako součást pedagogiky (protireakce) • •Pedps. jako samostatná disciplína psychologická (prolínání) • • Dnes vlivy •Mnoho informací, se kterými je třeba umět zacházet •Elektronická media •Mění se struktura populace (i žáků) •Inkluze •Celoživotní učení •Učení jako společenský proces, kulturně determinovaný – vliv na generace • • • • • Definování •Psychologické aspekty výchovných a vzdělávacích procesů •Psychiku a osobnost člověka v procesu výchovy a vzdělávání •Zabývá se průběhem, podmínkami a výsledky výchovy a vyučování, otázkou formování osobnosti (především dětí a mládeže). • Témata (Mareš) -Sociální kontext školy, výchovy a vzdělávání (socializace, kultura) -Učení a vyučování (typy učení, definice učení, teorie učení autoregulace, motivace) -Požadavky na žáky -Obsahová stránka učení a vyučování (kurikulum, skryté kurikulum, výběr a uspořádání učiva, žákovo pojetí výuky, učební úlohy) -Hlavní aktéři (učitel, nový učitel, vyučovací styl, komunikace, syndrom vyhoření… žáci, nadaní žáci, problémoví žáci… školní třída, klima třídy) -Škola (škola jako instituce, kultura školy, klima školy) - Poslání pedagogické psychologie (Mareš) •Explanační – vysvětlující, predikční, dovolující porozumět edukačním jevům • •Usměrňující – ovlivňující stávající edukační praxi • •Projektující - navrhující a výzkumně ověřující vhodné projekty Využití v praxi učitele •porozumět procesu a průběhu učení (porozumět principům, které učení umožňují: aby dítě učení pochopilo, aby si je osvojilo a zapamatovalo). …hledá způsoby, jak zvýšit motivaci žáka k učení. •porozumění žákovi, s ohledem na kontext celé učební situace (porozumění prostředí školy a situace žáka v ní, škola jako specifické prostředí pro učení…) •Porozumění procesům učení ve vztahu k věku učícího se •Porozumět faktorům, které učení podporují – inhibují mimo kognitivní sféru - sociální zázemí žáka, osobnost, eventuálně nemoc … rodina •Porozumět třídě jako sociální skupině •autodiagnostika učitele, jeho sebepercepce, psychohygiena učitele •Atd. • • •Nezbytná součást přípravy učitelů (někdy je jí vyčítána malá „praktičnost“) Vliv psychol. směrů •Asocianismus (Herbart, Ebbinghaus - asociace, paměť – vliv na učení. Jak si nejlépe děti látku zapamatují – mnemotechnické pomůcky) •Reflexologie (Pavlov – podmiňování jako učení. Např. Jak jednoduše zajistit, aby vznikl nějaký zvyk) •Behaviorismus (Thorndike, Skinner, Watson – stimuly – reakce. Jak děti motivovat?) •Humanistická psych. (Rogers – vliv osobnosti, volba, individualita. Jak vést děti k odpovědnosti a samostatnosti? Jak rozvíjet potenciál?) •Kognitivní směry (Tolman, Kelly - kognitivní cesty - mapy, individuální konstrukce poznání. V čem se děti liší při poznávání, Jak se konstruuje znalost?) •