Nekázeň Řízení třídy Prevence i zvládání v komunikaci Učitel a jeho autorita ©lazarova 2015 Téma a cíle •Téma (ne)kázeň a autorita učitele •Cíl: •– dovědět se něco z teorie •– podpořit přemýšlení o tom, co pomáhá udržet kázeň a co podporuje autoritu učitele • •Podtémata – nabídka: •– definice kázně a nekázně (co to je) •– (ne) kázeň z hlediska systémů (teorie – jak vzniká) •– (ne)kázeň podle Adlera (teorie – jak vzniká) •– kázeňské prostředky (jak udržet – teoretický postup) •– interakce jako prevence i prostředek nápravy (možnosti analýzy interakce) •– TH jako cesta ke klimatu (prevence) •– management ve třídě (prevence) •– Autorita učitele • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Inkluzivní pojetí nekázně •Nehledáme dg. a nenálepkujeme •Respekt k odlišnosti •Využití odlišnosti •Každý má své specifické potřeby •Nekázeň není věcí patologie Kázeň – proměna představ •Historicky determinováno výchovné ideály jednotlivých dějinných etapách •Postmoderní myšlení je k vidině ideálního, univerzálního vzorce lidství velmi rezervované •V kontextu pedagogiky a rozvoje člověka je převáděn požadavek norem lidství na požadavky flexibility, kritického myšlení, gramotnosti, klíčových kompetencí aj. • Co je kázeň •Fenomén kázně je spojován se školním prostředím, popřípadě s rodinným edukačním prostředím (Bendl, 2004a) • •Kázeň = vědomé, přesné plnění zadané sociální role, stanovených úkolů, určených činností, spojené s respektováním autority (Průcha, Walterová, Mareš, 1998) • •Kázeň = vědomé dodržování zadaných norem chování. Rozumíme jí tedy vědomé podřízení se zadaným normám, vědomé respektování zadaných pravidel, předpisů či ustanovení (Bendl, 2004). • •Kázeň = společenský jev spočívající v dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem (Střelec, 1998). Kázeň ve škole •Tři různé pojetí kázně: •plnění sociální role (Průcha, Walterová, Mareš, 1998), •dodržování norem (Střelec, 1998) •dodržování pravidel (Bendl, 2001, 2004b) • •Všem třem pojetím je společné naplňování určité povinnosti nebo očekávání. Z tohoto •úhlu pohledu lze mluvit o těchto definicí jako o definicích tzv. vnější kázně. • •Druhy kázně: •– uvědomělá •– vnější kázeň •– vnitřní •– dobrovolná •– vynucená •– sebekázeň • •Školní kázeň = vědomé dodržování školního řádu (eventuelně pravidel chování ve třídě) a pravidel (pokynů) stanovených učiteli (Bendl, 2004) tj. Obecně: vědomé dodržování institucionálního řádu a pravidel stanovených institucionální mocí • Vnitřní kázeň •vnější kázeň – znamená podřízení se, povinnost poslouchat, dozor …. •zvnitřnění vnější kázně – porozumění vztahům, komunikaci •Vnitřní kázeň – žák si sám určuje úlohu, cestu … jde o uvědomění, dozrání“; vnitřní kázeň = sebekázeň, která nemá s podřizováním se nic společného (zvnitřnění do struktury osobnosti). Žádoucí chování bez přítomnosti dozoru. • •Cesta (obecně): •1. Navození a udržení edukačního vztahu •2. Interiorizace: Přechod od vnější kontroly a řízení – od vnější kázně k sebeřízení, sebekontrole, resp. vnitřní kázni založené na asimilovaných normách. • 2.1 Upevnění kázně pomocí interakce v edukačním procesu • 2.1.1 Použití kázeňských prostředků během edukačního procesu • 2.1.2 Použití nápravných prostředků během procesu •3. Exteriorizace: Chování odpovídá přijatým normám, vnější působení na druhé. Od vnější kázně k vnitřní •Pravidla systému edukačně-kázeňského procesu jsou určité prvky, které sdílí oba dva subsystémy(vychovatel a vychovávaný), ti je buď: • •1. Implicitně přijali a dodržují je (neformální společenství) •2. Explicitně se na nich dohodnou (malé sociální skupiny, které lze označit za tým s určitým explicitním cílem) •3. Jsou autoritativně dány (institucionalizovaná forma kázně) Nekázeň • •Protikladem kázně – pokud není stanoveno, co je kázeň, nelze mluvit o nekázni. •Nekázeň = porušení kázně, nedodržení určitého pravidla či normy (obvykle určité sociální jednání – kázeňský přestupek) • • Sociální interakce jako prevence i příčina nekázně •edukační proces = druh sociální interakce. • •Interakce = soubor recipročních sociálních aktivit probíhajících mezi partnery interakčního procesu … v určitém interakčním časoprostoru. …“ (Geist, 1992, cit. podle Průcha 2002) • •Interakce = vzájemné jednání, konání (ztotožňuje se s pojmem komunikace v širším pojetí – Vybíral, 2005) • •Výchova je kázeňský prostředek, Interakce je kázeňský prostředek (Bendl, 2001, s. 78). •Jde o dva odlišné systémy, které se střetnou v určitém čase a místě. •V závislosti na postupném budování důvěry se systémy vzájemně otevírají, tak dochází k interakci a výměně některých prvků v systému (učiva, norem, hodnot,…). • • Ze dvou systémů se postupně stává jeden společný systém. Přesto si každý z aktérů výchovné situace udržuje určité svoje prvky ve svém subsystému. • •Zde se setkávají dva životní prostory. Výchovná situace K. Lewin (1951) – teorie pole (podle Nehyba, 2010) Během edukačního procesu, dochází k interakcím mezi vychovatelem a vychovávaným. Z pohledu vychovatele je očekáváno, že tato interakce bude podléhat pravidlům, pokud ne, dochází ke konfliktu, který se dále řeší. Cesta ke kázni •Budování důvěry pro otevřenost obou systémů •Tvorba pravidel ve společném životním prostoru •Vyjasnění pravidel ve vztahu k vlastnímu životnímu prostoru – „sladění“ •Vyjasnění sankcí za nedodržení pravidel Alfred Adler • Rušivé chování z hlediska individuální psychologie (Petr Ondráček) •Alfred Adler hledá odpověď z hlediska subjektivního prožívání •Teorie – usilování o nadřazenost (udržení sebehodnoty) – vyrovnávání se s pocitem méněcennosti (fyziologicky dané) •Usilování sociálně přijatelným – nepřijatelným způsobem (sociální cit, kreativita) • •Oč jedinci jde? (aspekt finality - chování má nějaký cíl, pro jedince je smysluplný – i nekázní chce žák něčeho dosáhnout) • •Existence člověka je spjata se společenstvím ostatních (sociální aspekt, chování zajišťuje pozici ve společenství – nekázeň jako zajištění si postavení) • •Jedinec je spolutvůrcem průběhu interakce s ostatními (aspekt aktivity, nekázeň jako akce – reakce, komunikační vzorce) • •Ne vždy si jedinec uvědomuje cíl (aspekt neuvědomělosti, souvisí s neuvědomovaným udržením sebehodnoty, žák si neuvědomuje skutečný cíl – význam nekázně …. Hloupá otázka: Proč to děláš?) Pokud je východiskem nekázně (dle Adlera) negativní sebehodnocení …. jeho příčiny: •všeobecná situace dítěte ve světě dospělých •skutečné nebo domnělé nedostatky vlastního organismu •ekonomická a sociální situace dítěte a jeho rodiny •pohlaví dítěte v kontextu společenského a rodinného významu •rodinná atmosféra a sourozenecká konstelace •výchovný styl rodičů •zatěžující události a osudové rány • •Přesvědčení o vlastních předpokladech je základ pro sebehodnocení: je součástí „životního stylu“. •Je rozhodující pro utváření interakcí Pro učitele – rušivé děti •Rozpoznání finality rušivého chování (poutání pozornosti, snaha vyhnout se úkolu…) • •O co může jít (co provokuje chyby učitelů): •Chce-li žák vyprovokovat učitele – vynutit pozornost (řešení: sdělit, že ví, o co mu jde, zaměstnat…), • •Chce-li žák bojovat s učitelem (řešení: sdělit, že výzva k boji byla rozpoznána, přehlížet, zachovat klid, vysvětlovat…), • •Chce-li žák mstít se učiteli, rodičům… (řešení: klid, ignorovat, sdělit, že účel byl rozpoznán… snaha o zlepšení vztahu) • •Chce-li žák dokázat vlastní neschopnosti – „naučená bezmocnost“ (řešení: zdržet se kritiky výkonu, vyzdvihnout úspěchy, počítat s dlouhodobým procesem…) • •Vždy: zásady podporující komunikace •Neřešit úkoly za žáky, angažovat je •Nedominantní styl výchovy, nechat rozhodovat •Neironizovat, nehledat chyby, pracovat se sebevědomím žáků •Nebýt agresivní a netolerovat agresi •Věnovat pozornost jedincům, nezanedbávat •Všímat si izolovaných žáků • • • Pro učitele Kázeňské a nápravné prostředky •Prevence nekázně •Náprava • •prevence nekázně – kázeňské prostředky (Bendl, 2004), kázeňské zásady, výchovné prostředky (obecnější), (oba vedou k dodržování kázně) •– jsou to: sociální i jiné dovednosti učitele, motivace žáků, přísnost-důslednost učitelů, přirozená autorita učitelů, porozumění žákům, klima a kultura třídy a školy… odměny • •řešení nekázně – nápravné prostředky (náprava kázně) – tresty • • Kázeňské prostředky – zásady (Bendl, 2004) •1. Zvyšování sebevědomí žáků (schopnost sebereflexe, komunikace, vyjadřování přání…) – viz Adlerovo pojetí •2. Pěstování důvěry a spolupráce mezi žáky. •3. Rozvíjení pozornosti, soustředěnosti a sebeovládání žáků. •4. Charakteristiky učitele napomáhající ukázněnosti žáků. •5. Výchovný styl učitele – demokracie, respekt, delegování •6. Náhodné situace, které žákům ukážou, jak mají učitelé náročné povolání (podpora autority). •7. Podpora odolnosti žáků vůči agresivitě a nátlaku ze strany spolužáků. •8. Podpora odolnosti proti svodům (umění odmítnout). Z etopedie – nápravy nekázně (Slomek, 2010) •Metoda přesvědčování: •Přesvědčování slovní (volba komunikačních způsobů). •Přesvědčování činem (včetně osobního příkladu). •Metoda organizace chování – metody získávání návyků (opakování, automatizace). •Požadavek – jasný srozumitelný, přiměřený možnostem dítěte. •Příkaz – jednoznačný, proveditelný. •Cvičení – ve vztahu ke sledovanému cíli. •Zapojení do jiné činnosti – uplatnění systému zájmově výchovné činnosti. •Metoda stimulace chování – obsahuje strukturu odměn, kladné hodnocení. •Pochvala – nejen za mimořádné činnosti. •Vyjádření důvěry – s ověřením a vyzkoušením. •Metoda donucení – typický trest •Morální přinucení. •Využití veřejného mínění. •Podmíněnost chování. Nápravy nekázně (obecně) •Uvědomění si chyby, že přestupek, který žák udělal, je špatný a je nutné „obnovit prostupnost hranice“, aby se mohl dál rozvíjet výchovný vztah. •Buďto k tomuto sebeuvědomění dojde žák automaticky díky vyspělosti a sebereflektivitě nebo k tomu lze pedagogickou komunikací aktéra přestupku dovést. • •JAK? •Použití Já-výroku vychovatelem •Cíl = nevyvolání emocí a nesouhlasu, uvědomění si vlastních zájmů a potřeb – říci, co opravdu chci a srozumitelně to sděluji druhé straně. Upřímnost = zásada. Konstruktivní řešení situace založené na vzájemném pochopení (Gordon,1995; Bednařík , 2001; Kopřiva, Nováčková ,2008…) Struktura Já–výroku např.: •1. Hovoříme o tom, jak se cítíme (používáme tvary zájmena já – já, mně, mi, mne, mě). •2. Sdělujeme, co vyvolalo naše emoce (popis nebo informace). •3. Vyjadřujeme svá přání nebo očekávání, jak situaci řešit (nepoužívání Ty – vět). 1. 1. •Intervence zaměřená na důsledek •Cíl = dovést k vhledu vychovávaného ve smyslu. Co by setrvávání v „nepropustné hranici“ znamenalo pro žáka (např. vyloučení ze školy, ztráta výhod … společné hledání důsledků…) • • Řešení zaměřená na minulost i budoucnost Slomek, 2010 •dobře se zorientovat ve vzniklé situaci, zjistit zdroje, příčiny, motivaci, zázemí problému •ověřit si zjištěná fakta a souvislosti •uvážit možná řešení – podle míry provinění a postojů k aktérům, vždy rozbor •zvolit optimální řešení (konkrétní pedagogické opatření) •vyhodnocení účinku pedagogického opatření Pátrání v minulosti •Model obracející se k minulosti (pátrání po příčinách) je užitečný zejména tehdy, když je potřeba odhalit zájmy a potřeby těch, kdo kázeňský přestupek udělali •zájmy a potřeby – produkují postoje žáka – chování •chování samo o sobě nic neříká o motivech (jde–li o nenaplněnou potřebu, je dobré ji odhalit) •obtížné Zásady při nápravách •Věnovat se emocím (svým i emocím druhé strany) •Přizvat druhou stranu ke spoluúčasti na řešení situace •Provést opatření rychle (vratné a nevratné přestupky, možnosti kompenzace, nápravy škody…) Analýza komunikace – Flanders (1970) •Učitel: •1. Akceptuje žákovy pocity, projevuje sympatie konstruktivním způsobem. •2. Chválí a povzbuzuje, žertuje, souhlasí s žákovým výkonem. •3. Využívá, akceptuje, objasňuje a rozvíjí myšlenky žáků. •4. Klade otázky, stimuluje žáky, nejde o řečnické otázky. •5. Vykládá, sděluje, přednáší, uvádí své názory. •6. Dává pokyny či příkazy. •7. Kritizuje, uplatňuje svou autoritu, chce změnit žákovo nevhodné chovaní nebo činnost. Flanders (1970) •Žák: •8. Odpovídá učiteli, ale kontakt inicioval •učitel. •9. Žák sám začíná hovor, je aktivní a iniciativní •v kontaktu s učitelem. •10. Ticho nebo zmatek ve třídě, přestávky •v komunikaci. Pozorování komunikace učitele se žáky •Repliky učitele —Pozitivní (napište 3) —Neutrální (dtto) —Potlačující (kritika, ironie, příkazy…) (dtto) —Opravující (dtto) • Pozorování komunikace učitele se žáky – typ a frekvence replik • učitel žáci žáci žáci žáci žáci žáci žáci žáci žáci žáci žáci žáci Analýza komunikace s žáky • učitel žáci 10 pozitivní 45 odpovědí 32 neutrální 20 otázek 12 potlačujících 3 provokace, humor 23 opravující 10 vyrušování Nepřistoupit na boj •Honzo, zkus odpovědět na otázku, kterou jsem položila. •Mě to nebaví. •Ty tady nejsi od toho, aby Tě něco bavilo. Ty máš povinnost se učit. •Stejně je to k ničemu. K čemu mi to bude, umět vypočítat rychlost? •Máme to v osnovách a patří to k základnímu vzdělání. Když to nebudeš umět, nemůžu tě pustit do vyššího ročníku. A navíc budeš před spolužáky vypadat jako blbec. To chceš? •Mně je to jedno. Mně uživí fotbal. •No to je fakt. Fotbalista to umět nemusí. Stačí si občas nějakého fotbalistu poslechnout, tam ty skutečně dobře zapadneš. • •Honzo, zkus odpovědět na otázku, kterou jsem položila. •Mně to nebaví. •Tomu můžu rozumět, přesto bych ráda věděla, zda tomu rozumíš a umíš odpovědět. Chci, abyste to uměli, to je moje práce. •Stejně je to k ničemu. K čemu mi to bude, umět vypočítat rychlost? •Děcka, pojďme se zamyslet nad tím, k čemu je dobré umět spočítat rychlost…. •Já se budu stejně živit fotbalem … •To klidně můžeš, to by bylo fajn, kdyby se Ti to podařilo, ale nikdy nevíš …. Komunikace ve škole podle TA •Transakční analýza •(Eric Berne) • Prevence nekázně „Manažerské“ řízení třídy (strategie řízení) (Cangelosi, James S., 2009) •Sdílené cíle •Sdílené plány (role, harmonogram, postup…) •Sdílené normy (chování) – „třídnické hodiny“ •Týmová práce a spolupráce •Evaluace a kontrola •Vzniká sociální tlak třídy (pozor na vůdce) • Prevence nekázně Management školní třídy •Jaká je třída v období puberty? •Vztahy k vrstevníkům jsou prioritou •Potřeba partnerství ve vztazích •Potřeba úcty a respektu ze strany dospělých •Výrazná snaha o hierarchii ve skupině •Tendence vytvářet neformální skupiny se silnou autoritou v čele a danými pravidly (party) •Skupina má roli bariéry před okolním světem, je uzavřená •Žáci přestávají být závislí na autoritě učitele • • • Management školní třídy (R. Braun) Pozice ve třídě - Schindlerovo dělení •Alfy jsou vůdci … ovlivňují dynamiku (zvláště jsou-li kamarádi) … jsou vždycky o krok napřed před učiteli … alfy nejsou jedničkáři … je třeba racionálního jednání •Bety to třídní vědátoři … děti je volí do parlamentu (ale dobré je tam mít i Alfy). •Většina žáků jsou Gamy. Snadno se angažují, ale jsou koučované Alfami. Žárlí na Alfy, ale sami nemají rády změnu, málokdy mají odvahu křičet – ale dokážou intrikovat •Omegy jsou outsideři. S Omegou pracujeme vždy mimo třídu Práce se třídou – třídnické hodiny (podle A. Vašákové) • • Třídnické hodiny – práce se třídou Motivace •Mluvit o hodinách s dostatečným předstihem •Představit je žákům jako příležitost ke změně •Od počátku vše kolem TH se žáky dojednávat •Aktivně je zapojovat do přípravy, volby témat, organizace hodin •Ponechat větší část zodpovědnosti za průběh • i výsledek na žácích •Vztahovat se k TH i v „mezidobí“, propojovat témata TH se životem ve třídě Organizace a struktura TH •Hodiny mají svůj přesný, jasně vymezený čas a místo v rozvrhu třídy •TH jsou součástí systému práce se žáky na celé škole •Nevázat je jen k řešení problémů •Pro TH vybrat vhodné prostředí a upravit v závislosti na plánovaném programu • - - Organizace a struktura třídnické hodiny •Struktura hodiny: •I. Blok - úvod hodiny •Uvolnění nebo aktivizace •Naladění na připravené téma hodiny •II. Blok – práce na tématu •Rozpracování zvoleného tématu prostřednictvím vybraných technik •III. Blok – závěr hodiny •Shrnutí závěrů •Reflexe hodiny – průběhu i výsledku •Přenesení závěrů či zkušeností do reality - mimo TH - Témata a náplň třídnických hodin •Téma •Je přiměřené věku žáků •Je pro žáky zvládnutelné •Dokáže je zaujmout •Nese potenciál k objevení něčeho nového •Zajímá žáky, ale i učitele •Je propojeno se životem ve škole či třídě anebo se životem mimo školu - Přehled témat do TH Téma Konkrétní příklady Provozní záležitosti Rozdělení a fungování služeb, příprava tříd. akcí, informace ze schůzí, požadavky do škol. parlamentu…. „Ze života třídy“ – reakce na to, co se zrovna ve třídě děje, řešení aktuálních problémů Dodržování pravidel, nevhodné chování, vztahy s učiteli, výukové obtíže… Témata OSV Komunikace, tolerance, řešení konfliktů, rozhodování, styly učení… Práce s dynamikou třídy Diagnostika a mapování vztahů, řešení vztahových obtíží, kultivace vztahů. Klima třídy Prevence soc pat jevů Specifická prevence, téma závislostí, patologických vztahů, podpora „zdravého vývoje“ žáků Témata pro TH ve třídě adolescentů •Vytváření nových pravidel a norem •Témata OSV – komunikace, vztahy •Témata sebepoznání •Posilování vzájemného respektu a úcty •Propojování světa žáků a dospělých •Prevence sociálně patologických jevů •Přenášení zodpovědnosti na žáky, „nesení následků svých činů“ •Podpora samostatnosti, sebedůvěry • Pravidla pro vedení třídnických hodin •Každý má právo mluvit-vyjádřit svůj názor •Každý má právo mlčet, zdržet se diskuse •Všechno se dá říci slušně •Informace se nevynášejí mimo třídu •Každou hodinu někdo vede •Za průběh hodiny jsou zodpovědní všichni • Aktivizace žáků, učitelské vedení •Aktivita na straně učitele •Aktivita na straně žáků •Dlouhé monology •Vysvětlování vlastního názoru •Dominance při řízení technik •Dlouhá zpětná vazba na průběh aktivity •„Moralizování“ •Vlastní komentáře ke každému komentáři od žáků •Tlumení spontaneity žáků •Předávání slova žákům •Ptaní se na jejich názor •Zodpovědnost za přípravu a vedení TH na žácích •Krátké a „hromadné“ zpětné vazby •Tolerance s prostorem k vyjádření vlastního názoru •Umění „mlčet, i když bych chtěl něco říct“ • Jak volit techniky práce v TH •Vyjasnit téma, které chceme otevřít •Stanovit cíl, kterého chceme dosáhnout •Zvážit možnosti žáků •Hledat vhodné techniky • •Například: •Téma: neverbální komunikace •Cíl: uvědomit si, kolik informací vysíláme NV cestou •Třída není moc spontánní a hravá •Ukázky z filmů, technika pantomimy…., rozbor (reflexe) • Etika práce učitele v TH •Všechna pravidla pro vedení TH platí i pro učitele •Dojednat si se žáky „právo VETA“ •Informace z TH se nevynáší •Případné hospitace ze strany vedení chceme vědět předem a připravit na ně i žáky (a uzpůsobit téma) •Jsme opatrní při použití technik s terapeutickým potenciálem (neotvíráme příliš osobní a citlivá témata) • Nabídnout žákům možnost se k tématu vrátit, nebo ho dopovídat v individuálním rozhovoru Autorita učitele • Autorita •Individuální moc a autorita = personální charakteristika, kterou disponuje určitá osoba (sociální moc, vliv – příbuzné pojmy). • •Dvě podoby individuální moci: 1.Schopnost ovlivňovat chování druhé osoby je vnímáno jako nelegitimní – autoritativnost 2.Schopnost určité osoby ovlivňovat chování druhých je vnímáno jako legitimní – autorita 3. •Autorita je (Kaščák, 2006): •– adresná a osobní •– sociální kapitál určité osoby •– mít autoritu znamená být respektovaný a vědomě následovaný, k vykonání určité činnosti požadované od autority není potřeba donucení ani přesvědčování (Arendtová, 1995). •– Efektem autority je poslušnost – kázeň. • •Autorita vzniká a buduje se v konkrétních, specifických a individualizovaných vztazích •autorita je o důvěře •poslušnost je otázkou budování vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným. Autorita a vliv •Poziční •Osobnostní •Profesionální • • •Co je autorita? •Který učitel měl autoritu? •Jak si ji získával? •Jak si budete získávat autoritu vy?