Obecná  pedagogika   Předmět  pedagogiky,  základní  termíny   Ins$tuce   §   Rodina   §   Škola   §   Stát   Ins$tuce   §   Rodina  –  soukromé   hodnoty   §   Škola   §   Stát  –  veřejné  hodnoty   Ins$tuce   §   Rodina  –  soukromé   hodnoty   §   Škola  –  spojení/střet   obou   §   Stát  –  veřejné  hodnoty   Škola  by  měla       § předávat  hodnoty   §   vytvářet  alterna$vy   Škola  je…       §   konzerva$vní  ins$tucí   §   udržení  stávajícího  stavu   §   akceptované  normy   Dalším  principem…   §   Rodina  –  příbuzenské  vztahy,   potřeby  dítěte,  ekonomické   rozdělení  práce   §   Škola  ?   §   Stát  –  princip  konsenzu,  zájem   většiny   Škola  je…       §   založena  na  racionálním  principu   §   Co  to  znamená?   §   Ekonomický  profit?   §   Autorita?   Škola  se  odlišuje…       §   svým  cílem   § Autonomní  jedinec   § Rozumný   § Morálně  uvědomělý   § Osobnostně  rozvinutý   Škola  se  odlišuje…       §   svým  cílem   § Autonomní  jedinec   § Rozumný   § Morálně  uvědomělý   § Osobnostně  rozvinutý   § Je  to  vše?   Škola  je  založena  na…       §   racionálně  obhajitelném  systému   § „zastaralé  metody“   § „alterna$vní  koncepty“   § „tvořivá  škola“   Škola  je  založena  na…   Klíčovým principem školy je tedy jakýsi racionálně zdůvodnitelný systém. §  Jaké jsou cíle výchovy? §  Jaké by měly být? §  Jaké pro to existují důvody? §  Jak by měl vypadat obsah? §  Kdo se na tom, co se během učení děje, podílí? §  Jaké mohou být způsoby učení? §  Které jsou efektivnější? Cíl  školy   „Máme-li jasné cíle, filozoficky, sociálně, eticky i jinak zdůvodněné, pak nám budou jasné i prostředky; nemáme-li jasno o cíli, tápeme v jednotlivostech a lze nás snadno strhnout na zcestí. Veškeré úvahy i stanovené cíle by byly však marné, kdybychom zanedbávali vědecky zjišťovat individuální i kolektivní podmínky, činíme-li tak, přizpůsobujeme snáze jednotlivé žáky a jejich věk ideálům, vytčeným normativní pedagogikou neutápíme se v romantismu hesel a idejí a počítáme s uskutečnitelnými možnostmi“. (Chlup, 1948, s. 17) Vymezení  pedagogiky   § Laické  vymezení   § Pedagogika  jako  kuchařka   § Pedagogika  neposkytuje  záruky   § Manipulace?   § Indoktrinace? Vymezení  pedagogiky   „Sotva existuje jiná věda, v níž je tak rozšířeno nevědecké klábosení, stranická horlivost a dogmatická předsudečnost, jako je tomu v pedagogice“ (Brezinka, 2001, s. 5). Vymezení  pedagogiky   „každý se cítí povolán posuzovat bez hlubších znalostí výchovu a vzdělávání, jak by se to neodvážil laik v oboru lékařství, stavitelství…“ Lindner Vymezení  pedagogiky   Podobný problém mají i jiné humanitní vědy §  Filozofie §  Psychologie §  Sociologie Brezinka:  rozdělení  PG   Brezinkův model rozdělení pedagogiky na tři samostatné disciplíny A) Věda o výchově B) Filozofie výchovy C) Praktická pedagogika A)  Věda  o  výchově   Co to je výchova? „činnost, jejímž prostřednictvím se lidé snaží natrvalo zdokonalit v některém směru strukturu psychických dispozic jiných lidí, nebo upevnit její hodnotné komponenty, nebo zabránit vzniku dispozic nežádoucích“ (Brezinka, s. 53). A)  Věda  o  výchově   „Výchova je proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji. (...) Z moderního hlediska je výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s jeho individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou vnitřně integrovanou a socializovanou osobností.“ (Průcha, Walterová, Mareš, 2009). A)  Věda  o  výchově   Výchova je §  Záměrná §  Vzájemné působení §  Soustavná §  Organizovaná §  Hodnoty jedince, osobnost §  Realizována na základě cílů A)  Věda  o  výchově   Cíle   Obsahy   Prostře-­‐ dky   Podmín-­‐ ky   A)  Věda  o  výchově   Vzdělávání je §  Záměrné §  Vzájemné působení §  Osvojování si poznatků, dovedností, kompetencí… A)  Věda  o  výchově:  VÝCHOVA   ÚZKÉ VYMEZENÍ Výchova mravní, ke správnému chování, k dobrým mravům (formování postojů, vztahů k hodnotám). ŠIROKÉ VYMEZENÍ Výchova je záměrné působení na člověka. V pojmu „výchova“ se spojuje vzdělávání i výchova. A)  Věda  o  výchově:  VZDĚLÁVÁNÍ   ÚZKÉ VYMEZENÍ Učení poznatkům, znalostem, dovednostem. ŠIROKÉ VYMEZENÍ Vzdělávání jako celkové kultivování člověka. A)  Věda  o  výchově   Snaha spojit obé po vzoru education, educational sciences (AJ) Průcha: edukace, edukační realita, edukační procesy A)  Věda  o  výchově   Předmět vědy o výchově: §  výchova jako realita §  specifičnost pedagogiky? video   A)  Věda  o  výchově   Specifičnost pedagogiky Účelový vztah (cíl + prostředek) Plánování nejlepší výchovy A)  Věda  o  výchově   Požadavky na vědu § jasnost vyjadřování § logická správnost § verifikovatelnost § přesnost pozorování § hodnotová neutralita A)  Věda  o  výchově   Deskriptivní výrok Žák osmé třídy stráví tři krát více času sledováním televize, než řešením domácích úkolů. Hodnotový výrok Normativní výrok A)  Věda  o  výchově   Deskriptivní výrok Hodnotový výrok Výchova pomocí prostředků alternativní školy Montessori je špatná výchova Normativní výrok A)  Věda  o  výchově   Deskriptivní výrok Hodnotový výrok Normativní výrok Třídní učitel by měl děti provázet po co nejdelší dobu školní docházky. B)  Filozofie  výchovy   „Pedagogika jako věda o výchově studuje a stanoví normy všestranného vychování, didaktika jako theorie vyučování normy správného vyučování…. Jako věda normativní stanoví pedagogika buď celistvé nebo konečné nebo jednotlivé a částečné cíle, k nimž mají směřovati činnosti a pochody výchovy a výuky. …“ (Chlup) B)  Filozofie  výchovy   Předmětem filozofie výchovy jakožto normativní disciplíny jsou pojmy §  Hodnota §  Mravnost §  Dobro §  Norma §  Víra B)  Filozofie  výchovy   „Podstata komunistické výchovy záleží na tom, že dospělí (rodiče, učitelé, vychovatelé) připravují děti na život a práci v komunistické společnosti… V nynějším budování socialismu je cílem výchovy komunistický člověk. Požadavky na výchovu tohoto komunistického člověka jsou stanoveny politikou komunistické strany, která vychází z potřeb komunistické společnosti.“ (1965, s. 10-11) B)  Filozofie  výchovy   „Podstata komunistické výchovy záleží na tom, že dospělí (rodiče, učitelé, vychovatelé) připravují děti na život a práci v komunistické společnosti… V nynějším budování socialismu je cílem výchovy komunistický člověk. Požadavky na výchovu tohoto komunistického člověka jsou stanoveny politikou komunistické strany, která vychází z potřeb komunistické společnosti.“ (1965, s. 10-11) B)  Filozofie  výchovy   Dnes útlum této disciplíny Více se rozvíjí kritická filozofie výchovy, než normativní Důraz na efektivitu školy Potřebují učitelé normy? Standard kvality profese učitele (???) Byla  filozofie  něčím  nahrazena?   Byla  filozofie  něčím  nahrazena?   §  Vztah politiky a pedagogiky §  Školská politika §  Politika zásadním způsobem ovlivňuje průběh, podobu a hodnocení škol §  Určuje rámec pro mimoškolní vzdělávání §  Schvaluje zásadní kurikulární dokumenty C)  Prak$cká  pedagogika   Vyučování §  Jednání vedoucí k vytváření učebních situací za účelem sdělování poznatků, stimulování procesů myšlení a podněcování osobnostního vývoje §  Hirst: „vyučování je intencionální aktivita, kdy je dosaženo učení“ §  proces, v němž se realizuje vzdělávání / výchova / edukace §  výuka C)  Prak$cká  pedagogika   §  má praktický účel §  opírá se cíle a empirická zjištění §  návody §  postupy §  případové studie §  1000 nejlepších rad jak… Shrnud  Brezinkova  modelu   A) Věda o výchově Explanační Co je výchova? B) Filozofie výchovy Normativní Jaká by měla být výchova? C) Praktická výchova Opírá se o obě předchozí Jak vyučovat? Teorie  –  praxe  -­‐  příprava   Praxe   Teorie   Přípra va   Učení   Učení   A)  Učení nápodobou akulturace B)  Didaktické vyučování C)  Učení se zkoumáním John Dewey (1859-1952) D)  Žáci jako tvůrci vlastního učení (Bruner, 1996) Intencionalita  učení  /  edukačních  procesů   A)  Bezděčné (spontánní) B)  Intencionální (záměrné) C)  Řízené (Průcha)