Ochrana a čistota atmosféry Mgr. Lukáš Dolák, Ph.D. Jaro 2020 Cvičení 1 Průběh cvičení 1.Harmonogram výuky 2.Exkurze 3.Prezentace článku 4.Opakování odpřednášeného učiva 5. Harmonogram výuky •5.3. výuka •12.3. výuka •19.3. výuka •26.3 výuka •2.4. výuka •9.4. výuka •16.4. exkurze? •23.4. odpadá za exkurzi •30.4. výuka? •7.5. odpadá •14.5. děkanské volno •Pá 15.5. předtermín Exkurze Praha Libuš •Datum – čtvrtek, 16.4. •Délka: celý den •Náklady: vlastní •Náplň: –ukázka měřící techniky kvality ovzduší –přednáška na téma hodnocení kvality ovzduší v ČR –přednáška na téma plošné mapování kvality ovzduší v ČR • Prezentace článku •Každý student/ka si vybere do 4.3.2020 jeden odborný recenzovaný článek tematicky zaměřený znečištění atmosféry, jeho dopady, možnosti ochrany apod. •Vybraný článek zašle student/ka do 4.3.2020 ke schválení cvičícímu (dolak@sci.muni.cz) •Studenti si vyberou datum prezentace článku na semináři dne 27.2.2020 Prezentace článku •Studenti odprezentují ve zvolený den na 8–10 slidech cíle, užité metody a hlavní výsledky vybraného článku •Není nutné detailně popisovat metodiku článku, naopak je doporučeno smysluplně a „lidsky“ zhodnotit jeho závěry •Od zbylých posluchačů bude očekávána diskuze k prezentovanému článku •Prezentaci studenti zároveň vloží do odevzdávárny „Prezentace článku“, nejpozději však do 14.5.2020 včetně Zápis termínu prezentace článku Obsah předmětu •Základní informace o atmosféře, přirozené složky atmosféry a její dynamika •Interakce atmosféry s dalšími sférami •Atmosférická depozice a aerosol •Ozon a destrukce ozónové díry, UV záření •Znečišťování ovzduší •Lokální a globální důsledky znečištění atmosféry (klima měst, kyselé srážky) •Monitoring a hodnocení kvality ovzduší •Změna klimatu a skleníkové plyny •Možnosti ochrany atmosféry Opakování odpřednášeného učiva 1.Doplňte chybějící teploty, pokud na návětrné straně vypadly srážky (počítejte s přesností na 1 desetinné místo a vlhkoadiabatickým gradientem 0,5 °C) Opakování odpřednášeného učiva 1.Doplňte chybějící teploty, pokud na návětrné straně vypadly srážky (počítejte s přesností na 1 desetinné místo a vlhkoadiabatickým gradientem 0,5 °C) +2 -3 +17 Opakování odpřednášeného učiva 2.V oblasti tlakové níže jsou pohyby vzduchu vzestupné/sestupné a proto jsou rozptylové podmínky lepší/horší (vyberte). Naopak v oblasti tlakové výše převládají vzestupné/sestupné pohyby vzduchu a proto jsou zde rozptylové podmínky lepší/horší (vyberte). Opakování odpřednášeného učiva 2.V oblasti tlakové níže jsou pohyby vzduchu a proto jsou rozptylové podmínky . Naopak v oblasti tlakové výše převládají pohyby vzduchu a proto jsou zde rozptylové podmínky vzestupné lepší sestupné horší Opakování odpřednášeného učiva 3.Pojmenujte následující oblaka. Které z nich se často vyskytují s inverzemi a zhoršují tak rozptylové podmínky? b) http://www.canadiangeographic.ca/atlas/Images/Glossary/cumulus.jpeg a) c) Opakování odpřednášeného učiva 3.Pojmenujte následující oblaka. Které z nich se často vyskytují s inverzemi a zhoršují tak rozptylové podmínky? b) Cumulus (Cu) http://www.canadiangeographic.ca/atlas/Images/Glossary/cumulus.jpeg a) Cirrus (Ci) c) Stratus (St) Opakování odpřednášeného učiva 4.Vzpomenete si na české ekvivalenty pojmů „rain out“ a „wash out“? Jaký je mezi nimi rozdíl? Související obrázek Děkuji za pozornost