III. Trend vývoje emisí po roce 1990 souvisí se zavedením emisních limitů v roce 1991 s platností od roku 1998. Časová prodleva měla umožnit přípravu zdrojů na nové podmínky provozu. Došlo k restrukturalizaci národního hospodářství, k modernizaci zdrojů a mnoho z nich ukončilo nebo omezilo provoz. Po výrazném snížení emisí ze zdrojů v oblasti energetiky a průmyslu získávají významnější podíl na celkových emisích sektory lokální vytápění domácností a doprava. Po roce 2000 má vývoj emisí mírně klesající trend, který je ovlivněn především teplotním průběhem topných sezón, objemem průmyslové výroby (železo, ocel) nebo postupnou obnovou vozového parku. Pokles emisí po roce 2012 souvisí se zpřísněním emisních limitů pro zdroje v sektorech energetiky a průmyslu. www.chmi.cz Vývoj emisí znečišťujících látek v letech 1990–2016 Na Šabatce 2050/17 143 06 Praha 412-Komořany 0 500 1000 1500 2000 2500 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 emise[kt] TZL SO2 NOx CO VOC NH3 Emise znečišťujících látek mohou působit na zdraví lidí jednak v bezprostředním okolí svého vzniku, ale mohou také ovlivňovat ekosystémy vzdálené tisíce kilometrů. auta domy menší továrny velké továrny/elektrárny 0,5 m 5–10 m 30–60 m do 300 m 0 200 400 600 800 1000 1200 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 emise[kt] TZL SO2 NOx CO VOC NH3 Trend vývoje emisí od roku 2002 do roku 2016.Trend vývoje emisí od roku 1990 do roku 2001. 0 5 10 15 20 25 30 35 40 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 emise(t) Ostatní 2C3 - Výroba hliníku 1A3aii(i) - Vnitrostátní letecká doprava (civilní) 2A3 - Výroba skla 2C5 - Výroba olova 1A3bi - Silniční doprava: Osobní automobily 1A4bi - Lokální vytápění domácnos� 1A1a - Veřejná energe�ka a výroba tepla 2C1 - Výroba železa a oceli 1A2a - Spalovací procesy v průmyslu a stavebnictví: Železo a ocel 1A3bvi - Silniční doprava: Otěry pneuma�k a brzd Vývoj celkových emisí olova v období 2007–2016 Měrné emise olova v ČR ve čtvercích 5×5 km v roce 2016 Olovo je přirozenou součástí fosilních paliv a jeho obsah v palivu se liší podle lokality jejich těžby. Množství emisí olova při spalování fosilních paliv závisí především na druhu paliva, typu spalovacího zařízení, způsobu snižování emisí a na teplotě spalování. Emise olova vznikají i při některých technologických procesech (spékání železných rud, tavení kovů, minerálních produktů apod.) díky jeho obsahu ve vstupních surovinách. Vedle uvedených procesů jsou emise olova do ovzduší vnášeny s částicemi z otěrů brd a pneumatik motorových vozidel. Mapa měrných emisí olova v detailním rozlišení čtverců 5x5 km zobrazuje rozmístění významných energetických a průmyslových zdrojů, jejichž emise jsou často přenášeny na větší vzdálenost. Výrazné je rovněž lokální zatížení území způsobené provozem vozidel na dálnicích a dalších významných komunikacích. 98,35% 0,59% 0,11% 0,09% 0,11% 0,75% 1A4bi - Lokální vytápění domácnos� 1A4cii - Zemědělství, lesnictví, rybolov: Nesilniční vozidla a ostatní stroje 1A3bi - Silniční doprava: Osobní automobily 1B1b - Fugi�vní emise z pevných paliv: Transformace pevných paliv 1A4ai - Služby, ins�tuce: Stacionární spalovací zdroje Ostatní Podíl jednotlivých sektorů na celkové roční emisi benzo[a]pyrenu v ČR v roce 2016. Zajímavosti o emisích: • V období let 1990–2016 došlo ke snížení emisí tuhých znečišťujících látek (TZL) o 90 %, u emisí oxidu siřičitého (SO2 ) o 93 %. • V roce 2016 bylo v ČR v provozu 27 spaloven odpadu, ze kterých bylo vneseno do ovzduší 143 mg emisí dioxinů a jejich podíl představoval 0,3 % celkových emisí těchto znečišťujících látek. Největší množství emisí dioxinů vzniklo při výrobě železa a oceli, v lokálních topeništích a při osobní automobilové dopravě. • Největší potenciál pro další snížení emisí se nachází v sektoru lokální vytápění domácností, kde dochází k výměnám manuálních kotlů na pevná paliva za kotle zplyňovací a automatické. Budoucnost vytápění domácností ale vidíme v tepelných čerpadlech. • Z hlediska účinku na lidské zdraví mají největší význam emise tuhých znečišťujících látek (TZL) pocházející z dopravy, především ze spalování paliv ve vznětových motorech, které produkují částice o velikosti jednotek až stovek nm. Elektrárna Tušimice. VODA - HYDROLOGIE KOUŘ - ČISTOTA MAPA - ČHMÚ VLNA - POVODNĚ EMISE ZE ZDROJŮ ZNEČIŠŤOVÁNÍ OVZDUŠÍ V ČR Orientační výšky vypouštění emisí vybraných zdrojů. EMISSIONS FROM AIR POLLUTION SOURCES IN THE CZECH REPUBLIC Benzo[a]pyren je karcinogenní, zdraví ohrožující látka. Elektrárna Prunéřov II.