ZÁKLADY REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE Jakub Trojan - semináře 1 Geografický ústav Práce v seminářích 1) Jozef Lopuch ● ● Informace na dalších seminářích Četba článků v IS MU 2) Jakub Trojan 1)Mentor RNDr. Jan Trávníček, MSc Připravte způsob, jak byste představili jedno z témat žákům/studentům na základní či na střední škole libovolného typu Vyberte si jedno z témat, ke kterému dostanete zpětnou vazbu od vyučujícího i od spolužáků (do určité míry je to odpověď na otázku PROČ) Zvolte si cílovou skupinu (věk žáků/studentů, typ školy, region, kde to chcete učit, případně další charakteristiky cílové skupiny) (odpověď na otázku PRO KOHO) Zvolte si téma a stanovte si hlavní cíl(e): co chcete přinést cílové skupině? Co se u žáků na konci změní? Můžete se inspirovat např. zde. Doporučujeme také zvažovat cíle nejen znalostí, ale také postojové či psychomotorické, inspirace např. zde. (odpověď na otázku CO MÁ BÝT NA KONCI). Velmi doporučujeme se také spojit se současnou realitou školství v ČR prostřednictvím cílů a očekávaných výstupů v RVP. Pokud se však nechcete spokojit s kontextem českým, můžete provázání udělat i s některou progresivní zahraniční školskou soustavou, třeba právě čerstvě reformovaným pohledem Finů na to, jak mají vypadat průřezové kompetence pro skutečný svět ve kterém žijeme a žít budeme... Podle hlavního cíle zvolte formát: Stačí vám jedna vyučovací hodina? Nebo tři? Nebo potřebujete do terénu na půl dne? Nebo je to projektová výuka na pololetí? (odpověď na otázku JAK TO UDĚLÁM) Vytvořte scénář toho, jak vaše hodina či blok, terén atp. půjde za sebou. Ideálně v něm mějte u každé části alespoň odhad času, jednu větu o co jde či cíl a použitou metodu či didaktické prostředky (tj. stačí vám opravdu jen klasický výklad? Nebo cíle a vašim studentům pomůže třeba prožitek, diskuze či to, že si na to přijdou sami? Pro inspiraci aktivizačních metod se můžete podívat např. sem, doporučujeme knihu Moderní didaktika, kde je více než 400 metod, jak učit (odpověď na otázku JAK TO UDĚLÁM). Odpovězte na otázku, jak ověříte, že to funguje (jak zjistíte, že jste u cílové skupiny dosáhli cíle, který jste si stanovili) (odpověď na otázku JAK TO OVĚŘÍM) Výstup nám představíte... v průběhu semestru (bude upřesněno, první skupina již 18. 3.) a pak bude následovat diskuse Pozn. V tomto zadání jde spíše o myšlenky a o proces, než o dokonale zpracovaný elaborát. Odpovědi na základní otázky a scénář chceme písemně, nicméně vám i nám může stačit třeba i 1 A4 Počet skupin: 5 Počet členů skupiny 2 - 4 Témata ● Region a vymezování hranic, kartografické vymezování regionu Regionální identita Region a rozvoj (aka regionální rozvoj) Regiony na místní úrovni: místní akční skupiny, aktivizace obyvatel a sounáležitost s místem Makroregiony a popisná/kvantitativní regionální geografie ● ● ● ● Otázky a diskuse