LUKÁŠ HERMAN JARO 2020 Z8818 Aplikovaná geoinformatika – Cvičení 6 Opakování Co to je INTERPOLACE? Jaké znáte interpolační algoritmy? Co to je TIN? Co znamená tato zkratka … Co to je ASPECT – SLOPE – FLOW DIRECTION? Interaktivní 3D analýzy • Toolbar 3D Analyst - použitelné na rastry i vektorové struktury (TIN, Terrain) • Create Contour – vytváří uzavřenou izolinii o výšce v místě kliknutí myši = vrstevnice • Create Steepest Path – vytváří spádnice z místa kliknutí myši • Create Line of Sight – na zvolené 3D úsečce vymezuje viditelné a neviditelné oblasti / případně nová místa rozhledu • Interpolate Point/Line/Polygon – umisťuje geometrie na daný DEM • Profile Graph – vytvoří liniový graf profilu zvolené linie • Point Profile – vytvoří bodový graf profilu • Terrain Point Profile – vytvoří bodový graf nad vybraným terénem Další 3D analýzy • 3D Analyst Tools • Stack Profile • Vytváří profil a dodatečné statistiky • Interpolate Shape • Důležitý nástroj pro převod 2D geometrie do 3D • Vyžaduje DEM a zvolenou vektorovou vrstvu • Bez převodu do 3D geometrie nejsou možné některé typy analýz a nástroje • Feature To 3D By Attribute • Jednoduchý převod do 3D podle atributů • Add Surface Information • Převádí 3D informace z podkladového povrchu na vstupní 2D geometrii 3D modely • ArcGIS nabízí různé možnosti pro práci s 2.5/3D: • Implementace náhledu v ArcMap (3D view pro LAS data) • Prostředí ArcGlobe – pro globální data • Prostředí ArcScene – lokálněji zaměřená aplikace, větší počet možností zpracování a vizualizace dat • ArcGIS Pro – snaha o vytvoření jediné aplikace pokrývající funkcionalitu jednotlivých součástí balíku ArcGIS ArcScene Umožňuje vytvářet animace, průlety, vlastní 3D symboly, texturované fotorealistické budovy, 3D varianty známých analytických funkcí – Intersect 3D, Buffer 3D, Difference 3D… 3D model území - ArcScene • Zobrazení a vytvoření 3D reprezentace v ArcScene: • 3D geometrie – bez potřeby dodatečného výpočtu výšek • 2D geometrie – zobrazení v nulové výšce → potřeba stanovení 3D • Na základě přenosu základních výšek z podkladového (jiného zvoleného) povrchu • Možnost přidat Offset • Možnost přidat převýšení • Pro vektorové prvky možnost nastavit vytažení z/do určité výšky • Pozor na on-the-fly transformaci mezi WGS a S-JTSK • Přizpůsobení prostorového rozlišení rastru Volba povrchu DEM Volba převýšení Volba výškového posunu modelu Nastavení kvality zobrazení Nastavení převzorkování Přizpůsobení histogramu Kvality zvýraznění rastru Nastavení stínování scény Způsob extrudování Stanovení konstanty nebo výrazu výšky extruze Tvorba animací v ArcScene • Souvislý přechod mezi jednotlivými náhledy • Co lze animovat v ArcScene: • Pohyb kamery/pozorovatele • Scénu/prostředí ArcScene • Vrstvy • Časové značky u jednotlivých vrstev • Základní koncept tvorby animací = přidávání klíčových snímků (keyframes) a nastavení jejich vlastností • Vlastnosti se mění podle zvoleného typu animace https://www.youtube.com/watch?v=lXQSXK9WcLY https://www.youtube.com/watch?v=14kZSwej8s8 Časové nastavení celé animace Animation Toolbar Podrobné nastavení klíčových snímků Předmět animace „Vrstvy“ animace Automatické časování klíčových snímků Tvorba animací v ArcScene • Export: video/sekvence snímků Tvorba animací v ArcScene • Pohyb kamery podél vybraného prvku vektorové vrstvy – Create Flyby From Path Tvorba animací v ArcScene • Přehled „vrstev“ a časového umístění klíčových snímků