Konzervování-restaurování skla Chemie a metodiky konzervování předmětů vyrobených z anorganických materiálů Masarykova univerzita Mgr. Romana Kozáková Obsah obrázku interiér, stůl, dřevěné, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku vsedě, stůl, sklo, kočka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, stůl, vsedě, staré Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Obsah přednášky •S čím se restaurátor skla setkává •Základní dokumentace •Konzervování - restaurování •Doporučené podmínky uložení – [USEMAP] Skleněné předměty k restaurování •Velmi různorodý materiál •Sklo z archeologických výzkumů •Historické nádoby •Osvětlovadla •Okenní sklo/vitráže •Podmalby •Bižuterní výrobky • • •Každá skupina předmětů má rozdílné vlastnosti i typy poškození – tedy i rozdílný přístup k restaurování [USEMAP] Sklo z archeologický výzkumů •Především střepový materiál •Značné poškození – mechanické i korozní • •Podstatou ošetření bývá zachování fyzického stavu, nikoliv estetické požadavky •Často nelze provést jiný úkon než očištění a konsolidaci • •Nutné zachování archeologického kontextu •Často jsou kladeny požadavky na podrobný typologický a technologický průzkum, vč. odborných analýz (nutný správný odběr vzorků, nekontaminovat) • Obsah obrázku tráva, hlemýžď, vsedě, hnědá Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Sklo z archeologických výzkumů Obsah obrázku interiér, stůl, jídlo, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku vsedě, váza, stůl, malé Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Historické nádoby, osvětlovadla •Většinou zachována podstatná část nádoby •Převládá mechanické poškození, poškození korozí malé • •Vysoké požadavky na konečný vzhled •Většinou se provádí celkové restaurování, vč. doplnění chybějících částí •Důležité jsou i vhodné adjustace (stojany, u lustrů elektrifikace) •Často se jedná o rekonzervační zásahy Obsah obrázku sklo, hrníček Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Historické nádoby Obsah obrázku interiér, stůl, dřevěné, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku sníh, fotka, visící, zakryté Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku lampa, hrníček, sklo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, květina, vsedě, stůl Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Okenní sklo - vitráže •Rozdíl použití – jiné požadavky na muzejní artefakty, jiné pro funkční okna •Pro sbírkové předměty důležité zachování autenticity • •V architektuře nutná funkčnost – přípustná výměna některých částí za nové, materiály odolné exteriérovým podmínkám • •Samostatný specializovaný obor, většinou nutné povolení ministerstva kultury •Nutné vzhlédnutí nejenom restaurování vitráže, ale i správné osazení v architektuře (zavětrování, úpravy ostění, atd.) [USEMAP] Sbírkové vitráže Obsah obrázku interiér, fotka, vsedě, položky Popis byl vytvořen automaticky •Olověné pásky i malba švarclotem je citlivá na kyselost prostředí •Nečistit kyselými roztoky •Neadjustovat do dřevěných rámů, dřevotřísek (organické kyseliny) • •Zachovávat maximum materiálů – sklo, olověné pásky, tmely, zbytky ostění •Pro vystavení jsou důležité kvalitní pevné adjustace a estetické nasvětlení [USEMAP] Podmalby •Problematické předměty •Kombinace různých materiálů (adjustace, krycí vrstvy, použité barvy) •Nejvíce poškozena bývá barevná vrstva, nikoliv sklo • • •Lidové podmalby jsou často špatně vyrobené, z nekvalitních materiálů •Nevhodné starší zásahy [USEMAP] Podmalby Obsah obrázku interiér, fotka, dort, kousek Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kousek, vsedě, stůl, jídlo Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Bižuterie •Často součástí jiných předmětů (oděvů, vánočních ozdob, oltáříků, atd.) •Kombinace materiálů, nejčastěji s kovy •Nejčastěji je poškozen spojovací materiál nebo povrchové úpravy korálků • •Jako bižuterie se neoznačují archeologické korálky • • [USEMAP] Bižuterie Obsah obrázku jídlo, talíř, dort, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku jídlo, stůl, malé, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku květina Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Konzervování - restaurování [USEMAP] Restaurátorský průzkum •Konzervátorsko-restaurátorský průzkum má sloužit k detailnímu poznání fyzického stavu předmětu a zodpovědnému sestavení ko-re záměru – tj. postupu prací •Získané informace pomáhají k určení významu daného předmětu a zařazení do historického kontextu, nastavení preventivní ochrany, způsobu vystavení, apod. •Pro realizaci průzkumu musí být předměty zpracovateli průzkumu poskytnuty fyzicky (ne pouze fotografie) [USEMAP] Restaurátorský záměr •Dokument předcházející samotnému zásahu, ve kterém je jasně definován zamýšlený postup konzervátorsko - restaurátorských prací •Postup vychází z provedeného průzkumu • •Tento dokument je nutný a bez jeho schválení by nemělo být restaurování začato • [USEMAP] Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Obecný postup prací •Průzkum a sestavení ko-re záměru •Diskuze a schválení záměru zadavatelem •Převzetí •Fotodokumenace stavu před •Roztřídění materiálu (hlavně u archeologického skla) •Čištění •Konsolidace •Lepení •Rekonstrukce •Závěrečná dokumentace •Fotodokumentace v průběhu prací • • [USEMAP] Roztřídění •Priority –Dané fyzickým stavem –Dané zadavatelem – • •Archeologické sklo se třídí podle kontextu •Velké objekty se třídí podle umístění •Nutná fotodokumetace během práce D:\VSCHT\VIII.semestr\BC\fotodokumentace\sklo_frolik.jpg [USEMAP] Rozebrání adjustací Obsah obrázku vsedě, staré, podepsat, dveře Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, stůl, různé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku jídlo Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Čištění •Každý předmět se čistí individuálně •Čištění je nevratný proces, důležitá je míra očištění •Lépe neočistit vůbec než rozpustit originál •Nutné zkoušky •Postup od nejméně invazivních metod • •Nejprve suché čištění (vysátí, oprášení, ofoukání, otření) •Mokré čištění (zde NUTNÉ zkoušky – různá rozpouštědla, nejčastěji se zkouší voda, ethanol, aceton/toluen/xylen, benzíny, přídavky detergentů do vody, omezeně přídavky zásad nebo kyselin) •Čím více korozně poškozené, tím méně vody • •Nejsložitější situace je u archeologického skla • • [USEMAP] Čištění – běžná konzervační údržba •Pro málo poškozené předměty •Před výstavami, v expozicích •Pozor na malované předměty – barvy jsou různě rozpustné, lépe se barevné vrstvě mokrým čištěním vyhnout • •Nejčastěji se používá destilovaná voda s přídavkem ethanolu a otření měkkou (švédskou, mikrovláknovou) utěrkou Obsah obrázku interiér, místnost, život, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl, interiér, jídlo, vsedě Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Konsolidace •Zpevnění skla, které je korozně poškozené •Sklo se loupe, sprašuje, rozpadá •Dnes se používají roztoky akrylátů •Pouze v nutných případech, pozdější odstranění je prakticky nemožné •Většinou u archeologického skla nebo povrchového zdobení (malované sklo, voskované perle, apod.) •Samostatným oborem je zpevňování barevné vrstvy podmaleb Obsah obrázku jídlo, kousek, dort, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strom, šaty, závěs Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Konsolidace barevné vrstvy Obsah obrázku houba, pizza, jídlo, výseč Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kousek, skála, dort Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku jídlo Popis byl vytvořen automaticky Nikdy se do toho nepouštějte J [USEMAP] Vyhledávání •Zjištění návaznosti fragmentů •Nutné pro správný postup lepení Obsah obrázku jídlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, kolo, fotka, tráva Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Důležité je zaznamenání archeologického kontextu (kde která čísla sáčků) [USEMAP] Lepení •Lepení ode dna •Pokud dno chybí, tak od horního okraje nebo jiné pevné (nejvíce zachovalé) části •Důležité je neuzavřít tvar pro vložení dalšího fragmentu •Používají se roztoky akrylátů (Paraloid B72, Veropal) nebo epoxidy (Hxtal – NYL 1, nutná separace hran akryláty) •Dočasné jištění (lepicí pásy, kolíčky, gumičky, magnety) vyžaduje velkou kreativitu • Obsah obrázku různé, kytice, displej, stůl Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Doplnění vs. rekonstrukce •U archeologického skla se ztráty nedoplňují •Vytvářejí se podpůrné konstrukce nebo výztuž skleněnou textilií • •Doplňky u historického skla se většinou odlévají z epoxidu •Doplňky u podmaleb se většinou řežou z adekvátně silného plochého skla • •Velmi specializovaná činnost, nutná dlouhá praxe [USEMAP] Doplňování Obsah obrázku interiér, stůl, dort, jídlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku vsedě, stůl, malé, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, stůl, květina, ovoce Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl, ovoce, jídlo, mísa Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Obsah obrázku interiér, stůl, světlo, osvětlené Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Rekonstrukce – křížové podpěry Obsah obrázku interiér, stůl, vsedě, sklo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl, muž, kočka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, jídlo, stůl, vsedě Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] Rekonstrukce – výztuž textilií Skleněná textilie netkaná (vyrábí Vertex) Dá se nahradit páskou pro sádrokartonáře [USEMAP] upraveno.jpg [USEMAP] Doporučené podmínky uložení Sklo (druh, stav) Vliv teploty Vliv vlhkosti Doporučená teplota [°C] Doporučená RV [%] Odkaz stabilní 10 - 22 40 - 50 1, 2, 3 korozně i strukturně narušené (korozní mikropraskliny, odskelnění) změna RV, rozšíření mikroprasklin pod 30 % kritické rozšíření mikroprasklin, nad 42 % sorpce vody, koroze 15- 21 30 – 40 40 - 42 42 1, 2 5 4 kombinace stabilního skla s organickými materiály narušení adheze org. materiálů ke sklu nízká RV: křehkost, vysoká RV: korozní či biologické narušení 18 – 20 50 - 55 4 kombinace skla s kovem - smalt změna RV, vznik prasklin, uvolnění od podkladu koroze skla i kovu, vznik mikroprasklin ve skle 18 – 20 35 - 40 4, 6 Restaurované předměty -kombinace rest. materiálů Vyšší teplota, prudké změny teploty: měknutí rest. materiálů, namáhání spoje, ztráta adheze vysoká RV: ztráta adheze rest. materiálu k povrchu skla 18 – 20 40 (max 42) 3 •Sklo bez větších korozních změn je stabilní a poměrně nenáročné na podmínky •U montáží se lze přizpůsobit více citlivým materiálům •Sklo zkorodované vyžaduje specifičtější péči •Kontrola nových akvizic a průběžná kontrola nutná • •Na míru osvětlení jsou citlivé barevné vrstvy a také restaurátorské materiály (lepidla, atd.), u skla je problematičtější jednostranný zdroj tepla způsobený osvětlením • [USEMAP] Depozitární režim •Sklo je křehké • •Měkké podložky •Omezit otřesy •Řešit i drobné opravy adjustací •Badatelsky využívat spíše fotodokumentaci •Pro přímé studium nepřenášet mimo depozitář •Poškozené označit přímo na místě deponování •Správné balení •Sledování počtu zápůjček • [USEMAP] IMGP8600.jpg Obsah obrázku interiér, skříňka, police, lednička Popis byl vytvořen automaticky michaluv_statek_podhled.jpg [USEMAP] Literatura •Davison: Conservation and Restoration of Glass (nemožné se stalo skutečností, je free on-line) •https://www.academia.edu/3386155/Conservation_and_Restoration_of_glass_Sandra_Davison • •Rydlová: Články v časopise Fórum pro ko-re, případně Journal of Glass Studies, konkrétní postupy pro historické sklo • •Cílová Zlámalová, Knězů Knížová, Kučerová: Metodika konzervování-restaurování objektů ze skla s nízkou chemickou odolností •http://invenio.nusl.cz/record/204173 (určitě projděte) • •Studijní materiál VŠCHT, autorka Rohanová, Šimková a většina prakticky odvedené práce já osobně •https://slideplayer.cz/slide/3392754/ (určitě proklikejte) [USEMAP] Děkuji za pozornost 100_6575.JPG [USEMAP]