Multimedia ve výuce I

Úvod do předmětu

Milé studentky, milí studenti,


vítejte v předmětu, který se zaměřuje na schopnost dobře zpracovat text, obraz, video a audio. Je vhodný jak pro budoucí či současné učitele a učitelky, tak i pro ty, kteří budou potřebovat tvořit různé dokumenty pro veřejnost. 

Pracujeme většinou s volně dostupnými nástroji. Nástroje si buď můžete doma stáhnout, nebo jsou dostupné online. 

V předmětu můžete naučit:  

  • didaktické principy práce s multimédii
  • práci s tablety (příprava do hodin, použití ve výuce)
  • vysázet text v nástroji Scribus a aplikovat typografická pravidla
  • používat různé online aplikace pro tvorbu
  • upravit fotografie v nástroji Gimp 
  • zpracovat základní vektorovou grafiku v nástroji Inkscape
  • vytvořit poster, leták či výukový obrazový materiál
  • používat vybrané kancelářské aplikace
  • udělat interaktivní prezentaci
  • používat zdroje odpovídající autorskému zákonu
  • natočit video a upravit v něm obraz, zvuk a dobře jej sestříhat

Témata si budeme upřesňovat v každé seminární skupině podle potřeb a zkušeností.

O co jde?

Předmět je zaměřen na základní práci s nástroji a aplikacemi a klade si za cíl vám předat nápady, inspiraci a motivaci pro další rozvoj a učení se. Na konci předmětu budete mít ujasněné, co vás při práci s multimédii baví, co vám jde a co raději dělat nebudete. 


Podmínky předmětu:

  • docházka v MS Teams nebo podle individuální domluvy
  • aktivní práce na hodině na zadaných úkolech
  • odevzdání závěrečného úkolu (vámi vybrané téma zpracované do tří výukových materiálů: handoutu, pracovního listu, prezentace, plakátu či videa)


Závěrečný úkol

Na závěrečném úkolu budeme pracovat v průběhu semestru. Můžete si tak většinu práce udělat na hodině a poté úkoly již jen dodělat. Abyste mohli tvořit, je důležité, abyste měli vybrané téma, které bude obsahovou částí vašeho úkolu. Téma si zvolte sami podle vašich preferencí, bude vás provázet po celou dobu. Pokud studujete učitelský obor, doporučujeme zvolit nějaké výukové téma, ale není to podmínkou. 


Máte několik možností, jak předmět ukončit:

  1. splníte tři úkoly podle zadání 
    - plakát do 31. 10. 
    - interaktivní (!) infografiku nebo prezentaci do 30. 11. 
    - video do 31. 12. 
  2. splníte 4 libovolné úkoly podle vašeho výběru do 31. 12. 
  3. budete se podílet na výuce tohoto předmětu (předáte svoje zkušenosti) a zpracujete na dané téma pracovní listy (úroveň SŠ)
  4. vyberete si vlastní způsob ukončení (konzultujte s vyučující)


Vyberte si:

  • interaktivní prezentaci, 
  • plakát/leták/pozvánku, 
  • pracovní list 
  • podcast,
  • video,
  • interaktivní materiál v mobilním zařízení,
  • graficky zpracovanou hru,
  • podrobný didakticky zpracovaný návrh, jak využít aplikaci
  • hra (pexeso apod.)
  • svůj návrh po konzultaci s vyučující
  • ...