Multimedia ve výuce I

Multimédia ve škole

Multimédiem můžeme rozumět informaci, která je kombinací textu, obrázků, zvuku, videa, animace a dalších prvků. Tvorba multimédií vyžaduje různorodé technické nástroje, aplikace a nástroje. 

Ve školství je zapojení multimédií velmi vhodné.

 Přináší několik výhod, např.:

  • přehlednost a názornost (nejen díky propracované grafice),
  • lepší zapamatovatelnost,
  • udržení pozornosti,
  • poutavost,
  • interaktivita, 
  • zábavnost (jako varianta).

Multimédia nejsou novinkou, jsou tu s nám již nějaký čas. Přesto je potřebné se stále vzdělávat, sledovat trendy, možnosti nástrojů a nebát se zkoušet nové výzvy, aplikace a technologie. 

Budoucí učitel či učitelka by měli zvládat alespoň základní možnosti tvorby multimédií. Není nutné se vyznat ve všech technických detailech, zvládat ovládání mnoha aplikací apod. Důležité je mít pozitivní a proaktivní přístup a snahu se naučit něco nového. 

V našem předmětu se budeme soustředit na opravdové základy. Díky nim pak budete moci sledovat další oblasti a zdokonalovat se v těch, které vám jdou nebo vás baví. Budeme se zaměřovat na dílčí práci s textem, obrázky, audiem a videem. Ne vždy musí vzniknout nový dokument se všemi těmito prvky, někdy bude stačit třeba i prezentace, do které zakomponujeme video z YouTube.  


Zde se zamyslete, co všechno můžeme považovat za multimédia.


Multimediální materiály pro studenty

Při tvorbě materiálů si každý vyučující musí promyslet několik oblastí a odpovědět na několik otázek. 

  1. Pro koho je materiál určený? Určete si, zda bude materiál pro určitou specifickou skupinu (jeden ročník konkrétní třídy), nebo chcete materiál používat univerzálněji. V případě více specifikovaného materiálu se zaměřte na přizpůsobení materiálu dané skupině (jak pracují, spolupracují, co už znají za látku atd.). 
  2. Slouží materiál jako podklad pro jiné formy a metody, které budete používat? Nebo je nosnou částí výuky? Podle toho opět přizpůsobte obsah a formu multimediálního materiálu. Např. jinak budete dělat video v případě, že ilustruje konkrétní pokus, a jinak, pokud se z videa mají žáci naučit novou látku a video je hlavním materiálem, kde se informace dozví. 
  3. Bude se jednat spíše o frontální výuku, nebo chcete žáky/studenty aktivizovat?
  4. Co je cílem výuky? Definujte si cíle velmi detailně. Na tuto část se často nedbá a bez stanovených cílů může být výuka dosti chaotická. Podívejte se např. na Bloomovu taxonomii pedagogických cílů. A nebo zkuste některé cíle definovat společně se studenty. Pomoci vám mohou slovesa
  5. Kolik času máte na přípravu? Zvažte reálné možnosti. Můžete si namyslet skvělý audiovizuální materiál, ale pokud si nenajdete na jeho přípravu dost času, nejspíš bude materiál mizerný, nebude vám dělat radost a ani nesplní svůj cíl ve výuce. Raději vytvořte něco snadnějšího, méně profesionálnějšího, ale funkčního. Např. nemusíte tvoři video s profesionální kamerou, střihem, ale stačí mít dobrý scénář a vše natočit na mobil. 
  6. V jaké fázi výuky budete materiál používat? 
  7. Budete používat technologie? Máte vytvořenou variantu, kdyby technologie selhala? 


Po ujasnění výše uvedených oblastí si můžete promyslet další prvky:

  • formát
  • délka
  • licence
  • váš čas na tvorbu
  • použité nástroje na tvorbu
  • uložení vytvořeného materiálu


Co musíte mít? 

Vizi, dovednosti, zdroje, motivaci, nástroje a proces. 


Různé tipy hledejte např. v otevřených zdrojích: