1 Etika ve vědě podvod vs. omyl Oborový seminář BGP II, 24. 3. 2021 http://www.scoop.it/t/etika-a-souvislosti-s-projekty http://suverenita-pro-vary.webnode.cz 2 „K jídlu mám jen hrubou rýži, piji jen čistou vodu, polštářem je mi má ruka, ale i tak jsem rád na světě. Bohatství a sláva, získané nepoctivě, jsou jen jako letící oblaka na nebi.“ Konfucius 3 Proč etika ve vědě • prosazování cílů výzkumu (vědění, pravda) • principy spolupráce (spoluautorství publikací, patentů, sdílení dat, nakládání s nepublikovanými daty) • vztah vědy a veřejnosti Etika (z řeckého ethos – mrav), též teorie morálky, je filozofickou disciplínou, která zkoumá morálku nebo morálně relevantní jednání a jeho normy. Představuje ideální celek principů, jimiž se lidé ve společnosti mají řídit ve svém svobodném a zodpovědném jednání. 4 Vlastnosti etického vědce • poctivost (ve vztahu k prezentovaným výsledkům, vztahu ke spolupracovníkům, grantovým agenturám,....) • objektivita (jednoznačná interpretace výsledků, analýza dat, posuzování práce druhých, příprava grantových přihlášek) • integrita (konzistentní jednání) • pečlivost (kritické hodnocení a interpretace výsledků, „pořádek“ v experimentálních datech, korespondenci,....) • otevřenost (sdílení dat, přístrojů, ideí; přijímání kritiky) • respekt vůči druhým (respektovat patenty, autorská práva, intelektuální vlastnictví; ocenit veškeré příspěvky výzkumu) 5 • důvěrnost (nepublikovaná data, grantové přihlášky, oponované články) • zodpovědné publikování (nepublikovat duplicity, nerelevantní data) • zodpovědný mentoring (výuka a výchova studentů, respektování studenta jako partnera) • respekt vůči kolegům • profesní kompetence Vlastnosti etického vědce 6 Jak podvádět ve vědě • Fabrikace (padělání) výsledků (data jsou vymyšlená) • Falzifikace (manipulace s výsledky) • Plagiátorství (kopírování dat či idejí bez uvedení zdroje 7 Co je považováno za neetické • publikování stejných výsledků ve dvou časopisech • odeslání jednoho rukopisu k posouzení do redakcí dvou časopisů • neinformování spoluautorů o finální verzi rukopisu • neoprávněné spoluautorství • diskuse o údajích v rukopise/grantové přihlášce, který/ou recenzuji • vynechání dat, která se „nehodí“ • použití nevhodné statistické metody – zvýšení relevance dat • zveřejnění výsledků formou tiskové konference před přijetím publikace nebo patentu • uvedení nepravdivých/zkreslených údajů v grantové přihlášce • uvedení nepravdivých/zkreslených údajů v životopise při žádosti o místo • zadání stejného projektu dvěma studentům • přetěžování, zanedbávání, využívání studentů • vystavování kolegů neodůvodněnému riziku (radioaktivita, mutageny,...) • zamítnutí rukopisu z důvodů kolize s vlastním výzkumem • sabotování práce druhých 8 Příklady vědeckých lží • A. J. Wakefield et al., The Lancet, 1998: studie o vztahu dětského autismu, zánětlivého onemocnění střev a očkování kombinovanou vakcínou (spalničky, příušnice, zarděnky) Proočkovanost v UK klesla z 92% na 73 (někde až 50%) Výsledky nebyly nikdy potvrzeny. • Piltdownský člověk, 1912: lebka dokládající rasovou nadřazenost bílého plemene. Šlo o lebku středověkého člověka doplněnou o dolní čelist orangutana a zub šimpanze. Vyvráceno 1953. • Elias Alsabti (Irák), 1977: žadatel o postgraduál v USA. Opisoval práce ze špičkových časopisů, s malými změnami je zasílal do časopisů nižší úrovně. Kauza ukázala na problém recenze. 9 Publish or perish! Výzkum D. Fanelliové, Univ. Edinburg: 2% vědců přiznala podvod (padělání, falšování, úprava výsledků) 34% vědců přiznalo „problematické vědecké postupy“ (nepotřebujeme další data – už to vyšlo; „výhodné“ statistické zpracování; „výběr“ prací pro diskusi;....) Když hodnotili kolegy: 14% falzifikace 72% problematické postupy Nejčastější podvody: lékařský a farmaceutický výzkum (reprodukovatelnost výsledků je relativně nízká, může být ovlivněna variabilitou živých organismů; FINANČNÍ HLEDISKO) Podíl falšovaných prací vzrostl od roku 1975 na desetinásobek! 10 Etický kodex akademických a odborných pracovníku MU http://www.muni.cz/general/legal_standards/ethics_code?lang=cs • Akademická svoboda – svobodná vůle a rozhodování ve výuce, sebevzdělávání, bádání; vyjádření vlastního názoru • Požadavky etického jednání • Vzdělávání – zodpovědnost za kvalitu vzdělání studentů (+ objektivita, sebevzdělání, výuka příkladem) • Výzkum a vývoj – vedoucí ke zvyšování úrovně poznání; zpřístupnění výsledků, zodpovědnost za kvalitu a originalitu, korektní interpretace • Týmová práce • Plánování projektů – korektní postupy při získávání financí, korektní vztahy s partnery • Zveřejňování výsledků – autorská a spoluautorská zodpovědnost, respektování duševního vlastnictví druhých, odmítnutí plagiátorství,.... • Hodnotitelská a expertní činnost – nezaujatost, nepředpojatost, odborná fundovanost 11 Etický kodex akademických a odborných pracovníku MU http://www.muni.cz/general/legal_standards/ethics_code?lang=cs • Kolegiální chováni – respekt tvůrčí práce druhých (včetně studentů), vzájemná důvěra a informovanost • Loajalita k univerzitě – respektování zásluh univerzity na získání výsledků • Vztah k veřejnosti – šíření vzdělanosti a vědeckého poznání, popularizace • Využívání IT – minimalizovat možnost zneužití 12 Materiály: D. B. Resnik. What is Ethics in Research & Why is it Important (NIH) http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/index.cfm F. Koukolík. Vědci podvádějí čím dál více. Proč a co s tím (Technet.idnes.cz) V. Karpenko. Bude se z vědy ztrácet poctivost? Vesmír 75, 687, 1996/12