Jak se financuje mezinárodní nakládání s chemickými látkami? Globální fondy MLF, GEF a SP Kurz E-0250, 4. května 2021 Ing. Kateřina Šebková, Ph.D Mgr. Lukáš Pokorný ̶ Vídeňská úmluva a Montrealský protokol ̶ finanční mechanismy globálních nástrojů ✓ Globální fond pro životní prostředí ✓ Mnohostranný fond Montrealského protokolu ✓ Quick Start Programme (SAICM) ✓ a další Obsah Vídeňská úmluva Vídeňská úmluva na ochranu ozonové vrstvy a Montrealský protokol o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu http://ozone.unep.org/ Zdroj NASA, 24 September 2006 Co jsou látky poškozující ozonovou vrstvu? • člověkem vyrobené chemické látky používané v chladírenství, požární ochraně a hnací plyny - halony = uhlovodíky substituované F,Cl a Br • freony, (tvrdé - C11-12 plná substituce, měkké C22 - jen částečně substituované), methylbromid a tetrachlormethan - mají potenciál poškozování ozonové vrstvy (ODP, nejvyšší tvrdé freony - 10, měkké freony - 0.03) • ve stratosféře se rozpadají na atomy Cl, Br - reagují s ozonem a oslabují Ozonová vrstva - O3 ✓3 mm při normálním tlaku ✓stratosféra - 25-35 km nad zemí ✓filtr: ochrana před UV zářením typ B (poškození zraku a kůže - imunita, rakovina) Vídeňská úmluva - stručně Cíl: ochrana zdraví a životního prostředí před nepříznivými účinky lidské činnosti, které mění nebo by mohly měnit ozonovou vrstvu. • konkrétní závazky naplňující cíl stanovený v Úmluvě jsou upraveny Montrealským protokolem o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu • společný sekretariát úmluvy i protokolu sídlí v Nairobi Keňa (UNEP) • Nejvyšší jednání: ✓úmluva: konference smluvních stran (COP), 1x za 3 roky (COP12 ve 2020 online - rozloženo), ✓protokol: zasedání smluvních stran - Meeting of the Parties (MOP) 1x ročně, 1-2 týdny (32.zasedání ve 2020 online) http://ozone.unep.org/new_site/en/committee_documents.php?committe e_id=1 • byro má 5 členů (1 za region OSN) • smluvní strana = úmluvy i protokolu, nelze jen protokolu Vídeňská úmluva/Montrealský protokol v čase a číslech Úmluva • podpis v březnu 1985 ve Vídni + hned zahájeno vyjednávání Protokolu • vstup v platnost 22.září 1988 • od roku 2009 má úmluva univerzální členství, tj. 196 smluvních stran • text úmluvy : 21 článků a 2 přílohy Příloha I - výzkum a systematická pozorování Příloha II - výměna informací články 8, 9 a 10 přijímání protokolů, doplňků a příloh k úmluvě či změn Protokol • podpis 16. Září 1987 v Montrealu = 16.září - OZONOVÝ DEN • vstup v platnost 1. ledna 1989 - počet zemí + “objemová podmínka” - 2/3 globální spotřeby → Kjótský protokol • text Protokolu : 20 článků a 1 příloha - seznam látek • 6 změn - zpřísňování kalendáře vyřazení ODS látek z výroby a užívání + zařazování dalších látek Londýnský dodatek (1990) + vytvoření Mnohostranného fondu Kodaňský dodatek (1992) Montrealský dodatek (1997) Pekingský dodatek (1999) Montrealský dodatek (2007) Kigalský (Kigali) dodatek (2016) Nutno jednat! ✓ konec 80. let výroba vyšší než 1 milion tun ročně ✓ 1970-1990 pokles ozonové vrstvy nad Antarktidou o 70% ✓ podobné jevy (zeslabení nad severní polokoulí)  ✓ změny Protokolu na základě vědeckých informací Odborné panely Protokolu • první změna Protokolu již v roce 1990 a zavedeno minimálně jednou za 4 roky pravidelné vyhodnocování regulačních opatření na základě dostupných vědeckých, technických a ekonomických informací: • Technologický a ekonomický hodnotící panel – TEAP • Vědecký hodnotící panel – SAP • Panel hodnotící účinky na životní prostředí – EAP Další orgány úmluvy - Kdo je kdo a co dělá? • Otevřená pracovní skupina smluvních stran Montrealského protokolu (OEWG) - vlády, IGO/NGO - vypracovává první návrhy rozhodnutí, jenž projedná MOP (zasádání smluvních stran), jedná 1x ročně (červenec), týden • Výkonný výbor Mnohostranného fondu pro plnění Montrealského protokolu rozhoduje o financování projektů, podpora zavádění opatření v rozvojových zemích. Volený orgán dle článku 2 Protokolu má 7 zástupců rozvinutých zemí a 7 rozvojových (čl. 5), • Implementační výbor Mnohostranného fondu sleduje a vyhodnocuje data o výrobě a spotřebě regulovaných látek a předkládá smluvním stranám na MOP návrhy opatření v případě, že některé smluvní strany neplní závazky. • Volený orgán, dle článku 2 Protokolu má 7 zástupců rozvinutých zemí a 7 rozvojových (čl. 5) podle regionálních skupin, jedná 2x ročně (2-3 dny) Rozsah úmluvy? Úmluva = spolupráce na pozorování a výzkumu Protokol = konkrétní opatření ke snížení a ukončení výroby a spotřeby harmonogram ✓ celkem 100 látek - halony, methylbromid a CCl4 ✓ přísnější harmonogram pro rozvinuté země - např 1994 - zákaz výroby a výrazné omezení použití pro halony v příloze A skupiny I, pro rozvojové země 10 let odklad ✓ limit - spotřeba 0.3 kg/os, rozvojové země mohly zvýšit v době “odkladu” až do výše 0.3 kg/os ✓ harmonogramy zpřísňovány - vědecké panely Odstraňování látek poškozujících ozonovou vrstvu Odstraňování látek poškozujících ozonovou vrstvu projekce r. 2010, zdroj Účinek Montrealského protokolu: pozorování 1974-2006 + model 2054 zdroj: NASA a článek na in-pocasi.cz (ČHMÚ) Svět bez Montrealského protokolu - model z roku 2016 zdroj: NASA a článek na in-pocasi.cz (ČHMÚ) Svět Montrealského protokolu - jak jsme na tom dnes? zdroj: NASA a článek na in-pocasi.cz (ČHMÚ) Svět Montrealského protokolu - jak jsme na tom dnes? zdroj: NASA a článek na in-pocasi.cz (ČHMÚ) Národní a mezinárodní aktivity ČR • v ČR systematické dlouhodobé měření ozonové vrstvy - Solární a ozonová observatoř ČHMÚ v Hradci Králové od ledna 1962, vysoká kvalita, od r. 2010 monitorovací stanice v Antarktidě • vlastní legislativní aktivita - zákony již od r 1993 • státní program vyřazování látek poškozujících ozónovou vrstvu a ochrany ozónové vrstvy z let 1992 a 1994 • Mezinárodní pomoc z GEF (1994-6) k plnění závazků Protokolu, aktivní zapojení podnikatelské sféry a vytvoření potřebných monitorovacích a kontrolních institucí • od r. 2004 v ČR funguje Halonová banka - čištění použitých halonů a skladování pro povolená použití (critical uses) - hasební látky v letectví. • podpora Sítě států VEKSA - prevence nezákonné přepravy • pomoc dalším zemím - instalace ozonových spektrofotometrů v Africe, předávání zkušeností s provozem Halonové banky • brožura ke 20.výročí protokolu: http://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/ochrana_vrstvy/$FILE/OOVZvCR- 20letMP.pdf Legislativa v ČR • Vlastní intenzivní úsilí - zákony č. 211/1993 Sb., o zákazu výroby, dovozu a užívání látek poškozujících nebo ohrožujících ozonovou vrstvu Země, č. 86/1995 Sb., o ochraně ozonové vrstvy Země a č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých zákonů • nařízení EP a Rady č. 2037/2000/ES o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu • České znění úmluvy, Protokolu a dodatků - 108/2006-113/2006 Sb.m.s. • vytvoření potřebných monitorovacích a kontrolních institucí, aktivní zapojení podnikatelské sféry) a také mezinárodní pomoci v letech 1994- 1996 z Globálního fondu životního prostředí dobře plní závazky vyplývající z Montrealského protokolu. Hlavní přínosy Úmluvy/Montrealského protokolu Účinné! Úspěšná mezinárodní spolupráce Vědecká spolupráce a hodnocení - expertní panely Aktivní zapojení průmyslu - finance! Finanční mechanismus - precedent - podpora implementace MEAs (v projektech vyloučeno ze spotřeby přes 200 000 tun a z výroby přes 170 000 tun látek) Inspirace pro další nástroje - Kjotský protokol + nyní úmluva ke rtuti Spolupráce s Kjótským protokolem - skleníkový potenciál a ODP, překryv látek Halonová burza - http://62.160.8.22/ Ozonový den – 16.9. každý rok, různé akce - popularizační/preventivní atd. Finanční mechanismy globálních nástrojů Finanční mechanismy globálních nástrojů •finanční nástroje (chemické látky): ✓ Montrealský Protokol - MLF ✓ Stockholmská úmluva, Minamatská úmluva - GEF ✓ SAICM - Program pro rychlý start (Quick Start Programme) ✓ Special Programme for chemicals and wastes (2015) ✓ Specific international programme (Minamata) •rozdíly: ✓ období vzniku ✓ rozsah/účel ✓ objem prostředků Proč o nich hovoříme? Technická pomoc. O peníze jde až v první řadě. Rozpočet úmluvy sekretariát+činnost (plán práce, zvláštní projekty a činnost) – povinné a dobrovolné financování z příspěvků smluvních stran dle příspěvkové stupnice OSN (mandatory) dobrovolné příspěvky (fond) – voluntary trust fund technická pomoc finanční mechanismus úmluvy (má-li) – podrobněji viz níže nebo prostřednictvím rozvojové spolupráce moderní nástroje - earmarked soft loans, assessed contributions Jak zjistím rozpočet úmluvy? Příspěvková stupnice OSN Příspěvkovou stupnici stanovuje Valné shromáždění OSN na dvojleté období. Maximální příspěvek jednoho člena je stanoven na 22,5 % ročního rozpočtu OSN a minimální na 0,001 % rozpočtu OSN na dvojleté období. (např: období 1998–1999 rozpočet OSN schválen ve výši 2,532 miliardy USD, pokrývá i vojenské operace OSN (hlavně); číslo je pouze pro platby fungování orgánů OSN, kapitola MZV) podíl České republiky (příklad příspěvků do rozpočtu Stockholmské úmluvy, rozpočtová kapitola MŽP) • 0,169 % (1998-1999) • 0,281 % (2006-2007) rok 2007=8677 USD • 0,349 % (2008-2009) rok 2008=16140 USD, rok 2009= 16147 USD • 0,402 % (2010-2011) rok 2010=16053 USD, rok 2011=16193 USD • 0,486 % (2012-2013) rok 2012=20 029,- USD, rok 2013=21413,- USD • 0,515 % (2014-2015) rok 2014: 23872,-USD, rok 2015: 26496,-USD • Vznikl jako hlavní finanční mechanismus tzv. Rio Úmluv v roce 1992 pod hlavičkou Světové banky (UNFCCC, CBD, Stockholmské úmluvy, UNCCD, Minamata, Montrealský protokol a „vodní MEAs“) • Rozhodovací orgány: Rada GEF / Shromáždění GEF • Státy rozděleny do „konstituencí“ (BE, AT, SI, CZ, HU, PL, SK, LUX, Turkey) • Samotné projekty implementovány 18 agenturami (např. EBRD, FAO, IFAD, UNDP, UNEP, UNIDO, WBG, rozvojové banky v Africe, Asii, latinské Americe, IUCN, WWFUS…) + další organizace včetně regionálních center (např. RECETOX) • ČR přispívá minimální stanovenou částkou (cca 5,8 mil. USD) • Prostředky mají významný multiplikační efekt ̶ Projekty dle potřeb příjemců dle jasně daných pravidel, vykazatelné ze 100 % jako ODA Globální fond životního prostředí – GEF • Doplnění prostředků – čtyřletý cyklus / aktuálně dobíhá GEF-7 (cca 4, 5 mld. USD) • Proběhlo první jednání o GEF-8. • Financování projektů - prostřednictvím svěřeneckého fondu GEF (GEF Trust Fund), Světová banka slouží jako správce fondu a vystupuje vůči němu jako poručnický orgán, vč. provádění kontrol a auditů (GEF Trustee). • Příprava a řízení projektů - implementační agentury GEF - konsorcium (18) = často (regionální) rozvojové banky: ADB, AFDB, EBRD, FAO, IFAD, IDB, UNEP, UNDP, UNIDO, WB + mohou si najmout partnera na věcnou část projektu • GEF-7: • Biodiverzita (cca 1,4 mld.) / Klima (cca 900 mil.) • Chemické látky a odpady (cca 660 mil.) • Mezinárodní vody (cca 456 mil.) • Degradace půdy (cca 500 mil.) Globální fond životního prostředí – GEF ̶ Poskytuje podporu (co-funding) rozvojovým zemím (DC) a zemím s přechodnou ekonomikou (CEITs) na projekty zaměřené na „global benefits“ dle svých prioritních oblastí (focal area) ̶ Podpora z GEF je nepodmínitelná a pouze pro země s nižším HDP než 400 USD/os. ̶ Další podmínky, aby mohla země/skupina zemí získat příspěvek: • Požadováno zeměmi a schváleno hostitelskými vládami / Poskytne global benefits – vyčíslitelné / Účast všech skupin, jichž se problém týká a transparency / Soulad s úmluvami / Vědecký a technický přínos / Finančně udržitelné a účinné / Musí zahrnovat nástroje pro sledování pokroku, vyhodnocování a zahrnutí lessons learned / GEF projekt funguje jako katalyzátor získání dalších finančních prostředků/ “enabling activities” Co financuje GEF? Mitigace změny klimatu Vazba mezi uvolňováním POPs a perzistentní toxické látky (PTS) a programy energetické účinnosti, např. posilování energetické účinnosti v budovách a průmyslu může vést k vyloučení POPs/HCFCs Adaptace na změnu klimatu Řízení ochrany před povodněmi, zejména pobřežních oblastí a jejich obyvatel - riziko chemického úniku musí být zohledněno v tvorbě krizových plánů Degradace půdy Snížení závislosti místních komunit na POPs a dalších pesticidech Minimalizace vypalování - pozitivní dopad na snížení tvorby a emisí nezáměrně vytvářených POPs Biologická rozmanitost PTS a POPs jsou hrozbou pro biodiversitu a volně žijící živočichy, např. ohrožování mořského prostředí pesticidy Mezinárodní vody Společný program se zaměří zejména na „horká místa“ chemického znečištění Chemické látky a další oblasti GEF Doplnění zdrojů GEF – „replenishment“: přehled Globální fond životního prostředí GEF – dle implementačních agentur GEF - příklady projektů • Projekty musejí přinášet “global environmental benefits” • Podporují se rozvojové země a země s ekonomikou v přechodu • ČR (když ještě nepatřila mezi donory) získala z GEF podporu na 11 projektů http://www.thegef.org/gef/gef_country_prg/CZ ✓ 5x biologická rozmanitost ✓ 2x chemické látky (POPs - NIP) a Montrealský protokol (odstraňování freonů, výstavba sítě 15 sběrných míst, odstranění 2500 tun ODS. ✓ 2x klimatická změna - využití odpadního tepla v provozu - výrobna skleněných lahví (Kyjov), nízkoenergetické domy ✓ 2x víceoborové projekty • implementace projektů 2-4 roky, mezi léty 1992-2010 • kofinancování - někde 0, někde vyšší, než příspěvek z GEF, projekty výše 450 tis USD - 2 mil USD Mnohostranný fond Montrealského protokolu • vznik 1990, sekretariát - Montreal, Canada • příspěvky donorů podle příspěvkové škály OSN • tříleté naplňovací období (8x) • rozsah každého 240-480 mil USD • fond řídí Výkonná rada, schází se • projekty navrhují a řídí 4 implementační agentury (UNEP, UNDP, UNIDO a WB) http://www.multilateralfund.org Mnohostranný fond Montrealského protokolu • fond financuje činnosti včetně uzavření výrobních závodů na ODS látky a přechod na jinou technologii, technickou pomoc, sdílení informací, vzdělávání a zvyšování kapacit • celkem již přispělo 45 zemí včetně CEITs • součet prostředků ve fondu za dobu trvání 2,89 mld USD • podpořil 6875 projektů a činností ve 145 zemích světa • do prosince 2010 odstraněno 448 tis tun látek poškozujících ozonovou vrstvu ČR jako donor do MLF ČR podporuje implementaci Protokolu ve státech s ekonomikou v přechodu ve východní Evropě prostřednictvím přímé podpory Sítě států Evropy a střední Asie. Na činnost této sítě pravidelně alokuje 20 % svého příspěvku do MLF – podpora dosahuje ročně cca 90 tis. USD. ČR podporuje aktivity zaměřené na prevenci a odhalování nezákonných přeprav látek poškozujících ozonovou vrstvu Special Programme konzultační proces k financování oblasti chemických látek a odpadů (UNEP - od r. 2009 - “KOMPROMIS” projednání výsledků ICCM3 (SAICM) -září 2012 a UNEP GC27-únor 2013) - ustaveno ve 2015 jako Special programme na 7 let - finance spravuje UNEP (Chemicals and Waste Branch) - cíl: posílit a udržet nezbytnou institucionální kapacitu pro tvorbu, změnu, vymáhání a monitorování politiky, legislativy a regulativy pro účinné rámce podporující plnění Minamatské, Basilejské, Rotterdamské a Stockholmské úmluvy a SAICM. - na aktivity MIMO GEF! - nyní 5. etapa projektů/programů QSP - program pro rychlý start (SAICM) - už nefunguje • v rámci SAICM funguje finanční mechanismus „Program pro rychlý start“ (QSP), ze kterého jsou financovány menší projekty na podporu implementace SAICM ve státech rozvojových a s ekonomikou v přechodu. • při jeho ustavení v roce 2006 bylo zdůrazněno, že je určen pouze na rozjezd aktivit (seed money) - QSP bude přijímat prostředky do r.2011 a vyplácet do roku 2013 - rezoluce I/4 - prodloužen až do roku 2015 • sídlí v Ženevě při sekretariátu SAICM • 2 orgány - QSP Executive Board (řídicí rada QSP), jednání 2x ročně, 2 dny • QSP Trust Fund Implementation Committee 2x ročně 1 den - schvaluje projekty výše 50- 250 tis USD, max 2 roky • zdroje financí = dobrovolné příspěvky dárcovských zemí • byť existuje plán mobilizace prostředků, finance nejsou udržitelné a předvídatelné (cíl 6 mil USD ročně + 5-10% nárůst/rok, celkem za období 2006-2011 total: 40-47 mil USD) QSP • 10 výzev (Květen 2006-únor 2011, 326 projektů podáno, celkem schváleno 143 projektů, začalo se plnit 139 projektů (celková výše 29, 4 mil USD). Celkem 103 zemí včetně 53 SIDS/LDCs a 15 NGO, v dubnu 2011 dokončeno jen 35 projektů, výše projektu 50-250 tisíc USD. • Projekty - většinou budování kapacit, semináře, aktualizace „national country profile“, zavádění GHS • Hlavní přispěvatelé - EU: Evropská komise, Švédsko, Švýcarsko téměř 80% všech QSP prostředků ČR jako donor: od roku 2008 do 2010 včetně opakovaně poskytla dobrovolné příspěvky v celkové výši: 50 000 EUR, nyní už ne, došly peníze v rozpočtové kapitole MŽP. Specific International Programme - Minamata ✓ GEF (řídí „guidance“ od Minamata COP obsahující indikativní seznam financovatelných kategorií aktivit / GEF reportuje o plnění na každé COP) ✓ Specific International Programme (založen jako podpůrný mechanismus v rámci úmluvy – řídí tzv. Governing Board a sek.) ✓ Special Programme for chemicals and wastes (2015 - UNEP) •Rozdíly: ✓ období vzniku ✓ rozsah/účel ✓ objem prostředků Proč o nich hovoříme? Technická pomoc. O peníze jde až v první řadě. Závěr k financování Budoucnost finančních mechanismů? „donor fatigue“ Současná ekonomická a politická situace Vyjednávání globální úmluvy ke rtuti - tlaky G77 ✓ konzultační proces k financování oblasti chemických látek a odpadů (UNEP od r. 2009, projednání výsledků ICCM3 (SAICM) -září 2012 a UNEP GC27únor 2013) - ustaveno ve 2015 jako Special programme ✓ „seed money“ ✓ jiné zdroje - nelze vše řešit mezinárodní pomocí, nutno i na národní úrovni věda, výzkum, inovace - průmysl, aplikovaný výzkum DOTAZY?