mihu RECETOX IOMC a práce Světové zdravotnické organizace a OECD i Mgr. Lukáš Pokorný Ing. Kateřina Šebková, Ph.D., M.A. Seminář E-0250, 13. 4. 2021 \ s Globální organizace zapojené do nakládání s chemickými látkami • IOMC: Meziorganizační program pro nakládání s Chemickými látkami a jehO ČlenOVé (9) WHO I Inter-Organization Programme for the Sound Management of Chemicals (IOMC) MUNI RECETOX The IOMC vision statement ^^The inter-Organization Programme far the Sound Management of Chemicals (IOMC) shapes a sustainable future through coordinated global action to achieve the sound fifecycle management of chemicals and waste for healthy fives and the environment }% IOMC stručně • ustavena v roce 1995 - memorandum o porozumění (Memorandum of Understanding, MOU) • Členské organizace: ILO, FAO, UNEP, UNIDO, OECD a WHO + další členové - UNITAR (1997), Světová banka (2010) a UNDP (2012) • rotace předsedajících 1x ročně • sídlí/pomáhá koordinovat WHO - sekretariát • IOCC - Koordinační skupina programu (jednání 2x ročně - teď online) • mandát - navazuje na doporučení konference o životním prostředí a rozvoji (UN CED) v Rio de Janeiru 1992 - Agenda 21, kapitola 19 • cíl - posílit spolupráci a koordinaci v otázkách chemické bezpečnosti a dosáhnout "SAICM" cíle k roku 2020 • Publikace a aktivity - MNOHO H U III R E C E T 0 X Příklady úspěšných IOMC aktivit • Harmonizing classification and labelling www.oecd.org/env/classifv www.unitar.org/cwm/ahs • Hosting global portals to information on chemical substances www.echemportal.org • Taking a leading role in the SAICM Emerging Policy Issues • http://www.iomc.info/saicm/emerging top • Supporting countries in ratifying and preparing for the Minamata Convention http://www.iomc.info/asgm www.mercurvconvention.org • Supporting SAICM implementation www.iomc.info/saicm MUNI RECETOX IOMC Toolbox TOOLBOX FOR DECISION MAKING IN CHEMICALS MANAGEMENT TNr intctfiwt-4vM«J CMC Toolbc I m>be4rvjrit KJMC itwuta |uKLancp dixurneiTtv IOMC Toolbox for Decision Making In Chemicals Management The IOMC Internet-based Toolbox for Decision Making in Chemicals Management (IOMC Toolbox) is aimed at countries who wish to address specific national issues regarding chemicals management. The IOMC Toolbox is a problem solving tool that enables countries to identify the most appropriate and efficient national actions to address specific national problems related to chemicals management. For more info on the IOMC Toolbox CJ • : http://iomctoolbox.oecd.org/default.asDx?idExec=9622c9ba-379a-448f-bdd1-834969730a50 MUNI RECETOX Jak vypadá svět podle OSN - regiony Africká regionální skupina (AFR, modrá), Asijská regionální skupina (AP, béžová), Východoevropská regionální skupina: (CEE, zelená), Regionální skupina Latinské Ameriky a karibské oblasti: GRULAC, tmavě fialová) a Regionální skupina západoevropských a dalších zemí: (WEOG, růžová) H U III R E C E T 0 X Úvod - úloha mezinárodních organizací (MeO) Mezinárodní organizace hrají významnou roli při: • řešení globálních a regionálních problémů, na které samy státy nestačí identifikaci nových témat, která se budou muset řešit • spolupráci a porovnávání efektivity politik jednotlivých států Hlavní MO v oblasti ochrany ŽP a zdraví: • Program OSN pro Životní prostředí (UNEP) • Světová zdravotnická organizace (WHO) • Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) • ...celkově ale existují desítky organizací a smluv 11 U 11 I R E C E T 0 X Světová zdravotnická organizace navržena v r 1945, v roce 1946 podepsalo 61 států zakládající smlouvu nezávislé mezinárodní zdravotnické organizace v rámci OSN vstup v platnost 7. dubna 1948 = Světový den zdraví Nyní 193 členských zemí v 6 geografických regionech (Afrika-Brazzaville (Kongo), Amerika (S+J) -Washington, středomoří-Káhira, Evropa-Kodaň, JV Asie-Dillí, západní Pacifik - Filipíny), (národní) kanceláře WHO ve 147 zemích (www.who.cz) Řídicí orgán: Světové zdravotnické shromáždění (WHA), 1x ročně (květen), v mezidobí plní Výkonná rada (Executive Board) = 32 expertů jmenovaných vládami, jednají 2x ročně (leden, květen) sídlo = Ženeva + regionální úřady (6) a národní kanceláře v členském státě = celkem cca 8000 zaměstnanců M U N I RECETOX Světová zdravotnická organizace - WHO Cj^lorganization Health Topics v Countries ^ Newsroom v Emergencies v Data v About Us v Stakeholders Constitution Multilingualism Contact us Regional offices Our values Structure WHO began when our Constitution came into force on 7 April 1948 - a date we now celebrate every year as World Health Day. We are now more than 7000 people from more than 150 countries working in 150 country offices, in 6 regional offices and at our headquarters in Geneva. Constitution History .* nouvclUt Structure Světová zdravotnická organizace - WHO 5 World Health I Organization Health Topics v < Who we are Constitution Stakeholders Multilingualism Contact us Regional offices Our values Structure History Countries v Newsroom v Emergencies Data v About Us v WHO remains firmly committed to the principles set out in the preamble to the Constitution • Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity. • The enjoyment of the highest attainable standard of health is one of the fundamental rights of every human being without distinction of race, religion, political belief, economic or social condition. • The health of all peoples is fundamental to the attainment of peace and security and is dependent on the fullest co-operation of individuals and States. • The achievement of any State in the promotion and protection of health is of value to all. • Unequal development in different countries in the promotion of health and control of diseases, especially communicable disease, is a common danger. • Healthy development of the child is of basic importance; the ability to live harmoniously in a changing total environment is essential to such development. The extension to all peoples of the benefits of medical, psychological and related knowledge is essential to the fullest attainment of health. Informed opinion and active co-operation on the part of the public are of the utmost importance in the improvement of the health of the people. MUNI RECETOX Životní prostředí a zdraví WHO Centrum pro ŽP a zdraví v Bonnu, Německu (1991) Frankfurt 1989 / Helsinki 1994 / Londýn 1999 / Budapešť 2004 / Vídeň 2007 / Parma 2010 / Ostrava 2017 Aktuální politický mandát: 7. ministerská konference v ČR (Ostravská deklarace) • 7 cílů: kvalita ovzduší, chemická bezpečnost, zdravotnické systémy udržitelné z hlediska životního prostředí; nakládání s odpadem; voda, sanitace a hygiena a města Hlavní politicky vystup: Ostravská deklarace UNC«J environment Better Health. Better Environment. Sustainable Choices. Sixth Ministerial Conference on Environment and Health Ostrava, Czech Republic 13-15 June 2017 EURO/Ostrava2017/6 d. 15 June 2017 ORIGINAL: ENGLISH e- We therefore resolve: to protect and promote the health and well-being of all our people and to prevent premature deaths, diseases and inequalities related to environmental pollution and degradation; to consider equity, social inclusion and gender equality in our policies on the environment and health, also with respect to access to natural resources and to the benefits of ecosystems; to advocate the health benefits of sustainable production and consumption, a transition from fossil to renewable energy in an appropriate time frame, the use of clean and safe technologies, and a shift to low-emission and energy-efficient transport and mobility integrated with urban and spatial planning; to work towards communities, infrastructures and health systems that are resilient, particularly to climate change; to strive to fulfil the vision of a healthy planet and healthy people through our work in the WHO European Region, by working in partnership with all relevant sectors and stakeholders; DECLARATION OF THE SIXTH MINISTERIAL CONFERENCE ON ENVIRONMENT AND HEALTH Politiky a strategie: WHO - životní prostředí a zdraví Frankfurt 1989 / Helsinki 1994 / Londýn 1999 / Budapešť 2004 / Vídeň 2007 / Parma 2010 / Ostrava 2017 Důležitý další výstup: Národní portfolio akcí 12. Through enhancing national implementation, we will strive to make a difference for our citizens. To this effectjwe will develop national portfolios of actions on environment and health | by the end of 2018, as stand-alone policy documents or parts of others, respecting differences in countries' circumstances, needs, priorities and capacities. These portfolios will draw on Annex 1 to this Declaration, which is a compendium of possible actions to facilitate its implementation, focusing on the following areas: a. jimproving indoor and outdoor air quality for all, |as one of the most important environmental risk factors in the Region, through actions to meet the values of the WHO air quality guidelines in a continuous process of improvement; b. ensuring universal, equitable and sustainable! access to safe drinking-water, sanitatiořňjand hygiene for all and in all settings, while promoting integrated management of water resources and reuse of safely treated wastewater, where appropriate; c. I minimizing the adverse effects of chemicals on human health and the environment |by: replacing hazardous chemicals with safer alternatives, including non-chemical ones; reducing the exposure of vulnerable groups to hazardous chemicals, particularly during the early stages of human development; strengthening capacities for risk assessment and research to secure a better understanding of human exposure to chemicals and the associated burden of disease; and applying the precautionary principle where appropriate; MUNI I RECETOX Better Health. Better Environment Sustainable Choices. Sixth Ministerial Conference EURO/Ostrava2017/7 on Environment and Health Ostrava, Czech Republic 15 June 2017 13-15 June 2017 ORIGINAL: ENGLISH ANNEX 1. COMPENDIUM OF POSSIBLE ACTIONS TO ADVANCE THE IMPLEMENTATION OF THE OSTRAVA DECLARATION a- Improving indoor and outdoor air quality for all..............................................................................................4 b. Ensuring universal, equitable and sustainable access to safe drinking-water, sanitation and hygiene for all and in all settings.......................................................................................................................................6 c. Minimizing the adverse effects of chemicals on human health and the environment..............................8 d. Preventing and eliminating the adverse environmental and health effects, costs and inequalities related to waste management and contaminated sites.................................................................................9 e. Strengthening adaptive capacity and resilience to climate change-related health risks and supporting measures to mitigate climate change and achieve health cobenefits in line with the Paris Agreement.....10 f. Supporting the efforts of European cities and regions to become healthier, more inclusive, safer, resilient and sustainable...................................................................................................................................12 g. Building the environmental sustainability of health systems and reducing their environmental impact...................................................................................................................14 Národní portfolium akcí • ČR: Národní portfolium akcí (2019, 2020): hluk, azbest, ovzduší, HBM4EU, světelné znečištění (2020: + klima, léčiva v prostředí, vliv Pb střeliva na zdraví) Konkrétní závazky 2020 s přesahem na 2021 (např.): • Vyhlásit v ČR první tichou oblast (Brdy) • Osvětová kampaň ohledně nebezpečí azbestu •Výzkumný projekt řešící vliv světelného znečištění na ekosystémy • Spolupráce ŽP a zdraví / projekty HBM4EU a PARC H U III R E C E T 0 X Proč je ŽP pro zdraví důležité? Oteplování planety - největší výzva současnosti (potvrzeno) • Bez GHG na Zemi minus 18°C - důležité pro život...ALE...lidská činnost = zvyšování GHG = oteplení o 2 - 4°C • Dopady - během dalších 10-20 let u nás, Pakistán/Afganistán/Irán/Sýrie/Indie -už dnes • Např. nedostatek vody v Indii - 20-50 I vody zdarma, nadspotřeba zpoplatněna • Potraviny: komoditní burza určuje ceny globálně - regionální výkyv (neúroda/sucho) = zvýšení globálních cen = ohrožení sociálně slabších... revoluce... emigrace • EU aktuálně: malárie v Řecku (potenciál proniknout do SK) / klíšťata / kůrovec... 11 U 11 I R E C E T 0 X Proč je ŽP pro zdraví důležité? • Urbanizace + oteplování = zdravotní problémy: město v létě o 6 - 8°C teplejší + rychlost větru o 30 % nižší + vyzařování z betonových ploch vzhůru odhání bouřkové mraky + smogové situace vlivem veder - ozon a NOx = alergie/ekzémy/dýchací problémy • ČR: oteplení nejméně o 2°C do roku 2050 - únosné (teplotní vyrovnání Budapešti) / o 3 °C již kritické = rozvrat lesa, zemědělských praktik i hydrologického cyklu • nejzranitelnější Jižní Morava - nedostatek vláhy: málo prší + absence větší řeky jako v SK/AT + vyšší spotřeba vody = zdravotní dopady + snížená rentabilita pěstování plodin H U III R E C E T 0 X Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj - OECD vznikla dne 14. října 1960 v Paříži = 20 států podepsalo zakládající Konvenci o OECD a dva dodatkové protokoly vstup v platnost 30. září 1961 / gen. tajemník: Angel Gurría (od r. 2006) nyní 37 členských zemí - poslední Kolumbie (2020) • ČR je členem OECD od 21.12.1995 do "rodiny" OECD patří i další organizace: Mezinárodní energetická agentura, Jaderná energetická agentura a Mezinárodní dopravní fórum H U III R E C E T 0 X Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj - OECD poskytovat vládám členských států prostor k vzájemnému porovnávání zkušeností z realizace vládních politik a hledání odpovědí na společné problémy nejvyspělejší země světa tak slaďují své postupy v celé řadě oblastí - ekonomika, finance, obchod, vzdělávání, věda a technika, veřejná správa, zemědělství, životní prostředí a další OECD využívá průřezový charakter své práce a iniciuje řadu horizontálních projektů. má nezastupitelnou úlohu v propojování problémů životního prostředí s ekonomickými aspekty velký význam má dlouhodobá analytická a koncepční práce OECD v oblasti životního prostředí, např. Zprávy o politice, stavu a vývoji životního prostředí jednotlivých států, Výhledy pro životní prostředí, Environmentálni strategie U IM I I RECETOX OECD a životní prostředí Od roku 1970 - Výboru pro politiku životního prostředí EPOC (Environment policy Committee) - zodpovědný za Environmentálni program OECD Jde o zpracování hodnotících zpráv o životním prostředí v kontextu udržitelného rozvoje, shromažďování dat o životním prostředí, zpracování indikátorů, modelů, ekonomických projektů a navrhování politických balíčků pro oblast životního prostředí v Environmentálních výhledech (2001, 2008, 2012) Velký význam má dlouhodobá analytická a koncepční práce OECD v oblasti životního prostředí, např. Zprávy o politice, stavu a vývoji životního prostředí (od roku 1992) jednotlivých států, Výhledy pro životní prostředí, Environmentálni strategie. Výjimečná je také autorita OECD v oblasti ekonomických nástrojů pro životní prostředí H U l\l I R E C E T 0 X Zprávy o politice, stavu a vývoji životního prostředí (EPR) Obsah zpráv: 1. Posouzení a doporučení 2. Klíčové trendy v ŽP (C02 náročnost, energetická efektivita, přírodní kapitál) 3. Správa a řízení v oblasti ŽP (legislativa, dodržování předpisů) 4. Směřování k zelenému růstu (hodnocení úsilí o nadsektorové zohledňování ŽP v jiných sektorech) 5. Dvě specifická hloubková témata (ČR: nakládání s odpady a materiály / udržitelný rozvoj měst) H U III R E C E T 0 X Zprávy o politice, stavu a vývoji životního prostředí (EPR) Jednotlivé fáze procesu hodnocení: PŘÍPRAVA HODNOCENÍ A SBĚR INFORMACÍ m m REVIEW MISSION Výběr kapitol pro hlubší analýzu a domluva harmonogramu Dotazníkové šetření ve spolupráci s příslušnými ministerstvy a agenturami (do konce ledna 2017) Shromáždění dat a dokumentace Příprava hodnotící mise, kterou realizuje tým analytiků a specialistů včetně odborníků ze dvou členských států Schůzky se zúčastněnými stranami v oblasti environmentálních politik: se zástupci ministerstva životního prostředí a dalších ministerstev, vládní agentury, nezávislými odborníky, zástupci nevládních organizací, podniků, odborů a samosprávy Návštěva v terénu k vybranému tématu hlubší analýzy SCHŮZKA K POLITIKÁM Diskuse na vysoké úrovni o hlavních zjištěních a doporučeních EPR NÁVRH ZPRÁVY Návrh zprávy je předán vládě České republiky a zástupcům pracovní skupiny OECD pro hodnocení stavu a politik životního prostředí VZÁJEMNÉ HODNOCENÍ Prezentace zprávy pracovní skupině za přítomnosti české delegace na vysoké úrovni Projednání témat hodnocení delegáty a jejich dotazy k nim Schválení kapitoly Posouzení a doporučení, která odráží kolektivní názor členských států OECD Spolupráce a porovnávání efektivity politik jednotlivých států (ŽP a zdraví / EPR) OECD.org Publications More sites T Job vacancies ®»OECD AA> BETTER POLICIES FOR BETTER LIVES OECD Home About Countries Topics Coronavirus (COVID-19) > Francais OECD Home Environment OECD Environmental Performance Reviews: Czech Republic 2018 - en OKO MmmmW Piluiimnc« ft« OECD Environmental Performance Reviews: Czech Republic 2018 The Czech Republic has made progress in decoupling economic growth from freshwater abstractions, energy consumption, GHG and other air pollutants emissions. However, its strong industrial base and reliance on coal place the country among the most energy- and carbon-intensive in the OECD and air pollution is a serious health concern. Progressing towards sustainable development will require strengthening political commitment to a low-carbon economy and implementing more cost-effective environmental policies. This is the third Environmental Performance Review of the Czec v More Published on July 16, 2018 Also available in; Czech, French In series: OECD Environmental Performance Reviews (view more titles) © Read online Download PDF Buy this book © Get citation details U II 1 I K C U C I uX Zprávy o politice, stavu a vývoji životního prostředí (EPR) - výsledky pro ČR PRÍLEŽITOSTI ČESKA REPUBLIKA 2016 Počet obyvatel 10,6 milionu HDP na obyvatele (dle současné parity kupní síly) 34 700 USD (průměr OECD: 41 900) Rozloha 77 000 km2 Hustota zalidnění 134,5 obyvatel na km2 (průměr OECD: 35,4) Měna česká koruna (CZK) Obnovená strategie pro udržitelný rozvoj Financování z EU pro dopravní a environmentálni infrastrukturu Návrh uhlíkové daně, o níž se uvažuje již mnoho let Připravovaný zákon, který by měl zlepšit nakládání s odpady a materiály Zlepšení systémů městské veřejné dopravy. VÝZVY • Energeticky a uhlíkově náročné hospodářství • Vysoké znečištění ovzduší Nedostatečná silniční a železniční infrastruktura Vysoký počet kontaminovaných lokalit • Systém zpracování odpadů, který využívá především skládkování Zvýšená suburbanizace a územní fragmentace. MUNI RECETOX Zprávy o politice, stavu a vývoji životního prostředí (EPR) - výsledky pro ČR Obr. 1. Česká republika dosahuje při plnění cílů udržitelného rozvoje nevyrovnaných výsledků Vzdálenost zbývající do dosažení cíle (0: cíle již bylo dosaženo) 0.0 0.5 1.0 1.5 2.0 2 5 3.0 Lidé Planeta # i£ tŕ J# jř Prosperita ♦ I I ✓